تبعات منفی گازسوز کردن موتور بنزینی قدیمی چیست؟ و چه آسیبهایی به موتور و خودرو وارد میکند؟
بیت ران – تبعات منفی گازسوز کردن موتور بنزینی قدیمی که مورد توجه سازندگان در کارخانه و کارگاهها قرار نگرفت چه هستند؟
“حسین ایزانلو”، بهعنوان یکی از آشناترین افراد به موتور در ایران که سالهای سال نیز سمت قائم مقامی مرکز تحقیقات ایران خودرو را به عهده داشته و یکی از مهندسان موتور در ایران و محقق در زمینه موتور EF7 و خانواده موتور ملی در این مرکز بوده است، در این باره به بیت ران توضیح داد.
بیت ران – از چه زمان گازسوز کردن خودروها مطرح شد؟
ایزانلو: قبل از شروع پروژه EF7، موضوع گاز سوز کردن خودروها مطرح بود. در آن زمان در کشورمان به بحث گاز سوز کردن خودروها بسیار اهمیت داده شده و بهصورت استراتژیک برنامههای کلانی تدوین شده بود تا گاز در صنعت حمل و نقل نفوذ پیدا کند.
از سال ۷۵ روی این موضوع بسیار مانور داده شد و در این زمینه کارهای اشتباه بسیاری نیز صورت گرفت. به این صورت که بسیاری از موتورهای بنزینی که دارای تکنولوژی قدیمی هم بودند را تنها با نصب یک کیت گاز روی آن، گازسوز کردند که تبعات منفی بسیاری به همراه داشت.
شاید اگر روی موتورهای بنزینی بهروز، این اقدام صورت میگرفت مردم کمتر دچار مشکل میشدند، اما موتورهای قدیمی هم قدرت کشش کمی داشتند، و هم دوام آنها پایین بود و گاز از محفظه احتراق وارد اتاق سرسیلندر میشد و تمام واشرها آسیب میدیدند.
اینجا تماشا کنید:
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
بررسی معایب و مزایای دیگنیتی پرستیژ
بیت ران – بهطور مشخص شاهد چه مشکلاتی بودیم؟
ایزانلو: مواد سرسیلندر برای دمای بالا و فشار گاز مناسب نبود و خوردگی شدید ایجاد میشد. ولی این کار بسیار ادامه پیدا کرد و هم مردم دچار مشکل بودند و هم باعث آلودگی شدید توسط این موتورها میشد.
حتی زمانی که داخل خودروسازی و خارج از کارگاهها کار گاز سوز کردن خودروها انجام شد، کمابیش کار اشتباه پیش میرفت و قبل از ساخت موتور EF7 نهایت کاری که کردند این بود که روی سوپاپ کار کردند و برای سایش کمتر، مواد بهتری در سوپاپ استفاده کردند.
ولی مشکل همچنان به صورت پایهای وجود داشت. آن مقطع با توجه به سیاست کلان کشور بررسیهای بسیاری انجام و نتیجهگیری شد که ایران خودرو موتوری طراحی کند که متناسب با سیاست کلان کشور باشد. در این زمینه برنامههای بسیاری داده و زیرساختهای آن هم آماده شد.
بیت ران – آیا در پی پیدا کردن راه حل بودند؟
ایزانلو: یک هدفگذاری عمده این بود که باید موتوری بهروز طراحی شود که هم تطابق و قدرت مناسب و صد درصدی با گاز داشته باشد و هم حداقل هدف طراحی موتور برای بنزین یورو چهار بود. ضمن اینکه پیشبینی شده بود ارتقاء متناسبی پیدا کند. بههمین دلیل تکنولوژیهای به روزی برای موتور EF7 در نظر گرفته شد.
از دیگر اهداف این پروژه استفاده از خط TU5 برای تولید موتور EF7 بود که در همان مقطع بهصورت موازی روی آن سرمایهگذاری شده بود. این نقطه بسیار مهمی بود چرا که بسیاری از قید و بندها و محدودیت ها در طراحی این موتور بر اساس خط تولید TU5 در نظر گرفته شد.
در حقیقت طراحی بدون داشتن قید و بند بی مفهوم است. چرا که برای طراحی هر چیزی باید قید و بندها و محدودیتها و همه چیز مشخص باشد. یکی از قید و بندها این است که تولید قرار است در چه خطی انجام شود و سازندهها با چه سطح تکنولوژی آن را تولید کنند.
گفتوگو: امین آزاد
تنظیم: فاطمه باجلانی
بیشتر بخوانید: