لطیفی؛ به عنوان یک ایرانی همیلتون را ناکام کرد، Max Verstappen قهرمان جهان شد

از دست ندهید

لطیفی راننده ایرانی کانادایی تیم ویلیامز با تصادف خود موجب بهم خوردن برنامه های مرسدس شد. Max Verstappen در گرندپری فوق العاده ابوظبی توانست در آخرین دور از لوئیس همیلتون سبقت بگیرد. لحظات نفس گیر در یاس مارینا میلیون ها نفر در سراسر جهان را پای تماشای این رقابت کشانده بود. هلندی ها در توئیتر اعلام کرده بودند که هیچ فردی در خیابان ها نیست و همه در خانه منتظر نتیجه این گرندپری هستند. ضربان قلب ها بالا رفت، نفس ها در سینه حبس شد و آن لحظه هیجان انگیز اتفاق افتاد.

استارت گرندپری ابوظبی
استارت گرندپری ابوظبی

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – از فصل ۲۰۲۱ هر چه بگوییم، کم گفتیم. درباره این فصل می توان کتاب ها نوشت. اما تمام فصل را اگر به کناری بگذاریم، گرندپری ابوظبی مسابقه ای بود که سال ها در مورد آن حرف زده خواهد شد.

یک هموطن معادلات مرسدس را بر هم زد!

از هیجیان انگیز ترین لحظه فصل شروع کنیم. لحظه ای که نیکولاس لطیفی راننده ایرانی کانادایی تیم ویلیامز تصادف کرد. ماجرا از آنجا شروع شد که لطیفی قصد سبقت گیری از میک شوماخر (HAAS) را داشت. میک اجازه عبور به نیکولاس را نداد و در نتیجه این راننده ویلیامز از مسیر مسابقه خارج شد.

اما با خارج شدن نیکولاس لطیفی از مسیر مسابقه، تایرهای کاملاً تمیز او؛ آلوده به گرد و غبار شد. همین موضوع کافی بود که او دیگر چسبندگی گذشته را به مسیر مسابقه نداشته باشد. از همین رو، زمانی که دوباره به مسیر مسابقه برگشت، اسپین شد و با دیواره کناری پیست برخورد کرد. درست در همان نقطه ای که کیمی رایکونن در تمرینات این گرندپری دچار صانحه شده بود.

تصادف نیکولاس لطیفی باعث شد ردبول Max Verstappen را برای تعویض تایرها به پیت فراخواند. موضوعی که ریسک بالایی برای مرسدس و همیلتون داشت. استارت دوباره زده شد و Max Verstappen توانست با سبقت گیری از لوئیس همیلتون در رده اول این گرندپری را به اتمام برساند.

در ابوظبی چه اتفاقی افتاد؟

گرندپری ابوظبی را باید دور به دور بررسی کرد. لوئیس همیلتون و Max Verstappen رقابت برای کسب عنوان قهرمانی جهان را با امتیازهایی برابر به ابوظبی کشاندند. هر کدام از این دو راننده با برنده شدن در این گرندپری به عنوان قهرمانی می رسیدند. از همین رو، استراتژی، وضعیت تایرها، احتمال حضور اتومبیل ایمنی و ده ها مورد دیگر تعیین کننده سرنوشت قهرمان فصل بود.

یاس مارینا صحنه وداع ها بود

به غیر از این موارد، ابوظبی شاهد خداحافظی بسیاری هم بود. کیمی رایکونن آخرین مسابقه خود در مسابقات فرمول یک را پشت سر گذاشت. مسابقه ای که گرچه به علت نقص فنی ترمزهای آلفارومئو نتوانست به پایان برساند؛ اما از سوی طرفداران فرمول یک در نظرسنجی سایت رسمی فرمول یک، به عنوان راننده برتر این مسابقه دست پیدا کرد.

آنتونیو جیوناتزی هم آخرین دورهای خود در فرمول یک را با دیدن خط پایان به اتمام نرساند. او که سال دیگر در مسابقات فرمولا E حضور خواهد داشت، به دلیل خرابی گیربکس آلفارومئو نتوانست گرندپری ابوظبی را تمام کند.

والتری بوتاس نیز برای آخرین بار برای مرسدس مسابقه داد. این راننده فنلاندی که در سال ۲۰۱۷ جانشین نیکو روزبرگ در مرسدس شده بود؛ قرار است سال آینده لباس آلفارومئو را بر تن کند. او در این مسابقه با لباس آبی رنگ (به رنگ پرچم فنلاند) برای مرسدس مسابقه داد.

هوندا از فرمول یک خداحافظی کرد

کمپانی هوندا به عنوان تأمین کننده موتور خودروهای ردبول، برای آخرین بار در فرمول یک حضور داشت. این برند ژاپنی سال آینده در این رقابت ها حضور نخواهد داشت. اما ردبول از تکنولوژی موتور هوندا برای چند سال آینده هم استفاده خواهد کرد. از طرفی دیگر یاس مارینا آخرین گرندپری دورانی بود که خودروهای فرمول یک را با رینگ های ۱۳ اینچی دیدیم. از سال آینده این خودروها با رینگ های ۱۸ در پیست ها دیده خواهند شد.

استارت در یارس مارینا

در استارت، چشم ها به تایرهایی بود که ده راننده اول در استارت از آن استفاده می کردند. لوئیس همیلتون در رده دوم با تایر مدیوم دیده شد. Max Verstappen با لاستیک های سافت در خط استارت قرار گرفت. بوتاس و سونودا، رانندگانی بودند که از تایرهای مدیوم استفاده می کردند.

تایرهای مدیوم همانطور که می دانیم، فرسایش کمتری دارند. از همین رو، راننده مدت زمان بیشتری می تواند در مسیر مسابقه مسابقه بدهد. از طرفی دیگر، راننده ای که از تایر مدیوم استفاده می کند، دیر تر هم برای تعویض تایرهای خود به پیت می رود.

تایرهای سافت اما وضعیت متفاوتی دارند. چسبندگی بالایی دارند، اما فرسایش آنها هم نسبت به تایرهای مدیوم بیشتر است. به همین جهت راننده ای که از این نوع لاستیک استفاده می کند، مدت زمان کمتری در پیست حضور خواهد داشت. انتخاب و استفاده از دو نوع تایر متفاوت، استراتژی های متفاوتی هم به دنبال داشت.

همیلتون در شروع مسابقه استارت فوق العاده ای داشت. او یک دهم ثانیه سریعتر از Max Verstappen بود و به همین جهت؛ توانست پیش از پیچ اول، رده نخست را از مکس فرستپن بگیرد.

همیلتون رده خود را پس نداد

مکس فرستپن تلاش می کرد تا بتواند رده اولی خود را مجدداً در اختیار داشته باشد. حمله او به همیلتون در انتهای مسیر مستقیم اول کافی بود که لوئیس به بیرون از مسیر اصلی پیست هدایت شود.

مکس با این حمله به رده اول می رسید. اما لوئیس همیلتون با عبور از مسیر خارج از پیست دوباره به رده اول برگشت. تصور می شد او رده خود را به Max Verstappen پس بدهد. اما مایکل مسی (مدیر مسابقه) تصمیم گرفت درباره این صحنه تصمیمی نگیرد!

مکس و ردبول در شوک بودند. چرا که پیش تر در چنین صحنه هایی مایکل مسی ردبول را مجبور می کرد رده خود را به مرسدس پس بدهد. اما اینبار چنین اتفاقی نیوفتاد.

پرز از نوریس عبور کرد

سرجیو پرز راننده دیگر ردبول که در رده چهارم استارت زده بود؛ در شروع مسابقه توانست لندو نوریس راننده تیم مکلارن را پشت سر بگذارد. این اتفاق مهمی برای تیم ردبول بشمار می رفت. چرا که این تیم به امتیازات پرز احتیاج داشت.

با ادامه روند مسابقه، تایرهای مکس فرستپن هم رفته رفته به پایان عمر خود رسیدند. ردبول راننده هلندی خود را در دور ۱۴ وارد پیت کرد. مکس با تایرهای هارد به پیست برگشت، اما مرسدس هم از این ماجرا عقب نماند.

یک دور بعد لوئیس همیلتون هم برای تعویض تایر جلوی گاراژ تیم مرسدس بنز توقف کرد. او تایرهای هارد را انتخاب کرد و این یعنی لوئیس تا پایان مسابقه قرار بود با این تایرها در پیست دیده شود.

اما مکس در دور بازگشت به پیست زمان زیادی پشت فراری ساینز ماند. همین موضوع باعث شد او ۹ ثانیه از لوئیس عقب بیوفتد.

پرز یک رانندگی فوق العاده به نمایش گذاشت

زمانی که Max Verstappen به پیت رفت، ردبول پرز را بیرون نگه داشته بود. تها دلیل این کار هم آن بود که سرجیو باید سد راه همیلتون می شد. پرز این وظیفه را به درستی انجام داد و دو دور شاهکار از این راننده مکزیکی شاهد بودیم. هر حمله ای که از سوی لوئیس می شد، سرجیو با یک ضد حمله پاسخ آن را می داد.

همین کار پرز باعث شد فاصله لوئیس و مکس از حدود ده ثانیه به ۱.۵ثانیه کاهش یابد. البته پرز در برابر فشار بی امان همیلتون ناکام ماند. اما مأموریت خود را برای ردبول به خوبی انجام داد. سرجیو پس از دفاع در برابر همیلتون به پیت رفت.

فاصله همیلتون و ورستپن کم نشد

پس از عملکرد عالی سرجیو پرز، فاصله مکس و لوئیس می بایست کمتر می شد. اما راننده بریتانیایی تیم مرسدس با تایرهای هارد دورهای سریع ثبت کرد. همین موضوع باعث دوباره او از ردبول مکس فاصله بگیرد.

در دور ۳۶ گرندپری ابوظبی، فاصله مکس و لوئیس به بیشتر از ۶ ثانیه رسیده بود. اما خراب شدن آلفارومئو جیوناتزی باعث شد اتومبیل ایمنی مجازی در پیست اعلام حضور کند. در چنین شرایطی رانندگان باید در یک زمان دلتا حرکت کنند.

تصمیم مرگ و زندگی برای مکس

درست در همین زمان، ردبول تصمیم گرفت مکس را برای تعویض تایرها به پیت بیاورد. پرز هم پشت سر او این کار را تکرار کرد. بدین ترتیب در حالی که بیست دور به پایان مسابقه زمان باقی مانده بود، مکس تایرهای نو تری نسبت به لوئیس داشت.

لطیفی سرنوشت را عوض کرد

نیکولاس لطیفی سرنوشت این مسابقه را در دور ۵۳ عوض کرد. حقیقت این بود که لطیفی از هیاهوی رانندگان جلوتر فاصله بسیاری داشت. او سعی می کرد از میک شوماخر و اتومبیل HAAS او سبقت بگیرد.

اما مقاومت میک شوماخر، لطیفی را به خارج از پیست پرتاب کرد. همین موضوع باعث شد تایرهای لطیفی دیگر چسبندگی لازم به مسیر مسابقه را نداشته باشند.

لطیفی زمانی که به مسیر مسابقه برگشت، چند متر هم دوارم نیاورد و تایرهای او برای چسبیدن به مسیر مسابقه زیادی گرد و خاک جذب کرده بوند. از همین رو، درست در همان نقطه ای که کیمی رایکونن در تمرینات تصادف کرده بود، با دیواره کناری پیست برخورد.

این برخورد موجب شد اتومبیل ایمنی وارد مسیر مسابقه شود. پرز در این بین نتوانست پایان مسابقه را ببیند. ردبول به دلیلی که اعلام نشد، این راننده مکزیکی را از پیست خارج کرد.

با خارج شدن پرز و حضور اتومبیل ایمنی مشخص نبود که مسابقه ادامه خواهد داشت یا خیر. اتومبیل های بسیاری هم بین لوئیس و مکس وجود داشتند. آنها رانندگانی بودند که از طرف لوئیس لپ شده بودند، اما مکس هنوز به آنها نرسیده بود.

مایکل مسی در ابتدا مخالف سبقت گیری اتومبیل های لپ شده بود. اما به یکباره تصمیم خود را عوض کرد و اتومبیل های لپ شده با گذشتن از کنار اتومبیل ایمنی، دورهای خود را پس گرفتند.

با شروع دوباره مسابقه پس از تصادف لطیفی، رقابت دوباره در یاس مارینا شروع شد. مکس که از همان ثانیه های اول آماده حمله به همیلتون بود، پیش از ورود به مسیر مستقیم توانست او را پشت سر بگذارد. این روند در یک دور پایانی مسابقه هم ادامه داشت و او به عنوان نخستین راننده هلندی تاریخ، به جام قهرمانی فصل ۲۰۲۱ سلام کرد.

با قهرمانی مکس ورستپن، پنج سال حکم رانی همیلتون در فرمول یک نیز به پایان رسید. البته تیم مرسدس برای هشتمین بار موفق به کسب عنوان قهرمانی سال شد. روندی که در تاریخ بی نظیر است.

این خبر به روز خواهد شد…

بیشتر بخوانید:

تعیین خط گرندپری ابوظبی؛ ردبول به مکس بال داد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط