خودرو FMC T5 فردا موتورز، محصولی ناامن با دو ستاره ایمنی در بازار ایران

از دست ندهید

فردا موتورز پس از انتشار متنی تبلیغاتی درباره خودرو FMC T5 گاف بزرگی داد. در روزهای اخیر متنی تبلیغاتی مربوط به خودرو FMC T5 در بسیاری از رسانه‌های خودرویی ایران منتشر شد. در این متن به ویژگی‌های ایمنی فراتر از انتظار T5 اشاره شد که کاملاً خلاف واقع بود. بر همین اساس رسانه بیت‌ران برای نخستین بار واقعیت‌های ایمنی این محصول ناامن فردا موتورز را با ذکر منابع منتشر می‌کند.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – شاید اگر تیم مارکتینگ و بازاریابی فردا موتورز این متن تبلیغاتی را تهیه نمی‌کردند، هیچ فرد دیگری هم درباره ایمنی این خودرو کنجکاو نمی‌شد.

در این متن تبلیغاتی روی پرمیوم بودن خودرو FMC T5 تأکید فراوانی شد. برای اثبات این ادعا لازم نیست شما به عنوان یک مخاطب، خبرنگار خودرویی باشید.

بلکه با یک جستجوی ساده در فضای وب می‌توان حقیقت‌های این خودرو را کشف کرد. در میان برندهای خودرویی چینی، نه تنها دانگ فنگ نشانی لوکس بشمار نمی‌رود، بلکه T5 که حالا بیش از پنج سال از عمر آن می‌گذرد پرمیوم محسوب نمی‌شود.

فردا موتورز حتی نمونه فیس‌لیفت این خودرو را هم به بازار ایران نیاورد. حالا این خودروساز داخلی تلاش دارد محصولی قدیمی در بازار چین را به عنوان کراس اووری پرمیوم در بازار ایران معرفی کند.

گاف اصلی فردا موتورز درباره ایمنی خودرو FMC T5
ایمنی خودرو FMC T5
ایمنی خودرو FMC T5

ماجرای آگهی تبلیغاتی فردا موتورز زمانی جالب شد که این خودروساز درباره ایمنی خودرو FMC T5 صحبت کرد. فردا موتورز در بخشی از این متن تبلیغاتی چنین گفت:

در واقع اف ام سی T5‌ به لطف تجهیزات رفاهی خود می‌تواند است طیف وسیعی از مشتریان را راضی نگاه دارد. اما زمانی که صحبت از ایمنی خودرو می‌شود، از آنجاکه به طور مستقیم با جان راننده و سرنشینان مرتبط است، عاملی تعیین‌کننده‌در انتخاب خودرو توسط هر خریداری محسوب شده‌و این جایی است که خودرو T5 وجه تمایز و برتری خود نسبت به رقبا را به خوبی به رخ می‌کشد.

خوب، برای اثبات این ادعا فقط کافیست Google را باز کنیم و به دنبال نتایج تست تصادف خودرو FMC T5 بگردیم. از آنجایی که تمامی خودروهای چینی باید تست تصادف C-Ncap را پاس کنند، هیچ مرجعی بالاتر از وبسایت رسمی این کمپانی نیست.

شما هم می‌توانید با ورود به وبسایت رسمی C-NCAP داده‌ها و نتایج ایمنی خودروهای چینی را به‌طور رسمی مشاهده کنید. پس از ورود به این سامانه رسمی، کافیست عبارت Dongfeng Fengxing T5 را جستجو کنید.

فردا موتورز T5 کراس اووری با ۲ ستاره ایمنی
ایمنی خودرو FMC T5
ایمنی خودرو FMC T5

تست تصادف خودرو FMC T5 فردا موتور در ساعت ۱۴ روز ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۸ (۲۹ آذر ماه ۱۳۹۷) در مرکز C-Ncap انجام شد. نمونه‌ای که در این تست حضور داشت، دقیقاً همان کراس اووری است که اکنون توسط فردا موتورز به دست مشتریان ایرانی می‌رسد.

براساس گزارش رسمی مرکز C-Ncap، این کراس اوور فردا موتورز (کد فروش: LZ6451XQ15AV) توانست در تست ایمنی سرنشینان، ۶۳.۶۳% موفق باشد. پیش از هر چیز باید عنوان کرد که برای مشاهده جزئیات تست تصادف این خودرو می‌توانید اینجا کلید کنید.

این خودرو در تست تصادف برخورد از جلو امتیاز ۷ از ۲۰ را بدست آورد! تنها اعضایی که از بدن راننده و سرنشین جلو در تست تصادف برخورد از رو به رو سالم می‌مانند عبارتند از ران و گردن. یعنی قسمت‌های سر، ساق پا و قفسه سینه سرنشینان جلو به شدت آسیب خواهند دید.

برای جزئیات بیشتر باید اشاره کنیم که در این تست تصادف سر راننده از ۵ امتیاز، صفر امتیاز دریافت کرد. ناحیه گردن ۲ امتیاز کامل را گرفت. اما بخش قفسه سینه از ۵ امتیاز فقط ۰.۷۳۰ امتیاز را دریافت کرد. بخش‌ ساق پا هم به ترتیب از ۲ امتیاز کامل ۱.۶۶۰ گرفت.

یکی از مهمترین بخش‌های تست تصادف، ایمنی گردن سرنشینان در زمان برخورد است. در این تست T5 فقط ۳/۸ امتیاز از ۵ امتیاز کامل را بدست آورد.

لیست تذکراتی که T5 فردا موتورز از C-Ncap دریافت کرد هم طولانی است. این خودرو از لحاظ ایربگ راننده، ایربگ سرنشین کنار، کمبرندهای ایمنی جلو، کمربند ایمنی ردیف عقب سمت چپ و سامانه کنترل پایداری ناامن گزارش شد و تذکر دریافت کرد.

ایمنی ضعیف FMC T5 در تست برخورد با عابر پیاده
تست تصادف FMC T5
تست تصادف FMC T5

در تست تصادف با عابر پیاده، T5 فقط ۸.۳ امتیاز از ۱۱ امتیاز کامل این بخش را بدست آورد. براساس اطلاعات موثقی که C-Ncap منتشر کرد، T5 در زمان برخورد سر عابر پیاده به بدنه آن، ایمن نیست.

این خودرو در تست برخورد سر عابر پیاده به بدنه ۵/۶۵۰ امتیاز از ۱۲ امتیاز کامل این بخش را بدست آورد. در بخش پاهای عابر پیاده اما وضعیت قدری بهتر است. به‌طوری که از ۳ امتیاز کامل این بخش، ۲/۷۰۶ امتیاز کسب شد.

همانطور که در تصویر نیز مشخص است نقاط سبز رنگ محل‌هایی هستند که در صورت برخورد عابر پیاده با FMC T5 ایمن تشخیص داده‌شدند. نقاط زرد و نارنجی ایمنی کمتری دارند و نقاط قرمز رنگ نیز در زمان برخورد سر عابر پیاده با این خودرو کاملاً ناامن هستند.

امتیازهای نهایی FMC T5 در مرکز C-Ncap
تست تصادف FMC T5
تست تصادف FMC T5

خودرو FMC T5 فردا موتورز در نهایت پس از تست تصادف موفق شد از ۱۰۰ امتیاز کامل، ۶۳/۲ امتیاز را بدست آورد. براساس اعلام رسمی و موثق مرکز تست تصادف C-Ncap، این کراس اوور فردا موتورز فقط ۲ ستاره ایمنی را دریافت کرد!

همانطور که می‌دانیم، امتیاز هر تست در تمامی مراکز آزمون تصادف، ۱۰۰ است. T5 در آزمون ایمنی سرنشینان ۶۳/۶۳ امتیاز بدست آورد. این امتیاز برای ایمنی عابر پیاده ۵۵/۴۱ و برای سامانه‌های ایمنی آن ۶۸/۶۹ بود.

از سال‌ها پیش می‌دانیم که مرکز تست تصادف چینی C-Ncap با ارفاق بسیار زیادی خودروهای چینی را آزمایش می‌کند. مراکز تست تصادف اروپایی، مرکز C-NCAP را یک شرکت محلی تست خودرو می‌دانند.

برای مثال، در مرکز تست تصادف اروپا EuroNCAP قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای حفاظت از جان عابرین پیاده وجود دارد. اما در مرکز ANCAP (مرکز تست تصادف استرالیا) این قوانین برای ایمنی راننده و سرنشینان محکم‌تر است.

هدف تمامی مراکز تست تصادف در جهان، بالابردن ایمنی خودروهای تولیدی توسط خودروسازان است. حال در این میان فردا موتورز تلاش دارد با استفاده از ناآگاهی جامعه خریدار خودرو در ایران، محصولی را ایمن معرفی کند که حتی چین هم آن را ناامن توصیف کرد.

تبدیل نقطه ضعف به نقطه قوت!

عموماً روال متون تبلیغاتی روابط عمومی‌ها بدین شکل است که خودروسازان یکی از ویژگی‌های مثبت خود را Bold کرده و با مانوردادن روی آن نکته، محصول را معرفی می‌کنند.

اما دست گذاشتن‌روی نقطه ضعف بزرگی مانند ایمنی برای کراس اووری چون FMC T5 و تبدیل آن به یک نقطه قوت بدعت جدیدی در تاریخ خودروسازی ایران بود.

این گاف بزرگ در شرایطی از فردا موتورز مشاهده شد که اکنون منابع کافی در جهان برای جستجو کردن و آموختن وجود دارد. اگر خودروسازان این روزها شفافیت کافی درباره کیفیت محصولات خود را ندارد، حداقل شایسته نیست که شاهد دروغ‌گویی آنها در فضای رسانه باشیم.

این گاف احتمالاً یا از کم‌تجربگی تیم مارکتینگ و بازاریابی فردا موتورز است یا از عدم شفافیت مدیران دانگ‌فنگ با فردا موتورز نشأت می‌گیرد.

چرا که حتی چینی‌ها هم این‌ روزها منابع لازم و کافی را در اختیار خودروسازان ایرانی قرار نمی‌دهند. اما این منابع با فاصله چند کلیک در فضای وب قابل رصد و بهره‌برداری هستند.

بیشتر بخوانید:

ممنوعیت خرید خودرو شامل چه کسانی است؟ / بازگشت گزینه انصراف به سامانه یکپارچه

موتور ایرانی هواپیما ساخت مپنا آزمایش شد

بستیون T77 بهمن موتور با آمار فروش ناچیز در راه ایران / بررسی تخصصی

خودروهای وارداتی سایپا ترخیص شدند / یک هزار و ۱۰۸ دستگاه چانگان در راه ایران

ام وی ام X33 کراس مدیران خودرو رقیب مستقیم جک S3 معرفی شد / بررسی تخصصی




3 دیدگاه

  1. خیلی از این رسانه هایی که فرمودین این مطلب نادرستو منتشر کردن مزدگیر همین خودروسازان ! یا اینکه بیشتر سیاسین تا تخصصی !

  2. میدونم منتشر نمی کنی، ولی با این وجود از خیلی از خودروهای داخل بازار بهتره. شما کلا با چینی ها مشکل دارید در حالیکه نگاه نمیکنی کسایی که چینی میخرن از روی ناچاریه نه از روی اشتیاق

  3. بیتران خوشش میاد از کلمه اولین بار یا مستقل استفاده کنه.البته که سیاسیتش در مورد سایپا و ایران خودرو معلوم کرده که مستقل نیست.این خبر فردا تی۵ رو هم سایت های تخصصی خودرویی زیادی چند سال پیش منتشر کردن.اینکه شما اطلاعی نداری به معنی این نیست که تا الان کار نشده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط