منصوری در دادگاه متهم شد / سرنوشت خودرو ۴XX Siracusa چه خواهد شد؟

از دست ندهید

منصوری کمپانی تیونینگ مشهوری که مدل های آن همواره جنجال های بسیاری به پا کرده، دچار دردسر شده است. دادگاهی در اتحادیه اروپا این کمپانی تیونینگ را به کپی کاری متهم کرده است. به نظر می رسد طرح مدل Mansory 4XX Siracusa چندان به مذاق مدیران فراری خوش نیامده و از همین رو اقدام به شکایت علیه کمپانی تیونینگ منصوری کرده اند.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – موفقیت کمپانی منصوری در دنیای تیونینگ خودروهای خاص بر کسی پوشیده نیست. اما خودروهای این کمپانی همواره جنجالی بوده و هستند. گروهی از علاقه‌مندان به خودرو از طرح های نهایی این کمپانی به شدت انتقاد می کنند. به اندازه ای که شعار Man Sorry (متاسفم!) را برای محصولات آن انتخاب کرده اند.

اما بسیاری از دوست داران خودروهای تیونینگ شده همواره از مدل های این کمپانی موفق حمایت کرده اند. می دانیم که مشتری های این برند تیونینگ همواره خاص بوده و بعضاً ناشناخته هستند. بسیاری از افراد متمول در جهان اتومبیل های خود را به دست منصوری می سپارند و نمونه هایی که تحویل می گیرند خاص، منحصر به فرد و جنجالی است. اما شاید رأی این دادگاه باعث شود منصوری در طرح های نهایی خود از این پس محتاط تر باشد.

چرا منصوری در دادگاه متهم شد؟

کمپانی فراری به هیچ عنوان اجازه نمی دهد تا یک کمپانی دیگر محصولی مشابه طراحی و به تولید برساند. این دقیقاً همان علتی بود که کمپانی تیونینگ منصوری را به دادگاه کشاند.

فراری مدعی بود که منصوری با الگو برداری از مدل FXX K محصولی را براساس فراری ۴۸۸ GTB طراحی کرده که Mansory 4XX Siracusa نام دارد.

به نظر می رسد مدیران فراری اصلاً از طرحی شبیه به خودرو ۲/۶ میلیون دلاری خود که بر روی محصولی ۲۵۰/۰۰۰ دلاری اجرا شده راضی نبودند. طرحی که براساس ادعای فراری کاملاً شبیه به هایپرکار آنها بوده و دلیلی ندارد که بر روی محصول تولید انبوه آنها پیاده سازی شود.

شکایت فراری از منصوری

در ابتدا کمپانی فراری از Mansory Design & Holding GmbH در دادگاه Bundesgerichtshof کشور آلمان شکایت کرد. دلیل این شکایت «نقض حقوق طرح های ثبت نشده» بود.

این پرونده به دیوان عدالت اتحادیه اروپا (CJEU) در لوکزامبورگ رسید و در ۲۸ اکتبر بیانیه ای صادر شد. همانطور که رویترز گزارش داده است؛ «اگر بخشی قابل مشاهده از یک محصول که به وضوح با خطوط، رنگ‌ها، شکل ها یا بافتی خاص مشخص شده باشد، می توان آن را به عنوان بخشی از حقوق طراحی یک محصول در نظر گرفت.» این بخشی از بیانیه صادر شده دادگاه لوکزامبورگ در مورد پرونده C-123/20 فراری و منصوری بود.

این بدان معنا بود که دادگاه حق و حقوق طراحی فراری FXX K که خودرویی مخصوص پیست های مسابقه ای است را به رسمیت شناخت. از همین رو خودرو Siracusa کمپانی منصوری یک طرح کپی از این محصول فراری قلمداد شد.

چه مواردی کپی شناخته شد؟

همانطور که در تصاویر نیز مشخص است، ویژگی های مورد بحث در این دادگاه طراحی سپر جلو و خطوط روی کاپوت بود. کیت بدنه منصوری در حقیقت سعی دارد خطوطی را به بیننده القا کند که در نگاه اول این خودرو با مدل FXX K مشابه به نظر برسد.

طرح سیاه رنگ روی کاپوت و ورودی های سیاه رنگ هوا بر روی سپر محصول منصوری کاملاً مشابه فراری FXX K است.

دادگاه منصوری و فراری و شباهت خودروها
دادگاه منصوری و فراری و شباهت خودروها

آینده کمپانی های تیونینگ چه خواهد شد؟

در حقیقت تنها کمپانی منصوری اقدام به تقلید از یک مدل گران قیمت نکرده است. اخیراً DarwinPRO Aerodynamics هم کیت بدنه ای برای مکلارن ۷۲۰s طراحی کرده که کاملاً مشابه مدل Senna است.

هنوز مشخص نیست که کمپانی منصوری چه اقدامی در برابر رأی این دادگاه خواهد کرد. آیا مدل ۴XXSiracusa کاملاً حذف خواهد شد یا این کمپانی تیونینگ باید هزینه سنگینی بابت این اقدام خود بپردازد؟

اما چیزی که کاملاً مشخص شد این است که رأی این دادگاه یک هشدار جدی به کمپانی های تیونینگ و تولید کیت بدنه است. کمپانی هایی که از این پس باید خلاقیت بیشتری در طرح های نهایی خود داشته باشد و کپی کاری را در پیش نگیرند!

بیشتر بخوانید:

ام وی ام X22 پرو در راه بازار / هاچ بک کراس چینی با موتور یک لیتری!

زمان عرضه به بازار کراس‌اوور ایران خودرو

خودروهای آینده از رنو پنج برقی تا مگان الکتریکی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط