با اتمام ریاست جمهوری دونالد ترامپ و آغاز ریاست جمهوری جو بایدن شرکت رنو آماده بازگشت به ایران می شود؛ اما داستان چیست؟
بیت ران – با احتمال بازگشت آمریکا به برجام و کاهش تحریمهای ایران، بازگشت رنو به ایران کلید خورده است.
این شرکت پس از تحریم آمریکا به دلیل خروج این کشور از برجام به دلیل اتحاد با نیسان و حضور گسترده نیسان در بازار آمریکا مجبور به خروج از ایران شد.
رنو اما نیروهای کلیدی ایرانی خود در شرکت رنو پارس،را به فرانسه و برخی سایتهای رنو و داچیا رومانی انتقال داد.
این شرکت برای بازگشت به ایران سناریوهای مختلفی را تنظیم کرده بود.
پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا این شرکت نیروهای ایرانی خود را به ایران انتقال داد و حالا آماده بازگشت به ایران و تولید مجدد می شود.
شرکت رنو در ایران
مهمترین کار ناتمام رنو تاسیس شرکت جدید برای حضور مستقیم در بازار خودرو ایران است در این سرمایه گذاری مشترک، ۶۰ درصد رنو ، ۲۰ درصد سازمان گسترش و نوسازی ایران و ۲۰ درصد سهم مشارکت شرکت «پرتو نگین ناصح» است.
رنو قصد دارد تا شرکت بن رو را خریداری کند و در آن محصولات جدیدش مانند داستر و سیمبل جدید را تولید کند.
پیمان کارگر که هم اکنون مدیر عامل اینفینیتی است، در گفتگو با بیت ران داستان این اقدام رنو را توضیح داده است.
وی حتی بازگشت نیسان به ایران را محتمل میداند.
پیمان کارگر از مدیران ارشد گروه رنو نیسان است که سالها مدیریت پروژه رنو در ایران را رهبری کرده است.
البته شرکت سایپا برای جلوگیری از فروش شرکت بن رو تمام سعی خود را کرده بود.
سایپا در آن زمان قصد داشت این کارخانه را به یک شرکت چینی بدهد.
شرکتهای خودروسازی ایران چندان مایل به حضور شرکتهای بزرگ مانند رنو در ایران نیستند.
برخی کارشناسان این حضور را سبب از بین رفتن انحصار شکل گرفته توسط این شرکتها میدانند.
مذاکره با ب ام و
بر اساس آخرین اطلاعات، شرکت پرشیاخودرو مذاکرات برای فعالیت ب ام و در ایران را آغاز کرده است.
این در حالی است که حتی پس از برجام شرکت ب ام و بر خلاف دیگر شرکتهای آلمانی حاظر به حضور مستقیم در بازار ایران نشده بود و با واسطه با پرشیا خودرو کار میکرد.
در سال ۲۰۱۸ میلادی هنریک کوهم قائم مقام ب ام و به امین آزاد سردبیر بیت ران گفته بود:
« شما میدانید که ما سابقه بسیاری در ایران داریم و مردم هم عاشق برند ما در ایران هستند.
ایران بازار مهمی برای ب ام و است ما به دقت پیشرفتهای سیاسی را دنبال خواهیم کرد ما میدانیم که ایرانیان زیادی ما را دوست دارند و زمانی که از نظر قانونی بتوانیم، به ایران باز خواهیم گشت.
ما منتظر هستیم تا دولت ایران با دولتهای اروپایی و آمریکا به توافق برسند تا ما بهصورت رسمی وارد ایران شویم.»
البته حتی در صورت بازگشت دوباره آمریکا به برجام سوال اینجا که اگر واردات خودرو ممنوع باشد، این شرکت چگونه وارد بازار خواهد شد.
مذاکرات پرشیا خودرو با ب ام و دقیقا روی چه مواردی است؟ آیا این شرکت می خواهد در صورت توافق در ایران خودرو تولید کند یا به باز شدن واردات خودرو پس از توافق ایران با آمریکا فکر میکند؟
گفتنی است با قطعی شدن ریاست جمهوری حو بایدن و احتمال بازگشت آمریکا به برجام، شرکت فولکس واگن قصد بازگشت به بازار ایران را دارد.
مذاکرات فولکس واگن
یک منبع آگاه در اینباره به بیت ران گفت:«بازگشت فولکس واگن به ایران محتمل بنظر میرسد و این شرکت از ماموت خودرو خواسته است تا صبر کند و خط تولید این شرکت را در اختیار خودروساز دیگری قرار ندهد.
این شرکت حاضر به پرداخت غرامت به شرکت ماموت خودرو شده است.»
گفتنی است شرکت ماموت خودرو (همکار فولکس واگن در ایران) پس از خروج فولکس واگن از ایران در پی خروج آمریکا از برجام، به دنبال تولید یک خودروی چینی در خطوط تولید فولکس واگن در ایران بود.
بازگشت فولکس واگن به ایران میتواند سبب رقابتیتر شدن فضای بازار خودرو ایران شود.
بازگشت اشکودا
همچنین یک منبع آگاه به بیت ران خبر داد که اشکودا در ایران قصد تولید خودرو دارد.
این شرکت البته پس از برجام هم قصد تولید خودرو در ایران را داشت و با شرکت ایران خودرو وارد مذاکره شده بود.
پس از ایران خودرو این شرکت به سراغ خانواده گرامی که آن زمان دو برند هیوندایی و کیاموتور را داشتند رفته بود و قصد داشت محصولات خود را به ایران وارد کند اما با خروج آمریکا از برجام این شرکت فعالیت خود در ایران را تعلیق کرد.
حالا خبر می رسد با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا و احتمال بازگشت این کشور به برجام ، اشکودا دوباره در حال مذاکره با طرف ایرانی است.
این شرکت خودروسازی مذاکرات خود را با خانواده گرامی آغاز کرده است.
احتمالا اشکودا قصد تولید خودروهای سدان و شاسی بلند را برای بازار ایران دارد.
اشکودا زیر مجموعه گروه فولکس واگن محسوب میشود و حضور این شرکت در ایران باعث رقابتی شدن بخشی از بار ایران خواهد شد.
اشکودا، شرکت خودروسازی مستقر در جمهوری چک است، که در سال ۱۸۹۵ توسط واکلاو لورین و واکلاو کلمنت تأسیس شد.
اشکودا در سال ۱۹۹۱ یکی از زیرشاخههای اروپایی گروه فولکسواگن شد و هماکنون از برندهای متعلق به این کمپانی آلمانی بهشمار میآید.
اشکودا اکتاویا، اشکودا یتی و اشکودا سوپرب از محصولات احتمالی این شرکت برای بازار خودرو ایران خواهد بود.
بیشتر بخوانید: