معرفی کیا سونت کوشا خودرو؛ از هندوستان تا ایران با ۱۱۳ اسب بخار

از دست ندهید

کیا سونت یک کراس اوور ساب کامپکت است که از سال ۲۰۲۰ توسط کیا موتورز تولید شد. سونت عمدتاً برای بازار هند و کشورهای در حال توسعه تولید شد و خودرویی است که جایگاهی پایین‌تر از کیا Seltos و نزدیک به هیوندای Venue دارد. سونت در بازارهایی مانند هند، نپال، اندونزی، آفریقای جنوبی، ویتنام و خاورمیانه وجود دارد که ایران هم به زودی به این لیست اضافه خواهد شد.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – خودروهای کراس اوور و شاسی بلند این روزها در حال تسخیر جهان خودرو هستند. وقتی در مورد بازار هند صحبت می‌کنیم می‌بینیم که کره‌ای‌ها سخت به دنبال تسلط بر این بازار هستند.

هیوندای و کیا هر دو رقابتی بسیار جدی در بازار خودرو هندوستان دارند و در سال‌های اخیر این رقابت شدیدتر هم شد. ۲ سال از زمان آغاز فروش کیا سونت در بازار هندوستان می‌گذرد و با نگاهی به آمار فروش این کراس اوور اقتصادی می‌توان گفت که این خودروساز کره‌ای برگ برنده‌ای در دست دارد.

آمار فروش کیا سونت در بازار خودرو هندوستان
آمار فروش کیا سونت در سال جاری میلادی
آمار فروش کیا سونت در سال جاری میلادی

سونت که در سپتامبر ۲۰۲۰ وارد بازار هندوستان شد، موفق شد به فروش یک میلیون دستگاهی در سال جاری میلادی برسد. کیا سونت یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کراس اوور ساب کامپکت در هند است.

Sonet نزدیک به یک سوم (۳۲ درصد) فروش کیا موتورز در هندوستان را شامل می‌شود. این خودروساز کره‌ای اعلام کرد که ۲۶ درصد از خریداران سونت، نسخه X Plus را که نسخه فول آن است انتخاب می‌کنند.

۳ ماه اول سال ۲۰۲۰ بیشترین فروش این خودرو با ۳۲ هزار دستگاه برای آن ثبت شد. در طول سال ۲۰۲۱ تعداد ۷۶/۲۸۳ دستگاه از این خودرو در بازار خودرو هندوستان به فروش رسید.

پس از فروش موفق این خودرو در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ فروش سونت در هند به تدریج کاهش یافت. اما در ماه‌های اخیر دوباره مشتریان این خودرو در هند رو به افزایش گذاشتند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی کیا سونت
فضای داخلی کیا سونت
فضای داخلی کیا سونت

هنگامی که سونت برای اولین بار در بازار هند معرفی شد، دارای فناوری اتصال کیا به نام اتصال UVO بود. این فناوری اکنون به KIA connect تغییر نام داده‌است.

این خودروساز کره‌ای چهار ایربگ و سیستم کنترل فشار باد تایرها را به عنوان امکاناتی استاندارد در تمامی مدل‌ها عرضه می‌کند. اما نسخه‌های HTX+ و GTX+ در هندوستان با شش ایربگ به دست مشتریان می‌رسند.

تکنولوژی تصفیه‌کننده هوا، سیستم صوتی Bose با هفت اسپیکر، نورپردازی داخلی، سامانه کنترل کشش و امکان انتخاب حالت‌های رانندگی از دیگر امکانات این کراس اوور کوچک به‌شمار می‌روند.

داشبورد کیا سونت شباهت بسیاری به مدل Seltos دارد و مانند آن خودرو سیستم اطلاعات – سرگرمی و جلو آمپر را به صورت یکپارچه در مقابل سرنشینان قرار داده‌است.

کیفیت مواد مورد استفاده در اطراف کابین نیز براساس نظر هندی‌ها خوب است. برخی از وبسایت‌های هندی عنوان کردند که نمایشگرهای پشت فرمان به اندازه کافی بزرگ نیستند. به همین دلیل اطلاعاتی که ارائه می‌کنند در حال حرکت به سختی مشاهده می‌شوند.

صندلی راننده به صورت دستی در ارتفاع قابل تنظیم است و در مجموع حس خوبی را به راننده منتقل می‌کند. با آنکه فرمان سونت تنها در یک جهت (جلو و عقب) تنظیم می‌شود، پیدا کردن یک موقعیت مناسب برای قرارگیری در پشت فرمان زیاد سخت نیست. در مجموع می‌توان ارگونومی داخلی این کراس اوور را خوب توصیف کرد و با ستون‌های نازک A هم دید داخل خودرو از بیرون مناسب است.

صندلی‌های عقب

صندلی‌های ردیف دوم سونت نیمکتی هستند و قسمت پشتی آن بدن را به خوبی در بر می‌گیرد. اما کیا بهتر بود پایه‌های صندلی‌ها را طوری طراحی می‌کرد که پاها موقعیت بهتری در صندلی‌های عقب داشتند.

ارتفاع سقف مناسب است و فضای سر نیز کاملاً کافی به نظر می‌رسد. اما به دلیل اینکه کلاً با خودرویی کوچک رو به رو هستیم، نشستن سه نفر در صندلی عقب کار راحتی نخواهد بود.

مشخصات فنی کیا سونت
کیا سونت
کیا سونت

سونت لیست طول و درازی از گزینه‌های موتور و گیربکس را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. قوای محرکه‌ای که از سوی کوشا خودرو برای این خودرو انتخاب شد، ۱.۵ لیتری چهار سیلندر خطی است.

این موتور ۱۱۳ اسب بخار نیرو و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس CVT به محور جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت سونت به طور میانگین در ازای هر صد کیلومتر ۵.۷ لیتر است و از سکون کامل تا صد کیلومتر در ساعت را در ۱۲.۵ ثانیه طی می‌کند. این کراس اوور ساب کامپکت کیا قادر است روند سرعت‌گیری خود را تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت ادامه دهد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر با ۴۱۲۰ میلیمتر، ۱۷۹۰ میلیمتر و ۱۶۱۰ میلیمتر (۱۶۴۲ میلیمتر در صورت استفاده از رینگ‌های ۱۶ اینچی).

فاصله بین دو محور سونت ۲۵۰۰ میلیمتر است و سرنشینان می‌توانند از فضای ۳۹۲ لیتری صندوق عقب آن برای قراردادن اشیاء خود استفاده کنند.

قیمت کیا سونت در ایران

از آنجایی که این کراس اوور ساب کامپکت احتمالاً از مبدا امارات به ایران خواهد رسید، باید قیمت آن را نیز براساس بازار خاورمیانه جستجو کرد.

این خودرو در بازار امارات از حدود ۱۷ تا ۲۱ هزار دلار قیمت دارد. اگر تعرفه ۵۵ درصدی را نیز برای سونت در نظر گیریم باید گفت که قیمت آن بیشتر از چینی‌های بازار ایران خواهد بود.

براساس شرایط قیمت‌گذاری جدید، سونت هم به بورس کالا خواهد رفت تا نرخ‌گذاری آن در آنجا انجام شود. از همین رو باید ابتدا منتظر قیمت پایه آن از سوی کوشا خودرو باشیم تا ببینیم در نهایت چه سرنوشتی برای آن در بورس کالا رقم خواهد خورد.

بیشتر بخوانید:

آیتو M5 کراس اوور احتمالی بهمن موتور و هر آنچه که باید درباره آن بدانیم

فونیکس FX سه برابر قیمت چین در ایران فروخته خواهد شد

عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا / قیمت‌ها در بازار خودرو صوری است

اولین خودروهای وارداتی در مسیر بندر لنگه + قیمت احتمالی خودروهای کیا




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط