قیمت بنزین در ترکیه بالا رفت؛ خرید خودرو برای ترک ها آرزو شد

از دست ندهید

قیمت بنزین در ترکیه از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون، ۴۴/۴ درصد افزایش داشته است. نرخ گازوئیل هم بر همین اساس بالا رفته و داده ها نشان می دهد که این سوخت مهم در صنعت حمل و نقل کشور ترکیه تا ۵۶/۲ درصد رشد داشته است. خودروهای گاز سوز هم از این گرانی در امان نماندند و دیگر خرید آنها به صرفه نیست.

این نوشتار در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ به روزرسانی شده است:
قیمت سوخت در ترکیه رکورد زد / هر لیتر بنزین ۳۲ هزار تومان شد!

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – کشور ترکیه این روزها با چالش افزایش نرخ سوخت رو به رو است. چالشی که به تأثیر از قیمت دلار و پایین آمدن ارزش لیر در مقابل آن، امری پیش بینی شده بود.

قیمت بنزین در ترکیه در طول سال های گذشته همواره متعادل بود. گرچه گاهی افزایش قیمت های نسبی برای بنزین، گازوئیل و LPG به تصویب می رسید، اما مردم این کشور کاهش نرخ این سوخت ها را هم شاهد بودند. اما در طول دو ماه گذشته، روند قیمت سوخت افزایشی بود.

روند افزایش قیمت بنزین در ترکیه

اگر به اولین روز از سال ۲۰۲۱ برگردیم، مشاهده می کنیم که نرخ بنزین ۷/۱۸ لیر بود. قیمتی که گرچه برای مردم این کشور نسبت به دستمزدها بالا بود، اما اعتراض چندانی دیده نمی شد.

آخرین افزایش قیمت بنزین در ترکیه، ۱۸ آذر ماه اتفاق افتاد.
آخرین افزایش قیمت بنزین در ترکیه، ۱۸ آذر ماه اتفاق افتاد.

این قیمت اما ثابت نماند. اکنون مردم این کشور در شرایطی قرار دارند که نرخ سوخت؛ یک هزینه گزاف برای آنها به شمار می روند. براساس استعلام قیمت سوخت امروز از کمپانی شِل، هر لیر بنزین به قیمت ۱۰/۳۷ لیر به فروش می رسد.

البته این نرخ در تمام نقاط این کشور یکسان نیست. جالب است بدانید که ارزان ترین نرخ بنزین در قسمت اروپایی شهر استانبول دیده می شود. این در حالی است که قیمت بنزین در شهر آنکارا ۱۰/۴۷ و در شهری مانند آنتالیا، ۱۰/۶۲ لیر است!

در طول دو ماه گذشته ارزش لیر در برابر دلار هر روز کاهش پیدا کرد. تا جایی که امروز سه‌شنبه ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۰؛ هر دلار آمریکا ۱۴/۲۲ لیر ارزش دارد. نرخی که در طول سال های گذشته برای مردم ترکیه بی سابقه بود.

جالب است بدانید که فقط ۳۳/۶ درصد از افزایش نرخ بنزین، در دو ماه گذشته اتفاق افتاد. اگر بخواهیم این قیمت را با کشورمان معادل سازی کنیم، باید گفت که هر لیتر بنزین در ترکیه ۲۱/۷۷۷ تومان نرخ دارد.

هزینه سربار در ازای صد کیلومتر

تصور می کنیم که یک خودرو بنزینی (تویوتا کرولا) با مصرف سوخت متوسط در اختیار داریم. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷/۵ سوخت مصرف می کند. چنین خودرویی معادل ۷۹/۸۴ لیر (۱۶۷/۶۸۲ تومان) در هر صد کیلومتر هزینه سربار سوخت دارد.

حال تصور کنیم که با چنین خودرویی، قصد سفر از استانبول اروپایی به آنتالیا داریم. حرکت ما از میدان تقسیم (Taksim) که در مرکز استانبول قرار دارد شروع می شود. فاصله براساس نقشه پیش رو، ۶۹۱ کیلومتر است.

اگر هرینه‌های عوارض جاده ای را در نظر نگیریم این خودرو زمانی که به آنتالیا می رسد؛ ۵۳۷/۴۲ لیر (۱/۱۲۸/۵۸۲ تومان) سوخت مصرف خواهد کرد. ذکر این نکته نیز لازم است که عوارض جاده ای در کشور ترکیه، در ازای هر کیلومتر تقریباً معادل یک لیر است.

اگر دستمزد ماهانه مصوب ۲/۸۲۵ لیر (۵/۹۸۹/۲۰۰ تومان) را در نظر بگیریم؛ مالک چنین خودرویی در یک سفر رفت و برگشت به آنتالیا ۱/۰۷۴/۸۴ لیر (۲/۲۵۷/۱۶۴ تومان) از درآمد خود را صرف سوخت خواهد کرد.

قیمت گازوئیل در ترکیه چقدر شد؟

هم زمان با افزایش قیمت بنزین در ترکیه، نرخ گازوئیل (دیزل) نیز بالا رفت. در مقایسه با اولین روز از نخستین ماه سال ۲۰۲۱، قیمت گازوئیل ۵۶/۲ درصد افزایش داشته است. این افزایش قیمت در حالی است که مردم ترکیه فقط در طول دو ماه گذشته شاهد رشد ۴۱/۵ درصدی گازوئیل بودند.

نمودار افزایش قیمت گازوئیل (دیزل) در طول سال ۲۰۲۱
نمودار افزایش قیمت گازوئیل (دیزل) در طول سال ۲۰۲۱

همانند نرخ بنزین، قیمت گازوئیل هم در تمامی نقاط ترکیه یکسان نیست. این سوخت در روز ابتدایی سال جاری میلادی، ۶/۶۱ لیر (۱۳/۸۸۱ تومان) قیمت داشت. اما در آخرین مرحله از گرانی سوخت که ۱۸ آذر ماه اعلام شد، قیمت آن اکنون به ۱۰/۳۳ لیر (۲۱/۶۹۳ تومان) رسیده است.

دقیقاً مانند قیمت بنزین در ترکیه، نرخ گازوئیل هم در تمامی نقاط این کشور یکسان نیست. برای نمونه هر لیتر گازوئیل در آنکارا ۱۰/۵۸ لیر و در ازمیر ۱۰/۴۴ لیر به فروش می رسد.

خودروهای دیزلی نقش بسیار مهمی در حمل و نقل کشور ترکیه دارند. جالب است بدانید خودروهای دیزلی به دلیل گشتاور بالای موتور و مصرف سوخت کم، مشتری بیشتری از خودروهای بنزینی دارند.

آمارهای ارائه شده در سال ۲۰۲۱ نشان می دهد که تا پایان ماه گذشته میلادی حدود ۱۴ میلیون وسیله نقلیه در کشور ترکیه به فروش رسیده اند. بررسی دقیق تر این آمار مشخص می کند که ۳۸/۳ درصد از این خودروها را دیزلی ها تشکیل داده اند.

درصد فروش خودرو براساس نوع سوخت مصرفی در بازار خودرو ترکیه
درصد فروش خودرو براساس نوع سوخت مصرفی در بازار خودرو ترکیه

۳۶/۷ درصد از خودروهای به فروش رسیده، بنزینی بودند. خودروهای گازسوز (LPG) هم ۲۴/۴ درصد از فروش را سهیم شدند. ۰/۳ درصد باقی مانده را هم خودروهای الکتریکی و هیبریدی تشکیل دادند.

یک خودرو دیزلی در هر صد کیلومتر چقدر هزینه دارد؟

فیات EGEA دیزلی یکی از محبوب ترین خودروهای بازار ترکیه است. خودرویی که نقش پژو ۴۰۵ یا سمند را در ترکیه دارد و نسبت به امکانات خوبی که ارائه می دهد، قیمت مناسبی هم داشت!

مدل های دیزلی این خودرو در دو مدل ۱/۳ و ۱/۶ لیتری در بازار خودرو ترکیه حضور دارند. البته مدل ۱/۶ لیتری آن از نسخه ضعیف تر، محبوب تر است. فیات ترکیه اعلام کرده است که این خودرو در هر صد کیلومتر، ۴/۵ لیتر گازوئیل می سوزاند.

به عبارتی، مالک این خودرو محبوب در بازار ترکیه در ازای هر صد کیلومتری که حرکت می کند؛ ۴۶/۴۸ لیر (۹۷/۶۱۸ تومان) هزینه سوخت پرداخت خواهد کرد.

یعنی یک سفر ۶۹۱ کیلومتری این خودرو از استانبول تا آنتالیا برای مالک این خودرو ۳۲۱/۲۱ لیر (۶۷۴/۵۴۱ تومان) هزینه خواهد داشت. اگر مسیر برگشت به استانبول را هم برای این خودرو متصور شویم در حقیقت فیات ایگئا، ۶۴۲/۴۲ لیر (۱/۳۴۹/۰۸۲ تومان) را تبدیل به دی اکسید کربن خواهد کرد.

در حقیقت این خودرو نسبت به یک تویوتا کرولا بنزینی، این مسیر را ۴۳۲.۴۲ لیر (۹۰۸/۰۸۲ تومان) ارزانتر طی خواهد کرد. به همین دلیل است که خودروهای دیزلی در کشور ترکیه بیشتر از خودروهای بنزینی طرفدار دارند.

خرید خودرو برای ترک ها آرزو شد

با افزایش نرخ دلار در برابر لیر، قیمت خودرو نیز در بازار کشور ترکیه بسیار بالا رفته است. این افزایش قیمت به اندازه ای است که اکنون هیچ خودروی صفر کیلومتری زیر ۲۰۰ هزار لیر (۴۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان) در این بازار یافت نمی شود.

در این مورد هم فیات EGEA را به عنوان آسان ترین گزینه خرید برای ترک ها مثال می زنیم. این خودرو در ساده ترین پکیج (Easy) به قیمت ۱۵۴/۶۰۰ لیر (۳۲۴/۶۶۰/۰۰۰ تومان) به فروش می رسید. با افزایش نرخ دلار، اکنون نمایندگی های فیات این خودرو را با پکیج یاد شده ۲۲۳/۹۰۰ لیر (۴۷۰/۱۹۰/۰۰۰ تومان) در مقابل مشتریان قرار داده اند.

افزایش قیمت فیات EGEA در بازار خودرو ترکیه
افزایش قیمت فیات EGEA در بازار خودرو ترکیه

البته این به شرطی است که فیات EGEA را در نمایندگی های این برند پیدا کنید! چرا که با افزایش هر روزه نرخ دلار، نمایندگی برندهای مختلف اقدام به احتکار خودروهای خود کرده اند.

دولت هم در این زمینه اعلام کرده است که جریمه های سنگینی برای احتکارکنندگان خودرو در نظر گرفته است. اما نمایندگی ها همواره یک قدم از مأموران دولت جلوتر هستند و خودروها را در مکان هایی دپو می کنند که دور از چشم مأمورین دولتی باشد.

کافیست بدانید که نسل جدید تویوتا کرولا با قیمت مصوب ۵۱۸/۷۰۰ لیر (۱/۰۸۹/۲۷۰/۰۰۰ تومان) به فروش می رسد. اما از آنجایی که این خودرو در نمایندگی ها دیده نمی شود، دلال ها در بازار آزاد این خودرو را به قیمت ۶۲۵/۰۰۰ لیر (۱/۳۱۲/۵۰۰/۰۰۰ تومان) می فروشند.

البته هنوز سال ۲۰۲۱ به اتمام نرسیده است. گرچه دولت ترکیه سعی دارد قیمت ها را دستوری کند، اما بازار خودرو به این دستورات واکنش مثبتی نشان نمی دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین روغن موتور ایرانی چیست؟ راهنمای انتخاب روغن موتور

فراخوان های فنی خودرو شاهین ؛ شاهین چرا آتش گرفت




14 دیدگاه

  1. سلام ترکیه نه گاز داره نه نفت نه معدنهای مثل ایران ما چرا بحرین یا قطر و کشور های خلیج فارس مقایسه نمی کنی که فقط گاز ونفت دارن

  2. سلام ترکیه نه گاز داره نه نفت نه معدنهای مثل ایران ما چرا بحرین یا قطر و کشور های خلیج فارس مقایسه نمی کنی که فقط گاز ونفت دارن

  3. سلام ترکیه نه گاز داره نه نفت نه معدنهای مثل ایران ما چرا بحرین یا قطر و کشور های خلیج فارس مقایسه نمی کنی که فقط گاز ونفت دارن

  4. لااقل اونها خوردو استاندارد آرزوی خودروی استاندارد دارند نه مثل ما که ماشین حلبی برای ما آرزو شده!

  5. اکثر داعشیها از ترکیه به سوریه رفتند و ترکیه نقس اصلی را در بحران سوریه داشت کارخانه های روسیه اروراق و به ترکیه برده شد امیدوارم ترکیه تقاص غارت سوریه رابدهد

  6. همه اینا قبول ما هم مشکلی با بنزین ۲۰ هزاری نداریم ولی متوسط درامد ترکیه چند است؟
    حداقل دستمزد کارگران در خدمات خانگی مانند پرستاری و مراقبت یا نظافت منزل باید ۲,۸۲۵ لیر در هر ۳۰ روز کاری باشد.
    حداقل دستمزد و حقوق کارگران در بخش گردشگری و خدمات حوزه گردشگری در کشور ترکیه برای هر ۳۰ روز کاری ۲,۸۲۵ لیر ترکیه در نظر گرفته شده است.
    حداقل دستمزد منتخب قانون کار ترکیه در سال ۲۰۲۱ برای افرادی که به عنوان فروشنده، بازاریاب، کارشناس فروش و سایر مشاغل مشابه در این حوزه مشغول به کار هستند ۱,۵ برابر حداقل دستمزد، یعنی مبلغ ۴,۲۳۷ لیر است.
    حداقل دستمزد و حقوق در مشاغل تخصصی برای معلمان و پزشکان در واقع ۳ برابر حداقل دستمزد ۸,۴۷۵ لیر ترکیه اعلام شده است.
    حداقل دستمزد برای مدیران واحد یا سازمان ها، مهندسان و معماران باید تا ۴ برابر حداقل دستمزد ترکیه، یعنی معادل ۱۱,۳۰۰ لیر باشد.
    طبق قانون اداره کار حداقل دستمزد ترکیه برای مدیران ارشد، خلبانان، مهندسان و مدیران باید ۶,۵ برابر حداقل دستمزد قانون اداره کار باشد که معادل ۱۸,۳۶۲ لیر ترکیه است.
    اگه هر لیر ۲۰۰۰ تومن در نظر بگیرید حداقل حقوق حدودا ۸ میلیونه نه ۳/۷ میلیون
    تازه مهندس و متخصص حداقل یه مهندس ۲۲ میلیونه
    پس اگه مقاله مینویسی درست بنویس بدون جناح و واقعیت نه بدون منطق

  7. با سلام
    محاسبات اعلام شده برای خودرو اشتباه میباشد.میزان مصرف ۵۳.۷ لیتر برای ۶۹۱ کیلومتر با فرض میزان سوخت بازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۵ لیتر بنزین است. امید است قبل از ارایه امار وارقام مطالعه شده وارزشهای نظرات ارایه ای را کاهش ندهیم.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تولید پارس ۷۵ درصد افزایش می‌یابد

براساس تصمیم سازمان ملی استاندارد برای تمدید مجوز تولید پارس از سوی ایران خودرو، این خودروساز اعلام کرد که...

پست‌های مرتبط