سیستم iDrive بی ام و با تغییرات چشمگیری رونمایی شد. این سیستم قرار است روی BMW iX که در سال ۲۰۲۲ عرضه میشود، نصب شود.
بیت ران – جدیدترین مدل از سیستم اطلاعاتسرگرمی iDrive که در نمایشگاه CES 2021 بهنمایش گذاشته شد، نخستینبار در خودرو برقی iX حضور پیدا میکند.
سیستم آی درایو بیامو (BMW iDrive) یکی از نخستین سیستمهای اطلاعاتسرگرمی (Infotainment) بود که برای خودروها معرفی شد.
این سیستم از زمان معرفی اولیه تاکنون، بهبودهای متعددی تجربه کرده است.
سیستم اطلاعاتسرگرمی iDrive بیامو نخستینبار در سال ۲۰۰۱ روی خودرو لوکس بی ام وی سری ۷ قرار گرفت.
بیامو برای گرامیداشت تولد بیستسالگی سیستم iDrive مدل نسل بعد آن را در نمایشگاه CES 2021 بهنمایش گذاشت.
بیامو میگوید مدل جدید سیستم iDrive قرار است درون خودرو برقی iX قرار بگیرد.
کنفرانس مطبوعاتی بیامو در نمایشگاه CES 2021 خیلی روی برنامههای آینده این شرکت متمرکز نبود.
بلکه بیشترجزئیاتی درباره مسیری را در برداشت که سیستم اطلاعاتسرگرمی بیامو تاکنون طی کرده است.
بااینحال در بخشی از مراسم، بیامو چند تیزر از سیستم نسل بعد iDrive و البته جزئیاتی از آن را منتشر کرد.
صفحه نمایشی به بزرگی نیمی از داشبورد
تصاویری که بیامو منتشر کرده است، صفحهنمایشی نسبتا بزرگ را نشان میدهد که تقریبا نیمی از داشبورد خودرو را دربر گرفته است.
طی سالهای گذشته شرکتهای خودروساز تلاش کردهاند سیستمهای اطلاعاتسرگرمی را در قالب نمایشگرهایی بسیار بزرگ بهنمایش بگذارند که تمام داشبورد را پوشش میدهد.
اما بهنظر میرسد بیامو علاقهای به این نوع طراحی ندارد.
براساس گزارش خبرگزاری دیجیتالترندز، در تمامی نسلهای سیستم iDrive بیامو استفاده از کنترلر چرخشی را شاهد بودیم.
ظاهرا این کنترلر در نسل جدید نیز حضور دارد.
این موضوع نشان میدهد راهکارهای کنترل لمسی و دستیار صوتی بیامو، دوران کنترلرهای آنالوگ را بهپایان نرساندهاند.
تفاوت نسخه نسل جدید iDrive
بیامو میگوید نکته متمایزکننده نسخه نسل بعد iDrive درمقایسهبا نسخههای فعلی، نحوه تعامل این سیستم با حسگرهای بهکاررفته در خودرو است.
بیامو در بیانیه مطبوعاتی خود میگوید:
«هوش دیجیتالی وارد خودورها شده است و انواع حسگرهای پیشرفته باعث میشوند خودروها بتوانند محیط اطرافشان را درک و تحلیل کنند.
بهرهمندی از حسگرهای متنوع باعث میشود در بسیاری از شرایط، وسیله نقلیه به اطلاعات بیشتری از راننده دسترسی داشته باشد.»
ظاهرا مدلهای آینده خودروهای بیامو قرار است با سیستم ارتباطیِ V2V (خودروبهخودرو) به دادههای بیشتری از جاده دسترسی پیدا کنند.
بدینترتیب، خودروهای بیامو اطلاعاتی نظیر خطرهای احتمالی موجود در جاده را با یکدیگر بهاشتراک میگذارند تا راننده حواسش را جمع کند.
بیامو میگوید خودروهایش خواهند توانست بهلطف سیستم جدید iDrive پیشبینیهایی دربارهی احتمال وجود فضای کافی برای پارک خودرو کنند.
حسگرهای روی خودروهای بیامو حجم درخورتوجهی داده برای استفاده در سرویسهای ابری تولید میکنند.
این حسگرها همچنین قابلیت رانندگی خودکار را تا حدی فراهم میسازند.
بیامو جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نداده است.
BMW iX در سال ۲۰۲۲ عرضه میشود
بیامو گفته است قصد دارد مدل جدید سیستم iDrive را در خودرو BMW iX استفاده کند که در سال ۲۰۲۲ عرضه میشود.
فرایند تولید این خودرو بیامو در سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.
iX در نقش جدیدترین خودرو پرچمدار بیامو در دسته خودروهای متکیبر فناوری ظاهر میشود و حتی از ۵G هم پشتیبانی میکند.
ناگفته نماند خودرو iX به سیستمهای کمکرانندهی پیشرفته و پیشرانه تمامبرقی با توان ۵۰۰ اسببخار و دامنه حرکتی ۳۰۰ مایل (۴۸۲ کیلومتر) مجهز خواهد بود.
مرسدس بنز نیز در مراسم CES 2021 حضور داشت و در کنفرانس مطبوعاتیاش، مدل جدید سیستمهای اطلاعاتسرگرمی خود را معرفی کرد.
سیستم جدید قرار است در خودرو برقی پرچمدار مرسدس بنز ظاهر شود.
این سیستم MBUX Hyperscreen نام دارد و برپایه صفحهنمایش ۵۶ اینچ OLED ساخته شده است که تمام سطح داشبورد خودرو را پوشش میدهد.
MBUX Hyperscreen بزرگترین نمایشگر سیستمهای اطلاعاتسرگرمی خودروهای حالحاضر محسوب میشود.
صفحهنمایش بزرگ یادشده درون خودرو سدان مرسدس بنز EQS قرار خواهد گرفت.
مرسدس بنز فرایند تولید EQS را در سال جاری میلادی برای بازارهای اروپایی آغاز میکند.
بیشتر بخوانید:
هایپراسکرین مرسدس بنز داشبوردی تمام لمسی
خودرو سونی با نام ویژن اس رونمایی شد + مشخصات و فیلم
مذاکرات ب ام و برای بازگشت به ایران / آیا ب ام و به ایران بازمیگردد؟
منبع: زومیت