خودرو جک اس سه چقدر گران‌تر از چین در ایران فروخته می‌شود؟ / کاسبی در تحریم به سبک چینی

از دست ندهید

جک اس سه با وجود طرفدارانش در ایران، اما بسیار گران‌تر از بازار چین در ایران فروخته می‌شود. این اختلاف قیمت چقدر است و آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مهدی درفشی:جک اس سه کرمان موتور در سال ۲۰۲۱ در چین کمترین میزان فروش را داشت. اس سه از جمله کراس اوورهایی است که کرمان موتور مدت‌هاست در سبد محصولاتش دارد. نکته جالب توجه این خودرو، اختلاف زیاد قیمت آن در ایران نسبت به بازار چین است؛ اما این اختلاف قیمت چقدر است؟

جک اس سه در بازار ایران گران تر از چین؟

مدل ۲۰۲۱ جک اس سه در بازار چین، چیزی در حدود ۷۳ هزار و ۹۰۰ یوان معادل ۳۲۶ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. این قیمت با احتساب مالیات، گارانتی و سایر هزینه های جانبی است. مسلما برای مونتاژ کننده، هزینه های جانبی وجود ندارد و قیمت تمام شده کمتر است. این در حالی است که کرمان موتور، نسخه اولیه این خودرو را در بازار ایران عرضه می کند. طبق آخرین بخشنامه فروش این شرکت، جک اس سه به قیمت ۵۲۸ میلیون تومان به فروش رسید. در بازار امارات متحده عربی نیز جک اس سه تیپ لاکچری مدل ۲۰۲۱ با قیمت حدود ۴۷ هزار درهم معادل ۳۶۰ میلیون تومان در دسترس خریداران است.

با یک جمع و تفریق ساده می توان دریافت که کرمان موتور، جک اس سه ۲۰۱۴ را حدود ۲۰۰ میلیون تومان گران تر نمونه ۲۰۲۱ عرضه شده در چین، در ایران عرضه می کند.

اوضاع جک اس سه در بازار چین چگونه است؟

جک در ابتدای عرضه اس سه، توانست در سال ۲۰۱۴ میلادی آمار فروش ۵۰ هزار دستگاه را در چین ثبت کند. بیشترین آمار فروش جک اس سه در چین بین سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی است. به ترتیب ۱۹۶ هزار و ۷۷۹ دستگاه و ۱۹۷ هزار و ۹۴۷ دستگاه از جک اس سه در چین فروش رفت. پس از سال ۲۰۱۷، آمار فروش جک اس سه به یک سوم رسید. در این سال ۵۳ هزار و ۵۲۳ دستگاه از این خودرو به فروش رسید. در نهایت، کمترین آمار فروش جک اس سه در زادگاهش متعلق به سال ۲۰۲۰ میلادی است؛ تعداد ۱۹۸۷ دستگاه در این سال ثبت شد.

کرمان موتور چند دستگاه فروخت؟

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط کرمان موتور، در سال ۹۹ تعداد ۳۷۱۹ دستگاه جک اس سه در ایران به فروش رسیده است. در سال ۹۸ البته آمار فروش این خودرو بهتر بوده و تعداد ۴۲۳۶ دستگاه ثبت شده است.

آمار افتضاح در اروپا؛ در سه سال کمتر از دو هزار دستگاه!

جک اس سه از معدود خودروهای چینی است که توانست با شراکت DR Motor به بازار اروپا راه یابد. این خودرو به طور محدود با نام DR4 در ایتالیا عرضه شد. در بازه زمانی بین سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، شرکت DR Motor تعداد ۱۹۱۴ دستگاه DR4 به فروش رساند. سال ۲۰۲۱ میلادی آمار فروش تنها سه دستگاه ثبت شده است. در ماه های ژانویه، مارس و سپتامبر، یک دستگاه DR4 به فروش رسید.

جک اس سه را بشناسید

جک اس سه، یک کراس اوور جمع و جور است که توسط کرمان موتور عرضه می شود. این خودرو به موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۰۷ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور مجهز است. جعبه دنده این خودرو از نوع CVT است و به صورت مصنوعی، امکان ایجاد شش دنده را در حالت دستی دارد. از جمله تجهیزات جک اس سه می توان به دو کیسه هوا، سانروف، سنسور نور، صندلی های چرمی، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز کمکی هیدرولیکی، سنسور و دوربین پارک عقب اشاره کرد. هم اکنون قیمت این خودرو در بازار چیزی در حدود ۶۴۰ میلیون تومان است.

سال‌هاست که بازار خودروی ایران، به بیماری هاچ بک های مرتفع مبتلا است. خودروهایی که نه امکان مانور خودروهای آفرود را دارند و نه همانند خودروهای هاچ بک، چابک هستند. به عبارتی، این نوع خودروها را می توان به سان یک شتر مرغ دانست. کرمان موتور از سال ۹۰ با عرضه توجوی جی سه، رسما نماینده و پایگاه مونتاژ محصولات سواری جک در ایران شد. در سال ۹۶، کرمان موتور برای عقب نماندن از قافله شتر مرغ پروری، جک اس سه را به سبد محصولات خود افزود! این کراس اوور جمع و جور شهری در ابتدای ورود به بازار، رقبایی مثل چانگان CS35، ام وی ام X22 و رنو ساندرو استپ وی را پیش رو داشت. اگر چه از میان رقبای نام برده، تنها X22 باقی مانده است.

کاسبی تحریم با فروش خودروهای درجه دو و سه چینی

تحریم صنعت خودرو، خروج برندهای مطرح از کشور و ممنوعیت واردات از جمله عواملی است که راه را برای چینی ها در ایران هموار کرد. البته در این راه بدون رقیب، چینی ها و شرکای ایرانی هر آن چه که دوست دارند (سود بیشتری دارد) را وارد ایران می کنند. نه تنها جک، بلکه محصولات بسیاری از برندهای چینی موجود در بازار کشور، با قیمت بیشتری نسبت به چین در ایران عرضه می شوند. برخی مدعی هستند که علت افزایش قیمت خودروهای چینی در بازار ایران، افزایش هزینه حمل و نقل و البته افزایش تعداد بندرگاه هایی است که محموله قطعات باید از آن ها عبور کنند. هزینه کسبه تحریم که قطعات را به شیوه های مختلف خریداری می‌کنند نیز قطعا روی قیمت تمام شده موثر است.

بیشتر بخوانید:

جایگزین پراید در راه بازار / هر آنچه از خودرو ارزان ایران خودرو می‌دانیم
آسنا اتوماتیک ۴۸ هزار دلاری؛ پول ژاپنی درجه یک بده خودرو چینی درجه دو سوار شو
سرنوشت خودروی YP110 چه شد؟ آیا خودرو ایرانی رقیب سایپا و ایران خودرو وارد بازار می‌شود؟



18 دیدگاه

  1. نقدتون منصفانه و جامع نیست. انگار سوییس دارید زندگی میکنید!
    منصفانه اینه که وقتی قیمت خودروهای چینی رو با بازار داخل مقایسه میکنید، قیمت خودروهای کره‌ای مدل ۲۰۱۷ هم مقایسه کنید که حداقل سه برابر قیمت فروخته میشن.
    ضمنا مشکل اینه که فقط خودروسازهای چینی حاضرن بصورت مونتاژ خودرو بیارن ایران و بقیه از ترس آمریکا فرار کردن.

  2. از قدیم گفتن یه سوزن به خودتون بزنید یه جوال دوز به مردم .انصافا شما مردم شریف قضاوت کنید بقیه جز تبلیغات وحرف مفت چیز دیگه ای نیست بنده جک اس سه دارم انگار هواپیما دارم یعنی خجالت اور تر از این نیست که دعوا سر پراید دویست میلیونی کنیم اونوخت شاسی مثل جک روگرون حساب کنیم بقیه ماشینها پیش کش .
    دعوا بر سر خر ملا نصرالدین است

  3. واقعا این چه نقدی هست می کنید.شما دنا پلاس آشغال که یا باتافان می زنه یا همه اش تو تعمیرگاه هست که قیمتی بالغ بر ۵۳۰ دارد با ی خودرو با کیفیت کم مصرف با استحکام و کلی آپشن دارد که که به غیر از آب و روغن و لوازم مصرفی نیازی به تعمیرگاه ندارد یکی می کنید که قیمت ۵۲۸ ت دارد آیا این در برابر ی خودرو ایرانی بی کیفیت ی شکل هستند.واقعا این ماشین با این امکانات کرمان موتور دارد مفت می دهد هر کی نخره از دست اش رفته.کی میره ی ماشین آشغال دنا بخره اونم با ۵۲۰ میلیون

    • قطعا از دنا بهتره اما شما بگید درکجای این سیستم رانتی عدالت وجود داره وحق مشتری رعایت میشه

    • گران فروشی درهرشکل آن خیانت است ومردم حق دارند اعتراض کنند کاسبی تحریم چه درکالای داخلی وچه چینی وجود دارد وبه ضرر مردم است

  4. کجا زندگی میکنی که اینگونه تفسیر میکنی در ایران یه پروسه ای داریم به نام گمرک و برگ سبز که این باعث گرانی خوردو در ایران است در کشورهای حوزه خلیج فارس این گمرکی وجود ندار حتی در مناطق آزاد مثل کیش و قشم که در اونجا خوردو خارجی خیلی ارزون تر از داخل کشور است لطفا اول اطلاعات خودتون کامل کنید بعد کارشناسی ارائه بدید

  5. فقط بهتون بگم، وقتی این خودرو با کیفیت رو که من ۳ روز حدود ۳۵۰۰ کیلومتر باهاش رفتم و آخ نگفت را با دنا پلاس آشغال مقایسه کنید، متوجه میشید قیمت این ماشین باید حدود ۹۰۰ تومن باشه

  6. چراباید۹۰۰میلیون باشه نادان.خب دنا هم گرونه اما جک اس ۳ براکسی که پرایدداشته ماشینه،وگرنه خداییش بسیارکند و هندلینگ پایین.لذت سواری ۱هاچ بک رونداره.براکسایی خوبه که فقط میخان به مقصد برسن.

  7. باتوجه به قیمت خودروهای ایران خودرووسایپانقدبسیارغیرمنصفانه ای بود.مشخصه نویسنده باغرض ورزی نسبت به این شرکت خودروسازاقدام به نوشتن چنین نقدغیرمنصفانه ای کرده.باانتخاب هایی که تواین رنج قیمت هست ،اتفاقا خودروی بسیاربهتری نسبت به سایررقباست

  8. دوستای که این ماشین و دارید دفاع بیخودی نکنید . نویسنده داره میگه نسبت به قیمت چین و امارات و… تقریبا داره ۲ برابر میفروشند

  9. بنده s3چینی داشتم خیلی صدا رو داخل اتاق منتقل میکرد وتو سربالائیها کم میاورد با توصیه دوستان رفتم دنا پلاس خریدم واقعا قابل قیاس نیست دنا پلاس خیلی بهتر از جک چینی هست هر چند که دنا پلاس هم ایرادهائی داره

  10. اینا همه باز هم دروغه ،چین اینو کمتر از این هم به ایران میده مشکل از درون خودمونه روز اولی که ماتیز وارد ایران شد چینیها طوری برنامه ریزی کرده بودن ۱تومن کارخانه بفروشه که مسئولهاش گفته بودن فضولی موقوف

  11. دعوا نکنید ، دعوا نکنید ، ما فامیلمون تو شرکت بنزه ، الان زنگ زد که شرکت یه نیسان بنز بار زده داره میاره ، سر دولت آباد می ایسته ، آدم باشین نفری فقط یه دونه بردارین .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط