پلتفرم PS1 و معرفی سه محصول ایرانی کرمان موتور

از دست ندهید

پلتفرم PS1 کرمان موتور منجر به تولید نمونه فیس لیفت JAC J4 خواهد شد. خودروساز کرمانی اعلام کرد این نخستین خودرو بر روی پلتفرم PS1 است و تا دو سال آینده، دو محصول دیگر براساس این پلتفرم در کرمان موتور تولید خواهند شد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – پلتفرم PS1 کرمان موتور در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. هنوز نمونه دقیق و کاملی از محصول جدید کرمان موتور مشاهده نشده است. اما ماکت J4 فیس لیفت نشان دهنده فلسفه طراحی محصولات آتی این شرکت است.

پلتفرم PS1 کرمان موتور
پلتفرم PS1 کرمان موتور

J4 سالهاست که در چین عرضه نمی شود. اما این خودرو قرار است پس از فیس لیفت، حضور خود را برای سالهای آینده نیز در بازار خودرو کشور تمدید کند.

J4 ذاتاً خودرویی اقتصادی است. این خودرو مدت ها به عنوان یک سدان اکونومی در کشورمان حضور دارد و حالا قصد دارد با چهره جدید، بیشتر جلب توجه کند.

پلتفرم PS1 کرمان موتور
پلتفرم PS1 کرمان موتور

فیس لیفت این خودرو شامل پنل های اصلی بدنه نیست. تغییر چهره J4 در پلتفرم PS1 صرفاً در چراغ‌های جلو و عقب، سپرها و رکاب این خودرو دیده می شود.

از سیر تا پیاز پلتفرم PS1 کرمان موتور
پلتفرم PS1 کرمان موتور
پلتفرم PS1 کرمان موتور

کرمان موتور در جریان رونمایی از پلتفرم PS1 اعلام کرد که ۶۵ درصد از اجزا و قطعات این خودرو داخلی سازی شدند. این خودروساز کرمانی همچنین عنوان کرد که این رقم تا پایان سال به ۸۵ درصد خواهد رسید.

خودروساز کرمانی اعلام کرد که از سال ۱۳۹۷ فاز طراحی و بومی سازی پلتفرم اختصاصی آغاز شد. در سال ۱۳۹۹ مهندسی پلتفرم PS1 به اتمام رسید و قطعه سازان در سال ۱۴۰۰ شروع به ساخت قطعات آن کردند.

کرمان موتور در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو اعلام کرد که سه محصول بر روی پلتفرم PS1 تولید خواهند شد. خودرویی که به عنوان قیس لیفت J4 در نمایشگاه به نمایش درآمد در حقیقت نخستین نمونه از محصولات آتی این بن سازه بشمار می رود.

مسئولین این شرکت عنوان کردند که محصول دوم پلتفرم PS1، یک خودرو کراس (احتمالاً هاچ‌بک) خواهد بود. این خودرو کراس به گفته کرمان موتوری ها در سال ۱۴۰۲ به بازار خودرو کشورمان معرفی و عرضه خواهد شد.
پلتفرم PS1 کرمان موتور
پلتفرم PS1 کرمان موتور

اما محصول سوم این پلتفرم یک مینی SUV خواهد بود. شاسی بلند ایرانی کرمان موتور نیز برنامه دارد تا در سال ۱۴۰۳ به بازار داخلی ورود کند. هر سه خودرو آتی کرمان موتور محصولاتی هستند که از لحاظ قیمتی توسط عموم مردم قابل خرید خواهند بود.

تمامی مراحل طراحی و توسعه پلتفرم PS1 توسط کرمان موتور در ایران انجام شد. اما امورات مهندسی این بن سازه در ایتالیا به مراحل نهایی رسید. کرمان موتور اعلام کرد که سدان جدید این شرکت در زمستان امسال به تولید انبوه می رسد.

پلتفرم SP1 اکنون دارای استاندارد یورو ۵ است و بر اساس اعلام کرمان موتور قابلیت ارتقاء به یورو ۶ را نیز دارد. این خودروساز داخلی تاکنون حدود ۳۰ میلیون دلار بر روی این بن سازه سرمایه گذاری کرده و امیدوار است با تولید سالانه ۱۵۰/۰۰۰ دستگاه، پلتفرم PS1 را به سوددهی برساند.

قیمت و مشخصات فنی سدان کرمان موتور
پلتفرم PS1 کرمان موتور
پلتفرم PS1 کرمان موتور

کرمان موتور در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد سدان این شرکت در دو مدل دنده ای و اتوماتیک به بازار می آید. این خودروساز داخلی تأکید کرد که بسته به اتوماتیک یا دنده ای بودن مدل تولید شده، خودرو نهایی قیمتی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.

مسئولین کرمان موتور در زمان رونمایی از پلتفرم SP1 گفتند که این خودرو مجهز به موتور ۱۵۰۰ سی سی است. قدرت این قوای محرکه ۱۲۰ اسب بخار اعلام شد.

اگر این صحبت حقیقت داشته باشد باید منتظر قوای محرکه جدید کرمان موتور باشیم. چرا که موتور ۱/۵ لیتری جک جی ۴ قادر به تولید توانی معادل ۱۰۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است.

درباره گشتاور خروجی این موتور صحبتی نشد. اما به جهت یادآوری باید عنوان کرد که موتور جی ۴ می تواند ۱۴۶ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ تورک داشته باشد.

۱۲۰ قطعه ساز برای تولید این خودرو با کرمان موتور همکاری کردند. پس از صحبت هایی که درباره مشارکت قطعه سازان شد احتمال می رود کرمان موتور موتور جدیدی برای این خودرو تولید خواهد کرد. البته این موضوع صرفاً یک برداشت آزاد است.

خودروساز کرمانی گفت که قطعاتی مانند واشرها، انژکتورها و درب سوپاپ موتور این خودرو توسط قطعه سازان ایرانی تولید می شوند. اما قطعات دیگری چون سرسیلندر و سیلندر در واحد مهندسی کرمان موتور ریخته گری و تولید خواهند شد.

هویت محصولات آتی کرمان موتور

با نگاهی به خودرو مفهومی کرمان موتور می توان خط فکری حسین وفایی طراح آن را مشاهده کرد. زمانی که به جلوی خودرو نگاه می کنیم، خطی افقی کاراکتر اصلی آن را نمایان کرده است.

پلتفرم PS1 کرمان موتور- مقایسه نمای جلو با کانسپت تویوتا کروان
پلتفرم PS1 کرمان موتور- مقایسه نمای جلو با کانسپت تویوتا کروان

هر چند که این خط افقی را می توانیم امروزه در محصولات جدید تویوتا هم مشاهده کنیم اما طراح کرمان موتور اعلام کرد این شکل تداعی کننده پرواز یک پرنده است.

عمده تغییراتی که در این خودرو شاهد هستیم در قسمت دماغه و عقب آن است. طراح آن تلاش کرده تا با استفاده از خطوط امروزی، چهره ۹ ساله جک جی ۴ را به محصولات جدید نزدیک کند.

مقوله طراحی کاملاً سلیقه ای است. برخی ممکن است انتقاداتی به دیزاین سدان جدید کرمان موتور داشته باشند. بعضی دیگر هم احتمالاً آن را تحسین خواهند کرد.

پلتفرم PS1 کرمان موتور
پلتفرم PS1 کرمان موتور

نکته مهم این است که هدف از طراحی این خودرو امروزی کردن چهره جک J4 بود. نمونه ای که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده شد مسلماً با نمونه نهایی فاصله بسیاری دارد.

کرمان موتوری ها وعده زمستان امسال را دادند و باید تا آن زمان صبر کرد و سپس درباره این خودرو جدید نظر داد. اما سوال مهم این است که چرا خودروسازان ما محصولاتی بر اساس پلتفرم های روز نمی سازند؟

کرمان خودرو سالهاست که با JAC همکاری دارد. حتی در دورانی که تحریم های صنعت خودروسازی وجود داشت، محصولات JAC به وفور در کرمان خودرو به تولید می رسیدند. آیا بهتر نبود به جای سرمایه گذاری بر روی این سازه، از پلتفرم های جدید چینی استفاده می شد؟

بیشتر بخوانید:

پلتفرم ملی آفرود یا قرارداد صلح خودروسازان خصوصی؟

P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو با ۳ اسب‌بخار توان بیشتر

نمودار قیمت خودرو کجا می‌رود؟ واردات خودرو اقتصادی امکان پذیر است؟

پلتفرم سایپا SP0 معرفی شد / ویژگی‌ها و مشخصات فنی هاچ‌بک و مینی SUV سایپا




14 دیدگاه

  1. واقعا قباحت نداره محصولی که حتی تو خود چین هم دیسکانتینیو شده بعنوان محصول دانش بنیان اونهم تو کشوری که ادعا داره ابرقدرت خاورمیانه و اقتصاد ۱۸ جهانه رونمایی شده؟!!!؟

  2. درسته که ظاهر خودرو سلیقه ایه ولی خیلی عوامل تو این سلیقه تاثیر گذارند ولی بی متر و مقیاس هم نیست. ترند یا تناسب خطوط و فواصل و انسجام از همین متر و معیار هاست. این خودرو شاید جسورانه و منحصر بفرد باشه ولی قطعا تناسبات ناپخته ای داره که ناخداگاه خودروی زشتی میشه. این خطوط شلخته تو عقب خودرو هم تکرار شده ولی شاید همین دیزاین در چین خودروی زیبایی باشه از نظر مردم چون سلیقه چینی ها بطور کلی با کل مردم دنیا فرق داره و کج سلیقگیشون تو دنیا معروف شده حتی چندین مقاله هم در مورد سلیقه بدشون کار شده تو معتبرترین مجله های خودرویی دنیا. من از همین الان این قولو میدم مردم این دیزاین رو دوست نخواند داشت. سلیقه مردم ایران به سمت دیزاین های آمریکایی و بعد اروپاییه تا آسیایی

    • اتفاقا به نظر من چین قشنگ ترین خودروها رو میسازه ، نمونش بسترن b50f و چانگان ایدو و جیلی امگرند ۷ و هایما s7 و بسترن b30 و لیفان ۸۲۰ و ۶۲۰ و … که واقعا خودروهای جذاب و قشنگی هستن حتی به سلیقه من جذاب تر از بعضی از ژاپنی ها کره ای ها و اروپایی ها ، شاید چین توی کیفیت خودرو هنوز نیاز به پیشرفت داشته باشه ولی توی جذابیت و زیبایی خودرو و امکانات و آپشن ها و.. واقعا عالی عمل کرده

  3. من پلتفرم قدیم تحویل تیرماه ثبت نام کردم هنوز ندادید میگید قطعه نداریم واقعا مردم چی فرض کردید اصلا گول کرمان موتور نخورید پولتون پیش پرداخت بگیره دگه جوابتون نمیده یکسره پاس کاری میکنن

  4. بابا هر چی نوشتین ۱۰۰ در ۱۰۰۰ صحیح یه نمونه میگم مشت نمونه خروار وقتی حتی بنزین سوپر که در داخل کشور به جزع مناطق آزاد حتی در مناطق آزاد هم خیلی وقت ها وجود ندارد خوب بنزین سوپر که اکتانش به گفت۶مسعولان شریف و محترم و عاری از هر گونه ریا و دروغ و تزویر در بهترین حالت ۹۰ اکتان و بنزین معمولی ۸۵ اکتان که مطمئن باشید اگه یه آزمایشگاه مثلآ شرکت های دوست و برادر مثل چین ببریم مینویسن بنزین معمولیتون حداکثر ۸۰ اکتان و سوپر حداکثر ۸۴ اکتان بابا رنگ بنزین سوپر ۹ سال پیش سبز پسته ای بود الآن رنگش تازه جاهایی که گیر میاد جفت ضد زنگ که قبلا بنزین معمولیمون جفت ضد زنگ بود بنزین یورو ۴ هم که در بعضی مناطق مرکز استان آنهم محدود عرضه میشود رنگش اوایل جفت آب آلبالو بود که اونهم کمرنگ شده رنگ رخساره خبر؟ میدهد از سره درون حالا شما بیا ماشین تولید داخلی که خودتون نوشتین حداقل باید بنزین یورو۵ یا اروپا ۵ استفاده شود دیگه قابلیت ارتقاع به اروپا، ۶ جز به صخره گرفتن، مصرف کننده ی داخلیست اصلا ارتقاع به یورو ۷ چه فایده وقتی نیست معلوم خودرو بعد ۲ سال نیاز به تعمیر اساسی پیدا میکند آیا این به غیر از این است که مافیایی پولساز در امر قطعه سازی چه برای خودروهای ۱۰۰ درصد تولید داخل چه برای مونتاژی ها و وارداتی ها ۱۰۰ درصد فعال است و پولهای هنگفت که آین ملت با عرق جوین به دست میآورند را به راحتی همون آب آلبالو مینوشند

  5. هر [چی] تولیدکنید مردم میخرن؟؟؟انحصار یعنی همین یکه تازی کرمان خودرو!!!!زمین مسابقه کامل دراختیار کرمان خودرو سایپا وایرانخودرو؟؟؟رقابت با تویوتا بنز بی ام و هوندا میتسوبیشی پورشه کجا رقابت کرمان خودرو سایپاکجا

  6. سلام این خودرو ،خودروی خیلی هم خوبیه الحمدلله و در چین کمیاب نیست و قوای محرکه اش هم خیلی خوبه الحمدلله .
    و خوب کاری کرده اند الحمدلله ( کرمان موتور ).

  7. سلام،ظاهرماشین جذاب هست،موتورنیزگویاتقویت شده وبه خروجی قابل قبولی ارتقایافته وسایزرینگ ولاستیک نیزمنطقی است،بنظرمی آیدماشین متعادل وعامه پسندی باشد

  8. دوستانی که خیلی تند انتقاد می‌کنند که خودرو قدیمیه و زشته و آشغاله !
    نه که قبلا همه بنز سوار میشدیم خیلی بهتره از پرایده هر چیش خوب نباشه لا اقل قیافش خوبه
    بعدشم ماشین خوب و سطح اول دنیا پول میخاد که مردم ما توان شو ندارن پس بیخود انتقاد نکنید

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط