آریزو ۵ برقی مدیران خودرو با پیمایش ۴۰۱ کیلومتری در ایران / بررسی تخصصی

از دست ندهید

آریزو ۵ برقی جدیدترین محصول مدیران خودرو برای بازار خودرو ایران است که اکنون دیگر در چین حضور ندارد. این سدان الکتریکی با یکبار شارژ قادر است پیمایش ۴۰۱ کیلومتری در اختیار مالک خود قرار دهد. اما ظاهراً مدیران خودرو برنامه فروش آن را در سامانه یکپارچه یا نمایندگی‌های خود ندارد. بلکه این محصول احتمالاً جهت تحویل به ناوگان تاکسی‌رانی تولید و عرضه خواهد شد. نسخه‌ای که در کشورمان توسط مدیران خودرو به بازار می‌آید کاملاً مشابه نسخه برزیلی این خودرو است.

آریزو ۵ برقی

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: آریزو ۵ برقی خودرو جدیدی در بازار چین و کشورهای هدف نیست. این خودرو برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و در بازار داخلی چین به فروش رسید.

آریزو ۵ برقی تا اوایل سال ۲۰۱۹ با همان شمایل قبلی در چین قابل خرید بود. اما بدهی بالا زیر مجموعه چری یعنی Sinogold موجب شد این خودرو با نام Junxing (骏行) به‌فروش برسد تا به نوعی برای این برند سودآور باشد.

از Chery به Sinogold

آریزو ۵ برقی

البته پیش از ری‌بج این خودرو، آریزو ۵ برقی یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرد. بطوری که نمای جلوپنجره و سپرهای این خودرو تغییر کرد تا شباهت بیشتری به خودروهای الکتریکی پیدا کند.

 

یعنی آریزو ۵ برقی در بازار داخلی چین حتی دیگر Chery هم نیست و با نشانی دیگر توسط متقاضیان آن قابل خرید است. اما این خودرو در بسیاری از کشورهای هدف Chery مانند ایران با نشان Chery به‌فروش خواهند رسید. چرا که این خودرو اکنون در لاین‌آپ چری نیست و تولید آن هم در سال ۲۰۱۹ متوقف شد.

پس به راحتی و بدون ترس از تحریم‌ها، Chery می‌تواند از نشان خود در کشورمان برای این محصول استفاده کند. همانطور که برزیلی‌ها هم این خودرو را با نشان چری و با نام Arrizo 5e می‌شناسند و می‌خرند.

نسخه‌ای که از این خودرو در بازار کشورمان خواهیم دید، نمونه فیس‌لیفت آریزو ۵ برقی است. با این تفاوت که برخی قطعات آن چه در نمای بیرونی و چه در تریم داخلی شبیه به نسخه‌های اولیه آریزو ۵ است. برای مثال سپر عقب نمونه ایرانی مشابه آریزو ۵های معمولی است و رینگ‌های آن کاملاً با ام‌وی‌ام X22 یکسان هستند.

مشخصات فنی چری آریزو ۵ برقی

آریزو ۵ برقی

آریزو ۵برقی از یک موتور برقی ۹۰ کیلوواتی بهره‌مند است. قدرت این قوای محرکه الکتریکی که معادل ۱۲۰ اسب بخار (۱۲۲PS) تماماً توسط گیربکس اتوماتیک تک سرعته به محور جلو منتقل می‌شود.

گشتاور این خودرو الکتریکی هم ۲۵۰ نیوتن‌متر است. اما مدیران خودرو در کاتالوگ آریزو ۵ برقی گشتاور آن را ۲۷۶ نیوتن‌متر اعلام کرد.

نکته مهم درباره آریزو ۵ برقی ایرانی این است که این خودرو با مشخصاتی در کشورمان مشاهده خواهد شد که روزگاری در چین توسط چری تولید می‌شد.

این در حالی است که پس از ری‌بج شدن آریزو ۵ برقی و تبدیل این خودرو به Jun Xing، مشخصات فنی آن هم تغییر و بهبود یافت. بطوری که چینی‌ها اکنون این خودرو را می‌توانند با موتور ۱۲۰ کیلوواتی (۱۶۳ اسب بخار) خریداری کنند. اما گشتاور نمونه ری‌بج این خودرو هنوز همان ۲۵۰ نیوتن‌متر است.

باتری‌های لیتیومی سه‌گانه آریزو ۵ برقی در نسخه ایرانی ۵۴ کیلووات ساعت حجم دارند. اما نسخه Jun Xing این خودرو از باتری‌های ۱۵۲ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند که توسط برند زیر مجموعه خود یعنی Jiewei (جتور) تولید می‌شود.

یکی از نشریات برزیلی شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر این خودرو برقی را ۴.۸ ثانیه اندازه گرفت و چری باور دارد این خودرو نهایتاً می‌تواند تا ۱۵۲ کیلومتر در ساعت سرعت‌گیری کند.

مدت زمان شارژ و پیمایش آریزو ۵‌برقی

آریزو ۵ برقی با مشخصاتی که مدیران خودرو ارائه کرد ۱۳.۴ کیلووات انرژی در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. چری در زمان تولید این مدل مدعی بود که آریزو ۵ الکتریکی با یکبار شارژ کامل تا ۴۰۱ کیلومتر پیمایش دارد. اما برزیلی‌ها پیمایش این خودرو را ۳۳۲ کیلومتر اندازه‌گیری کردند.

آریزو ۵برقی با شارژرهای سریع در مدت زمان ۳۰ دقیقه (از ۳۰ تا ۸۰ درصد) کاملاً شارژ می‌شود. اما با شارژهای خانگی این زمان به ۹ ساعت هم می‌رسد. پورت فست‌شارژ این خودرو در قسمت جلو قرار دارد. اما شارژرهای خانگی را باید به جایی که قبلاً ورودی مخزن سوخت این خودرو بود (ورودی باک بنزین) وصل کرد.

ابعاد آریزو ۵ برقی

آریزو ۵ برقی

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با ۴۵۷۲×۱۸۲۵×۱۴۹۶ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۷۰ میلیمتر اعلام شد.

وزن خالص این خودرو ۱۵۶۰ کیلوگرم است که با احتساب مایعات و سوخت این رقم به ۱۸۳۵ کیلوگرم هم می‌رسد. فاصله آریزو ۵ الکتریکی از سطح زمین هم ۱۲۱ میلیمتر است.

امکانات رفاهی آریزو ۵ برقی

از امکانات استاندارد این خودرو می‌توان به ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، ایربگ جانی و پرده‌ای (آپشنال)، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، امکان انتخاب حالات رانندگی و ترمز پارک برقی اشاره کرد.

سامانه کنترل حرکت خودرو در سربالایی، رادار خطی (آپشنال)، سانروف معمولی (آپشنال)، رینگ‌های آلومینیومی (۱۶ اینچی)، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید (آپشنال) هم امکاناتی هستند که در این خودرو الکتریکی وجود دارند.

تریم داخلی این خودرو دارای نورپردازی داخلی، تهویه مطبوع اتوماتیک تک کاناله، فرمان چرمی با تنظیم دستی، دکمه‌های روی فرمان (آپشنال)، صندلی‌های چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده (آپشنال)، گرمکن صندلی راننده (آپشنال)، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی و نمایشگر ۳.۵ اینچی کلاستر است.

در بخش بیرونی آریزو ۵ برقی هم چراغ‌های هالوژنی با چراغ روشنایی روز LED و آیینه‌های جانبی برقی با گرمکن مشاهده می‌شوند.

قیمت آریزو ۵ برقی در چین و برزیل

آریزو ۵ برقی زمانی که توسط Chery تولید می‌شد، دارای سه تریم متفاوت بود. ارزان‌ترین نسخه این خودرو ۱۹۲/۳۰۰ یوان در سال ۲۰۱۸ قیمت داشت که رقمی معادل ۱/۳۴۸/۰۲۳/۰۰۰ تومان براساس یوان ۷۰۱۰ تومانی است.

نسخه میان‌رده این خودرو به قیمت ۲۰۲/۳۰۰ توسط چینی‌ها در آن سال قابل خرید بود. این نرخ هم برابر ۱/۴۱۸/۱۲۳/۰۰۰ تومان است. اما گرانترین ورژن آریزو ۵ برقی ۲۱۲/۳۰۰ یوان قیمت داشت که معادل ۱/۴۸۸/۲۲۳/۰۰۰ تومان فعلی است.

البته این خودرو الکتریکی با برند Jun Xing که دارای امکانات ساده‌تر و ارزان‌تری است به بهای ۱۵۹/۸۰۰ یوان (۱/۱۲۰/۱۹۸/۰۰۰) توسط چینی‌ها قابل خرید است. این خودرو فاقد امکاناتی مانند مانیتور ۱۰ اینچی، سانروف یا تهویه مطبوع اتوماتیک است.

 

مدل برزیلی آریزو ۵ برقی هم توسط مردم این کشور به قیمت ۱۵۹.۹۰۰ Real قابل خرید است که برابر است با ۳۲.۷۶۶ دلار. براساس دلار ۴۹/۳۵۰ تومانی امروز این رقم معادل ۱/۶۱۷/۰۰۲/۱۰۰ تومان خواهد بود.

مدیران خودرو هنوز زمان عرضه این خودرو به بازار ایران را اعلام نکرد. اما با توجه به قیمت‌های این خودرو در بازارهای مختلف نباید منتظر نسخه ارزان قیمتی از آریزو ۵ برقی در کشورمان باشیم.

بیشتر بخوانید:

میتسوبیشی کلت جدید با موتور ۱۴۱ اسب‌بخاری در ترکیه تولید می‌شود

قیمت خودروهای ایران خودرو تغییر کرد / ۲۵ محصول گران شدند

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک بیش از ۱۰۰ میلیون ارزان شد / جدول قیمت مدل‌های دنا

محصولات سایپا در دور دوم به سرنوشت پژو ۲۰۷ TU3 دچار می‌شوند؟

قیمت پژو ۲۰۷ TU3 غیر قانونی است / چرا شورای رقابت شفاف‌سازی نمی‌کند؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط