رالی اژه ترکیه با پیروزی تیم ایرانی به پایان رسید / همه چیز درباره تیم ایران

از دست ندهید

رالی اژه (Ege) در کشور ترکیه با برد صابر خسروی (راننده) و حامد مجد (کمک‌راننده) از تیم کاسترول ایران به پایان رسید. این رالی که سی و یکمین رقابت اتومبیلرانی در شهر ازمیر به‌شمار می‌رفت، میزبان دومین برد تیم ایران در فورد فیستا رالی کاپ کشور ترکیه بود.

صابر خسروی و حامد مجد در رالی اژه
صابر خسروی و حامد مجد در رالی اژه

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – پنجمین مرحله از مسابقات رالی ترکیه در روزهای شنبه ۲۳ و یکشنبه ۲۴ مهر ماه در شهر ازمیر ترکیه برگزار شد. این رالی که در تقویم مسابقات کشور ترکیه به نام EGE شناخته می‌شود میزبان ۶۷ اتومبیل و ۱۳۴ شرکت کننده بود.

شاید این پرسش بوجود آید که چرا به این مسابقه، رالی اژه (Ege) می‌گویند؟ حقیقت این است که شهر ازمیر در مجاورت دریای اژه قرار دارد و ترک‌ها استان‌هایی که مجاورت این دریا قرار دارند را منطقه Ege می‌نامند.

مسیر مسابقه و مسافت اسپشیال استیج‌ها

"<yoastmark

مسابقه رالی اژه شامل ۸ اسپشیال استیج بود. اسپشیال استیج به مسیرهای مسابقه گفته‌می‌شود که خودروهای مسابقه‌ از از ابتدای مسیر تا انتهای آن مشغول رقابت برای ثبت بهترین زمان هستند.

این ۸ اسپشیال استیج شامل ۴ مسیر اصلی بود که به تفکیک در روزهای شنبه و یکشنبه تیم‌ها دو مسیر را به‌صورت رفت و برگشتی مسابقه دادند.

رالی اژه یکی از سخت‌ترین مسابقه‌های تقویم رالی ترکیه به‌شمار می‌رود. چرا که به دلیل جنس آسفالت، پیچ‌های پی در پی و شرایط آب و هوایی متغییر، فرسایش تایرها و کنترل آنها در طول مسابقه یکی از اصلی‌ترین نکات آن است.

در روز شنبه، تیم‌ها ۴ اسپشیال استیج را پشت سر گذاشتند. مسیر اول که اسپشیال استیج‌های اول و سوم را شامل می‌شد، ۱۱.۵ کیلومتر طول داشت. مسیر دوم در روز اول نیز که خودروهای مسابقه‌ای با عنوان اسپشیال استیج‌های دوم و چهارم در آن رقابت می‌کردند، ۱۵.۸۴ کیلومتر مسافت داشت.

تیم‌ها و شرکت‌کنندگان پس از اتمام اسپشیال استیج‌های اول و دوم به منطقه سرویس می‌روند. در این منطقه شرایط خودرو از سوی تیم برای استیج‌های بعدازظهر سنجیده می‌شود. دو مسیر بعدازظهر روز شنبه هم در حقیقت همان مسیرهای صبح بود.

شرایط رقابت خودروها در طول مسیر بسیار طاقت فرسا بود. به‌طوری که در همان روز اول مسابقه، چندین خودرو دچار حادثه شدند و نتوانستند این رالی را به پایان برسانند.

در روز دوم یعنی یکشنبه نیز خودروها باید دو مسیر را طی می‌کردند. مسیر اول که اسپشیال استیج پنجم و هفتم نام داشت، ۲۱.۲۰ کیلومتر مسافت داشت. مسیر دوم هم که اسپشیال استیج ششم و هشتم بود، ۹.۵ کیلومتر طول داشت.

در مسابقات رالی همواره یکی از اسپشیال استیج‌ها، پاور استیج نام دارد. پاور استیج امتیاز جداگانه‌ای دارد و عموماً در رالی‌ها استیج آخر را پاور استیج می‌نامند. پاور استیج این شانس را به شرکت کنندگان می‌دهد که اگر در جدول رده‌بندی احساس خطر می‌کنند با سرعت گیری در این استیج بتوانند امتیاز بیشتری کسب کنند.

کل مسیر مسابقه رالی اژه در شهر ازمیر ۱۱۶ کیلومتر بود. اما خودروها باید از مسیرهای محلی هم برای رسیدن‌به ابتدای هر استیج استفاده می‌کردند. از همین رو، مسافت پیمایشی رالی اژه برای هر خودرو حدوداً ۴۰۰ کیلومتر بود.

تیم ایرانی فورد فیستا کاپ در رالی ازمیر چندم شد؟

رالی اژه با ۶۷ اتومبیل و ۱۳۴ شرکت کننده شامل کلاس‌های رقابتی مختلفی بود. این بدان معناست که هر خودرو برای پیروزی در کلاس رقابتی خود مسابقه می‌داد.

صابر خسروی (راننده) و حامد مجد (کمک‌راننده) در رالی اژه و در کلاس R1-ST فورد فیستا رالی کاپ با فورد فیستا R1 خود توانستند به مقام اولی دست پیدا کنند. این مقام اولی، دومین پیروزی تیم کاسترول ایران در مسابقات فورد فیستا رالی کاپ به‌شمار می‌رفت.

تیم کاسترول ایران پیش‌تر در رالی اسکی‌شهیر موفق به کسب نخستین پیروزی خود در رقابت‌های فورد فیستا رالی کاپ ترکیه شدند.

تیم ایرانی فورد فیستا رالی کاپ اکنون در جدول قهرمانی فصل چه جایگاهی دارند؟

صابر خسروی و حامد مجد در اولین مرحله از رقابت‌های فورد فیستا رالی کاپ ترکیه حضور نداشتند. به همین دلیل امتیازی از رالی بودروم به این تیم نرسید.

رالی بورسا به عنوان دومین مسابقه فصل در حقیقت نخستین رالی صابر خسروی و حامد به‌شمار می‌رفت. خسروی و مجد در آن رالی توانستند در رده دوم حضور پیدا کنند و ۶ امتیاز بدست آوردند. علاوه بر این ۶ امتیاز، ۲ امتیاز پاور استیج هم برای آنها در نظر گرفته‌شد تا رالی بورسا با ۸ امتیاز به پایان برسد.

در رالی اسکی‌شهیر، خسروی و مجد ثابت کردند در این رالی حضور دارند تا بالاترین امتیاز ممکن را بدست آورند. آنها رالی اسکی‌شهیر را با پیروزی به پایان رساندند تا ۱۲ امتیاز کامل این رقابت را در جیب بگذارند.

رالی بعدی در شهر کجائلی برگزار شد و این رقابت برای صابر خسروی و حامد مجد خوب پیش نرفت. به دلیل عدم اتمام رالی کجائلی آنها هیچ امتیازی از چهارمین رالی تقویم مسابقات ترکیه بدست نیاوردند.

در رالی اژه هم دومین پیروزی خسروی و مجد با تیم کاسترول ایران بدست آمد. این تیم مجدداً ۱۲ امتیاز کامل یک مسابقه رالی را کسب کردند.

خسروی و مجد با فورد فیستا R1 خود اکنون با ۳۲ امتیاز در رده دوم جدول قهرمانی فصل کلاس R1-ST قرار دارند. این بدان معناست که اگر آنها رالی استانبول را نیز با پیروزی پشت سر بگذارند، به عنوان قهرمان سال کلاس R1-ST فورد فیستا رالی کاپ خواهند رسید.

فورد فیستا R1 تیم ایران چه مشخصاتی دارد؟

این خودرو دارای موتوری با حجم ۹۹۹ سی سی است که EcoBoost نامیده می‌شود. این قوای محرکه قادر است ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵/۷۵۰ و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر در دور ۵/۰۰۰ در اختیار راننده قرار دهد.

گیربکس این خودرو شش سرعته سکوئنشال از برند Sadev است. این گیربکس در ترکیب با دیفرانسیل ضد لغزش (LSD) می‌تواند تمامی نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل کند. کلاچ این خودرو هم از نوع تک دیسکی است و برند AP Racing آن را تولید و تأمین می‌کند.

سه مَپ مختلف را برای ضریب‌های این گیربکس می‌توان تعیین کرد. این تنظیمات براساس رقابت پیش رو (خاکی و آسفالت) انجام می‌شود. وزن فیستا در کلاس R1-ST به ۱۰۳۰ کیلوگرم محدود است.

این کلاس در حقیقت نرده‌بانی برای حضور در رقابت‌های حرفه‌ای تر است. حقیقت این است که تیم لهستانی M-Sport فورد فیستا ST را از نظر موتوری، گیربکس، ترمزها و الکترونیک ارتقاء دادند. از همین رو خودروهایی تولید شد تا در کلاس خود بی نظیر باشند و ستارگان آینده از آنها استفاده کنند.

تیم ایرانی در کدام کلاس مسابقات رالی کشور ترکیه حضور دارد؟

صابر خسروی و حامد مجد به دلیل اینکه لایسنس خود را از کشورمان دریافت کردند، در رده‌بندی امتیازی رالی ترکیه حضور ندارند. آنها صرفاً در رقابت‌های فورد فیستا رالی کاپ امتیاز می‌گیرند. به همین دلیل فقط نام آنها در رده‌بندی قهرمانی رالی ترکیه وجود دارد.

اما براساس قوانین رالی کشور ترکیه، فورد فیستا R1 خسروی و مجد در کلاس ۵ رالی ترکیه قرار می‌گیرند. کلاس ۵ شامل دو گروه خودرو است.

گروه اول خودروهایی هستند که Rally 5 نام دارند. خود Rally 5ها هم شامل دو زیر گروه هستند. زیر گروه اول خودروهایی را تشکیل می‌دهند که موتور تنفس طبیعی دارند و حجم قوای محرکه آنها به ۱۶۰۰ سی سی می‌رسد. زیر گروه دوم خودروهای توربو هستند که حجم موتور آنها نباید بیش از ۱۳۳۳ سی سی باشد.

گروه دوم R1 نام دارد. این گروه هم خود به دو زیر گروه تقسیم می‌شود. زیر گروه اول خودروهایی هستند که از موتور تنفس طبیعی با حجم حداکثری ۱۶۰۰ سی سی استفاده می‌کنند.

زیر گروه دوم R1 نیز خودروهایی را تشکیل می‌دهند که موتور توربو دارند و حجم قوای محرکه آنها باید زیر ۱۰۶۷ سی سی باشد. خودرو فورد فیستا R1 خسروی و مجد با موتور سه سیلندر توربو ۹۹۹ سی سی در این کلاس‌بندی قرار می‌گیرند.

رقبای تیم ایران در کلاس ۵ رالی ترکیه

اما رقبای خسروی و مجد در کلاس ۵ رالی ترکیه رنو کلیوهای Rally 5 هستند. Renault Clio Rally5 خودرویی است که از موتور توربو ۱.۳ لیتری TCe رنو استفاده می‌کند.

این خودرو بدون مالیات و ارزش افزوده، ۴۵.۰۰۰ یورو قیمت دارد. براساس اطلاعات Renault Sport این خودرو در ازای طی مسافت هر کیلومتر از استیج‌های یک رالی بین ۹ تا ۱۲ یورو (بدون مالیات و ارزش افزوده) هزینه سرویس دارد.

این موتور قادر است ۱۸۰ اسب بخار قدرت در ۶۵۰۰ دور در دقیقه نیرو در اختیار راننده قرار دهد. گشتاور خروجی این موتور نیز به رقم ۳۰۰ نیوتن متر می‌رسد که برای یک Clio با وزن ۱۰۸۰ کیلوگرم فوق‌العاده است.

اگر Clio Rally5 را با Fiesta R1 تیم ایران مقایسه کنیم می‌بینیم که فیستا R1 آنها ۳۰ اسب بخار کمتر و ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور کمتری در اختیار صابر خسروی قرار می‌دهد.

با وجود آنکه فورد فیستا R1 تیم ایران ۵۰ کیلوگرم از رنو کلیوهای Rally 5 سبک‌تر است، به دلیل قدرت و گشتاور کمتر موتور هیچ‌گاه زمان‌های این دو خودرو را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد.

مسابقه بعدی رالی ترکیه در کدام شهر برگزار خواهد شد؟

رالی بعدی در تقویم مسابقات ترکیه در شهر استانبول برگزار می‌شود. سال گذشته رالی استانبول در شهرستان Tuzla برگزار شد. Tuzla که در قسمت آسیایی استان استانبول قرار دارد شهری است که در مجاورت دریای مرمره قرار گرفته‌است.

رالی استانبول ۲۱ و ۲۲ آبان ماه برگزار خواهد شد. هر چند که تکلیف عنوان قهرمانی فصل با پنجمین پیروزی مداوم Orhan Avcıoğlu با خودرو اشکودا فابیا در رالی اژه مشخص شد، اما هنوز سایر کلاس‌ها منتظر قهرمانان خود هستند. رسانه خبری بیت‌ران به عنوان تنها رسانه ایرانی حاضر در ترکیه اقدام به پوشش خبری رالی اژه کرد.

بیشتر بخوانید:

TF21 ایران خودرو رسماً رونمایی شد / مشخصات فنی و تصاویر

جیپ Avenger الکتریکی، خودرویی که با ۳ دقیقه شارژ ۳۰ کیلومتر پیمایش دارد

ب ام و M2 جدید فقط ۲۰ اسب بخار از M3 ضعیف‌تر است / مشخصات فنی و تصاویر




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط