BMW XM سریعترین و قوی ترین شاسی بلند جهان خواهد بود؟

از دست ندهید

BMW XM فعلاً یک خودرو مفهومی یا کانسپت است. اما ب ام و می گوید این خودرو تا سال آینده وارد بازار خواهد شد. اگر در نگاه اول طراحی غیر معمول آن را کنار بگذاریم، باید گفت نام آن را شنیده بودیم. بلی؛ درست است، سیتروئن سال ها پیش از نام XM برای یکی از محصولات خود استفاده کرده بود!

بیت ران – محمد فتح‌اللهی: زمانی که سیتروئن در سال ۱۹۸۹ مدل XM را تولید کرد، طراحی بدنه عجیب و غریبی داشت. از این نظر می توانیم بگوییم که BMW و سیتروئن اگر یک وجه اشتراک داشته باشند، آن طراحی بدنه سوال برانگیزشان است. کمی از سیتروئن XM فاصله بگیریم و برگردیم به موضوع اصلی مان یعنی BMW XM. اینکه ب ام و با معرفی این کانسپت چه هدفی را در سر دارد و چرا این خودرو قرار است به تولید برسد، پرسش هایی است که در ادامه به پاسخ آنها خواهیم رسید.

سیتروئن XM که در سال ۱۹۸۹ تولید شده بود.
سیتروئن XM که در سال ۱۹۸۹ تولید شده بود.
BMW XM چه ویژگی های خاصی دارد؟

مهمترین نکته ای که درباره XM وجود دارد این است که ما با طراحی این خودرو کاملاً غریبه هستیم. در حقیقت BMW XM شبیه هیچ کدام از خودروهایی نیست که ب ام و قبلاً به ما معرفی کرده بود.

این خودرو را می توان یک شاسی بلند کوپه نامید. ترکیب خطوط شارپ و تیزی که در این خودرو مفهومی بکار رفته بیانگر این است که با یک SUV Coupe تهاجمی رو به رو هستیم.

BMW XM
BMW XM

نکته مهمی که در این بین وجود دارد آن است که XM کانسپت از رنگ بدنه دوگانه استفاده می کند. این رنگ دوگانه توسط خطی سیاه رنگ از همدیگر متمایز می شوند و این خط؛ دستگیره های درب را نیز مخفی نگهداشته است.

اگر دقیق تر بخواهیم طراحی این خودرو را بررسی کنیم باید گفت که با یک شاسی بلند کاملاً بزرگ رو به رو هستیم. XM را می توان خودرویی در حد و اندازه X7 دانست. اما باید گفت که جلوپنجره آن از X7 بزرگ تر است!

BMW XM کانسپت

در این میان نباید رینگ های ۲۳ اینچی XM را فراموش کرد که احتمالاً در نسخه تجاری شده نیز وجود خواهند داشت. مطابق متد جدید BMW لوگوی این خودروساز آلمانی در وسط رینگ در زمان حرکت هم ثابت خواهد بود. مشابه آن چیزی که در محصولات رولزرویس وجود دارد.

لوگوی ب ام و در میان رینگ های ۲۳ اینچی این خودرو همواره ثابت است.
لوگوی ب ام و در میان رینگ های ۲۳ اینچی این خودرو همواره ثابت است.

قوی ترین پیشرانه تولید شده توسط ب ام و

ب ام و می گوید که این خودرو یک شاسی بلند هایبریدی کاملاً جدید است. اما XM یک هایبرید حوصله سر بر نیست. موتوری که BMW برای این خودرو در نظر گرفته است همان انجین هشت سیلندر V شکلی است که پیش تر در سایر مدل های M این کمپانی دیده بودیم. این خودرو مستقیماً آئودی RSQ8، پورش کایین توربو و حتی لامبورگینی Urus را نشانه گرفته است.

BMW XM قوی ترین شاسی بلند جهان خواهد بود.
BMW XM قوی ترین شاسی بلند جهان خواهد بود.

ب ام و می گوید XM نخستین خودروی پلاگین هایبریدی است که با نشان M به بازار راه خواهد یافت. همان طور که در سطور بالاتر گفته شده این خودروساز آلمانی همچنان از موتور V8 مشهور خود برای این خودرو استفاده کرده است. البته هنوز این نکته از سوی BMW تأیید یا تکذیب نشده است. اما احتمال آن بسیار زیاد است که موتور ۴/۴ لیتری که در مدل های M5 و M8 دیده بودیم در BMW XM هم وجود داشته باشد.

البته برخلاف مدل های M5 و M8 این خودرو از موتورهای برقی نیز برای به حرکت درآوردن چرخ های خود استفاده می کند. پیش بینی می شود قدرت خروجی این پیشرانه در مجموع به رقمی در حدود ۷۵۰ اسب بخار برسد. یعنی ۱۵۰ اسب بخار بیشتر از مدل M5 CS!

اگر این رقم برای شما خیره کننده نیست، باید بدانید که BMW XM نزدیک به ۷۰ اسب بخار از پورشه کاین توربو S هایبرید قوی تر است. کافیست این نکته را بدانیم که BMW XM با گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متری خود نه تنها قوی ترین شاسی بلند جهان خواهد بود، بلکه احتمالاً سریعترین SUV نیز لقب خواهد گرفت.

چرا BMW این شاسی بلند را تولید می‌ کند؟

کمپانی ب ام و اکنون در طی گذار از یک دوران بسیار مهم است. دورانی که خودروهای برقی از سوی این برند به بازار معرفی می شوند و در آینده دیگر خبری از خودروهایی با موتورهای درون سوز نخواهد بود.

این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۲۲ پنجاهمین سالگرد تولید محصولات M را جشن خواهد گرفت. در حقیقت مدل XM کیک تولدی برای این جشن پنجاه سالگی خواهد بود.

لوگوی دوگانه ب ام و که در دو خودرو XM و M1 استفاده شده است.
لوگوی دوگانه ب ام و که در دو خودرو XM و M1 استفاده شده است.

این خودرو تأثیر گذار را در واقع می توان دومین مدل M خاص و ویژه در تاریخ این برند نامید. نخستین خودرو خاص M مدل M1 بود که در دهه هفتاد میلادی به تولید رسیده بود. از همین رو ب ام و نقطه اتصال ویژه ای برای این دو مدل در نظر گرفته است. این نقطه اتصال همان دو لوگوی BMW در گوشه های درب صندوق عقب است. مشابه چیزی که پیش تر در M1 دیده بودیم.

چراغ های منحصر به فرد

این روزها در بحث طراحی چراغ های خودرو دوران عجیبی را پشت سر می گذاریم. خودروهایی این روزها به تولید می رسند که در زمینه طراحی چراغ های جلو و عقب به هیچ عنوان مشابه نمونه قبلی خود نیستند.

برای نمونه کافیست نگاهی به فولکس واگن گلف جدید کنید. این خودروساز آلمانی برای گلف جدید چراغ های جلوی کاملاً غیر معمولی را در نظر گرفته است. علاوه بر چراغ های اصلی خودرو، خطی نورانی دو چراغ جلو را به یکدیگر متصل می کند.

اما BMW XM یک مرحله طراحی غیر معمول چراغ ها را بالاتر برده است. اگر تصور می کنید چراغ های اصلی این خودرو همان نقطه های نورانی کوچکی هستند که در کنار جلو پنجره بزرگ آن می بینیم باید بگوییم که در اشتباه هستید.

چراغ های اصلی BMW XM
چراغ های اصلی BMW XM

چراغ های اصلی XM در حقیقت در سپر جلوی این خودرو مخفی شده اند. ب ام و می گوید آینده طراحی چراغ های جلو به سمتی رفته است که چراغ های روشنایی روز و چراغ های اصلی از یکدیگر متمایز شده اند.

چراغ های جلو ب ام و سری هفت جدید هم مانند XM دوگانه خواهند بود.
چراغ های جلو ب ام و سری هفت جدید هم مانند XM دوگانه خواهند بود.

این مورد را در تصاویر جاسوسی که از ب ام و سری هفت جدید منتشر شده بود نیز دیده بودیم. سری هفت جدید هم از چراغ های جدا شده در قسمت جلو خودرو استفاده می کند.

ترکیب تکنولوژی روز و کلاسیک

همانطور که در مدل iX دیده بودیم، XM هم از یک صفحه نمایش یکپارچه برای نمایش اطلاعات به راننده و سرنشین کناری استفاده می کند. البته ب ام و اعلام کرده است که گرافیک های این صفحه نمایش در مقایسه با مدل iX جدیدتر و به روز تر هستند.

طراحی داخلی BMW XM
طراحی داخلی BMW XM

داشبورد این خودرو تماماً از فیبر کربن ساخته شده است. البته یک بافت قدیمی نیز در بالای داشبورد دیده می شود تا دیزان آن را کمی کلاسیک جلوه دهد.

البته نباید از کنار خروجی های هوا که میانه کنسول طراحی شده است نیز گذشت. این خروجی های هوا برای نمایش دادن لوگوی M به رنگ های این کمپانی درآمده اند.

خروجی های سیستم تهویه در BMW XM
خروجی های سیستم تهویه در BMW XM

اگر چرم قهوه ای صندلی های جلو نظر شما رو جلب نمی کند باید نگاهی به صندلی های عقب کنید! اگر شما ارتباطی بین چرم قهوه ای صندلی های جلو و روکش آبی رنگ صندلی های عقب و زیر پایی سبز رنگ صندلی های عقب یافتید خواهشمندیم در بخش کامنت ها نظر خود را اعلام کنید!

 شعاع حرکتی ایکس ام چقدر است؟

فراموش نکنیم که BMW XM قرار است با عملکرد پیشرانه اش ما را تحت تأثیر قرار دهد. پس نباید انتظار شعاع حرکتی چند صد کیلومتری و… از این خودرو داشته باشیم. در حقیقت سامانه هایبریدی در این خودرو برای آن وجود دارند که عملکرد پیشرانه را بهبود بخشند؛ نه بیشتر!

ب ام و هنوز درباره میزان گنچایش باتری های این خودرو صحبت نکرده است. اما اعلام شد که XM می تواند پنجاه کیلومتر را با استفاده از نیروی ذخیره شده در باتری هایش طی کند.

بیشتر بخوانید:

Avatr 11 خودروی چینی طراحی شده توسط نادر فقیه‌زاده را بشناسید

گفتگو اختصاصی بیت ران با سرطراح ب ام و: می خواهیم سلیقه طراحی خودرو را تغییر دهیم

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

گفت و گو با طراح تارا ایران خودرو؛ چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

لوگوی بوگاتی را چه کسی طراحی کرد؟ تاریخچه طرحی که ۱۱۰ سال تغییر نکرده

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی 

تست جاده‌ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز ؛ قوی‌ترین خودرو ایران

خودرو اطلس ظاهری جدید روی باطن قدیمی + مشخصات فنی و قیمت

موتور TU5 ، EF7 و TU5پلاس بررسی شد؛ کدام موتور خودرو بهتر است؟

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین




1 دیدگاه

  1. ب ام و دیگه نابود شد . . .
    بعد از اون سری ۳ و ۴ گفتیم حالا شاید این از دستشون در رفته ولی دیگه با سری ۷ جدیدو این آشغال فهمیدم دیگه ب ام و تموم شد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط