با ۱۰۰ لیتر بنزین به کجا در ایران سفر کنیم؟

از دست ندهید

اگر از سهمیه محدود بنزین بخواهیم ۱۰۰ لیتر را برای سفر کنار بگذاریم، کجا می‌توانیم برویم؟ شاید در ابتدا ۱۰۰ لیتر ناچیز به نظر برسد، اما با همین بنزین نیز می‌توانیم به مکان هایی از ایران عزیزمان سفر کنیم که هم بکر باشد و هم خلوتر از بسیاری از مناطق شلوغ و بیشتر شناخته شده.

بیت ران – امین آزاد: به‌طور متوسط مصرف سوخت خودروهای ایرانی بین ۹ تا ۱۴ لیتر در سیکل ترکیبی است. سیکل ترکیبی نیز عددی است که بر اساس پیمایش ترکیبی داخل شهر و بیرون از شهر محاسبه می شود که خودروها معمولا در داخل شهر بنزین بیشتر و در خارج از شهر به دلیل قرار نگرفتن در ترافیک بنزین کمتری می‌سوزانند. البته به شرطی که جاده‌های خارج شهری در پی سفر مردم، زیاد شلوغ نباشند.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس ببینید:

براساس بررسی وزارت نفت ایران در سال‌های پیش از توقف تولید پراید، این خودرو با تولید ۴۰۰ هزار دستگاه در سال تبدیل به خودروی عمومی مردم ایران شده‌بود. پراید در سال ۱۹۸۰ در شرکت فورد آمریکا تولید شد و در ایران موتور آن با کمی تغیییر در سیستم سوخت رسانی، انژکتوری شد و به این ترتیب در ۱۰۰ کیلومتر ۹لیتر مصرف می‌کند. خودرویی مانند ۲۰۶ هم چنین مصرفی دارد.

اما خودروهای با موتورهای پرحجم‌تر مانند پژو ۴۰۵ و سمند تا ۱۳ لیتر هم مصرف دارند. با این حال با در نظر گرفتن عددی میانگین، مسافران می‌توانند به حدود ۴۰۰ کیلومتری محل زندگی خود سفر کنند و حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر را نیز برای گشت و گذار کنار بگذارند.

طرح اختصاص بنزین به هر فرد ؛از سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی

از شهرهای شلوغ در تعطیلات به کجا پناه ببریم؟

حال با در نظر گرفتن این اعداد خسته کننده، آیا شلوغی شهرهای توریستی ایران خستگی را در بدن شما باقی نخواهد گذاشت؟

برای فرار از همین شلوغی، هستند بسیاری که ترجیح می‌دهند در روزهای تعطیل در خانه‌های‌شان بمانند. ایرج که یکی از همین افراد است، می‌گوید بهتر است به جای آنکه اعصاب خودم و خانواده‌ام را با سفر به شهرهای شلوغ خرد کنم، در خانه بمانم و بخوابم. اما برخلاف ایرج، علی که راهنمای تور است و به خاطر شغل‌اش به بسیاری از نقاط ایران سفر کرده‌است می‌گوید مناطقی بکر و زیبا در ایران وجود دارد که مردم آنجا را نمی‌شناسند و اغلب به مشهد، اصفهان و شیراز سفر می‌کنند.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس ببینید:

علی می‌گوید: برای آنکه با ۱۰۰ لیتر بنزین به مناطق بکر ایران سفر کنید، تنها باید کمی ماجراجو باشید. او معتقد است از شمال گرفته تا جنوب، و از شرق گرفته تا غرب مناطقی هستنند که شما می‌توانید با طی حدود ۴۰۰ کیلومتر به آنجا سفر کنید.

با ۱۰۰ لیتر بنزین به کجا سفر کنیم؟

تهرانی ها به کجا بروند؟

در استان تهران که پر جمعیت‌ترین استان ایران است، مناطقی دیدنی وجود دارد که با دو ساعت رانندگی از هر جای استان می‌توان به آنجا رسید. یکی از این مناطق دشت وارو است. این دشت در منطقه دماوند قرارگرفته که در زمستان سراسر برف است.

 

در این مسیر مسافران می‌توانند در روستای پلور اقامت کنند. چهار مسیر معمولا برای رسیدن به دماوند وجود دارد که بهترین آن از طریق روستای پلور در جاده‌ی هراز است. دیگر مسیری که می‌توان برای مسافران در این استان پیشنهاد کرد، نمار ستاق است؛ دشتی وسیع در کنار رودخانه و رشته کوه‌های البرز. در نزدیکی این منطقه آبشاری هم وجود دارد و اگر کمی ماحراجو باشید، می‌توانید شب را با چادر زدن کنار این مکان سپری کنید. برای رسیدن به این مکان بهتر است جاده‌ی اصلی دماوند – آمل به سمت روستای پلور را طی کنید. البته این منطقه در زمستان بسیار سرد است.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس ببینید:

شرق ایران

مشهد شلوغ‌ترین شهر ایران در تعطیلات به دلیل جنبه‌های زیارتی است، اما در استان‌های سه گانه خراسان، شما می‌توانید با ۱۰۰ لیتر بنزین به مکان‌هایی سفر کنید که خلوت‌تر باشد.

یکی از این مکان ها شهر بلقیس در اسفراین واقع در استان خراسان رضوی است. این شهر دارای قلعه‌ها و تپه‌های باستانی و تاریخی است. برای رسیدن به این شهر به سمت اسفراین بروید، اما سه کیلومتر نرسیده‌به اسفراین، جاده‌ی سبزوار را ادامه دهید.

البته شرق ایران بسیار گسترده‌است، پس اگر خواستید در استان سیستان و بلوچستان سفر کنید که از دیگر استان‌های شرقی ایران است، کوهِ خواجه انتخاب مناسبی است که در اطراف زابل قرار دارد. این کوه، علاوه‌بر جنبه‌های تاریخی، برای مسلمانان، مسیحیان و زرتشتیان مقدس است. این مکان در فاصله حدود سی کیلومتری زابل قرار دارد.

 

بیشتر بدانید:
آخرین خبر درباره قیمت بنزین ، توزیع بنزین با کد ملی و کارت آزاد در جایگاه سوخت
میرسلیم درباره قیمت سوخت گفت: مردم بیش از سهمیه را به قیمت واردات بخرند
باک خالی بنزین و بلایی که سر خودرو می آورد
تبعات منفی گازسوز کردن موتور بنزینی قدیمی
هزینه تعمیر و نگهداری خودرو بنزینی بیشتر از خودرو برقی است
 غرب ایران

غرب ایران از شمال غربی تا جنوب غربی بسیار متنوع است. در آذربایجان مناطق بکر بسیاری وجود دارد. گذشته از شهر تبریز و دریاچه ارومیه و آب‌های معدنی سرعین که در روزهای تعطیل بسیار شلوغ هستنند و به سختی می‌توان در آن مناطق محل اقامت یافت، مکان‌هایی هم هستنند که دیدنی‌اند، اما چندان شلوغ نیستند. جاده‌ی اسالم به خلخال یکی از این مناطق در شمال غربی ایران است.

در آذربایجان قره‌کلیسا از دیگر مناطق دیدنی محسوب می‌شود. برای افرادی که از کوه‌نوردی لذت می‌برند، سفر به این منطقه خالی از لطف نیست. جهت سفر به این مکان می‌توان در شهر خوی و یا دشت چالدران اقامت کرد. مسیری که می‌تواند برای سفر شما خاطره انگیز باشد، خوی – چالدران و روستای ضیا الدین است.

از دیگر مناطق دیدنی در شمال غربی ایران، روستای کندوان است؛ روستایی که البته در روزهای تعطیل کمی شلوغ است. کندوان روستایی است که مردمان آن در تپه‌های سنگی، بزرگ، قیفی شکل و در حفره‌هایش زندگی می‌کنند.

اگر کمی خوش‌شانس باشید می‌توانید در یکی از این خانه‌های جالب در روزهای تعطیل اقامت کنید. برای رسیدن به این روستا از تبریز پس از مدتی رانندگی، از مسیر جاده ی آذر شهر به اسکو و سپس به سمت کندوان روانه شوید.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس ببینید:

از لرستان و کردستان کجا رویم؟

البته اگر ساکن مناطقی مانند لرستان یا کردستان باشید، شاید ۱۰۰ لیتر بنزین سفر برای گشت و گذار در آذربایجان کم باشد. ولی در این مناطق نیز مکان‌هایی دیدنی وجود دارد. برای نمونه در استان لرستان و در نزدیکی خرم آباد و کوهِ اشتران کوه، در ارتفاع بیش از دو هزار متری، دریاچه‌ای با نام گهر وجود دارد که در زمستان و پاییز بسیار سرد و در بهار کمی سرد است. در این دریاچه که آبی بسیار سرد دارد، یکی از باکیفیت‌ترین قزل آلاهای ایران زندگی می‌کند. برای رسیدن به این مکان پس از رانندگی چند ساعته باید مسیری زیبا را بیش از پنچ ساعت کوه‌نوردی کنید.

گشت و گذار و چادر زدن در مخمل‌کوه در نزدیکی خرم آباد هم از دیگر تجربه‌هایی است که می‌تواند خاطره‌انگیز باشد. سفر به این جاذبه‌ی طبیعی نیز با سهمیه ۱۰۰ لیتر بنزین برای ساکنان استان لرستان و استان‌های همسایه امکان‌پذیر است.

اگر اهل استان کردستان هستید، بهتر است به اطراف دریاچه زریوار سفر کنید. این دریاچه زیبا، پر از پرندگان مختلف است. برای رسیدن به این دریاچه از جاده‌ی مریوان – سنندج استفاده‌کنید. این دریاچه در ۱۲۵کیلومتری سنندج قرار دارد.

 

مناطق مرکزی

مناطق مرکزی ایران بسیار گسترده، جذاب و رمز آلود است. البته برخی از این مناطق تاریخی نیز در روزهای تعطیل بسیار شلوغ می‌شوند. ولی در مناطق مرکزی ایران و در جنوب دشت لوت مکانی با نام کلوت‌ها وجود دارد؛ جایی با تپه‌های شنی، که می‌توانید ساعت‌ها در آن غلط بزنید! شن‌های روانی که مانند پنبه نرم‌اند.

در نزدیکی این منطقه‌ی بیابانی، دره‌ای با نام حنزاب وجود دارد. این منطقه یک نگینِ سبز با انواع درختان لیمو و مرکبات دیگر به همراه نهرهای روان در دل بیابان است.

از دیگر مناطق جالب و سبز مناطق مرکزی ایران می‌توان به ییلاق‌های راین از ییلاق‌های کرمان در دامنه کوه‌های هزار اشاره‌کرد. این منطقه آبشار بسیار زیبایی دارد. از جمله جاذبه‌های دره‌ی راین درختان چنار کهنسال و مجموعه درختان سرو است.

 

استان فارس مکان‌های خلوت هم دارد

استان فارس از دیگر مناطق شلوغ ایران در روزهای تعطیل و فصل تابستان است که شاید از خیر سفر به آن بگذرید. اما در همین مناطق نیز، مکان‌هایی وجود دارد که بسیار بکر و دست نخورده‌اند. از آن‌جمله می‌توان به شهرستان بوانات روستای عاصمی اشاره‌کرد. در فاصله ۲۰ دقیقه از این روستا، منطقه پیرگردو وجود دارد که برای مردم منطقه جنبه مذهبی دارد. مردم این منطقه در سفره‌های هفت سین شاخه‌ای از درختان سرو این منطقه را می‌گذارند.

در استان فارس علاوه‌بر این روستا، منطقه‌ای وجود دارد که از سوی اهالی بهشت گمشده خوانده می‌شود؛ این بهشت مرودشت نام دارد. این دره، در شمال غربی دشت کامفیروز، در میان کوه‌های مرتفع در مرز انتهایی دهستان‌های کامفیروز و بیضا در شهرستان‌های مرودشت و سپیدان قرار گرفته است.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس ببینید:

 مناطق جنوبی

در مناطق جنوبی ایران جاده‌های زیبایی وجود دارد که مناسب سوزاندنِ ۱۰۰ لیتر بنزینِ سفر شماست. یکی از این جاده‌ها، مسیری از بندر خمیر به سوی لار است.

در این‌جاده، شما می‌توانید با روستاهای متنوع و زیادی برخورد کنید. مسیر تا لار نیمه بیابانی و پر از درختچه‌های کوچک است، اما هر چه قدر به فیروزآباد نزدیک می‌شوید، منطقه خنک‌تر و سبزتر می‌شود.

جاده‌ی زیبا ساحلی بوشهر تا بندر عباس از دیگر مسیرهایی است که مسافران را به یاد فیلم‌های جاده‌ای آمریکایی می‌اندازد. البته در بینغ مسیر شما می‌توانید به مناطق باستانی زیادی که قدمت برخی از آنها تا اشکانیان هم کشیده‌می‌شود، برخورد کنید. در این جاده، مسافران می‌توانند از انواع میوه، از خرما گرفته تا گندم و خربزه، را ببینند و مناطق کشت این محصولات را هم تماشا کنند.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس ببینید:

مناطق شمالی

شمال ایران بسیار زیبا و جذاب است، اما بسیاری از مسافران، برای سفر به مناطقی می‌روند که شناخته شده و  شلوغند. ولی  در همین شمال ایران مناطقی نیز وجود دارد که در عین زیبایی، خلوت‌تر هستند. یکی از این مناطق دالان سبز است.

جنگل گیسوم در استان گیلان شما را به یاد دالان سبز می‌اندازد. منطقه‌ای که اگر کمی از تجملات دور شوید و بتوانید مانند طبیعت زندگی کنید، خاطره‌انگیز می‌شود. برای همین تنها کافی است با ۱۰۰ لیتر بنزین سفر و یکی از همین خودروهای داخلی در مسیر جاده انزلی به تالش به این منطقه برسید. در این جنگل، جاده‌ای وجود دارد که از میان درختان سرسبز و انبوه گیاهان می‌گذرد. این مسیر به ابتدای یک منطقه ساحلی و توریستی می‌رسد که دارای ویلاهای کوچک، ساحلی و خلوت است. در پشت ویلاها جنگل وجود دارد که دارای مرداب‌های کوچک و زیباست.

این منطقه و بیشتر مناطقی که به آن اشاره شد، تنها بخشی از مناطق دیدنی اما خلوت‌تر ایران زیبای ما در فصول سفر است که مسافران با یک خودرو و ۱۰۰ لیتر بنزین و با کمی حس ماجراجویی می توانند به آنها برسند.

بیشتر بخوانید:

زمزمه های بازگشت رنو به ایران

جاده چالوس باز شد ؛ دسترسی در بخشی از مسیر تغییر کرده است

اظهارات رئیس سازمان راهداری درباره نرخ کرایه خودرو های حمل و نقل عمومی

دانگ فنگ ix7 خودروسازی کارمانیا، دیگنیتی ۷ نفره بازار ایران

احتمال ساخت دو قطعه از آزادراه تهران – شمال به صورت یک‌طرفه

کشنده فوتون H5 محصول جدید ایران خودرو دیزل چه ویژگی هایی دارد؟

ارزش جاده‌های کشور‌ ‌اعلام شد؛ تاثیر قیمت قیر بر پروژه های عمرانی

جزئیات جریمه رانندگان بدحساب خودرو در آزادراه های کشور + جدول قیمت عوارض

جاده چالوس و همه زیبایی های گردشی در مسیر آن /۸۸ سالگی جاده پر خاطره

خودرو چینی انتخاب اول چینی ها در کشور خودشان نیست + پرفروش‌ترین خودروها در چین




2 دیدگاه

  1. بازم خوبه شما ۱۰۰لیتر دارید پنج ماهه کارت سوخت من که شکسته تو نوبت چاپه میگن از بعد از عید انجام میشه که بنزین ها به فروش بره کلت سایت اطلاع رسانی هم نداره

  2. عدد مصرف سوخت رو اشتباه اعلامی میکنید مصرف سوخت ۲۰۶ در جاده ۷لیتر و در مصرف ترکیبی ۹ لیتر هست
    من ۴۰۵هم داشتم البته مدل پایین مصرفش مشابه ۲۰۶ تی یو فایو هست.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط