پلتفرم سایپا SP0 معرفی شد / ویژگی‌ها و مشخصات فنی هاچ‌بک و مینی SUV سایپا

از دست ندهید

پلتفرم سایپا SP0 قرار است زیر ساخت محصولات اختصاصی این شرکت باشد. خودروهایی که در این پلتفرم قرار است به تولید برسند شامل یک نمونه هاچ بک و یک نمونه مینی SUV هستند.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – پلتفرم SP0 سایپا در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. این پلتفرم جدا از زیر ساختی است که بطور مشترک قرار است رنو کویید ایرانی را در ایران خودرو و سایپا به تولید برساند.

پلتفرم سایپا SP0 - هاچ بک
پلتفرم سایپا SP0 – هاچ بک

سازه SP0 اشتراکات بسیاری با پلتفرم SP100 دارد. همانطور که می‌دانیم مهمترین محصول این پلتفرم خودرو شاهین است. خودروهای مفهومی پلتفرم SP0 تا کمتر از دو سال آینده وارد بازار خواهند شد.

نمونه هاچ بک این پلت فرم را می‌توان خودرویی در ابعاد کلاس B+ دانست. این خودرو که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده در حقیقت نمونه هاچ بک سایپا شاهین بشمار می رود.

پلتفرم سایپا SP0 - هاچ بک
پلتفرم سایپا SP0 – هاچ بک

در کنار خودرو هاچ بک مفهومی سایپا، شاسی پلتفرم سایپا SP0 نیز به نمایش گذاشته شد. این شاسی در نگاه اول شباهت بسیاری به رنو ساندرو دارد. اما باید عنوان کرد که این سازه در اصل همان نسخه ایرانی تویوتا یاریس است.

قوای محرکه پلتفرم سایپا SP0
پلتفرم سایپا SP0
پلتفرم سایپا SP0

مشخصات فنی موتور این پلتفرم، شباهت بسیاری به نسخه ME16 مگاموتور دارد. موتور ME16 حجمی برابر با ۱۵۸۷ سی سی دارد. این قوای محرکه تنفس طبیعی قادر است ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد.

موتور ۱۶ سوپاپه ME16 می تواند استانداردهای آلایندگی یورو ۵ را پاس کند و تا ۵۵۰۰ دور دوران داشته باشد. وزن این موتور ۱۱۴ کیلوگرم است و مصرف سوختی برابر با ۶ لیتر در هر صد کیلومتر دارد.

پلتفرم سایپا SP0
پلتفرم سایپا SP0

شرکت سایپا در قراردادش با سیتروئن در زمان برجام، حق تولید موتور EC5 را به دست آورده بود. اما با بازگشت دوباره تحریم ها و خروج پژو سیتروئن از ایران، این پروژه متوقف شد.

موتور M15 TC شاهین با ۸ سوپاپ از همان ابتدا مورد انتقاد قرار گرفت. به همین دلیل موتور ME16 با همکاری ایران خودرو به تولید رسید تا نسخه به روزتری به دست مشتری برساند.

سایپا SP0
سایپا SP0

ME16 همان موتوری است که در ایران خودرو TU5 Plus نام دارد. ایران خودرو ماه ها پیش داخلی سازی آن را آغاز کرده و قرار است به زودی استفاده از آن آغاز شود.

سایپا با ترکیب موتور M15 و TU5 Plus موتوری با حجم ۱/۶ لیتر تولید کرد که می‌تواند حجم انتقادها را کمتر کند. موتور پلتفرم سایپا SP0 مجهز به فناوری سوپاپ دور متغیر CVVT، پمپ روغن و دینام جدید است.

مینی SUV پلتفرم سایپا SP0
سایپا SP0 - مینی SUV
سایپا SP0 – مینی SUV

مینی SUV محصول تازه پلتفرم سایپا SP0 است. ابعاد دقیق این خودرو هنوز اعلام نشده است. اما نکته ای که درباره آن مطرح شد موتور این خودرو است.

سایپا SP0 - مینی SUV
سایپا SP0 – مینی SUV

بنا بر اعلام سایپا قوای محرکه مینی SUV قرار است نمونه توربوشارژ موتور ME16 باشد. این موتور قادر است ۱۴۸ اسب بخار نیرو تولید کند. گشتاور این موتور هنوز اعلام نشده است. اما استاندارد آلایندگی آن یورو ۴ است!

سایپا SP0 - مینی SUV
سایپا SP0 – مینی SUV

از تجهیزات مینی SUV سایپا می‌توان به ایربگ راننده و سرنشین، کیسه هوای جانبی برای ردیف اول و ایربگ پرده ای برای ردیف دوم صندلی ها اشاره کرد.

سایپا SP0 - مینی SUV
سایپا SP0 – مینی SUV

سنسورهای پارک، مولتی مدیا و بلوتوث هم سایر امکاناتی است که سایپا درباره این خودرو اعلام کرد. مینی SUV سایپا قرار است با رینگ‌های ۱۷ اینچی به دست مشتری برسد. این شرکت خودروسازی همچنین خبر داد که ابعاد تایرهای این خودرو ۲۰۵/۵۰ است.

زمان عرضه محصولات پلتفرم سایپا SP0

محصولات معرفی شده بر روی این پلتفرم تنها خودروهای مفهومی بر اساس مطالعات اولیه بودند. پیش بینی می شود که بیش از ۲۰ درصد از آنچه در این نمایشگاه مشاهده شد در خودروهای نهایی تغییر کند.

مشخص نیست این محصولات چه زمانی قرار است از خط تولید سایپا خارج شوند. اما طبق کانسپت های نمایش داده شده باید حداقل تا دو سال دیگر در انتظار این خودروها بمانیم.

محصولات پلتفرم SP0 کاملاً اختصاصی هستند. همانطور قبلاً اشاره شد خودرو اقتصادی سایپا قرار است توسط بن رو با ایران خودرو بر اساس رنو کویید شکل گیرد. به همین دلیل عمده تمرکز سایپا بر روی تولید این محصولات خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

رنو کویید ایرانی به عنوان خودرو جایگزین پراید معرفی شد

بهترین زمان خریدن خودرو / چه وقت ری را اقتصادی تولید می شود؟

محصولات ایران خودرو در روسیه / کدام خودروی ایرانی به آذربایجان می رود؟

لادا گرانتا جدید بر اساس دنا و دنا پلاس ایران خودرو عرضه خواهد شد




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت اینفینیتی چگونه توسط یک ایرانی نجات پیدا کرد؟

شرکت اینفینیتی برند لوکس نیسان موتور ژاپن است. مدیر عامل سابق این شرکت یک ایرانی است که سابقه کار...

پست‌های مرتبط