قیمت سوخت در ترکیه رکورد زد / هر لیتر بنزین ۳۲ هزار تومان شد!

از دست ندهید

قیمت سوخت در ترکیه وارد بحران تازه‌ای شده است. بحرانی که ناشی از تشدید جنگ بین روسیه و اوکراین بوده و عواقب آن گریبان صنعت حمل و نقل کشور ترکیه را نیز گرفته است.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – قیمت سوخت چالشی چندین ساله در کشور ترکیه است. پیش از هر چیزی باید به یک نکته مهم اشاره کرد.

سوخت در کشور ترکیه کالایی وارداتی است. از همین رو دولت نقشی در تعیین قیمت آن ندارد. بلکه کمپانی‌های بزرگ نفتی پس از واردات سوخت، آن را در پمپ‌ها به فروش می‌رسانند.

به همین دلیل است که قیمت سوخت در پمپ‌های Shell، توتال یا BP رقم‌های متفاوتی را نشان می‌دهد. عرضه سوخت در ترکیه رقابتی است و هر کدام از شرکت‌ها تلاش می‌کنند با ارائه خدمات بهتر، مشتریان بیشتری داشته باشند.

اما هم زمان با تشدید روند جنگ بین روسیه و اوکراین، قیمت سوخت در ترکیه نیز افزایش یافت. براساس اعلام رسمی مرکز EPGİS  (سندیکای سوخت) ترکیه، از امروز پنجشنبه دوازدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ دو سوخت بنزین و دیزل بالا رفتن نرخ فروش را شاهد هستند.

در حالی که روز گذشته دولت برای کنترل وضعیت قیمت سوخت تخفیف‌هایی وضع کرده بود، اما هم زمان با افزایش قیمت جهانی نفت عملاً تخفیف‌های در نظر گرفته شده بی نتیجه ماند.

مردم این کشور در ساعات پایانی روز گذشته با صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها در تلاش بودند تا پیش از افزایش قیمت سوخت، باک خودروهای خود را مملو از سوخت کنند.

افزایش قیمت سوخت در ترکیه

سندیکای سوخت ترکیه اعلام کرد از امروز هر لیتر بنزین ۰/۸۸ کروش افزایش قیمت خواهد داشت. دیزل (گازوئیل) هم از این افزایش قیمت بی نصیب نماند. از همین رو نرخ فروش این سوخت مهم در صنعت حمل و نقل ترکیه ۱/۵۱ لیر بالا رفت.

قیمت بنزین در ترکیه

بر همین اساس قیمت بنزین در ترکیه امروز به لیتری ۱۷/۴۸ لیر رسید. نرخ تبدیل ارز امروز هر لیتر ترکیه را ۱/۸۲۰ تومان اعلام کرده است. یعنی قیمت این سوخت معادل ۳۱/۸۱۳ تومان است. با یک حساب سر انگشتی، هزینه پر کردن یک خودرو با محفظه سوخت ۵۰ لیتری، ۱/۵۹۰/۶۸۰ تومان آب می‌خورد!

قیمت گازوئیل در ترکیه

قیمت گازوئیل در ترکیه هم از امروز ۱۷/۶۱ لیر خواهد بود. یعنی رقمی معادل ۳۲/۰۵۰ تومان. به عبارت دیگر، پر کردن محفظه سوخت یک خودرو با باک ۵۰ لیتری ۱/۶۰۲/۵۱۰ تومان هزینه خواهد داشت.

ذکر این نکته نیز لازم است که خودروهای دیزلی محبوبیت بیشتری میان مردم ترکیه دارند. چرا که گشتاور بالایی در اختیار راننده قرار می‌دهند. گذشته از این، مسافتی که می‌توان با یک خودرو دیزلی طی کرد، بیشتر از یک خودرو بنزینی است. به همین دلیل شمار زیادی از ترک ها خودروهای دیزلی سوار می‌شوند.

افزایش قیمت بلیط‌ اتوبوس در ترکیه

هم زمان با افزایش قیمت سوخت، مدیر بخش حمل و نقل شهر استانبول (IETT) هم احتمال افزایش کرایه اتوبوس‌ها را محتمل دانست. آقای Alper Bilgili در مصاحبه‌ای عنوان کرد کرایه‌های فعلی حتی هزینه سوخت اتوبوس‌های شهر استانبول را نیز جبران نمی‌کنند.

او گفت کرایه اتوبوس‌ها افزایش خواهد یافت. البته هنوز رقم دقیقی برای این امر در نظر گرفته نشده است. اما چیزی که پیش‌بینی می‌شود این است که تا زمان ادامه یافتن بحران در روسیه و اوکراین، مردم ترکیه نیز چشم به تابلوهای قیمت سوخت دوخته‌اند.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط
قیمت بنزین در ترکیه بالا رفت؛ خرید خودرو برای ترک ها آرزو شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط