با قوی ترین اسکوترهای ایران آشنا شوید

از دست ندهید

قوی ترین اسکوترهای کشور کدام هستند؟ با چه قیمتی می توان صاحب آن ها شد و هر کدام چه ویژگی هایی دارند؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: وقتی ۷۴ سال پیش شرکت وسپا اولین اسکوتر تولید انبوه جهان با نام وسپا ۹۸ را به دنیا معرفی کرد، احتمالا فکرش را هم نمی کرد که این کلاس موتورسیکلت در آینده اینقدر محبوب و پیشرفته شود.

این وسپا ۹۸ سی سی حجم و تنها سه اسب بخار قدرت داشت.

کلاس اسکوتر ها امروز آن قدر پیشرفت کرده است که می توان با یک اسکوتر هوندا اینتگرا  ۷۵۰ سی سی به راحتی و فقط با چرخاندن دسته گاز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت گرفت.

اما چقدر از این پیشرفت عاید کشور ما شده است؟

قوی ترین اسکوترهای حال حاضر ایران به ترتیب رتبه معرفی می شوند.

رتبه اول Yamaha xmax 250

یاماها سال هاست که علاوه بر تولید موتورسیکلت های شهری و مسابقه ای به تولید اسکوتر هم مشغول است.

xmax 250 مجهز به یک پیشرانه ۲۵۰ سی سی تک سیلندر چهار سوپاپ است.

این پیشرانه قادر است ۲۳ اسب بخار قدرت و ۲۴ نیوتون متر گشتاور تولیدی خود را توسط یک گیربکس C.V.T (تسمه ای) به چرخ های عقب منتقل کند.

وزن این وسیله  ۱۷۹ کیلوگرم است و ارتفاع کف آن تا زمین برابر ۱۳.۵ سانتی متر است.

این اسکوتر مجهز به استارت الکترونیکی ( بدون وجود قطعات مکانیکی) با سایلنسر و کی لس است.

این اسکوتر قادر است به راحتی و بدون هیچ فشاری به سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

قیمت جهانی این اسکوتر حدود ۵۷۰۰ دلار است.

این اسکوتر که توسط شرکت نیرو موتور وارد شده است در تاریخ آذر ماه ۱۴۰۰ به قیمت ۲۶۳ میلیون تومان فروخته می شد که در آن زمان بالا بود.

قیمت امروز این محصول – ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱ –  ۳۵۰ میلیون تومان است.

از مزایای این اسکوتر می توان به شتاب و سرعت عالی، ترمز های دیسکی و ABS، پایداری خوب در سرعت های بالا، وجود محفظه بار بسیار بزرگ زیر زین، زین بسیار بزرگ و پهن و راحت حتی در سفرهای طولانی و سواری بسیار راحت و لذت بخش اشاره کرد.

از معایب این اسکوتر می توان به وزن زیاد ( برای رانندگان مبتدی)، ابعاد بزرگ و قیمت بالا نسبت به قیمت جهانی اشاره کرد.

رتبه دوم SYM jx 250

SYM یکی از معتبر ترین برندهای تولید موتور سیکلت در خاورمیانه است. مدل های مختلف آن هم از سال ۱۳۹۸ وارد کشور شده اند و توانسته اند بازار خود را بیابند.

اما نکته قابل تامل درباره این برند تایوانی این است که سایت های تولیدی آن در چین و ویتنام هم اقدام به مونتاژ موتور سیکلت های اززان آن می کنند اما jx 250 محصولی تایوانی است.

این اسکوتر از یک پیشرانه ۲۵۰ سی سی تک سیلندر و چهار سوپاپ بهره می برد که قدرت ۲۱ اسب بخاری و گشتاور ۲۳.۵ نیوتون متری خود را از طریق گیربکس C.V.T به چرخ های عقب منتقل کند.

وزن این اسکوتر ۱۸۴ کیلوگرم است که برای رانندگان مبتدی می تواند دردسر ساز باشد.

سیستم خنک کاری این وسیله هوا خنک است که برندهای دیگر موتورسیکلت ساز در این حجم از سیستم خنک کاری مایع (روغن) استفاده کرده اند.

حداکثر سرعت ایمن این اسکوتر ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت است که سریع و بدون فشار می تواند به آن دست پیدا کند.

قیمت جهانی این اسکوتر حدود چهار هزار دلار است و قیمت آن در آذر ماه ۱۴۰۰ در کشور ۱۵۳ میلیون تومان بود اما در ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱ به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است.

ترمزهای این اسکوتر در هر دو چرخ دیسکی و مجهز به ABS است و توانایی ترمزگیری آن فوق العاده است.

این اسکوتر هم توسط شرکت نیرو موتور وارد کشور شده است.

از مزایای این اسکوتر می‌توان شتاب و سرعت بالا، هندلینگ خوب در ترافیک و پایداری خوب در سرعت های بالا، سواری راحت، زین پهن و فضای جا دار زیر آن ( دو کلاه کاسکت) و تناسب قیمت جهانی با قیمت عرضه شده در ایران را بر شمارد.

معایب این اسکوتر هم وزن زیاد، هوا خنک بودن، ابعاد بزرگ و بازار ضعیف هستند.

رتبه سوم Yamha aerox 155

این اسکوتر با طراحی نه چندان جذاب و قدیمی سومین رتبه لیست قوی ترین اسکوترهای کشور را به خود اختصاص می دهد.

یک پیشرانه ۱۵۵ سی سی تک سیلندر چهار سوپاپ با قدرت ۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴  نیوتون متری وظیفه حرکت دادن آن را بر عهده دارد دقیقا مشابه چیزی که روی yamaha nmax 155 هم سوار شده است.

این اسکوتر با وزن ۱۲۶ کیلوگرم کم وزن ترین عضو گروه هم هست.

وزن پایین چالاکی و زبلی منحصر به فردی را برای آن سبب شده است.

هندلینگ و پایداری این اسکوتر هم بهترین در کلاس خودش است.

همچنین ارتفاع کف آن از زمین ۱۴.۵  سانتی متر است که بعد از honda adv بالاترین در بین رقباست و خیالتان از بابت گیر کردن کف آن در چاله های خیابان راحت است.

ترمز های ABS کمک های گازی، کی لس، WiFi از مهم ترین تجهیزات آن هستند.

قیمت این اسکوتر در آذر ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۲۰ میلیون تومان بود و در ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱ ۱۸۵ میلیون تومان قیمت خودره است.

رتبه چهارم Yamaha nmax 155

رتبه سوم لیست قوی ترین اسکوترهای کشور هم به برند یاماها تعلق می گیرد.

یاماها nmax 155 مجهز به یک پیشرانه ۱۵۵ سی سی تک سیلندر چهار سوپاپ با قدرت ۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴ نیوتون متر است.

این پیشرانه EURO 4 مجهز به سیستم Blue core است که شتاب و سرعت بالاتری را سبب می شود.

این قدرت مانند سایر اسکوتر ها از طریق گیربکس اتوماتیک C.V.T به چرخ عقب منقل می شود.

وزن این اسکوتر ۱۳۱ کیلوگرم است و می تواند به حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسد.

این اسکوتر در نمونه فول آپشن مجهز به سیستم کنترل کشش، ترمز ABS و استارت الکتریکی است.

صدای این اسکوتر بسیار کم، نرم و گوش نواز است.

فاصله کف آن از زمین هم ۱۲.۵  سانتی متر است که پایین ترین در میان رقباست که هر چند باعث پدید آمدن هندلینگ و پایداری خوبی برای آن می شود اما در صورت احتیاط نکردن چاله های عجیب خیابان های ایران آن را نوازش می کنند.

هندلینگ و پایداری این اسکوتر هم مثال زدنی است. قیمت آن در فیلیپین که محل تولید آن است ۱۳۵ هزار پزو معادل ۷۶ میلیون تومان است.

قیمت آن در نمایندگی نیرومتور در آذر ماه ۱۴۰۰ به مبلغ ۱۲۳ میلیون تومان در مدل فول آپشن اعلام شد ولی در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ به رقم ۱۵۵ میلیون تومان رسیده است.

 رتبه پنجم هوندا ADV 150

تنها اسکوتر ادونچر ( ماجراجویی ) در ایران هم در رتبه چهارم لیست قوی ترین اسکوترهای کشور قرار می گیرد. این اسکوتر به صورت فابریک دارای لاستیک ها و فنربندی مناسب مسیرهای بی راهه عرضه می شود و بنا بر این بسیار مناسب خیابان های ایران است!

چهره این اسکوتر را می توان تهاجمی ترین و متفاوت ترین در میان رقبا دانست.

قابلیت های آفرود آن هم باعث می شود بتوانید به سفر و گردش های نه چندان دور هم بروید.

پیشرانه آن همان پیشرانه به کار رفته در هوندا کلیک اما با خروجی بیشتر است.

این پیشرانه ۱۵۰  سی سی می تواند ۱۴.۷ اسب بخار و ۱۴ نیوتون متر گشتاور تولید کند و این نیرو را توسط گیربکس C.V.T به چرخ عقب برساند.

وزن این اسکوتر ۱۳۳ کیلو گرم است.

ارتفاع کف این اسکوتر از سطح زمین ۱۶.۵ سانتی متر است که بالاترین در بین رقباست.

قیمت آن در کشور در تاریخ آذرماه ۱۴۰۰ رقم ۱۰۹ میلیون تومان بود و وارد کننده آن شرکت صبا سیکلت است. این اسکوتر در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱ با قیمت ۲۱۰ میلیون تومان فروخته می شود که البته به دلیل رکود در بازار خریدار ندارد.

از مزایای آن می توان به عملکرد فنی خوب، چراغ های ال ای دی و زنون، توانایی آفرود سبک، ارتفاع بالا و پایداری خوب اشاره کرد.

معایب آن هم دو سوپاپ بودن پیشرانه (نسبت به رقیبی مانند یاماها )، لاستیک های نایاب و گران قیمت، کمبود لوازم یدکی و تعداد محدود واردات اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

قیمت روز موتورسیکلت

قیمت روز دوچرخه

آزمایش فنی اسکوتر SYM فیدل۳ ؛آیا این طرح وسپا ارزش خرید دارد؟

بررسی اسکوتر SYM J200 + قیمت و هزینه سرویس های دوره ای این موتورسیکلت

روش نگهداری از اسکوتر ها + زمان سرویس دوره ای

کاوازاکی نینجا ZX-25R اولین موتور سیکلت چهارسیلندر پلاک ملی

تجربه استفاده از اسکوتر برقی و چگونگی استفاده + فیلم اختصاصی بیت ران

موتور سیکلت اسکوتر + معرفی انواع و راهنمای خرید و قیمت

آزمایش هوندا کلیک ۱۵۰ + قیمت لوازم یدکی

قیمت تمام شده هوندا ؛ هوندا ۱۲۵ چقدر برای سازندگانش تمام می شود؟

 

 

 

 




12 دیدگاه

  1. سلام بررسی خوبی بود
    اخیرا از پایان سال ۱۴۰۰ و اینک بصورت گسترده قوی ترین اسکوتر ویسته ۳۰۰ که در ایران بنام ویسته ۲۴۹ بخاطر مسائل گمرکی با برند keeway وارد بازار شده این اسکوتر با ۲۷۸.۲ سی سی و ۲۲ اسب بخار و گشتاور بالا در حال حاضر قوی ترین اسکوتر وارد شده در ایران به شمار می‌رود البته شرکت وارد کننده با ۲۵۰ سی سی خواندن آن سعی دارد که با مشکل عدم ورود بالای ۲۵۰ مواجه نشود اما با مراجعه به سایت سازنده متوجه می‌شوید که حجم واقعی آن تقریبا ۲۸۰ سیس و بصورت دقیق ۲۷۸.۲ میباشد که واقعا قدرت و شتاب فوق العاده ای را ارائه می‌دهد
    اخیرا این اسکوتر تهیه کردم که در مقابل یاماها آن ماکس ۲۵۰ و اس وای ام جی ایکس ۲۵۰ برتری کاملی در هندلینگ شتاب و کنترل دارد .با تشکر

    • سلام و درود بخاطر بررسی عالی که داشتین بنده هم ایکس مکس دارم هم ویسته و با نظر آقا احسان موافق هستم شتاب ویسته از ایکس مکس هم بالاتره و به طرز وحشتناکی شتابگیری میکنه اما متاسفانه بسیار سیستم تعلیق و صندلی خشکی داره و ایکس مکس خیلی نرمتر هست

      • سلام، به نظر من هم که شش ماه اسکوتر قدرتمند وییسته رو دارم تا الان حدود دو هزار کیلومتر باهاش رانندگی مردم جای این اسکوتر زیبا و قدرتمند در این رتبه بندی خالیه و حداقل می‌تونست رتبه دوم رو بعد از xmax یاماها بدست بیاره، راحتی سواری، انجین ۳۰۰سی سی مشترک با پیاجیو بورلی، امکانات عالی و به روز و نرمی و هندلینگ عالی از خصوصیات این موتور هست.

  2. سلام وقت بخیر. انصافا وضعیت خیابون های ایران خیلی بهتر از قبل شده و واقعا این قدر بد نیست

  3. سلام دوستان وقت بخیر
    از پیام های دوستان که قطعا یا فن بنللی و کی وی چینی هستن یا یاماها اصلا سوار نشدن و یا البته جهت مزاح بوده شاید تشکر میکنم که روزمونو ساختن

  4. سلام. من ۲ ساله که sym 250 دارم . واقعا موتور خوبی است . البته در مطلب بالا نوشته شده که این موتور. هواخنک است که کاملا اشتباه می باشد ، موتور مثل xmax. آب خنک است و رادیاتور داره .
    کمک های عقب قابل تنظیم است . در سه لول .
    ترمز های abs عالی دارد .

  5. به نظرم ویسته اصلا نباید تو این لیست قرار بگیره در مقابل صحبت دوستان این موتور یه آشغال واقعیه و غیرقابل مقایسه با موتورای توی لیسته موتوری که انجینش بالانس نمیشه و در ۹۰ درصد مواقع نیاز به تراشکاری داره و کیت کلاچش بجای اینکه در ۱۸ هزار کارکرد نیاز ب تعویض داشته باشه مانند بقیه موتورا در ۳ یا ۵ هزار کارکرد میسوزه و نمایندگی نیکران موتور به سختی کیت رو به مشتریانش میده و از سوی دیگه این موتور از نظر کمک های روغنی خیلی از خریدارانش ناراضی هستند و میگند که کوبش بسیاری دارد و مشکل دارد و روغن میزند و از سوی دیگر این موتور یک باک ۱۲ لیتری داره ک در صورت پر کردن بیشتر از ۸ ۹ لیتر پمپ و… به طول کل میسوزه و به کل موتور اسیب میزنه مشکلای دیگریم این موتور داره درسته موتور شتاب خوبی داره ولی در کارکرد ۳۰۰۰ تا افت شتاب میگیره و ۱۲۰ تا تهش بره در کارکرد پایین ( بازم نظر خودتونه که یه موتور از برند مطرح بگیرید یا یه موتور از یه برند چینی به اسم کی وی ) تصمیمش با خودتونه !

  6. کى وى ایکس دى وى ٢۵٠ (٣٠٠ سى سى ) بسیار پر قدرت با ٢۴/٨ اسب بخار قدرت و شتاب بسیار بالا و رفع معایب شده کامل نسل قدیمش ( ویسته) با ظاهرى بسیار تهاجمى و زیبا و قابلیت ادونچرى (مناسب مسیر هاى خاکى و طبیعت گردى) و فول فول از اپشن هاى روز که هیچ پلاک ملى حتى ایکس مکس هم نزدیکش نیست از همه لحاظ اوله
    من خودم یک ماهه خریدم و حتى تو شتاب و قدرت (٢۴/٨ اسب )ریسر هاى بازار هم باید بوق بزنن ممنون از ادمین پیج

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط