فراخوان میلیونی برای کیسه هوا خودرو؟ / آیا شرکت‌های ایرانی به سرنوشت تاکاتا ژاپن دچار می شود؟

از دست ندهید

شرکت‌های کروز، ایمن خودرو شرق ، نیمه هادی عماد و گروه صنعتی اندیشه از اصلی‌ترین تامین کنندگان قطعات کیسه هوا برای خودروسازان داخلی است. در تصادف زنجیره ای بهبهان کیسه هوای بیش از ۵۰ دستگاه خودرو باز نشد. آیا عمل نکردن کیسه هوای خودروهای داخلی در تصادف، باعث فراخوان گسترده خواهد شد؟

بیت ران – مهدی درفشی: در تصادف اخیر که در بهبهان رخ داد، بیش از پنجاه خودرو با یکدیگر تصادف کردند.

براساس گزارش پلیس، در این تصادف کیسه هوای هیچ کدام از این خودروها باز نشد. با توجه به فیلم های منتشر شده در رسانه های دولتی، تقریبا تمام این خودروها از محصولات خودروسازان داخلی هستند.

شرکت‌های کروز، ایمن خودرو شرق ، نیمه هادی عماد و گروه صنعتی اندیشه از تامین کنندگان اصلی یونیت و سایر متعلقات کیسه هوا برای خودروسازان داخلی است. شرکت‌های خودروساز و تامین کنندگان کیسه هوا، موظف به فراخوان و بررسی سلامت این قطعه حساس در خودروها هستند.

البته یک مقام مسئول در شرکت کروز به خبرنگار بیت ران گفته است هیچ کدام از ایربگ‌ها باز نشده در جریان تصادف زنجیره ای بهبهان ساخت شرکت کروز نبوده است.

اما یک کارشناس خودرو درباره این موضع به بیت ران گفت دادستانی خودروها را برای بررسی و پلمپ کرده است و اجازه فعلا به شرکت های سازنده برای بررسی را نداده است و مشخص نیست کیسه های هوای ساخت چه شرکتی هستند. اما اکثر کیسه هواهای ساخته شده در خودروهای ایرانی ساخت شرکت کروز است و بخش  از آن هم از طریق شرکت ایمن خودرو شرق تامین می‌شوند.

براساس بررسی های بیت ران شرکت های کروز، ایمن خودرو شرق ، نیمه هادی عماد و گروه صنعتی اندیشه از اصلی ترین تولید‌کنندگان کیسه هوا در ایران هستند.

گفتنی است بیت ران در حال پیگیری شرکت های سازنده ایربگ در این حادثه است و تا لحظه نگارش مشخص نشد آیا واقعا این تولیدات برای شرکت کروز است یا خیر ؟

تکرار داستان تاکاتا در ایران؟

شرکت تاکاتا ژاپن از تامین کنندگان اصلی ایربگ برای خودروسازان بزرگ دنیا از جمله هوندا و تویوتا به شمار می رفت. باد شدن بیش از حد، ترکیدن کیسه هوا و پرتاب شدن قطعات فلزی به سمت سرنشینان در هنگام بازشدن کیسه هوا، باعث کشته شدن حدود ۲۰ نفر شد.

همین مورد باعث شد تا تاکاتا مجبور به فراخوان بیش از ۴۰ میلیون دستگاه خودرو شود. اختصاص میلیون ها دلار به پرونده رفع نقص کیسه هوا درنهایت باعث شد تا این شرکت بزرگ ژاپنی، سال ۲۰۱۷ میلادی ورشکسته شود.

کروز نیز از تامین کنندگان اصلی قطعات کیسه هوا برای خودروسازان داخلی است‌. مسلما باید علت باز نشدن کیسه هوا خودروهای حادثه دیده در تصاف بهبهان بررسی شود. در صورتی که مقصر عمل نکردن این قطعه ایمنی و حساس، شرکت سازنده یا تامین کنندگان داخلی باشند، حداقل با بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ناایمن طرف خواهیم بود که معلوم نیست کیسه هوای آن ها حین تصادف عمل خواهد کرد یا خیر!

ایران خودرو زیر بار نرفت؟

مهدی رحیمی، مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو باز شدن کیسه هوا را مبتنی بر پارامترهایی چون سرعت، شدت و میزان ضربه وارد شده به خودرو عنوان کرد.

به گفته رحیمی، کیسه هوای هر خودرو شامل یک جعبه سیاه است و پس از حادثه بهبهان، باید جعبه های سیاه بررسی و علت باز نشدن کیسه های هوا مشخص شود‌‌.

او گفت: اگر مشکل از ایربگ های مورد استفاده ایران خودرو در خودروهایی که تصادف کردند باشد، مقصر تولید کننده کیسه هوا است و طبق قراردادهای بین المللی قابل پیگیری است.

خودروهای ناقص کف کارخانه، معیوب تحویل مشتری می شوند؟

رحیمی افزود: خودرو باید به محض تولید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل مشتری شود، اما اکنون خودروهای متوقف شده در پارکینگ ها، به دلیل کمبود قطعات، دچار ایراداتی می‌شوند که پس از بازیابی و مونتاژ مجدد، ممکن است هنگام تحویل به مشتری اشکالاتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

دلیل تحویل ندادن کوییک اس ؛ احتکار یا کمبود قطعه؟

جایگزین پراید در راه بازار / هر آنچه از خودرو ارزان ایران خودرو می‌دانیم

خودرو سایپا ساینا فیس لیفت در راه است / وانت تیبا هم تولید می شود؟

توقف تولید سمند ؛ “این خودرو با ظاهر فعلی‌اش رفتنی است”

ایران خودرو از توقف تولید پژو ۲۰۶ خبر داد / خودروهای جایگزین پژو ۲۰۶

جایگزین وانت پراید مشخص شد؛ وانت سپهر سایپا تولید خواهد شد




1 دیدگاه

  1. بیت ران عزیز! اگه خدا هم به پای خودش به زمین بیاد ، خودروسوزان وطنی از خر شیطان پایین نمیان و میگن مرغ یه پاداره و حرف مرد هم یه کلامه! و مشکل، مشکل خودرو نیست ، مشکل از نحوه ی تصادفه، تصادف باید مطابق نظر ما اتفاق بیفته، تصادف استانداردی داره اصلا چه معنی داره تو تصادف جاده ی بهبهان ایربگ باز بشه!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط