طرح اختصاص بنزین به هر فرد؛از سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی

از دست ندهید

وزارت نفت جزئیات طرح اختصاص بنزین به هر فرد از تشکیل سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی را اعلام کرد. آیا تاثیری در قیمت بنزین دارد؟

بیت ران – طبق گفته مسوولان، در طرح آزمایشی جدید این موضوع در حال بررسی است که اگر خانواده‌ای قبلا سهمیه بنزین ۶۰ لیتر داشته و الان کمتر شده، با تمهیداتی این میزان سهمیه برای آن خانواده حفظ شود.

دولت مصمم است به آن دسته از افرادی که صاحب خودرو نیستند و تاکنون از یارانه بنزین بی‌بهره مانده‌اند، یارانه بدهد. درحقیقت دولت قصد دارد که بنزین را به صورت عادلانه بین همه مردم توزیع کند و همه هموطنان از این نعمت بهره‌مند شوند.

طبق اظهارات وزیر نفت که تاکید کرده دولت سیزدهم قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد، اقدامات کارشناسی این طرح در دست انجام بوده و قرار است در ابتدا این طرح در جزایر کیش و قشم به صورت پایلوت  و آزمایشی اجرا و پس از آن نیز در سراسر کشور اجرا شود.

طرح اختصاص بنزین به هر فرد سامانه مبادله بنزین واریز سهمیه به حساب بانکی
جزئیات طرح اختصاص بنزین به هر فرد ؛از سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی
هیچ افزایش قیمتی در کار نیست

بر این اساس، هیچ افزایش قیمتی در کار نیست و تمام مردم چه کسانی که صاحب خودرو هستند و چه کسانی که خودرو ندارند، بر حسب کارت ملی و با شرط اینکه یک سال در ایران اقامت داشته باشند، در ابتدای این طرح، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گیرد و دریافت کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده و یا به‌صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

جواد اوجی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای دولت بار مالی ندارد، گفته است که قرار است در این طرح همه مردم از یارانه بنزین استفاده کنند و جزو طرح‌هایی است که برای دولت هزینه دارد ولی در نهایت همه مردم بهره‌مند خواهند شد. از سوی دیگر جلیل سالاری هم درباره طرح تخصیص بنزین به هر فرد به جای هر خودرو اظهار کرده است: بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در سه جایگاه در کیش انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، با بیان اینکه قبل از ارائه طرح جدید عرض می‌کنم که ذخیره بنزین سهمیه‌ای که در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها وجود دارد، حفظ خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی‌ نداشته باشند، گفت: طبق این طرح سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد و به جای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریز می‌شود. برای خودروهای شخصی سهمیه‌ای معادل ۱۵ لیتر به ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود.

طرح اختصاص بنزین به هر فرد ؛از سامانه مبادله بنزین تا واریز سهمیه به حساب بانکی
جزئیات طرح اختصاص بنزین اعلام شد
امکان خرید و فروش سهمیه کارت 

بر این اساس در این طرح امکان خرید و فروش سهمیه کارت وجود خواهد داشت. همچنین این موضوع به گفته سالاری در حال بررسی است که بتوانیم در طرح آزمایشی اگر خانواده‌ای قبلا سهمیه بنزین ۶۰ لیتر داشته و الان کمتر شده، با تمهیداتی این سهمیه ۶۰ لیتر را برای آن خانواده حفظ کنیم.

همچنین در این طرح یک سامانه مبادله بنزین پیش‌بینی شده است که افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند سهمیه خود را به سایر افراد بفروشند و در واقع سهمیه خود را نقد کنند.

در این میان نماینگان مجلس نیز تاکید کرده‌اند که قرار نیست قیمت بنزین افزایش پیدا کند؛ هادی بیگی نژاد – یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه چندی پیش به ایسنا گفت:  مجلس و دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین نبوده و در طرح دولت صرفا هدف توزیع عادلانه یارانه بنزین است. مجلس و دولت تصمیم در خصوص افزایش قیمت بنزین اتخاذ نکرده اند.

افرادی که خودرو دارند و افرادی که خودرو ندارند، از یارانه بنزین بهره مند می شوند

در خصوص افزایش قیمت بنزین هیچ بحثی نه در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نه در سایر کمیسیون های مجلس مطرح نشده است. مجلس و دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارند. اما دولت برای عادلانه کردن توزیع یارانه سوخت تصمیمی را اتخاذ کرده که به گفته بیگی نژاد، عده ای مغرضانه آن را بسیار بد به مردم منتقل کردند.

به گزارش ایسنا، به گفته وی امروز عده ای در جامعه اصلا خودرویی ندارند و به دنبال آن یارانه بنزین نیز دریافت نمی کنند که این امر ناعادلانه است. دولت تصمیم گرفت مقدار معینی بنزین یارانه ای را توزیع کرده تا به سرپرست خانوار هایی که خودرو ندارند نیز یارانه بنزین داده شود. دولت تصمیم گرفت در منطقه ای کوچک این طرح را اجرا کند تا ببیند از پس اجرای آن برمی آید یا نه. تصمیم فقط این بود به جای آنکه یارانه بنزین به خودروها داده شود به سرپرست خانوارها داده شود. اینگونه افرادی که خودرو دارند و افرادی که خودرو ندارند، هر دو از یارانه بنزین بهره مند می شوند.

بیشتر بخوانید:

زمان راه اندازی سامانه صدور کارت‌های سوخت‌ المثنی خودرو اعلام شد

نحوه محاسبه سهمیه سوخت مرزنشینان و تغییرات در سهمیه بنزین

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

صدور کارت سوخت در کمترین زمان ممکن

سوخت LPG از سوخت CNG بهتر است؟

چگونگی دریافت کارت سوخت خودرو و موتورسیکلت

سهمیه سوخت کدام خودروها به کارت سوخت واریز نخواهد شد؟

سوخت های کربن خنثی در خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی

آیا خرابی سنسور اکسیژن مصرف سوخت خودرو را افرایش می دهد؟

قیمت سوخت در ترکیه گران است یا ارزان؟ / متوسط هزینه سوخت در ایران و ترکیه

قیمت، مشخصات فنی و امکانات خودرو ساینا جی ساینا G / تولید با تیراژ پایین

از تندر ۹۰ جدید ایران خودرو تا تندر ۹۰ جدید سایپا ؛ تفاوت این دو خودرو در چیست؟

آزمایش فنی خودرو دایون Y5 کراس‌اووری با توانایی آفرود + قیمت و زمان عرضه

با قوی ترین اسکوترهای ایران آشنا شوید

خودروهای جدید سایپا / اطلس جایگزین تیبا و ساینا / تولید آریا و شاهین اتوماتیک




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط