آوتوواز روسیه و برنامه توسعه موتورها

از دست ندهید

آوتوواز موتورهای VAZ را برای خانواده لادا تولید می‌کند. این کمپانی روسی سالهاست که تغییری کلی در موتورهای تولیدی خود ایجاد نکرده است. در شرایطی که روسیه درگیر تحریم‌های بین‌المللی است، یک رسانه روسی از برنامه‌های آوتوواز برای توسعه موتورهایش نوشت.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – AvtoVAZ روسیه را امروز به عنوان تأمین کننده احتمالی موتورهای تندر ۹۰ می‌شناسیم. اما آوتوواز اکنون به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌تواند موتورهای لادا را توسعه دهد.

آوتوواز چندین موتور مختلف تولید می‌کند. از موتورهای ۱.۶ لیتری با ۸ یا ۱۶سوپاپ تا موتورهای ۱.۷ و ۱.۸ برای مدل‌های دو دیفرانسیل لادا همگی در AvtoVAZ تولید می‌شوند.

حال سوال این است که با توجه به تحریم‌های بین المللی، AvtoVAZ می‌تواند موتورهای قدیمی خود را توسعه بدهد یا خیر؟ در سپتامبر سال ۲۰۱۸ مسئول کلوپ خودروهای لادا از Yves Caracatzanis مدیر عامل آوتوواز پرسید آیا این خودروساز برنامه‌ای برای به روز رسانی موتورهای خود دارد؟

موتور ۹۰ اسب بخاری VAZ-11182 در لادا Largus
موتور ۹۰ اسب بخاری VAZ-11182 در لادا Largus

Yves Caracatzanis در پاسخ به این سوال گفت: «موتورهای تولیدی AvtoVAZ نیاز خریداران را برآورده می‌کنند.» Caracatzanis به نتایج فروش نیمه نخست سال ۲۰۱۸ اشاره کرد و گفت ۲۰ درصد از سهم بازار در اختیار این شرکت است.

خروج رنو-نیسان از بازار خودرو روسیه

رسانه روسی Drom در اینباره نوشت: «آگوست سال ۲۰۲۲ گروه رنو-نیسان از بازار خودرو روسیه جدا شدند. به دلیل خروج فرانسوی‌ها، آوتوواز اکنون بدون تأمین کننده موتور مجبور به ادامه فعالیت خود است.»

رسانه روسی Motor عنوان کرد که AvtoVAZ برنامه توسعه موتورهای خود را داشت. البته اگر رنو-نیسان از روسیه خارج نمی‌شدند این برنامه به مرحله اجرا می‌رسید.

اما برنامه توسعه موتورهای لادا چه بود؟ Motor می‌نویسد: «آوتوواز برنامه داشت تا موتوری کاملاً جدید برای خانواده خودروهای لادا تولید کند.»

«در این برنامه قرار بود موتورهای چهار سیلندر بسیاری تولید شوند که رنج قدرت آنها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ اسب بخار بود.» Motor در ادامه مطلب خود تأکید کرد که آوتوواز برای اجرایی شدن برنامه تولید موتورهای جدید باید مشکلات اساسی موتورهای قبلی را بر طرف کند.

به نوشته این منبع خبری، موتورهای VAZ پیستون‌های مناسبی ندارند. چرا که طراحی آنها از پایه اشتباه بوده و جرم آنها باید کاهش یابد. Motor خاطر نشان کرد که مهندسان AvtoVAZ در فکر تولید یک موتور دیزلی نیز بودند. البته تمامی این برنامه‌ها فعلاً متوقف شده است.

کاهش تولید خودروهای لادا در روسیه

آوتوواز در اردیبهشت امسال اعلام کرد که به دلیل کمبود قطعات فنی احتمالاً تولید لادا در روسیه کاهش خواهد یافت. خبرهای منتشر شده در ماه‌های اخیر حاکی از آن بود که تولید خودروهای روسی در ایالت Togliatti کاملاً متوقف شده است.

شاید آوتوواز یک برند مستقل به نظر برسد. اما حقیقت این است که این خودروساز روسی وابستگی بسیاری به فرانسوی‌ها داشت. AvtoVAZ اعلام کرد بیش از ۸۰ درصد قطعات فنی خودروهای لادا در روسیه ساخته می‌شوند. اما ۲۰ درصد باقی مانده ممکن است تولید خودرو در این کشور را با مشکلات بسیاری رو به رو کند.

لطمه خودروسازان دیگر به دلیل خروج از روسیه

به باور Lada Online، خودروسازانی چون گروه رنو-نیسان، استلانتیس و فولکس واگن ضرر بسیاری در هنگام خروج از بازار خودرو روسیه متحمل شدند.

هر سه گروه خودروسازی اروپایی در سال گذشته میلادی جمعاً ۱.۶ میلیون خودرو به روس‌ها فروختند. هر کدام از این برندها قادر هستند بیش از یک میلیون خودرو در سال تولید کنند.

باید توجه داشت که رنو کنترل اصلی برند LADA را در روسیه در اختیار دارد. تحریم‌های بین‌المللی این کمپانی فرانسوی را نیز تحت تأثیر قرار داد.

اما سوال اصلی این است که آوتوواز با وجود تحریم‌های گسترده چگونه به گزینه‌ای برای تأمین موتورهای سایپا تبدیل شد؟ آیا تولید مجدد خودرو قدیمی تندر ۹۰ ارزش خروج ارز از کشور را برای خرید موتوری قدیمی دارد؟ آیا رانندگی با موتور روسی ۹۰ اسب بخاری به اندازه موتور فرانسوی ۱۰۵ اسب بخاری جذاب خواهد بود؟

بیشتر بخوانید:

AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر ۹۰ سایپا / مشخصات فنی موتورها

بوگاتی میسترال آخرین شاهکار قبل از دوران هایبرید

وزارت صمت وعده داد: تولید خودرو ۲۰۰ میلیونی و موتورسیکلت برقی با باطری Swap




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط