یک کارشناس خودرو، در بررسی بازار خودرو کشور از بهترین زمان خریدن خودرو و اینکه چه زمانی خودرو ری را اقتصادی را می توان تولید کرد گفت.
بیت ران – فربد زاوه کارشناس خودرو در گفت و گو با بیت ران، بازار خودروهای چینی در ایران را هیاهو برای هیچ دانست و گفت: تیراژ یک محصول زیر ۶۰ هزار دستگاه اصلا مقرون به صرفه نیست.
وی تعداد خریداران خودروهای میلیاردی چینی را بسیار اندک دانست و افزود: نباید به این هیاهوها نگاه کرد به طور مثال عدد آخرین مزایده خودروهای چینی تنها ۱۲۰ دستگاه بود که اینها اصلا عدد چشمگیری نیست.
او حجم کلی خودروهای پلاک شده در ایران را ۶۷۰ هزار دستگاه ذکر کرد و گفت: تولیدات پرفروش ترین چینی ساز ایرانی برای واردات، اقتصادی نبوده و حتی مضحک است.
وی کل تیراژ بازار خودروی ایران را ۸۵۷ هزارو کل کابین های متحرک را ۴۰۰ هزار دستگاه برشمرد و تاکید کرد: بهتر است به جای ساخت همه نوع خودرو تمرکز را روی بالابردن قطعات بگذاریم.
زاوه با اشاره به خودروی “ری را” ضمن اینکه این خودرو را یک کپی چینی ندانست، اضافه کرد: زمانی می توان یک ری رای اقتصادی تولید کنیم که با یک کمپانی بزرگ جویند شویم.
خودروسازی مونتاژ کاری است
این کارشناس، خودروسازی را مونتاژ کاری دانست و گفت: نگاه به این بخش از ابتدا غلط بوده و همچنان غلط است. چرا که اول دید به این حوزه خود کفا بودن و در حال حاضر دانش بنیان بودن است که همه اینها حرف های عجیب و غریب است.
هزینه خریدن یک طراحی کامل ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار است
وی هزینه خریدن یک طراحی کامل در بخش خودرو را ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار دانست و گفت: بیشترین هزینه خودروسازی در بخش قطعه سازی و قالب ها است، که البته در همان محصول ایرانی می توان کلی ایراد در بخش طراحی گرفت.
زاوه درباره بهترین زمان خرید خودرو در وضعیت کنونی کشور، گفت: روزهای گذشته بسیاری فروشنده خودرو بوده اند که در چنین شرایطی خریداران می توانند خرید خودرو را انجام دهند و برای مصرف کنندگان در صورت تحقق پیش بینی بازگشت تورم ها این اقدام به نفعشان است.
وی درباره تعرفه نهایی گمرک، با بیان اینکه چیزی در این زمینه اعلام نشده است، اضافه کرد: از کویت و دبی نمی توانیم واردات داشته باشیم.
فروش خودرو در بورس کالا عاقلانه نیست
این کارشناس خودرو، با تاکید بر اینکه فروش خودرو در بازار بورس کالا روش عاقلانه ای نیست، ادامه داد: البته این اقدام در مقابل اصرار بر قیمت گذاری دستوری یک پله عاقلانه تر است و تنها حسن آن دیده شدن دستورالعمل مالی شرکت ها و کمتر شدن فساد است.
گفت و گو: امین آزاد
تنظیم: فاطمه باجلانی
بیشتر بخوانید: