مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: سال آینده ۲۰ هزار موتور TU5+ / موتور TU5 پلاس برای نصب روی شاهین سایپا تولید خواهد شد که در ادامه موتور آریا سایپا نیز خواهد بود.
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در گفت و گو با بیت ران اعلام کرد: با سایپا یک اتحاد استراتژیک در خیلی ۹ زمینه تعیین شدهداریم.
وی افزود: قرار است سال آینده (سال ۱۴۰۲) ۲۰ هزار موتور TU5+ برای استفاده در خودرو شاهین سایپا در اختیار این شرکت بگذاریم.
فیلم کامل این گفت و گو در یوتیوب بیت ران پلاس:
به گفته خطیبی، مهندس محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا اعلام کردهاست که در صورت انجام پروژه روی شاهین، موتور TU5+ / موتور TU5 پلاس ایران خودرو روی آریا سایپا نیز نصب خواهد شد.
مدیرعاکل ایران خودرو یادآور شد: در زمینههای مختلفی همچون خدمات پس از فروش خودرو ، در شبکه قطعهسازی،خریدهای مشترک، لجستیک، کارهای تحقیقاتی و … ایران خودرو و سایپا توافق برای همکاری دارند.
مشکلات موتور شاهین
سایپا شاهین پس از تغییر نام از رهام، یکی از آخرین محصولات سایپا است که پس از کش و قوس های فراوان، روند تحویل آن به مشتریان از اواخر سال ۹۹ آغاز شد. مدیرعامل سابق سایپا مدعی بود: «شاهین توانایی رقابت با خودروهایی نظیر کیا سراتو و رنو تندر۹۰ را دارد.»
این ادعا برای موتوری با هشت سوپاپ البته که غیرواقعی بود. موتوری که چند شاهین را بهآتش کشید. گزارش آتش گرفتن یک دستگاه شاهین را د راین لینک بخوانید.
در ادامه تست کامل خودرو شاهین سایپا و بررسی مشخصات ظاهری و فنی این محصول را در یوتیوب بیت ران تماشا کنید:
بیشتر بخوانید:
مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5
TU5 ، EF7 و TU5پلاس بررسی شد؛ کدام موتور خودرو بهتر است؟
موتور EF7 گازسوز توربو ؛ قوی ترین موتور ملی ایران چه ویژگی هایی دارد؟
موتور EF7 یا ملی و نگاهی به مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو
گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شاهین
دنا پلاس توربو ۱۷۰ اسب بخاری به بازار میآید / بررسی موتور EFP ایران خودرو
خودرو مردمی ترکیه در راه ایران / بررسی فیات تیپو پارسیان موتور
فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در یک قدمی بازار خودرو / بررسی فنی و هزینه سرویسها
کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ کوشا خودرو در انتظار ورود به بورس کالا / بررسی مشخصات فنی
ببین مشکلات موتور پرایدی تیون شده به توربو شارژ شاهین چه گندی بالا آورد که سایپا اومده سراغ ایران خودرو و یه موتور میان رده!
ماشینی که واژه پرچمدار سایپا رو یدک میکشید و خریداراش خشتک پاره کنان در حال طرفداری کورکورانه، الان به دلیل مقایسه با ماشین های حتی میان رده ایران خودرو مثل رانا پلاس و ۲۰۷ و ۲۰۶ و حتی شکستش از نظر بررسی سیستم تعلیق و پیشرانه، اومده سراغ یه موتور میان رده ایران خودرویی!
هادی جان زیاد فشار نخور؛ شاهین موتورش توربوئه و هوای مورد نیاز احتراق را با توربو به سیلندر احتراق تزریق میکنه و از لحاظ فنی و اقتصادی نیازی به داشتن ۱۶ سوپاپ نبوده همون ۸ سوپاپ کافی بوده براش. الان که شاهین ۳ سال از تولیدش گذشته مشکل موتوری نداشته، و از لحاظ راحتی سرنشین و امنیت و استحکام بدنه تا حد زیادی موفق بوده؛ و هستند کسانی که باهاش بالای ۱۰۰هزار تا هم رفتن. منباب اطلاع از آزمایش و خطای پروژههای طراحی و تولید موتور در ایران بد نیست به سابقه موتور ایاف۷ با همکاری تیم آلمانی نگاه بندازی که با آنکه نام موتور ملی را یدک میکشید ولی در حقیقت وارداتی بود و خریداران اولیهش حتی مجبور به تعویض کل موتور و متعلقاتش شدند. پس در شرایط تحریمی که برلیانس ایران رو تحریم کرد مگاموتور تونست موتور توربو شارژ طراحی کنه که تا حالا برای شاهین مناسب بوده. و در مدلهای بعدی میشه روی همین پلتفرم موتورهای تنفس طبیعی حتی ۱۶ سوپاپ را به کار بست تا دل طرفداران ایرانخودروییها را هم به دست آورد. و صد البته هیچ اشکالی هم نمیبینیم که شرکتهای خودروی وطنی با هم در خصوص طراحی و کاربرد پیشرانه خودروهای پرچمدار همکاری داشته باشند چون همشون دولتی هستند و دنبال آمار فروش و سوداوریند تا بهبود و حذف کامل پلتفرمهای ۳۰ سال قبل!
من یه نکته رو هم اضافه کنم که بین مشکلاتی که شاهین از اول تا الان داشته و بابتش فراخوان داده شده کمترین میزان مشکل مربوط به موتورش بوده. این موضوع قابل توجه دوستان در بیت ران هم باشه
این رو هم اضافه کنم اینی که میگن کیفیت داشبورد پایینه اشتباه میکنن، کیفیت داشبورد در حد دنا پلاس، ۲۰۷ و رانا پلاسه، برید داشبورد نرم سورن پلاس رو نگاهی بندازید فاجعس، متریال داخلی شاهین کیفیت قابل قبولی داره
سلام شاهین مدل ۱۴۰۱ دارم الان ۹ماهه ۲۳هزار رفتم هیچ مشکل موتوری هم نداشته هر روز ۱۰۰تا تو جاده میرونم کاملا پرشتاب و جونداره