جک J4 برقی ایرانی قوی تر از نسخه چینی / بررسی مشخصات فنی

از دست ندهید

جک J4 برقی گروه مپنا و کرمان موتور از نمونه های چینی این خودرو قدرتمند تر است. این خودرو هنوز در مرحله تست و بررسی قرار دارد اما در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. J4 برقی براساس آنچه گفته شد قرار است در سال ۱۴۰۲ به دست مشتریانش برسد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – J4 برقی براساس پلتفرم PS1 شکل گرفت. این پلتفرم را پیش تر با پرتوتایپ فیس لیفت J4 می شناسیم. این احتمال وجود دارد که نمونه برقی J4 نیز از همان شمایل نسخه فیس لیفت بهره مند شود.

جک J4 برقی - نمای داخلی
جک J4 برقی – نمای داخلی

جک J4 برقی با ظاهر استتاری به نمایش درآمد. تمرکز مپنا و کرمان موتور از معرفی این خودرو، ویژگی های فنی آن بود. اگر به بازار خودرو چین نگاه کنیم باید گفت که برادر برقی J4 در چین توان و گشتاور کمتری نسبت به نمونه ایرانی در اختیار راننده قرار می دهد.

البته نسخه چینی ظاهر به مراتب زیباتری دارد که بعید به نظر می رسد در نسخه ایرانی بتوانیم چنین چیزی را مشاهده کنیم. بحث اصلی درباره این خودرو، مشخصات فنی آن است. پس قضاوت درباره ظاهر آن را به زمان عرضه موکول می کنیم.

مشخصات فنی جک J4 برقی
جک J4 برقی - نمای بخش مدیریت قوای محرکه
جک J4 برقی – نمای بخش مدیریت قوای محرکه

J4 برقی از یک موتور الکتریکی ۴۱ کیلووات ساعتی استفاده می کند. این قوای محرکه برقی براساس آنچه مپنا می گوید قادر است ۱۲۰ کیلووات (۱۶۰ اسب بخار) نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی این موتور الکتریکی نیز به ۲۸۰ نیوتن متر می رسد. تمامی قدرت موتور الکتریکی این خودرو نیز به چرخ های جلو منتقل می شود.

این خودرو برقی می تواند پیمایش ۳۰۰ کیلومتری را با یکبار شارژ کامل در اختیار مالک خود قرار دهد. البته از آنجایی که تکنولوژی بازیابی انرژی از طریق ترمزگیری و شتاب منفی در این خودرو وجود دارد، مسئولین مپنا و کرمان موتور پیمایش حداکثری آن را ۳۵۰ کیلومتر اعلام کردند.

البته اینها اعداد و ارقام اعلامی از سوی سازنده است. به همین دلیل باید دید که جک J4 برقی در زمان حضور در خیابان‌ها چه عملکردی از خود به نمایش خواهد گذاشت.

مشخصات فنی جک iEV7 برادر J4

همانطور که گفتیم، نمونه ایرانی J4 از نسخه مشابه چینی قوی تر است. در چین جک iEV7 به عنوان خودرویی در ابعاد و اندازه J4 قابل خرید است. آن هم به قیمت ۱۰۱.۰۰۰ یوان (معادل ۴۳۷/۳۳۰/۰۰۰ تومان – براساس نرخ یوان ۴۳۳۰ تومان امروز) در نسخه فول که چندان هم ارزان نیست.

این خودرو دارای پک باتری ۳۵.۲ کیلوواتی است. حداکثر قدرت موتور الکتریکی جک iEV7 برابر با ۶۰ اسب بخار است و گشتاور آن نیز به رقم ۱۵۰ نیوتن متر می رسد.

نکته قابل توجه درباره iEV7 میزان پیمایش آن است. این خودرو با آنکه در مقایسه با J4 برقی ایرانی ضعیف تر به نظر می رسد اما ۳۲۰ کیلومتر پیمایش در اختیار مالک خود قرار می دهد. یعنی ۲۰ کیلومتر بیشتر از نسخه ایرانی.

iEV7 نیز دارای دو حالت شارژ سریع و معمولی است. در حالت Fast Charge مدت زمانی معادل ۴۸ دقیقه باتری این خودرو از ۳۰ تا ۸۰ درصد پر می شوند. این موضوع نشان می دهد که نسخه ایرانی در حالت فست شارژ، عملکرد بهتری دارد.

در حالت شارژ معمولی هم iEV7 باید ۱۲ ساعت متوالی متصل به پریز باقی بماند. در این موضوع هم جک J4 برقی گروه مپنا و کرمان موتور از نسخه چینی برتر است.

فرآیند شارژ جک J4 برقی
جک J4 برقی - نمای محل شارژ خودرو
جک J4 برقی – نمای محل شارژ خودرو

J4 برقی از ورودی شارژ دوگانه استفاده می کند. این بدان معناست که J4 برقی هم در حالت شارژ سریع و هم در زمان استفاده از شارژرهای معمولی قابلیت ذخیره کردن انرژی را دارد.

سازندگان این نمونه عنوان کردند که شارژ شدن باتری این خودرو در صورت استفاده از Fast Charge کمتر از ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید. در چنین مدت زمانی باتری ۴۱ کیلووات ساعتی J4 برقی از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ خواهد شد.

در صورت استفاده از شارژر معمولی، مالک خودرو برای پر شدن باتری های J4 برقی باید زمانی در حدود پنج و نیم ساعت صبر کند. پک باتری های این خودرو کاملاً در کف آن قرار گرفته اند.

به همین دلیل فضای صندوق عقب جک J4 برقی هنوز هم کاربردی است. بخش مدیریت عملکرد باتری و قوای محرکه هم در قسمت جلوی خودرو دیده می شود.

باتری های این خودرو برقی همانند سایر خودروهای الکتریکی با آب خنک می شوند. اصولاً کارکرد یک خودرو برقی در کشورمان امری چالش برانگیز است.

چرا که چنین خودرویی باید در دمای منفی شهری مانند اردبیل همچنان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر داشته باشد. از سوی دیگر در استانی مانند خوزستان نیز می بایست باتری های آن در دمای بالای ۴۰ درجه عملکرد خود را حفظ کرده و اصطلاحاً overheat نشوند.

عمر باتری جک J4 برقی
جک J4 برقی - نمای محل شارژ خودرو
جک J4 برقی – نمای محل شارژ خودرو

یکی از موارد چالش برانگیز در خودروهای برقی، عمر مفید باتری های آنهاست. عموماً خودروهای برقی پس از چند سال کارکرد بازار دست دوم خود را از دست می دهد.

گروه مپنا و کرمان موتور برای حفظ بازار دست دوم این خودرو اعلام کردند که باتری های J4 برقی ۸ سال گارانتی خواهند بود. عمر مفید باتری های این خودرو هم ۱۲ سال است تا خریداران با خیالی آسوده نسبت به خرید و نگهداری از این خودرو اقدام کنند.

پس از طی این مدت زمان هم پک باتری این خودرو با ارزشی نزدیک به ۶۰ درصد باتری های نو معاوضه خواهند شد. به بیانی ساده، مالک این خودرو پس از ۱۲ سال ۴۰ درصد از قیمت باتری را برای تعویض آن پرداخت خواهد کرد.

فراوانی ایستگاه های شارژ
جک J4 برقی - نمای عقب خودرو
جک J4 برقی – نمای عقب خودرو

مهمترین دغدغه خریداران خودروهای برقی این است که خودرو خود را کجا شارژ کنند. شارژ خودروهای برقی در خانه و در پریزهای مشاع احتمالاً دردسرهای هزینه ای را برای ساکنان یک آپارتمان خواهد داشت.

در شرایط عادی محاسبه میزان شارژ دریافتی از ساکنین یک آپارتمان از تصویب بودجه در مجلس نیز سخت تر است. حال تصور کنید فردی در یک مجتمع مسکونی خودرو برقی خود را بخواهد در پریز مشاع پارکینگ شارژ کند!

در خوشبینانه ترین حالت کمتر از ۵ ایستگاه شارژ سریع در شهری مانند تهران وجود خواهد داشت. البته این تعداد در سالهای آینده باید افزایش پیدا کند.

برای مثال در شهر استانبول ترکیه ۱۲۶۵ ایستگاه شارژ سریع وجود دارد. این رقم برای شهر آنکارا ۳۲۰ ایستگاه و برای شهرهای ازمیر و آنتالیا نیز به ترتیب ۲۶۵ و ۱۳۲ ایستگاه است. این در حالی است که فقط ۰.۸ درصد از بازار خودرو ترکیه متعلق به خودروهای الکتریکی است!

جک J4 برقی قرار است در سال ۱۴۰۲ به دست خریداران برسد. احتمالاً تا آن زمان پروژه فیس لیفت J4 در کرمان موتور نیز به اتمام خواهد رسید تا J4 برقی را با ظاهری متفاوت از آنچه امروز می بینیم در خیایان ها مشاهده کنیم.

بیشتر بخوانید:

کدام خودروها می توانند وارد بازار ایران شوند؟ + فهرست مدل و قیمت

پلتفرم PS1 و معرفی سه محصول ایرانی کرمان موتور

سایپا شاهین اتوماتیک با گیربکس ضریب متغیر معرفی شد

YP110 آریان خودرو نخستین خودرو داخلی با پلتفرم ایرانی / بررسی مشخصات فنی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط