P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو با ۳ اسب‌بخار توان بیشتر

از دست ندهید

P90 کد محصولی است که در نهایت منجر به تولید دوباره تندر ۹۰ خواهد شد. پروژه احیا تندر ۹۰ در سایپا و پارس خودرو کلید خورد و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو برخی از ویژگی های آن مشخص گردید.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – تندر ۹۰ قرار است دوباره به خط تولید باز گردد. اما نه با ویژگی‌ها و مشخصات فنی قبلی. این پروژه جدید P90 نام دارد و مشترکاً توسط سایپا و پارس خودرو مراحل باز تولید آن در حال انجام است.

نمایشگاه تحول صنعت خودرو فرصتی بود که با بخشی از این خودرو آشنا شویم! هنوز تصویر و شمایل نهایی تندر ۹۰ جدید منتشر نشده است. اما برخی از ویژگی های فنی آن بطور غیر رسمی اعلام شد.

قوای محرکه P90 – تندر ۹۰ جدید
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو

در طول هفته های گذشته اینکه موتور تندر ۹۰ جدید ایرانی خواهد بود یا روسی برای بسیاری سوالی بی پاسخ بود. ماه ها قبل معاون وزیر صنعت اعلام کرد که گزینه ای از سوی روس ها اعلام شده که می تواند به عنوان موتور این خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

هنوز هم مشخص نیست که قوای محرکه این خودرو قدیمی، چیست. اما در کنار شاسی این خودرو اطلاعاتی از ویژگی های فنی آن به نمایش درآمد.

قوای محرکه P90 یا تندر ۹۰ جدید یک موتور ۱/۶ لیتری خواهد بود. این موتور که با کد ME16 شناخته می شود قرار است در پلتفرم SP0 سایپا هم استفاده شود.

P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو
موتور ME16 تندر ۹۰ جدید ۱۰۸ اسب بخار نیرو تولید خواهد کرد. گشتاور آن نیز ۱۴۸ نیوتن متر بوده که نسبت به موتور اصلی تندر ۹۰ ارقام بالاتری هستند.

از لحاظ توان موتور، P90 یا تندر ۹۰ جدید ۳ اسب‌بخار از نمونه اصلی خود قوی تر است. از لحاظ میزان گشتاور نیز موتور ME16 سایپا ۸ نیوتن‌ متر از نمونه قبلی قدرتمند تر است.

P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو

این موتور قادر است استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند و توان آن از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می شود.

موتور ME16 سایپا در حقیقت همان موتوری است که در ایران خودرو با نام TU5 Plus می شناسیم. منتهی تفاوت این دو نمونه در آن است که سایپا در دوران برجام آن را از سیتروئن گرفت و ایران خودرو از پژو.

اطلاعات منتشر شده درباره موتور P90 یا ۹۰ جدید نشان می دهد که خبری از موتورهای AvtoVAZ نیست. پیشتر احتمال می رفت که موتور ۸ سوپاپ VAZ-11182 روسی با ۹۰ اسب بخار نیرو و ۱۴۳ نیوتن‌ متر گشتاور قوای محرکه جدید این خودرو باشد.

موتوری که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش درآمد در حقیقت همان موتور رنو K4M بود. به همین دلیل هنوز نمی‌توان درباره موتور نهایی P90 یا تندر ۹۰ جدید اظهار نظر کرد.

پلتفرم P90 – تندر ۹۰ جدید
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو

سایپا و پارس خودرو در شرایطی بر روی پلتفرم P90 کار می کنند که نسل سوم داچیا ساندرو برای سال جاری میلادی فیس لیفت شد!

این پلتفرم که B0 (بی صفر) نام دارد در سال ۲۰۰۴ توسط رنو و نیسان ایجاد شد. یعنی حدوداً ۱۸ سال از عمر این پلتفرم می گذرد! خانواده رنو لوگان، رنو کپجر، نیسان کیکس و لاداهای ایکس ری و لارگوس همگی بر روی این سازه به تولید رسیدند.

P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو

تمامی خودروهای ذکر شده اکنون با پلتفرم های به روز شده جایگزین شدند. برای مثال زیر ساخت رنو آرکانا، پلتفرم B0 پلاس است. اما سایپا و پارس خودرو همچنان در حال توسعه خودرو بر روی پلتفرمی هستند که سالها پیش از سوی سازندگان اصلی کنار رفتند.

P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو

تندر ۹۰ زمانی که وارد بازار ایران شد نیز خودرویی قدیمی بود. این خودرو زمانی در ایران حضور یافت که نسل دوم آن از سوی خارجی ها خریداری می شد.

آیا بهتر نبود بجای استفاده از پلتفرمی قدیمی، هزینه ها و بودجه این کار صرف طراحی و توسعه محصولی جدید شود؟ سوال اصلی این است که P90 به عنوان تندر ۹۰ جدید می تواند خودرویی باشد که پاسخگوی نیاز بازار باشد؟

امکانات رفاهی P90
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو

در نمایشگاه تحول صنعت خودرو شاهد برخی از امکانات رفاهی تندر ۹۰ جدید بودیم. البته فقط بر روی کاغذ. امکاناتی چون کروز کنترل و محدود کننده سرعت، فرمان هیدرولیک D-Type، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی و تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک در این خودرو وجود خواهند داشت.

سایپا و پارس خودرو همچنین آپشن هایی نظیر ایربگ راننده و سرنشین جلو، تریم داخلی دو رنگ، چراغ روشنایی روز، سنسور دنده عقب، سنسور باران، مانیتور هفت اینچی، دوربین دید عقب، روکش پارچه ای صندلی ها و ترمز ESC را برای این خودرو در نظر گرفتند.

بدنه جدید برای سازه ای ۱۸ ساله
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو
P90 یا تندر ۹۰ جدید پارس خودرو

P90 قرار است با بدنه ای جدید به بازار راه پیدا کند. طراحی جدید را می توان در نمای جلو و عقب این خودرو مشاهده کرد. اما هنوز نمونه ای حتی بصورت کانسپت هم از این خودرو به نمایش در نیامده است.

سالهاست تنها تصاویری از این خودرو رویت می شود که مشخص نیست چه زمانی تولید آن شروع می شود. واقعیت این است که P90 یا تندر ۹۰ جدید محصولی استراتژیک در خط تولید پارس خودرو خواهد بود.

با توجه به مشخصات فنی این خودرو، احتمالاً آن را باید به عنوان رقیب سایپا شاهین و تارا ایران خودرو بدانیم. خبرها حاکی از آن است که P90 یا تندر ۹۰ جدید در سال ۱۴۰۳ به بازار می آید.

تا آن زمان احتمالاً موتور شاهین تغییر کرده و تارا هم به روز رسانی هایی را تجربه کرده است. نمونه به روز شده تندر ۹۰ حتی در زمان تولد دوباره هم خودرویی قدیمی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پلتفرم سایپا SP0 معرفی شد / ویژگی‌ها و مشخصات فنی هاچ‌بک و مینی SUV سایپا

رنو کویید ایرانی به عنوان خودرو جایگزین پراید معرفی شد

بهترین زمان خریدن خودرو / چه وقت ری را اقتصادی تولید می شود؟

محصولات ایران خودرو در روسیه / کدام خودروی ایرانی به آذربایجان می رود؟




11 دیدگاه

  1. تنها مزیت تندر ۹۰ پیشرانه هماهنگ و کم اصطحلاکش بود بجز این تندر نه کنترل پایداری درست و حسابی داشت نه سیستم تعلیق قرص و محکم و نه ایرودینامیک و ریخت و قیافه اصولی الان اون موتور نباشه تولید دوبارش هیچ توجیهی نداره!

  2. L90 فقط به خاطره موتور و گیربکسشه که خواهان داره اگه اون نباشه با مشکل فروش مواجه میشه . این شرکت ها نمیتونن پلتفورم جدید و جا بندازن که مردم بهشون توجه کنن با توجه به کیفیت پایین پلتفورم های چینی و عدم اعتماد مردم خودرو ساز رفته دنبال پلتفورمی که مردم از قبل بهش اعتماد داشتن ولی به جز تکرار گذشته که ماشین هایی مثل ار دی تولید شد چیزی به بار نمیاره جز زیان انباشته بیشتر خودرو ساز .به نظرم راه حل ارتقا سطح کیفی محصولات تولیدی و تمرکز بر روی ایرادات ساده که خیلیارو روانه نمایندگی میکنه باشه بهتره .خیلی از ایرادات خودرو های داخلی واقعا جزیی و سطحین و با برنامه میشه رفعشون کرد و اعتماد عمومی و برگردون. ولی خودرو ساز ها نمیخوان این مسله رو جدی بگیرن . شاید اگر تمام مراجعات به نمایندگی ها در ۳۰ هزار کیلومتر اول پیمایش خودرو مورد بررسی قرار بگیره کمتر از ۵ درصد مراجعات بابت خرابی موتور و گیربکس و مسائل مهم باشه و مابقی ایراداتی هست که اگر داخل خط تولید بهشون توجه بشه حجم بالایی که مراجعات نمایندگی کاهش پیدا میکنه و اعتماد عمومی بر میگرده . الانم اگه فروش برای خودرو ساز هست بابت تلاتم بازاره و مطمعننا با تمام این حمایت ها از خودروساز باز هم این شرکت ها ضرر انباشته خواهند داشت .بنده با اینکه شرایط خرید خودرو داخلی حتی ازبازار رو دارم به خاطره اتلاف وقت و خرابی های مکرر خودرو های داخلی این خودرو هارو نمیخرم و سعی کردم دنبال نمونه های قدیمی خارجی با کیفیت باشم .

    • دوست عزیز متن رو خوندی؟ موتور تی یو ۵ قراره روش بذارن! این موتور از دید شما مورد استقبال مردم قرار نگرفته که شما با آردی مقایسه اش می کنی؟

  3. با موتور ۱۶۰۰ پیکان یا ۱۷۰۰ آریسان و گیربکس پیشرفته be30 مونتاژ کنن ، فرو ش خوبی خواهند داشت
    کلا موتور سه چرخ هم مونتاژ کنن ملت مجبورن بخرن

  4. تندر فقط اصل فرانسه گ.گیربکس قوی .هندلینگ عالی ..فوق العاده کم‌اصطحلاک ..خصوصا‌مدل ۸۶ تا ۹۰ که تمام قطعات فرانسوی هستن .‌ولی از ۹۰ به بعد ۳۰ تا ۶۰ درصد قطعات ایرانی که هم مصرف سوختشو برده بالا و هم کیفیت قدیمشو نداره ..

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط