تست جاده‌ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز ؛ قوی‌ترین خودرو ایران

از دست ندهید

در این تست و بررسی نگاهی به توانایی‌ها و مشکلات تنها نسخه دنا توربو تمام گازسوز ، که قوی‌ترین خودرو ایرانی است می‌اندازیم و آن را با خودروهای گازسوز موجود مقایسه می کنیم.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو)، چند سالی است که روی موتور EF7 توربو تمام گازسوز کار می‌کند.

در سال ۹۸ برای اولین بار از این موتور که روی یک خودرو سورن نصب شده بود رونمایی شد.

اما پس از دوسال این محصول به تکامل نسبی رسیده و روی خودرو دنا نصب شده است.

دنا توربو تمام گازسوز
تست جاده ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز

در کل خودروهایی که دارای موتور پایه گازسوز هستند مانند موتورEF7 یا خودروهایی که به صورت دستی و کارگاهی گازسوز می‌شوند دارای مشکلاتی هستند.

از عمده مشکلات خودروهای گازسوز برای دارندگان آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوچک شدن فضای صندوق عقب با نصب شدن مخازن گاز

بیش از نصف فضای صندوق با نصب این مخازن اشغال می شود.

دنا توربو تمام گازسوز

کم بودن مقدار پیمایش خودرو با یک بار سوخت گیری

در بهترین حالت رانندگی با بزرگترین مخزنی که روی خودرو سمند می توان نصب کرد حدود ۳۰۰ کیلومتر می توان پیمایش داشت اما عمده خودروها در حدود ۲۰۰ کلیومتر پیمایش دارند.

افت توان و قدرت چشمگیر در زمان استفاده از سوخت گاز

موتور EF7 طبق اعلام شرکت ایران خودرو درحالت گازسوز حدود ۱۰۰ اسب بخار و ۱۳۶ نیوتن متر گشتاور دارد که این مقدار ۱۵ اسب بخار و ۲۰ نیوتن متر کمتر از حالت بنزین است.

دوام پایین قطعات موتور در زمان استفاده بلند مدت از سوخت گاز به طور مداوم

بیشتر دارندگان خودروهای گازسوز دستی از کاهش یافتن عمر موتور در هنگام استفاده از سوخت گاز صحبت می کنند.

این کاهش عمر برخی قطعات خودرو در موتورهای پایه گازسوز بسیار کمتر به چشم می خورد.

مهندسان شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو ادعا می‌کنند که توانسته اند این چند مشکل اصلی خودروهای گازسوز را حل کنند و محصولی را ارائه کنند که بتواند ذهنیت مصرف کننده را از آنچه نسبت به گاز بد بین شده است را بهبود دهند.

رسانه بیت ران نیز برای اولین بار موفق به تست جاده ای این خودرو شده است تا صحت و کیفیت محصول را از نزدیک بررسی کند.

 

مشخصات فنی دنا توربو گازسوز

قدرت موتور EF7 توربو تمام گازسوز برابر است با ۱۷۰ اسب بخار که ۲۰ اسب بخار از خودرو دناپلاس توربوشارژر بیشتر است.

همچنین گشتاور این خودرو ۲۵۰ نیوتن متر است که حدود ۳۵ نیوتن متر نیز از دناپلاس توربو شارژر بیشتر است.

به خاطر این افزایش توان و گشتاور که نسبت به موتور EF7 توربوشارژر انجام شده، این دنا در حال حاضر قوی ترین خودرو ایرانی است.

نسبت تراکم بالا، ۱۳ به یک، بخاطر ویژگی های تراکم پذیری سوخت CNG

مهمترین خصوصیت این خودرو تمام گازسوز بودن آن است، یعنی همیشه با CNG کار خواهد کرد به همین دلیل طراحان خودرو توانسته اند نسبت تراکم را تا مقدار ۱۳ به یک افزایش دهند.

هرچند مخزن ده لیتری بنزین نیز برای مواقع ضروری روی خودرو نصب شده است اما عملکرد خودرو در حالت بنزین سوز محدود می‌شود و تنها قرار است شما را تا جایگاه CNG برساند.

مخازن سوخت CNG استفاده شده در مجموع دارای ۱۱۰ لیتر ظرفیت هستند که معادل ۱۸ کیلوگرم می شود.

برای مقایسه با خودروهای موجود، بزرگترین مخزن خودرو سمند ۱۰۰ لیتر و بزرگترین مخزن خودرو پراید ۶۰ لیتر است.

دنا توربو تمام گازسوز

تست پیمایش جاده ای

برای دقت و استاندارد بودن تست اقدام به سوخت گیری در تهران و صفر کردن کیلومتر خودرو کردیم.

طبق استاندارد ها اگر فشار جایگاه سوخت ۲۰۰ بار باشد این خودرو باید بین ۱۷تا ۱۸ کیلوگرم گاز دریافت کند اما ما تنها توانستیم ۱۳.۷ کیلوگرم سوخت‌گیری کنیم، که در تاریخ انجام تست حدود ۱۲  هزار تومان هزینه این مقدار گاز شد.

مهندسان ایپکو می‌گویند این خودرو با هدف تاکسی‌های برون شهری توسعه داده شده است ما نیز برای شبیه سازی این امر و برای ایجاد بیشترین فشار روی خودرو با پنچ سرنشین اقدام به حرکت کردیم.

پس از حدود ۲۰ کیلومتر رانندگی درون شهری با ترافیک، به سمت شهر کاشان حرکت کردیم.

اولین چیزی که به شدت به چشم می‌آمد قدرت بسیار خوب و شتاب اولیه بالای موتور در ابتدا حرکت است به طوری که اصلا انتظار چنین چیزی را از یک خودرو تمام گازسوز نداشتیم.

اگر برای شروع حرکت اندکی عجله کنید به راحتی لاستیک ها شروع به هرزگردی می‌کنند.

 

کم فرمانی خودرو در شتاب گیری ناگهانی

اما قرار گرفتن مخازن سوخت در عقب خودرو باعث تغییر توزیع وزن خودرو شده، به طوری که حدود ۷۰ کیلوگرم عقب خودرو سنگین تر شده است.

این تغییر وزن به همراه گشتاور بالای خودرو سبب می شد که در هنگام شتاب‌گیری ناگهانی اندگی فرمان پذیری از بین برود که امری طبیعی است چون سیستم زیربندی خودرو نسبت به خودرو بنزینی فعلا در این نسخه آزمایشی تغییری نکرده است.

به لطف سیستم توربوشارژر حتی با پنج سرنشین خودرو به آسانی شتاب می‌گیرد، به طوری که در سرعت های ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر برساعت دنده چهار خودرو اندکی حس دنده مرده دارد و با افزایش سرعت تا حدود ۱۴۰ کیلومتر، دنده چهار از آن حس خارج می شود.

با تعویض دنده چهار به پنچ خودرو به راحتی به سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت می رسد و دور موتور نیز در حدود چهار هزار دور در دقیقه قرار می‌گیرد.

از صدای موتور و میزان باقی مانده پدال گاز در زیر پا کاملا می‌توان متوجه شد که با وزن بالای سرنشین و سرعت بالای خودرو فشاری روی موتور نیست.

به علت شلوغی اتوبان بیشترین سرعتی که توانستیم برانیم ۱۷۰ کیلومتر برساعت بود که عدد خوبی برای خودرو گازسوز محسوب می‌شود.

۴۰۰ کیلومتر پیمایش با یکبار سوخت گیری توسط دنا توربو تمام گازسوز

به مدت بیش از یک ساعت با سرعت حدود ۱۶۰ کیلومتر برساعت حرکت کردیم و مصرف معقولی را در این سرعت شاهد بودیم.

در نهایت پس از ۳۸۴ کیلومتر با توجه به این که هنوز نمایشگر سوخت گاز یک کیلوگرم سوخت را در مخزن نشان می‌داد خودرو سوخت را بطور خودکار از CNG به بنزین تغییر داد و سرعت خودرو را به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت محدود کرد.

دنا توربو تمام گازسوز
دنا توربو تمام گازسوز

کسانی که خودرو گازسوز دارند می‌دانند که این عدد یعنی حدود ۴۰۰ کیلومتر با هزینه‌ای حدود ۱۲ هزار تومان برای یک خودرو با سوخت CNG بسیار خوب است.

اما نباید از این موضوع غافل شویم که مقدار ۳۸۴ کیلومتر با ظرفیت کامل خودرو و میانگین سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت به دست آمد.

مهندسان شرکت می‌گویند در همین جاده خودرو را بارها تست کرده اند و بیشترین مسافت طی شده حدود ۵۰۷ کیلومتر بوده است. این پیمایش  با یک سرنشین و میانگین سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت به دست آمده است.

آلایندگی و زیرساخت های CNG

پس سوخت گازوئیل و بنزین، CNG نیز یکی از مهم ترین سوخت های موجود در سراسر کشور است.

ایران به عنوان دومین دارنده گاز جهان پتانسیل بالایی برای استفاده از سوخت CNG در سیستم حمل و نقل خود دارد.

در کشور بیش از دو هزار جایگاه CNG وجود دارد

به همین دلیل سال هاست که از این سوخت در خودرو های شخصی و عمومی استفاده می شود اما با توجه به مناسب نبودن شرایط خودروهای تولیدی مشکلاتی را برای دارندگان خودرو به وجود می آورد.

این خودرو در هر کیلومتر ۱۱۰ گرم کربن دی اکسید تولید می‌کند که در مقایسه با نمونه بنزینی خود حدود ۶۰ گرم کمتر است.

این عدد در مقایسه با موتور های به روز و سه سیلندر جدید ایران خودرو نیز عدد بسیار خوبی محسوب می شود بطوری که در موتور سه سیلندر با وجود انواع تکنولوژی های روز دنیا، تولید ۱۱۰ تا ۱۲۰ گرم کربن دی اکسید را در هر کیلومتر را نشان می‌دهد.

جمع بندی

دنا توربو تمام گازسوز یک خودرو با پتانسیل خیلی خوب برای بازار خودرو، بخصوص ناوگان عمومی محسوب می‌شود. این خودرو مشکلاتی را که به عنوان معایب خودروهای گازسوز در بالا بیان کردیم را برطرف کرده است.

بخصوص بزرگترین مشکل خودروهای گاز سوز یعنی افت توان نه تنها برطرف شده است بلکه تبدیل به قوی‌ترین خودرو ایرانی شده است و رانندگی لذت بخشی را ارایه می دهد.

اما همانطور که گفته شد زیربندی خودرو نیاز به تغییر دارد و باید برای سیستم جدید مناسب‌سازی شود تا شاهد فرمان پذیری و ترمز گیری در حد توان و گشتاور موتور خودرو باشیم.

اما دوام قطعات خودرو هنوز برای ما مشخص نیست، زیرا این موتور نمونه اولیه است و فعلا در حال تست‌های مختلف هستند ولی طبق گفته مهندسان ایپکو، تمامی قطعات موتور بعد از ۲۰۰ هزار کیلومتر پیمایش بررسی خواهند شد و در آینده گزارش این بررسی را منتشر خواهیم کزد.

 

بیشتر بخوانید:

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایران خودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

از تندر ۹۰ جدید تا دنا گازسوز

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

همه مدیران عامل ایران خودرو ؛ فراز و فرودهای ۹ مدیرعامل گذشته

سایپا چگونه شکل گرفت؟ همه آنچه باید درباره تاریخچه سایپا بدانیم

تاریخ خودرو در ایران ؛ از سلیقه مظفرالدین شاه تا مینیاتوری که تیبا شد

اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند

رضا نیازمند که پیکان را برای خیامی ها انتخاب کرد از تاریخ صنعت خودرو می گوید

واردات خودرو ممنوع نیست ،دولت درحال تخلف است/ نتایج آزادسازی واردات خودرو

احتمال بازگشت خودروهای مزدا و همکاری با لادا و نیسان




21 دیدگاه

  1. سلام
    مثلاً من می خواهم برم مسافرت طرف قشم یا کیش یا کردستان یا زابل یا زاهدان
    پمپ گاز ندارد با ۱۰لیتر بنزین نمیشه

    • دقیقا

      این که بگیم ایرانخودرو سیاست جدیدش اینه که ماشینا بسمت گازسوز شدن حرکت کنند که نشد دلیل که باک ده لیتری بزارن رو ماشین

      مگه بقیه جاهای دنیا که ماشین گازسوز ندارن کیفیت هواشون افتضاحتر از ایرانه؟

      بابا یه باک درست بزارید رو ماشین حالا پیمایشش بشه ۹۰۰ کیلومتر مگه چه ایرادی داره حسودا
      والا
      صندوق عقبشم که کوچیک نیست

  2. سلام مجدد
    آمپر و کیلومتر و آمپر بنزین حدودا ده ۷۰با ۸۰همین بود .
    یکم جدید تر یا دیجی تال بهتر

    • خوب همینو دوگانش کنین با ۱۷۰ اسب یا بیشتر چون گاز خالی احتمال زیادی داره که سوخت کم بیاره اصن ماشین دوگانه میگیرن که سوخت بیشتر داشه باشن با هزینه کمتر مسافت بیشتری برن خوب همین دوگانش کنن 😐😐

      • مثلا میخوان یکار جدید انجام بدن
        جو میگیرتشون میگن اصن کلا cng

        دوستان ایرانخودرو نکنید اینکارا رو حالا که دارید یه تحول جدید ایجاد میکنید باک بنزین و از رو ماشین برندارید دیگه ازون ور پشت بوم دارید میفتید

        (خطاب به دوستانی که آماده شدن بگن باک بنزین و برنداشتن: باک ده لیتری بودن و نبودنش یکیه. حتی اگه با گاز ۴۰۰ کیلومتر هم بره. تو جاده که موندی متوجه میشین)

  3. لطفاً
    در صورت تایید و تولید
    فراوان باشد
    لطفاً از تکنولوژی جدید دیجی تال آمپرها استفاده کنید
    لطفاً روی آپشنها بیشتر کار بشه
    لطفاً سانروف و تکنولوژی بیشتر
    ایران و ایرانی بهتر از این ارزششو داره

  4. موتور قوی تر مثل موتور زانتیا ماکسیما قدرت و سرعت روش کار بشه
    یا موتور تویوتا یاریس کم مصرف بودن روش کار بشه برای گاز سوز کردن

      • اینجا دو تا سوال مطرحه:
        ۱. با توجه به اینکه مخزن گاز زیر ماشین تعبیه شده اگه موقع رانندگی کف ماشین به جای برخورد بکنه خطرناک نیست؟

        ۲. درسته که موتور این ماشین پایه گاز سوز هست اما چرا باید باک بنزین ۱۰ لیتری روش نصب بشه؟
        با توجه به اینکه تعداد پمپ بنزین در جاده ها بیشتر از پمپ گاز هست اگه راننده یه پمپ گاز رد بکنه احتمال اینکه توی جاده بمونه زیاده! و اینکه مگه چی میشه باک بنزین هم ۵۰ لیتری باشه که ماشین پیمایش بیشتری داشته باشه صندوق عقب هم که فضای زیادی داره به نظر نمیاد مشکل ایجاد بشه

  5. سلام موتور گاز سوز و توربو چه طوری می خواهد دوام بیاورد؟ موتور توربو شارژ در حال حاضر مشکلات مربوط به خودش را دارد استهلاک بالا مصرف سوخت بالا سر و صدای موتور و فقط خوبی اش شتاب و قدرتش است که به ضرر های توربو اصلا مناسب نیست حال با گاز سی ان جی چگونه می خواهد دوام آورد؟

  6. اون جایگاهی که شما رفتین سوختگیری کردین معیار دستگاهش برحسب متر مکعب بوده نه کیلوگرم چون الان هر کیلو گاز طبیعی ۶۵۶تومان هست که با ۱۲هزار تومان شما۱۸کیلو سوختگیری کردین

  7. این موتور گاز سوز توربو رو اگر روی تارا می‌گذاشت بهتر بود. چون هم صندوق بزرگتری داره و فضای صندوق بهتری خواهیم داشت و فرمانپذیری بهتری هم بخاطر مکان کپسول میده و هم ماشینی با این قدرت و شتاب نیاز به پایداری در سر پیچ ها است که تارا کنترل پایداری دارد.

  8. خودروی خوبی به نظر میرسه اما باک ده لیتری کمه حداقل باید ۳۰ لیتر باک داشت.
    گاهی پمپ گازها تعطیل هستند برق میره یا جایگاه در حال تعمیر و بازسازیه راننده با ده لیتر بنزین چکار کنه؟
    مگر اینکه راننده در صندوق عقب بنزین گالون بنزین بذاره که خطرناکه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط