شروع بحران در صنعت خودرو / قطع تأمین مستقیم ارز صنایع از سوی بانک مرکزی

از دست ندهید

دقایقی پیش نامه‌ای منتشر شد که آغازگر بحران در صنعت خودرو ایران خواهد بود. عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز طی مکاتبه‌ای با صنایع، اعلام کرد وزارت صمت دیگر ارزی در اختیار آنها نخواهد گذاشت. توکلی به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت سازان و دوچرخه سازان اطلاع داد که باید خودشان به فکر تأمین ارز باشند و از این پس وزارت صمت مسئول تأمین ارز آنها نخواهد بود.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: حذف مبداء تأمین ارز از وزارت صمت البته نکات مثبتی نیز دارد. در واقع ارز حاصل از صادرات محصولات این صنعت ابتدا باید به تایید بانک مرکزی برسد.

نام توکلی این مجوز را به خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان داد که دیگر در صف انتظار برای دریافت ارز از بانک مرکزی نباشند. در نتیجه بازار به سمت خودروهای مونتاژی و محصولات وارداتی خواهد رفت که فضای قیمت‌گذاری رقابتی خوبی را ایجاد می‌کند. از جهتی دیگر، نامه مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند به معنای خروج محصولات از قیمت‌گذاری دستوری هم باشد. 

توکلی از صنایع داخلی درخواست کرد که برای تأمین ارز مورد نیاز خود به فکر صادرات محصولات خود باشند. یا اینکه می‌توانند از دیگر صادرکنندگان این ارز را برای خود تأمین کنند.

تقابل خودروسازان با شورای رقابت در ماه‌های آینده

قطعاً با اعلام رسمی قطع تأمین مستقیم ارز صنایع از سوی بانک مرکزی، بازار خودرو تا ساعاتی دیگر آشفته خواهد شد. اما در مرحله بعد این تقابل خودروسازان و شورای رقابت بر سر قیمت‌های دستوری است که تماشای آن بسیار جذاب خواهد بود.

طبیعتاً با شناورشدن قیمت ارز تأمینی برای صنایع، قیمت خودرو هم ثابت نخواهد ماند. از همین رو، شورای رقابت هم نمی‌تواند دستوری قیمت خودرو را در درب کارخانه ثابت نگهدارد.

پس در نتیجه باید منتظر یک آشفتگی بزرگ در بازار خودرو باشیم. از یک سو خودروسازان با ارز شناور خودرو تولید خواهند کرد. از سویی دیگر شورای رقابت در تلاش برای ثابت نگهداشتن قیمت درب کارخانه خودروها خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

آیین نامه واردات خودرو جانبازان اعلام شد

انتقال فناوری و ماجرای پر فراز و نشیب واردات خودرو

همه چیز درباره چانگان CS15، کراس‌اوور مونتاژی سایپا / مشخصات فنی و تصاویر

شرایط فروش محصولات بهمن موتور اعلام شد / ویژه متقاضیان جوانی جمعیت و عادی

شرایط فروش هایما S7 ایران‌خودرو اعلام شد / ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه




6 دیدگاه

  1. همین الان نرخ بازار مبادله‌ای ۴ تومن بیشتره. یا نرخ مبادله‌ای افزایش پیدا میکنه یا بازار آزاد که دومی محتمل‌تره.

  2. بالاخره دارن بچه پنجاه ساله رو از شیر میگیرن. خدا کنه اصلا این بچه ناقص و عقب مانده بمیره و همه راحت بشن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

رکود شدید بازار خودرو / هیچ مشتری نیست!

رکود شدید بازار خودرو در آستانه کاهش قیمت دلار، باعث بدون مشتری ماندن کلیه خودروهای موجود در بازار شده‌است....

پست‌های مرتبط