کشنده شاکمن Conventional + قیمت و مشخصات فنی و ظاهری دماغه دار چینی

از دست ندهید

کشنده شاکمن Conventional در حالی معرفی شد که تنها کشنده دماغه دار صفر کیلومتر در کشور است. قرار است این کشنده با انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی عرضه شود. اما آیا این کشنده برای بازار ایران مناسب است؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: کشنده های دماغه دار خاص بازار آمریکا طراحی و ساخته شده اند.

تردد این نوع از کشنده ها در اروپا ممنوع است.

تنها کشنده های دماغه دار در کشور کشنده های ماک سری R و ولوو ۴۲۰ NH12 هستند که سال ها از تولید و مونتاژ آنها می گذرد.

کشنده ماک ایران کاوه به همت مرحوم اصغر قندچی پدر صنعت کامیون سازی ایران، سال ها در کشور تولید شد و هنوز هم کاربران خاص خود را دارد.

دربراه اصغر قندچی بخوانید:

اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند

مستند آن مرد با ماک آمد ؛ نسخه کامل منتشر شد

مرحوم اصغر قندچی

کشنده ولوو NH12 هم به تعداد بسیار کمی در کشور وجود دارد.

درباره تاریخجه کامیون های ولوو بخوانید: 

آشنایی با تاریخچه کامیون‌های ولوو در دهه ۱۹۳۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

کامیون‌های ولوو در دهه ۱۹۲۰ – قسمت اول

شرکت ویرا دیزل قرار است یک کشنده ساخت شرکت Shacman چین با تلفظ شاکمان یا شاکمن (هر دو تلفظ صحیح است) را به بازار کشور عرضه کند.

با اینکه با یک کشنده چینی سر و کار داریم اما دماغه دار بودن و سبک طراحی آن، در کنار نبود کشنده های دماغه دار جدید در کشور می تواند هیجان انگیز باشد.

این کشنده از لحاظ امکانات و کیفیت ساخت، در جایگاهی بالاتر از کشنده های جدید چینی دیگر شرکت ها قرار می گیرد.

اما او چینی است و ما هم بدبین!

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری این کشنده یک کپی آشکارا از اسطوره ای به نام ولوو VNL است.

چراغ های تمام LED جلو، به همراه چراغ های DRL (روشنایی در روز) به ایمنی و زیبایی نمای ظاهری این کشنده کمک شایانی کرده اند.

استفاده از چراغ های تمام LED برای نورافشانی چراغ های جلو موردی است که در هیچ کشنده چینی دیگری (در داخل کشور) به چشم نمی خورد.

طراحی دماغه متعادل و جذاب است.

اما وقتی به بخش کناری می رسیم نبود تناسب سایز لاستیک های جلو و گل‌گیرها حسابی توی ذوق می زند و شاید این تنها ایراد عمده در بخش کناری است.

با اینکه با یک کشنده چینی سر و کار داریم، اما دماغه دار بودن و سبک طراحی آن در کنار نبود کشنده های دماغه دار جدید در کشور می تواند شما را به وجد بیاورد.

روی هم رفته این کشنده نمای ظاهری متفاوت تری از دیگر کشنده های چینی دارد.

کشنده شاکمن Conventional دماغه دار چینی

کابین و امکانات رفاهی

یکی از نکات مثبت شاکمن سهولت سوار و پیاده شدن از آن، به دلیل ارتفاع پایین کابین است.

کابین شاکمن طراحی جذابی دارد.

کابین از نوع Softtouch است و استفاده از فوم نرم برای پوشش داشبورد مناسب با ذایقه کاربران ایرانی است.

کیفیت کابین قابل قبول است و همان طور که قبلا اشاره شد می توان آن را با کیفیت ترین کابین در میان کشنده های جدید چینی توصیف کرد.

طراحی کابین مدرن است.

دریچه بزرگ تهویه هوا با پوشش طرح کروم و دریچه هوای یک تکه و کشیده در قسمت شاگرد، از نکات جذاب داخل کابین است.

صفحه کیلومتر تمام دیجیتال و نمایشگر چندرسانه ای با طراحی و سایز مناسب قصد دارند کابین را مدرن نشان دهند.

چیدمان ادوات و دکمه های کنترلی مناسب و سلکتور تعویض دنده هم، خوش دست طراحی شده است.

امکانات رفاهی متمایز کننده‌ی کشنده شاکمن Conventional مانند صندلی راننده با تعلیق بادی به همراه گرم کن، سرد کن و ماساژور، سنسور باران، سنسور نور، سیستم ورود و خروج بدون کلید ( KEYLESS) و آب سرد کن فیلتردار قرار است به صورت استاندارد روی این کشنده قرار بگیرند.

این در حالی است که این امکانات در هیچ کشنده چینی دیگری به صورت آپشن هم عرضه نمی شوند.

از امکانات رفاهی متعارف این کشنده هم می توان به کولر و بخاری در جا، کروز کنترل، سانروف، یخچال، آینه های برقی گرم کن دار، گرم کن سوخت و … اشاره کرد که در اکثر کشنده های چینی جدید متدوال است.

کشنده شاکمن Conventional دماغه دار چینی

بزرگ ترین کابین خواب

یکی از نکات مثبت شاکمن، کابین خواب بزرگ آن است که به لطف طول بیشتر کابین کشنده پدیدار شده است.

کابین خواب شاکمن بزرگ ترین در میان رقبا است.

در نمونه ای اولیه که از سوی شرکت ویرا به نمایش گذاشته شده است، جنس فوم و روکش استفاده شده برای تشک هم مناسب است.

در قسمت خواب دو طبقه شاکمن، امکاناتی مانند دکمه های کنترل سانروف، روشنایی داخل و سیستم صوتی هم تعبیه شده است که می تواند پذیرای دو نفر باشد.

کشنده شاکمن Conventional دماغه دار چینی

پیشرانه و جعبه دنده

یک پیشرانه دوازده لیتری خطی با توربوشارژ که توان تولید ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور را دارد، امکان جابجایی ۴۴ تن بار را برای شاکمن فراهم می کند.

این پیشرانه برابر استاندارد یورو پنج  EEV است.

این استاندارد مابین یورو پنج و یورو شش است، اما به دلیل کیفیت پایین سوخت دیزل در کشور امکان عرضه این کشنده با استاندارد یورو شش وجود ندارد.

اما ویرا دیزل به جای استفاده از گیربکس اتوماتیک ZF که در دیگر چینی ها متداول است از یک گیربکس ۲+۱۲ سرعته AMT ساخت شرکت EATON بهره گرفته است.

مسوولان شرکت علت این امر را “داشتن سابقه بهتر گربکس های EATON” در کشور عنوان کردند.

چنین مشخصات فنی روی کاغذ می تواند برای این کشنده کاملا کافی باشد، اما باید بحث عملکرد میدانی که امکان سنجش آن هنوز مقدور نشده است را مد نظر قرار داد.

امکانات ایمنی

شاکمن در مبحث ایمنی به دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت رصد نقاط کور، نشان گر باد تایرها، رادار خط خوان (LDWS)، سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW)، هشدار اتمام لنت ترمز، هشدار ضد سرقت مخزن سوخت و قابلیت حمل کالای خطرناک مجهز شده است.

اما به عقیده خبرنگار بیت ران استفاده از رادارهای مختلف در جاده های کشور ما که خط کشی اصولی و مرتبی ندارند، چندان ضروری نبود و ای کاش به جای آن از سیستم ترمز اضطراری هوشمند بهره گرفته می شد.

با علم به این موضوع که این سنسورها و رادارها از انواع تکنولوژی های ارزان سازی شده برندهای مطرح هستند، تنها پس از بررسی حساسیت و دقت آن ها در مواقع بحرانی می توان راجع به‌شان اظهار نظر قطعی داشت.

سیستم تعلیق و ترمز

تعلیق کشنده شاکمن Conventional در قسمت جلو از نوع فنر تخت پارابولیک و در قسمت عقب از نوع بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور است.

تعلیق کابین هم از از نوع بادی چهار بالن است که در کمتر رقیبی مشاهده می شود.

چنین تجهیزاتی اگر با کیفیت هم باشند، می توانند باعث سهولت در اتصال کشنده به تریلی، دفع مناسب ناهمواری های جاده و در نتیجه آسایش و خستگی کمتر راننده شوند.

مزایا و معایب کشنده های دماغه دار

کشنده های دماغه دار طول بیشتری دارند که هم سخت تر قیچی می شوند و هم فضای داخلی بیشتری را ارایه می کنند.

همچنین به دلیل وجود دماغه، ایمنی تصادف از جلو و آیرودینامیک افزایش می یابد.

مجموعه پیشرانه و جعبه دنده که در کشنده های بدون دماغه درست در زیر کابین قرار دارند در دماغه دارها در زیر دماغه قرار گرفته اند که این امر منجر به کاهش صدا و حرارت در کابین می شوند.

از طرفی ارتفاع کابین به دلیل نبود پیشرانه و جعبه دنده در زیر آن کاهش پیدا گرده است، که به سهولت سوار و پیاده شدن می انجامد.

اما دماغه دارها معایبی مانند پایین بودن ارتفاع و دشواری در دور زدن، پارک کردن و … را هم دارند.

قیمت کشنده شاکمن Conventional 

شرکت ویرا قیمت این محصول را در زمان تنظیم این گزارش حدود پنج میلیارد تومان اعلام کرده است.

جمع بندی

کشنده شاکمن Conventional طراحی ظاهری و مشخصات فنی قابل قبولی دارد و از طرفی هیچ رقیب صفر کیلومتری در بازار ندارد.

با توجه به استقبال ایرانی ها از کشنده های دماغه دار در دوران مختلف، پیش بینی می شود اگر شاکمن عملکرد میدانی قابل قبول و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد (در نبود کشنده های برند) می تواند یکه تاز بازار دماغه دارها در کشور باشد.

بیشتر بخوانید:

وظیفه ریتاردر چیست؟ اشتباه رایج در تشخیص ریتاردر و خفه کن خودروهای سنگین

کشنده دیما چقدر ارزش خرید دارد؟

بررسی ویژگی‌های کشنده دافران ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

کشنده بهمن امپاور در راه بازار + قیمت و جدول فروش

تایر خودرو گران شد + قیمت جدید و دلایل افزایش آن




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط