کارون ؛ بدنه ای جدید برای وانتی ۶۶ ساله

از دست ندهید

کارون نام پیکاپی است که پیشتر با نام پادرا پلاس و نیسان آبی می‌شناختیم. نام این وانت که در زامیاد تولید خواهد شد کاملاً براساس شرایط فعلی رود کارون و ویژگی‌ نیسان Z24 انتخاب شد. کارون یعنی تشنگی. رودی که تشنه آب است و وانتی که تشنه سوخت!

پیکاپ کارون زامیاد - فودای F16
پیکاپ کارون زامیاد – فودای F16

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – کارون نخستین بار در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد. این پیکاپ در حقیقت بدنه‌ای جدید برای خودرویی است که بیش از ۵۲ سال در جاده‌های کشور تردد کرده است.

حال سوال این است که چگونه خودرویی پس از نیم قرن تولید توانسته استاندارد یورو ۵ را دریافت کند؟ آیا تعویض اتاق یک خودروی قدیمی موجب پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه خواهد شد؟

فیلم در یوتیوب بیت ران پلاس

بهتر است کمی گذشته را مرور کنیم. در سال‌ ۹۴ وزیر نفت دولت یازدهم اظهار نظر جالبی درباره وانت نیسان تولید شده در زامیاد داشت. او گفت با از رده خارج شدن تمام وانت‌ نیسان‌ های کشور، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت خودروها ایجاد می‌شود. زنگنه همچنین باور داشت در صورت انجام چنین کاری حتی امکان افزایش صادرات سوخت از کشور فراهم می‌شود!

اما تذکر سایپا (در آن زمان وانت نیسان در سایپا تولید می‌شد) به این سخن وزیر نفت بسیار جالب تر بود. سایپا در متنی که در بسیاری از رسانه‌ها منتشر شد، مصرف سوخت وانت نیسان تولیدی خود را اینگونه شرح داد:

«وانت زامیاد مدل N1 (بنزین سوز) در حالت بدون بار ۱۱/۷ لیتر و نیمه بار ۱۲/۹ لیتر و تمام بار ۱۴/۶۲ لیتر و ترکیبی ۱۳/۱۱ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف سوخت دارد.» 

مشخصات فنی پیکاپ کارون

پایه و اساس فنی پیکاپ کارون متعلق به ۶۶ سال قبل است. در طول این سالها، موتور چهار سیلندر ۲/۴ لیتری دستخوش تغییرات بسیاری شد.

این موتور از سال ۱۳۴۹ در خط تولید داخلی قرار دارد. موتور کاربراتوری اولیه مصرف سوختی برابر با ۱۸ لیتر در شرایط بدون بار و ۲۰ لیتر در مواقع بارگیری داشت.

برای کاهش مصرف سوخت موتور ۲/۴ لیتری کارهای بسیاری انجام شد. کاربراتور حذف و سیستم سوخت انژکتور جایگزین آن شد. موتور اولیه حتی کاتالیست نیز نداشت. از همین رو زامیاد کاتالیست را هم به لیست موارد فنی جدید اضافه کرد. به گفته زامیاد اضافه کردن این موارد باعث شد تا مصرف سوخت ۲۰ لیتری به ۱۴/۶۲ لیتر کاهش یابد. 

موتور ۲/۴ لیتری کارون که با کد M24 شناخته می‌شود ۹۴ اسب بخار در ۴۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند. گشتاور خروجی این موتور نیز ۱۸۷ نیوتن متر بوده که از دور ۲۵۰۰ در دسترس است. به گفته زامیاد این موتور اکنون می‌تواند استانداردهای یورو ۵ را پاس کند!

انتقال نیروی موتور همانند ۶۶ سال گذشته به محور عقب انجام می‌شود. جعبه دنده ای که کار انتقال نیرو موتور را انجام می‌دهد نیز ۵ سرعته دستی است.

نیسان N1 بر اساس جوابیه سایپا به سخنان وزیر نفت مصرف سوختی برابر با ۱۳/۱۱ لیتر بصورت ترکیبی داشت. حال زامیاد اعلام کرده که مصرف سوخت کارون در شهر ۱۶/۱، در جاده ۹/۲۷ و مصرف ترکیبی آن به ۱۱/۸۹ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است. 

طول، عرض و ارتفاع کارون برابر است با ۵۱۸۵، ۱۷۴۰ و ۱۷۸۰ میلیمتر. از این منظر، کارون در مقایسه با پادرا پلاس ۵۵ میلیمتر مرتفع‌ تر و ۵۰ میلیمتر عریض تر شده است. طول کارون و پادرا پلاس کاملاً برابر است. اما به دلیل اضافه شدن اصطلاحاً کابین دوم، فضای بارگیری در کارون کمتر از پادرا پلاس است.

بدنه جدید

پس از گذشت سالها، بالاخره شاهد ظاهری جدید برای این خودرو قدیمی هستیم. کارون در حقیقت همان فودای هیرو F16 است. ورود این خودرو به خط تولید زامیاد باعث شد تا پس از گذشت بیش از ۱۵ سال، شاهد دگرگونی طراحی قسمت عقب جونیور، پادرا و پادرا پلاس باشیم.

زامیاد با وجود استفاده از بدنه فودای F16، همچنان به بهره‌گیری از قطعات قدیمی ادامه داده است. برای نمونه فرمان این خودرو در حقیقت همان چیزی است که در مدل‌های متنوع پراید شاهد بودیم.

با وجود اینکه فرمان فودای F16 ظاهر شکیل‌تری داشت، اما زامیاد ترجیح داد تا از همان فرمان قدیمی پراید و پادرا پلاس استفاده کند.

فرمان فودای هیرو F16
فرمان فودای هیرو F16

زامیاد هنوز هم مانند دهه‌های گذشته از برچسب های رنگی برای جذاب تر شدن بدنه وانت‌های خود استفاده می‌کند. این ویژگی در کارون هم وجود دارد. البته شاید تماشای خطوط بی ربط برچسب های رنگی، سرگرم کننده تر از نگاه به جزئیات بدنه این خودرو باشد.

امکانات رفاهی پیکاپ کارون زامیاد

فرمان هیدرولیک یکی از مهمترین آپشن‌های کارون است. به غیر از این می‌توان به آیینه‌های جانبی با تنظیم برقی، صندلی‌های تنظیم شونده بصورت دستی، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو و بلوتوث برای سیستم صوتی اشاره کرد که لیست بلند و بالایی به شمار نمی‌آید.

حتی ایربگ راننده و شاگرد نیز در این خودرو دیده نمی‌شود. خبری هم از سامانه دو دیفرانسیل برای این خودرو نیست.

کارون را بخریم یا نه؟

وانت جدید زامیاد به دلیل وجود فضای بار محدود در مقایسه با پادرا پلاس، گزینه مناسبی برای حمل بار نیست. از همین رو کارون مناسب مصارف کاری نیست.

اما به عنوان یک خودرو اداری برای استفاده در جاده‌ها که قرار است اندک تجهیزاتی را نیز حمل کند، یک گزینه مناسب بشمار می‌رود.

خریدارانی که پیشه آنها حمل و نقل است، هنوز هم به دنبال نمونه‌های موتور ژاپنی نیسان جونیور هستند. یا در خوشبینانه‌ترین حالت پادرا پلاس با موتور ایرانیزه شده آن می‌تواند یک گزینه ایده‌آل باشد.

بدنه کارون در چین سالهاست که از خط تولید فودای خارج شده است. اما این بدنه قرار است ضعف های یک خودرو قدیمی را به عنوان پیکاپی جدید بپوشاند.

قیمت پیکاپ کارون هنوز رسماً از سوی زامیاد اعلام نشده است. اما خودرویی که به عنوان فودای F16 در چین ساخته می‌شد با موتور دیزلی ۹۱/۸۰۰ یوان قیمت داشت. رقمی معادل ۴۴۰/۱۸۱/۰۰۰ تومان.

اما کارون به دلیل استفاده از تکنولوژی چند ده ساله و قطعات مشترک با سایر خودروها، احتمالاً ارزان‌ترین پیکاپ تولیدی در کشورمان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

چانگان UNI-T و احتمال عرضه آن از سوی سایپا (مشخصات فنی و آپشن‌ها)

زمان رونمایی تارا تمام برقی /طرح جدید گارانتی ایران خودرو / توقف تولید پژو پارس

گفت و گو با طراح خودرو ری را ؛ خطوط طراحی ایران خودرو در محصولات آینده




4 دیدگاه

  1. پادرا پلاس خریدم پدرمنو دراورده. ۳۰۰ملیون پول بیزبان دادم گفتم ماشین صفر سوار میشم.خداشاهده نه راه میره.نه کیفیت داره.کولرش انگار پنکه داره میزنه بهت.ماشین صفر ۴ملیون تا الان خرج کولر کردم.۲ملیون جلوبندی .۲بار لاستیک هاش ترکیده از بس بی کیفیته.درهاش بسته نمیشه.اطاق صدا میده.سربالایی باید با دنده ۲بری موتور ۲۴۰۰سی سی .چرا اخه؟؟؟؟؟؟؟.نشتی روغن پیدا کرده ماشین هنوز ۱۰هزارتا نرفته…

  2. حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت است، یعنی درحد بنزخاور۶۰۸ و مینیبوس بنز ۵۰ ساله پیش!! براحتی از پیکان عقب می‌افتد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

اطلس دنده ای هم قیمت پژو ۲۰۶ صفر کیلومتر!

اطلس دنده ای G سایپا یا همان کوییک فیس لیفت، جدیدترین خودرو سایپا است که وارد بازار شده‌ و...

پست‌های مرتبط