سایپا شاهین اتوماتیک با گیربکس ضریب متغیر معرفی شد

از دست ندهید

سایپا شاهین اتوماتیک قرار است به زودی به دست مشتریان برسد. ماه هاست که مشتریان سایپا انتقادات فراوانی به بخش فنی این خودرو دارند. حال این خودروساز داخلی شاهین را مجهز به گیربکس اتوماتیک کرد تا بلکه بتواند کمی بیشتر با تارا ایران خودرو رقابت کند.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – در دنیای موازی ما می توانیم بدون قرعه کشی یا حضور در بورس خودرو خریداری کنیم. مشتریان می توانند از میان محصولات با کیفیت سایپا و ایران خودرو محصول دلخواه خود را با آپشن های روز بخرند و از خدمات آنها لذت ببرند.

در دنیای موازی، می توانیم خودرو دلخواه خود را با تریم و مشخصات فنی مورد نظرمان خریداری کنیم. افرادی که بودجه محدودی دارند نمونه های اکونومی را با سطح آپشن های پایه می خرند.

قشر متوسط جامعه هم می توانند همان خودرو را با گیربکس اتوماتیک و سطح آپشن های رفاهی بالاتر خریداری کنند. اما از آنهایی که دنیای موازی وجود ندارد مجبوریم خودروهای داخلی را با امکانات و مشخصات تحمیلی بخریم.

سایپا شاهین اتوماتیک
سایپا شاهین اتوماتیک

سایپا شاهین ابتدا با موتور ۸ سوپاپ ۱/۵ لیتری توربو وارد بازار شد. اگر کمی به عقب برگردیم باید گفت که قرار بود موتور ۱/۶۵ لیتری برلیانس در این خودرو وجود داشته باشد.

تحریم های صنعت خودرو موجب شد تا نه تنها موتور برلیانس به این خودرو نرسد، بلکه پروژه سایپا شاهین بدون موتور بماند. تنها راه حل استفاده از مواد و متریال موجود بود.

سایپا موتور تیبا و ساینا را در اختیار داشت. پس چاره ای نبود تا با اضافه کردن توربوشارژ کمی قدرت و گشتاور آن را بیشتر کند. اما نتیجه این کار چیزی نبود که رضایت خریداران را در پی داشته باشد.

مشخصات فنی سایپا شاهین اتوماتیک
سایپا شاهین اتوماتیک
سایپا شاهین اتوماتیک

موتور M15 سایپا با قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر به هیچ وجه برای شاهین مناسب نبود. خریدار قرار بود مبلغ بیشتری برای تملک این خودرو هزینه کند و خرید یک تیبا یا ساینا با ظاهر جدید منطقی نبود.

پس قوای محرکه M15TC متولد شد. موتوری که در حقیقت همان نمونه قدیمی بود که به لطف توربو می توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

اما واقع گرا باشیم. موتور ۱/۵ لیتری توربو سایپا شاهین با قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر حتی از چینی های ۱/۵ لیتری توربو بازار هم ضعیف تر است!

قوای محرکه سایپا شاهین ۲۳ اسب بخار نیروی بیشتر و ۵۰ نیوتن متر گشتاور بالاتری نسبت به نمونه قبلی تولید می کند. اما اگر موتور EF7 ایران خودرو را یک قوای محرکه تنفس طبیعی در نظر بگیریم، M15TC فقط ۱۳ نیوتن متر گشتاور بیشتری دارد.

اگر بیشتر بخواهیم وارد جزئیات شویم باید گفت که موتور توربو M15TC شاهین حتی ۵ اسب بخار ضعیف تر از EF7 ایران خودرو است. اما بیش از این وارد جزئیات نمی شویم.

گیربکس سایپا شاهین اتوماتیک
سایپا شاهین اتوماتیک
سایپا شاهین اتوماتیک

این خودرو در ابتدا با گیربکس ۵ سرعته دستی به مشتریان رسید. اعلام شد که سایپا شاهین در آینده به گیربکس اتوماتیک مجهز خواهد شد.

آینده فرا رسید و سایپا شاهین اتوماتیک به عنوان یکی از تحولات صنعت خودرو در فستیوال پلتفرم ها و خودروهای نمایشی تهران معرفی شد.

گیربکس اتوماتیک این خودرو از نوع CVT است. این جعبه دنده بنا بر اعلام نارنجی پوشان قادر است تعویض ۶ دنده را شبیه سازی کند.

اگر به جنبه مثبت ماجرا نگاه کنیم باید گفت که گیربکس CVT برای ترافیک های شهری کاملاً مناسب است. چرا که اصطلاحاً تقه های گیربکس اتوماتیک در این جعبه دنده ها وجود ندارد.

اما در سفرها، جنبه منفی این جعبه دنده زمانی هویدا می شود که هیجان رانندگی با خودرو مانند نمونه های اتوماتیک وجود ندارد. گیربکس‌های CVT سازه ساده تری از اتوماتیک ها دارند. هزینه نگهداری از آنها نیز کمتر است.

اما قطعات فنی این جعبه دنده ها گران قیمت است و زمانی که خراب شوند احتمالاً خرج آنها بیشتر از نمونه های اتوماتیک خواهد بود. CVT ها نمی توانند گشتاور بالا را تحمل کنند. به همین دلیل خودروهای اکونومی و اقتصادی از گیربکس های CVT بهره مند هستند.

هیجان در رانندگی فاکتور بسیار مهمی است که خودروهای مجهز به گیربکس CVT فاقد آن هستند. درست است که CVTها در ترافیک کارآمدند، اما استفاده از آنها هیجانی به همراه ندارد.

یک کتری برقی در فضای آشپزخانه وسیله بسیار کارآمدی است. هزینه نگهداری از آن نیز بسیار پایین است و معمولاً با یک جرمگیر ارزان می توان آن را مرتباً تمیز نگهداشت. اما دلیل نمی شود که به دلیل جوش آوردن آب، هیجان انگیز هم باشد.

تریم داخلی جدید سایپا شاهین اتوماتیک

در دنیای موازی، ماه هاست که می توانیم شاهین را با تریم های مختلف خریداری کنیم. اما در دنیای امروزی باید دو رنگ شدن فضای داخلی یک خودرو را به عنوان تحول و دستاور بپذیریم.

در فضای داخلی سایپا شاهین اتوماتیک شاهد دو رنگ شدن تریم آن هستیم. تم مشکی و کرم بعلاوه مقداری نمای چوبی احتمالاً تنها گزینه پیش روی خریداران خواهد بود. اما این مورد را به فال نیک می گیریم.

چرا که به غیر از دو رنگ شدن فضای داخلی که حس جادارتری به سرنشینان می دهد، ظاهراً نمایشگر آن نیز بزرگ تر شده است. صندلی های برقی، رینگ های آلومینیومی، دوربین دید عقب، سنسور نور، کروز کنترل و ایربگ های جانبی از دیگر امکانات این خودرو بشمار می روند.

خودروسازان جهان امروزی اکنون به سمت Autonomous Driving حرکت می‌کنند. خودروسازان ما هم در این جهان فعالیت می کنند. اما کمربندهای پیش کشنده که فقط برای سرنشینان جلو وجود دارند به عنوان یک ویژگی برجسته شاهین، در بنر معرفی این خودرو دیده می شد.

زمانی که سایپا شاهین اتوماتیک در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد، قیمت نهایی و زمان عرضه آن به بازار اعلام نشد. اما احتمالاً شاهین CVT را به زودی در خیابان ها مشاهده خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

سیتروئن C3-XR سایپا پس از ۶ سال دوباره رونمایی شد

پلتفرم PS1 و معرفی سه محصول ایرانی کرمان موتور

پلتفرم ملی آفرود یا قرارداد صلح خودروسازان خصوصی؟

P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو با ۳ اسب‌بخار توان بیشتر




9 دیدگاه

  1. CVT حتی رو نیسان مورانو هم که باشه یعنی سرطان!!تجربه کوئیک و ساینا CVT باید سایپا رو هوشیار میکرد که با توجه به موتور بی رمق M15 دم دستش گیربکس ضریب متغیر انتخاب اشتباهی است!

    • سلام وقت همگی بخیر قیمت شاهین کم نیست تا وقت این موتور روش باشه خریدار کم داره
      اگه موتور تیو فایو روش نصب میشد مشتری بیشتر از ایران خودرو پیدا میکرد

  2. من به عنوان کسی که یک ساله از شاهین استفاده می کنم مشکلی حداقل در موتور این خودرو ندیدم

  3. علی

    با سلام

    من نزدیک به ۶ ماه قبل یک خودو شاهین خریدم و قبل از آن ۲۰۶ تیپ ۵ داشتم که دارای هیجان رانندگی زیادی داشت. خودرو شاهین با ابعاد بزرگتر و وزن بیشتر واقعا حس رانندگی ۲۰۶ تیپ ۵ را دارد و حس هیجان رانندگی که در مقاله به آن اشاره نمودید را با توجه به اینکه گشتاور بالا در دنده های پایین در دسترس است به راننده القا می کند. پیشنهاد می کنم کارشناسان محترم سایت بیتران فارغ از نگاه به تکنولوژی و اعداد یک بار این خودرو را به صورت عملی مورد آزمایش رانندگی قرار دهند.

  4. واقعا ن سایپا آشغال تولید می کند چرا که نمایندگی خیلی عوضی هستند اصلان هیچکار انجام نمی دهند

  5. واقعا ماشین زیبایی است باید موتور m16 یعنی ۱۶ سوپاپ روش نصب بشه و کیفیت قطعات بهتر بشه

  6. اگر شرکت سایپا روی شاهین موتور ۱۶ سوپاپ ۱۶۰۰ قرار دهد میتواند با شرکت ایران خودرو رقابت کند و مشتری زیادی را جذب میکند.
    موتور ۱۵۰۰ و ۸ سوپاپ مناسب شاهین نیست

  7. شاهین ماشین زیبایی است و با برندهای خارجی از نظر ظاهری رقابت میکند اگر موتور شاهین ۱۶ سوپاپ ۱۶۰۰ شود بی شک بهترین خودروی ملی خواهد شد و پر فروشترین خودرو در بین تمام خودروها خواهد شد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط