قیمت مواد اولیه سرسام‌آور است / رانت ۵۰ هزار میلیاردی بین کارخانه و بازار

از دست ندهید

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در حال حاضر رانت ۵۰ هزار میلیاردی بین کارخانه و بازار خودرو وجود دارد، گفت: قیمت مواد اولیه سرسام‌آور شده و ما مجبور به خرید بالاتر از قیمت جهانی هستیم. مازیار بیگلو گفت: گرانی‌های بازار خودرو ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات عرضه خودروسازان بوده است.

بیت ران – دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: مشخص نیست برای افزایش قیمت مواد اولیه از چه قانونی تبعیت می‌کنند. در حال حاضر قیمت فولاد ۱۰ تا ۱۲ درصد بالاتر از قیمت جهانی است. اگر فولاد را از روسیه بخریم ارزان‌تر می‌شود. فعلا مس، پتروشیمی و فولاد انحصاری شده‌اند و ما مجبور به خرید بالاتر از قیمت جهانی هستیم.

وی ادامه داد: دستمزد و هزینه‌های سربار ۵ درصد روی هزینه تمام شده تاثیر دارند و ۸۰ درصد قیمت خودرو مربوط به قطعه و مواد اولیه می‌شود. قطعه هم که به دلیل افزایش قیمت مواد فولادی با گرانی افسارگسیخته مواجه شده‌ است.

بیگلو افزود: از سوی دیگر نیز تعداد قطعات در میز پنجم خودکفایی کمتر از ۱۰ قطعه است در صورتی که در میز اول خودکفایی ۸۰ قطعه را مدنظر داشتیم. هر چه جلوتر می‌رویم تعداد قطعاتی که خودکفا می‌شود وابستگی‌شان یا به تکنولوژی که نداریم یا به مواد اولیه‌ای که نداریم، بیشتر می‌شود. به عنوان مثال ورق استیل و پلیمرها در ایران تولید نمی‌شوند از این رو هر چقدر هم به خودکفایی برسیم باز باید ورق استیل و پلیمرها را از خارج بخریم.

اجازه کاهش قیمت خودرو را نمی‌دهند!

دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: همچنین در حال حاضر رانت بین قیمت کارخانه و بازار ۵۰ هزار میلیارد تومان است. کسانی که این رانت را در دست دارند مسلما اجازه نمی‌دهند قیمت خودرو کاهشی شود یا بازار به ثبات برسد. شبکه‌هایی هستند که بازار را مدیریت می‌کنند. هر چقدر قیمت در کارخانه بالا می‌رود قیمت در بازار خارج از تصور بالا می‌رود. به نظر می‌رسد این شبکه‌ها برای خودشان حاشیه سودی را تعریف کرده‌اند که در هر صورت باید این حاشیه سود را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که قیمت‌گذاری خودرو ساماندهی نشود و موجب توزیع سود و رانت بی‌حساب و کتاب در دست عده‌ای خاص شود، همین اتفاقات در بازار می‌افتد.

بیگلو تصریح کرد: اینکه می‌گوییم واردات خودرو همراه با قیمت‌گذاری آزاد شود به این دلیل است که این رانت و سوداگری از بین برود. این سود عاید سوداگر می‌شود و مالیاتی هم نمی‌دهد و مصرف‌کننده هم مجبور به خرید از بازار آزاد است.

در حالی که در صورت توقف سیاست قیمت‌گذاری دستوری، سود خودروسازان بهتر می‌شود و از این محل می‌توانند مالیات به دولت بدهند و بساط رانت هم از بازار خودرو برچیده شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان اظهار کرد: نامه درخواست ما برای آزادسازی واردات و قیمت‌گذاری همچنان در مجلس است. در صورت استقرار دولت جدیدا مجدد این مساله را پیگیری می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

حذف پراید و پژو ۴۰۵ از خطوط تولید چه نتایجی را به دنبال داشت؟

پیش فروش جدید ایران‌خودرو / ۵ گزینه خرید خودرو برای سال آینده!

آئودی Skysphere الکتریکی با ۶۳۲ اسب بخار قدرت معرفی شد / مشخصات فنی

آشنایی با انواع باتری ماشین، فناوری‌ها و نحوه نگه‌داری از آنها

گزارش کیفیت خودرو ها در خرداد / X33 پرچم‌دار بی کیفیت‌ترین‌ها

سوسیس فولکس واگن نایاب می‌شود! / کارکنان VW تا سال ۲۰۲۵ وگان می‌شوند

کارنامه خودرویی دولت یازدهم و دوازدهم / وزرایی که تیشه به ریشه خودروسازی زدند

در نتیجه تماس تلفنی رئیسی و مکرون / قفل فرانسوی خودروسازی ایران باز می‌شود؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط