خودروهای برقی در ترکیه و هزینه شارژ آنها طبق تعرفه روز

از دست ندهید

خودروهای برقی در ترکیه در حال تثبیت جایگاه خود در بین خریداران هستند. تنها در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۰۷۳ خودرو برقی در این کشور به فروش رسیده اند. تنوع خودروهای برقی در ترکیه بسیار بالا است. اما باید توجه داشت که خودروهای برقی گزینه‌های گران قیمت‌تری در مقایسه با نمونه‌های بنزینی، دیزلی و هیبریدی هستند.

بیت ران – محمد فتح‌ اللهی – تنوع خودرو در بازار خودرو ترکیه بسیار بالا است. هر کدام از خریداران می‌توانند بسته به بودجه خود از میان انبوهی از خودروهای هاچ‌بک، شاسی بلند، مینی‌ون و… انتخاب خاص خود را داشته باشند.

سهم بازار خودروها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲

در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، ۸۳/۷۷۶ خودرو بنزینی در ترکیه به فروش رفته‌اند. سهم این خودروها از بازار ۷۱/۷ درصد بود.

خودروهای دیزلی (گازوئیلی) در این مدت ۱۷/۹۵۶ مشتری داشتند. این بدان معناست که ۱۵/۴ درصد از سهم بازار خودرو ترکیه متعلق به خودروهای دیزلی است.

براساس آمار انجمن توزیع کنندگان خودرو (ODD) ۱۱/۲۲۷ خودرو هیبریدی در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی در ترکیه به فروش رسیده‌اند. آماری که نشان می‌دهد سهم این خودروها از بازار ۹/۶ درصد است.

در ترکیه سوخت CNG وجود ندارد. اما ۲/۸۰۲ خودروی LPG توسط خریداران در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ به تملک درآمدند. این آمار نشانگر آن است که سهم خودروهای گازسوز در ترکیه ۲/۴ درصد است.

خودروهای برقی در ترکیه ۰/۹ درصد از سهم بازار این کشور را در اختیار دارند. این آمار با افزایش تعداد جایگاه‌های شارژ سریع در سراسر این کشور نیز در حال افزایش است.

قیمت خودروها براساس سوخت مصرفی

اگر قیمت خودروها را نیز مبنا قرار دهیم، باید عنوان کرد که خودروهای بنزینی ارزان‌ترین خودروها در ترکیه هستند. دیزلی‌ها به دلیل مصرف سوخت کمتر و پیمایش بیشتر، یک پله گرانتر به دست مشتریان می‌رسند.

خودروهای هیبریدی به دلیل قیمت گران‌تر از خودروهای بنزینی و دیزلی انتخاب سوم خریداران هستند. استهلاک باتری‌ها، تنوع کمتر و عرضه محدود باعث شده تا خودروهای هیبریدی نمونه‌های خاص‌تری در خیابان‌های کشور ترکیه باشند.

گازسوزها اما به دلیل قیمت سوخت کمتر انتخاب بهتری از بنزینی‌ها، دیزلی‌ها و هیبریدی‌ها بشمار می‌روند. اما محدودیت‌هایی چون ممنوعیت پارک خودرو در پارکینگ‌های سرپوشیده منازل و مراکز خرید باعث شده تا خریداران نسبت به این خودروها توجه کمتری داشته باشند.

نکته قابل توجه این است که عملکرد و پرفورمنس LPG ها نیز در مقایسه با بنزینی‌ها و دیزلی‌ها در جایگاه پایین‌تری قرار دارد. هزینه استهلاک موتور بیشتر نیز فاکتور مهمی است که خریداران را بیشتر به سمت گزینه‌های دیگر بازار سوق می‌دهد.

قیمت سوخت در ترکیه

اگر شرکت Shell را به عنوان محبوب‌ترین برند سوخت در ترکیه مبنا قرار دهیم، لیست قیمت سوخت امروز جمعه ۲۷ خرداد ماه بدین شرح است.

هر لیتر بنزین معمولی با اکتان ۹۵ به نرخ ۲۷/۵۳ لیر به فروش می‌رسد. اگر قیمت لیر امروز را که ۱۹۵۰ تومان است در نظر داشته باشیم، معادل تومانی این سوخت، ۵۳/۶۸۳ تومان در ازای هر لیتر خواهد بود.

بنزین V-Power برند Shell نیز با اکتان ۹۵ به فروش می‌رسد. اما با ترکیبات بهتر. این سوخت ۲۷/۶۰ لیر قیمت دارد. یعنی ۵۳/۸۲۰ تومان. به عبارت ساده‌تر، پر کردن باک سوخت یک فیات EGEA (پر فروش‌ترین سدان ترکیه) با گنجایش ۴۵ لیتر ۱/۲۴۲ لیر (۲/۴۲۱/۹۰۰ تومان) آب می‌خورد.

نکته قابل توجه این است که حقوق پایه در این کشور ۵/۰۰۴ لیر (۹/۷۵۷/۸۰۰ تومان) است. رقمی که با آن می‌توان در خوش‌بینانه‌ترین حالت به میزان ۴ بار باک یک فیات egea را پر کرد!

نرخ فروش دیزل معمولی (fuelsave) برند Shell نیز ۲۹/۹۴ لیر (۵۸/۳۸۳ تومان) است. دیزل V-Power (ترکیبات بهتر) توسط این برند ۲۹/۹۹ لیر (۵۸/۴۸۰ تومان) قیمت خورده است.

سوخت OtoGaz یا همان LPG هم توسط Shell به قیمت ۱۲/۴۰ لیر (۲۴/۱۸۰ تومان) در ازای هر لیتر قیمت دارد. تقریباً به ازای هر پانصد متر یک جایگاه سوخت در کشور ترکیه وجود دارد. اما تعداد جایگاه‌های شارژ سریع برای خودروهای برقی به این فراوانی نیست.

قیمت سوخت‌های عنوان شده همگی مربوط به قسمت اروپایی شهر استانبول است. در سایر شهرهای ترکیه این نرخ‌ها کمی بالاتر یا پایین‌تر به فروش می‌رسند.

تعداد ایستگاه‌های شارژ برای خودرهای برقی در ترکیه

بیش از ۲/۶۰۰ ایستگاه شارژ سریع در ترکیه راه‌اندازی شده است. تعداد این ایستگاه‌ها همواره در حال افزایش است. به همین نسبت براساس آمار ODD، میزان فروش خودروهای برقی در ترکیه نیز روندی رو به رشد دارد.

تنها در شهر استانبول، ۶۰۰ ایستگاه شارژ سریع وجود دارد. در شهرهای آنکارا و ازمیر این تعداد به ۳۰۰ ایستگاه می‌رسد. در بورسا هم این میزان، ۲۰۰ ایستگاه شارژ گزارش شده است.

هزینه شارژ خودروهای برقی در ترکیه

در ترکیه هزینه انرژی بالا است. هر کیلووات برق ۱/۳۷ لیر (۲/۶۷۱ تومان) ارزش‌گذاری شده است. اگر مصرف ماهانه مشترکین بالاتر از ۲۱۰ کیلووات باشد؛ هر کیلووات برق از سوی دولت ۲/۰۶ لیر (۴/۰۱۷ تومان) محاسبه خواهد شد.

جهت ساخت ایستگاه‌های شارژ سریع در ترکیه، اخیراً ۲۰ میلیون لیر سرمایه‌گذاری شده است. اما باید توجه داشت که نرخ فروش برق در این کشور دائماً در حال تغییر است.

برای مثال قیمت برق در خرداد ماه امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش داشته است. بهتر است با ذکر مثالی روند افزایش قیمت برق در ترکیه را بررسی کنیم.

تصور کنید که شما یک تسلا مدل ۳ با ظرفیت باتری بین ۵۰ تا ۹۰ کیلووات دارید. اگر این خودرو را سال گذشته در ایستگاه‌های شارژ سریع تا ۸۰% شارژ کرده بودید، مبلغ پرداختی از سوی شما ۷۲ لیر بود.

این هزینه در خرداد ماه سال جاری، به ۱۷۰ لیر رسیده است. جدول زیر نمایانگر میزان هزینه‌های شارژ خودروهای الکتریکی براساس تعرفه روز در کشور ترکیه است.

در زمینه شارژ خودروهای برقی در ترکیه باید یک نکته مهم را یادآور شد. به دلیل هزینه‌های گزاف در زیر ساخت‌های ایستگاه‌های شارژ، برق در ایستگاه‌های شارژ به نرخ بالاتری به فروش می‌رسد.

این در حالی است که اگر منازل به ایستگاه‌های شارژ خانگی مجهز باشند، پر کردن محفظه باتری خودروهای برقی در خانه امری مقرون به صرفه تر خواهد بود.

هزینه شارژ ارزان‌ترین خودروی برقی در ترکیه

 

ارزان‌ترین خودرو برقی در ترکیه، رنو ZOE است. این خودرو در بازار ترکیه به قیمت ۷۲۹/۹۰۰ لیر (۱/۴۲۳/۳۰۵ تومان) فروخته می‌شود. قیمت رنو ZOE با احتساب مالیات و عوارض عنوان شده است.

رنو ZOE مجهز به پک باتری ۵۴/۷ کیلوواتی است. حداکثر قدرت این هاچ‌بک الکتریکی به ۸۰ کیلووات (۱۰۹ اسب بخار) بوده و در مدت زمان ۱۱/۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت اعلام شده برای این خودرو نیز ۱۳۵ کیلومتر در ساعت است.

گشتاور موتور الکتریکی ZOE نیز به ۲۲۵ نیوتن‌متر می‌رسد. این خودرو برقی قادر است با یکبار شارژ کامل، ۳۱۵ کیلومتر مسافت را طی کند.

همانطور که می‌دانید، دمای هوا در عملکرد خودروهای برقی بسیار تأثیرگذار است. برای مثال رنو ZOE در آب و هوای سرد پیمایش شهری ۳۱۰، جاده‌ای ۲۲۰ و ترکیبی ۲۶۵ کیلومتر را خواهد داشت.

در هوایی معتدل، ZOE در شهر پیمایش ۴۷۵ کیلومتری خواهد داشت. در اتوبان‌ها این پیمایش به ۲۸۵ کیلومتر می‌رسد که مسیر قابل تردد ترکیبی ۳۶۵ کیلومتر را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

ZOE از دو نوع شارژ تایپ ۲ و Fast Charge مدل CCS استفاده می‌کند. با شارژر تایپ ۲ این خودرو در مدت زمان ۳ ساعت به شارژ کامل می‌رسد.

این بدان معناست که هزینه شارژ کامل ZOE با بهره‌گیری از شارژ خانگی در ترکیه، ۲۰۷ لیر (۴۰۳/۶۵۰ تومان) خواهد بود. باتری ۵۴/۷ کیلوواتی این خودرو با استفاده از شارژر CCS در زمان ۵۶ دقیقه به شارژ کامل می‌رسد.

یعنی شارژ کامل رنو ZOE در ایستگاه‌های شهری ترکیه، ۲۹۶/۸ لیر (۵۷۸/۷۶۰ تومان) آب می‌خورد. همانطور که عنوان شد، شارژرهای خانگی برای پر کردن باتری‌های خودروهای برقی گزینه‌های مقرون به صرفه‌تری هستند.

قیمت فروش خودروهای برقی در ترکیه

خودروهای EV بسیاری در کشور ترکیه برای فروش آماده شدند. ارزان‌ترین خودرو برقی در این کشور رنو ZOE است.

این در حالی است که پورشه تایکان با برچسب قیمتی ۳/۵۸۰/۰۰۰ لیری (۶/۹۸۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان) گران‌ترین خودرو برقی در ترکیه است.

لیست قیمت زیر، ۱۷ خودرو برقی در ترکیه را شامل می‌شود. خودروهایی که همگی در نمایندگی‌های خود آماده‌اند تا بصورت تحویل روز به دست مشتریان برسند.

لیست قیمت خودروهای برقی در ترکیه
لیست قیمت خودروهای برقی در ترکیه
بیشتر بخوانید:

طراحی ریرا کراس اوور ایران خودرو ؛ مشخصات فنی این خودرو چیست؟

انواع جدید گیربکس ایران خودرو / تی اف ۲۱ محصول جدید ایران خودرو

تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین




3 دیدگاه

  1. انقدر گرون هستش که اگر من در ترکیه بودم ترجیح میدادم ماشین نخرم با دوچرخه جا به جا بشم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط