میپل X3 پرو با خودروسازان بم به ایران می‌آید / بررسی مشخصات فنی و قیمت

از دست ندهید

میپل X3 پرو یا Ruilan X3 PRO کراس اوور ساب کامپکت تازه وارد به بازار خودرو ایران خواهد بود. این خودرو که قرار است توسط خودروسازان بم عرضه شود، با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT در بازار ایران به‌فروش خواهد رسید.

میپل X3 پرو
میپل X3 پرو

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – برند Maple در اصل زیر مجموعه جیلی چین است. اما جیلی به تنهایی این کراس اوور کوچک را به تولید نمی‌رساند.

بلکه Maple به همراه لیفان سرمایه‌گذاری مشتری انجام دادند که در نتیجه آن برند Livan یا Ruilan در چین پدیدار شد. قرار بود در ابتدا خودروهایی که تحت برند Maple به فروش می‌رسیدند، صرفاً نمونه‌هایی از خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی برقی باشند. اما برند Ruilan  تصمیم گرفت تا خودروهای احتراق داخلی را هم به خط تولید خود اضافه کند.

میپل X3 پرو یا Ruilan X3 PRO سبکی کاملاً اقتصادی و خانوادگی را در چهره خود دارد. طراحی جلو پنجره این کراس اوور کوچک ما را به یاد محصولات جیلی می‌اندازد.

اما به غیر از این بخش، در سایر نقاط بدنه میپل X3 پرو اثری از جیلی را مشاهده نمی‌کنیم. X3 پرو را اگر براساس اصول طراحی ارزان و مقرون به صرفه بسنجیم، باید عنوان کرد که در بخش جلو، ظاهری قابل قبول دارد.

در نمای جانبی سعی شد تا خط شانه تیز و گلگیرهای ورم‌کرده قدری این بخش از سادگی خارج شود. اما رینگ‌های ۱۶ اینچی تمام زحمات طراحان را در شکیل کردن این نما از بین بردند.

میپل X3 پرو
میپل X3 پرو

در طراحی ظاهری این کراس اوور کوچک چینی شاهد حجم‌ها و اصول طراحی خودروهای امروزی نیستیم. در نمای عقب X3 پرو هم با آنکه سبکی ساده را مشاهده نمی‌کنیم، اما می‌توان گفت که این بخش یادآور خودروهای یک دهه گذشته است.

مشخصات فنی میپل X3 پرو
موتور میپل X3 پرو
موتور میپل X3 پرو

این کراس اوور چینی که دستپخت جیلی و لیفان است، فقط با یک قوای محرکه در بازار خودرو چین قابل خرید است. تنها موتوری که Maple برای X3 پرو در نظر گرفت، یک نمونه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است.

این موتور که با کد JLC-4G15C تولید می‌شود، یک محصول بسیار قدیمی از برند میتسوبیشی است. نسخه اصلی این موتور که در سال ۱۹۹۳ در زیر درب موتور میتسوبیشی میراژ قرار داشت می‌توانست ۹۴ اسب بخار نیرو تولید کند.

از سال ۲۰۰۵ این قوای محرکه در بسیاری از خودروهای چینی مشاهده شد. نمونه دو میل سوپاپ این موتور می‌تواند ۱۰۹ اسب بخار نیرو تولید کند که در میپل X3 پرو هم همین ورژن از آن وجود دارد.

اما با بالابردن دور موتور تا ۵۶۰۰ دور در دقیقه، این موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی می‌تواند تا ۱۱۱ اسب بخار نیرو در اختیار راننده بگذارد.

موتور میپل X3 پرو
موتور میپل X3 پرو

گشتاور خروجی این موتور هم ۱۴۳ نیوتن متر است که در دورهای ۴۴۰۰ تا ۴۸۰۰ بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد. تمامی نیرو و گشتاور این موتور توسط گیربکس CVT به محور جلو منتقل می‌شود که می‌تواند این خودرو ۱۱۹۰ کیلوگرمی را به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برساند.

طول، عرض و ارتفاع X3 پرو به ترتیب برابر است با ۴۰۰۵، ۱۷۶۰ و ۱۵۷۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۴۸۰ میلیمتر می‌رسد.

ارتفاع این کراس اوور کوچک چینی از سطح زمین ۱۸۵ میلیمتر است. فضای بار پنج سرنشین X3 پرو هم ۴۰۰ لیتر است که در مقایسه با صندوق ۶۰۰ لیتری جک S3 بسیار کمتر است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی میپل X3 پرو
فضای داخلی میپل X3 پرو
فضای داخلی میپل X3 پرو

X3 پرو در سه سطح رفاهی در بازار خودرو چین قابل خرید است. دو نسخه از آن با گیربکس پنج سرعته دستی به فروش می‌رسند که طبیعتاً قیمت پایین‌تری نیز دارند.

تنها یک نمونه از این کراس اوور کوچک با جعبه‌دنده CVT در بازار چین حضور دارد که احتمالاً همین نسخه از آن هم در ایران مشاهده خواهد شد.

ترمزهای ABS و EBD در تمامی مدل‌های این خودرو وجود دارند. اما ترمزهای کمکی BA، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری فقط مختص به نسخه اتوماتیک آن هستند.

هشدار نبستن کمربند ایمنی فقط برای صندلی راننده وجود دارد و این کراس اوور چینی به سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها نیز مجهز است.

ایمنی X3 پرو

در بخش ایمنی، میپل X3 پرو فقط دارای ایربگ راننده و سرنشین کناری است. سنسور پارک تنها در سپر عقب آن وجود دارد و دوربین دید عقب هم به راننده برای پارک بهتر خودرو کمک می‌کند.

X3 پرو دارای کروز کنترل معمولی است و راننده می‌تواند حالات رانندگی خاص خود را هم توسط دکمه مربوطه، انتخاب کند. سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی هم برای این کراس اوور وجود دارد. اما خریدار باید در ازای دریافت آن، مبلغ بیشتری پرداخت کند.

آپشن‌های خارجی و داخلی

نسخه اتوماتیک X3 پرو سانروف معمولی هم دارد. رینگ‌های آن آلومینیومی ۱۶ اینچی هستند که تایرهایی با ابعاد ۲۰۵/۶۰ آنها را کاور کردند.

امکان ورود بدون کلید فقط بر روی درب راننده قرار دارد و پس از حضور در درون خودرو، می‌توان با استفاده از استارت دکمه‌ای X3 پرو را به حرکت درآورد.

فرمان این کراس اوور در تمامی نسخه‌ها، پلاستیکی است و تنظیم آن به‌صورت دستی انجام می‌شود. اما صندلی‌های نسخه اتوماتیک برعکس مدل دستی، تمام چرمی هستند که تنظیم آنها هم دستی است.

مانیوتور لمسی ۸ اینچی X3 پرو فضای داخلی این خودرو را کمی از سادگی خارج کرده‌است. ۶ اسپیکر صدای سیستم صوتی را در داخل این خودرو پخش می‌کنند و می‌توان با ۲ پورت USB-C در عقب و جلو، تلفن همراه را شارژ کرد.

چراغ‌های جلو این کراس اوور در تمام مدل‌ها هالوژنی است که چراغ‌های روشنایی روز آن هم در داخل سپر مشاهده می‌شوند. برف‌پاکن عقب فقط در مدل اتوماتیک وجود دارد و سیستم تهویه دستی آن هم با فیلتر PM2.5 تلاش دارد هوای تمیزی را به سرنشینان این خودرو ارائه دهد.

آمار فروش میپل X3 پرو در بازار خودرو چین
آمار فروش میپل X3 پرو
آمار فروش میپل X3 پرو

مشاهده آمار فروش X3 پرو در بازار خودرو چین در طول شش ماه گذشته، ارقام قابل توجهی را به ما نشان نمی‌دهد. روند فروش این کراس اوور کوچک در بازار مبداء خود سیر نزولی دارد. به‌طوری که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) فقط ۲۸۷ نفر در تمام کشور چین این کراس اوور کوچک، ارزان قیمت و اقتصادی را خریداری کردند.

البته آمارهای ماه گذشته به بدی ماه نوامبر (آبان – آذر) نبود. اگر از ماه جون (خرداد – تیر) به روند فروش X3 پرو در چین نگاه کنیم، مشاهده می‌شود که ۱۸۱۰ نفر خواهان خرید آن در چین بودند.

این آمار در ماه جولای (تیر – مرداد) با ۵.۲% افزایش به ۱۹۰۵ دستگاه رسید. اما این میزان فروش در ماه آگوست با ۴۷.۷% کاهش نشان داد که X3 پرو تنها ۱۰۰۱ مشتری چینی را به سمت خود جذب کرد.

در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) ۱۱۸۸ مشتری این کراس اوور را تحویل گرفتند و در ماه اکتبر (مهر – آبان) با ۴۷.۷% افت فروش این خودرو فقط ۶۲۱ دستگاه از این خودرو مشتری داشتند.

بررسی این آمار به ما نشان می‌دهد که فروش میپل X3 پرو در بازار چین در طول شش ماه گذشته ۸۴.۹% کاهش داشت. حال قرار است چنین خودرویی که در بازار مبداء خود نیز ریزش مشتریان را به چشم می‌بیند، به عنوان محصولی تازه به ایران ورود کند.

قیمت میپل X3 پرو در بازار خودرو چین

همانطور که ذکر شد، این کراس اوور اقتصادی جیلی و لیفان در سه سطح رفاهی در چین قابل خرید است. ارزان‌ترین نسخه این خودرو را گیربکس دستی و تخفیف ۵ هزار یوانی، ۴۹۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ ارز ۵۸۳۰ تومانی یوان امروز برابر با ۲۹۰/۹۱۷/۰۰۰ میلیون تومان است.

دومین نسخه این کراس اوور کوچک با گیربکس دستی هم با تخفیف ۵ هزار یوانی به دست مشتریان چینی می‌رسد و ۵۵۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم معادل ۳۲۵/۸۹۷/۰۰۰ میلیون تومان است.

اما نسخه اتوماتیک میپل X3 پرو که خودروسازان بم آن را به ایران خواهد آورد، با احتساب تخفیف ۵ هزار یوانی، ۶۷۹۰۰ یوان در چین قیمت دارد.

این رقم پس از تبدیل نرخ ارز مساوی با ۳۹۵/۸۵۷/۰۰۰ میلیون تومان خواهد بود. اگر هزینه‌های جانبی و تولید این خودرو در ایران را نیز به این مقدار اضافه کنیم، احتمالاً با قیمت حدودی ۸۰۰ میلیون تومانی آن در کشورمان رو به رو خواهیم شد.

این قیمت احتمالی بالاتر از رقم ۷۳۰ میلیون تومانی در ازای دریافت جک S3 از کرمان موتور خواهد بود. از همین رو پیش‌بینی می‌شود خودروسازان بم رقمی مشابه یا حتی پایین‌تر از S3 را برای میپل X3 پرو اعلام کند.

تصاویر رسمی میپل X3 پرو
بیشتر بخوانید:

کیا سلتوس کوشا خودرو؛ بررسی تفاوت‌های آن با نسخه‌های چینی و آمریکایی

تبعات منفی گازسوز کردن موتور بنزینی قدیمی

چری ترکیه با معرفی خودروهای جدید رسماً آغاز به کار کرد




2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط