تایر خودرو را چگونه نگهداری و چه زمانی تعویض کنیم؟

از دست ندهید

گرچه به طور رسمی هیچ تاریخ انقضای خاصی برای تایر خودرو اعلام نمی‌شود، اما خودروسازان توصیه می‌کنند که حداکثر پس از گذشت شش سال حتما باید تایرها تعویض شوند.

بیت ران – برای سال‌ها مردم برای تشخیص صحت و سلامت یک تایر، تنها به میزان عمق آج‌ های آن توجه می‌ کردند و با در نظر گرفتن میزان صاف شدگی ظاهری آن‌ ها اقدام به تعویض تایر خودرو خود می‌ کردند.

معمولا اگر عمق آج تایر خودرو در حد معقولی باشد، مالک فرض می‌کند که تایر سالم است و مشکلی ندارد. فارغ از آنکه به نسبت به عامل مهم سن تایر تاملی نموده باشد.

این اهمال می‌تواند بسیار خطرناک باشد. یادتان باشد که تایر های قدیمی ورای میزان صاف شدگی و عمق آج‌ها، می‌ توانند بسیار خطرناک و مهلک باشند.

به عنوان مثال در یک تصادف در سال ۲۰۰۸ میلادی، راننده فورد اکسپلورر مدل ۱۹۹۸ بجای خرید لاستیک نو برای خودرویش، از تایر کهنه استفاده می‌کند.

دو هفته بعد حین حرکت تایر خودرو می‌ترکد، خودرو منحرف شده و موجب مرگ یک موتور سوار می‌شود. تحلیل‌ها نشان داد که عمر آن تایر کهنه بیش از ۱۰ سال بوده است.

برای برخی افراد تایر کهنه به هیچ وجه به عنوان یک مسئله و مشکل مهم مطرح نیست. چرا که آن‌ ها معمولا حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر در سال با خودرو مسافرت می‌کنند و در اثر این میزان پیمایش، تایر ها در کمتر از ۳ یا ۴ سال آج خود را از دست داده و صاف می‌شوند. بنابراین مالک مجبور می‌شود که در سر موعد آن‌ها را تعویض کند.

اما اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که کمتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنید، باید استهلاک تایر ها را جدی بگیرید. همچنین اگر یک خودروی کارکرده خریداری کرده‌اید نیز باید نسبت به طول عمر تایر ها توجه لازم را داشته باشید.

با گذر زمان چه اتفاقی برای لاستیک های کهنه می‌افتد؟

«شان کین» رئیس موسسه راهبردها و تحقیقات ایمنی، تایر کهنه را با یک کش لاستیکی کهنه مشابه می‌دانند. اگر شما یک کش لاستیکی کهنه را بکشید، شروع به ترک خوردن کرده و قابلیت ارتجاعی و استحکام لازم را از خود نشان نداده و خیلی زود از هم خواهد گسست.

تَرَک‌های ریز در تایر ها با گذشت زمان شروع به گسترش نموده و در سطح درونی و بیرونی تایر خودرو قابل مشاهده خواهند بود. این ترک‌ها در نهایت می‌توانند موجب جدا شدن رشته سیم‌های فلزی تایر خودرو از بخش لاستیکی شده و منجر به کاهش کنترل پذیری خودرو و یا ترکیدگی تایر شوند.

نگهداری نامناسب و یا حرارت می‌تواند سرعت فرآیند پیرشدگی تایر را افزایش دهد. آقای کین و سازمان متبوعش بیش از ۲۵۰ تصادف را که در آن‌ها عمر تایر ها بیشتر از ۶ سال بوده مورد بررسی قرار داده‌اند.

در بسیاری از این تصادفات به موجب جداشدگی موضعی سیم‌های فلزی از بخش لاستیکی تایر، کاهش کنترل پذیری خودرو رخ داده و باعث واژگونی آن شده است. حدود ۲۲۳ نفر کشته و ۳۰۰ مجروح جزو آمار این تصادفات هستند.

هر تایری که به اندازه کافی در جاده بوده، به تدریج تسلیم مرور زمان خواهد شد. تایر های با طول عمر بالاتر دارای ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که فرایند پیرشدگی تایر خودرو را به تعویق می‌اندازند، اما به هیچ عنوان آن را متوقف نخواهند نمود.

یک لاستیک خودرو چه مدت دوام می‌آورد؟

تولید کنندگان تایر و خودروسازان عقاید مختلفی پیرامون عمر تایر ها دارند. بسیاری از خودروسازان معتبر نظیر بنز، نیسان و فورد فارغ از میزان صاف شدگی توصیه می‌کنند که تایر ها را نهایت هر شش سال تعویض کنید.

تولیدکنندگان تایر مانند کانتیننتال و میشلین می‌گویند که تایر خودرو می‌تواند تا ۱۰ سال هم عمر کند. اما بعد از سال پنجم باید به طور مرتب مورد بازرسی قرار بگیرد.

انجمن تولید کنندگان تایر اعلام کرده که نمی‌توان طول عمر مشخصی را برای تایر تعیین کرد چرا که عواملی مانند حرارت، نحوه انبارداری و شرایط استفاده می‌توانند بر طول عمر تایر تاثیر بگذارند.

حرارت

گرما باعث می‌شود که تایرها زودتر عمر مفید خود را پشت سر بگذارند. همچنین قرار گرفتن تایر در معرض نور آفتاب یا شرایط آب و هوایی مرطوب ساحلی نیز می‌تواند فرآیند پیر شدن تایر را تعجیل نماید. بنابراین خودرو‌هایی که معمولا در اینگونه مناطق آب و هوایی تردد می‌کنند باید زودتر تایر هایشان تعویض شود.

نحوه انبارداری تایرها

این مورد درباره تایرهای زاپاس یا آن‌هایی که مدت‌ها در گوشه انبار افتاده‌اند کاربرد دارد. لازم است بدانید که تایرهای بلااستفاده نسبت به تایرهایی که تحت سرویس قرار دارند، زودتر پیر می‌شوند.

شرایط استفاده و کاربرد تایرها

به عنوان مثال اینکه آیا تایرها به درستی تنظیم باد شده یا نه، می‌تواند بر طول عمر تایرهای خودرو تاثیر بگذارد. تایر کم باد زودتر معیوب خواهد شد.

همچنین اینکه آیا تا به حال تایر پنچرگیری شده یا نه نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد. تایر خودرو‌هایی که فقط آخر هفته مورد استفاده قرار می‌گیرند در قیاس با آن‌هایی که هر روز مسافت قابل توجهی را طی می‌کنند، به طرز متفاوتی پیر و کهنه خواهد شد.

عمر لاستیک‌ را چگونه تعیین کنیم؟

دیواره کناری تایر شامل برخی اعداد و ارقام است که می‌توان به کمک آن عمر تایر را تعیین کرد. تایرهای تولید شده بعد از سال ۲ هزار یک کد ۴ رقمی دارند که دو رقم اول نشان‌دهنده هفته تولید تایر و دو رقم دوم نشان دهنده سال تولید آن است. به عنوان مثال یک تایر با کد ۰۵۱۱، در هفته پنجم سال ۲۰۱۱ میلادی تولید شده است.

بعد از بررسی کردن تاریخ تولید تایر توصیه می‌شود حتما تایر طی دوره‌های منظم از نظر وجود ترک‌های ریز و درشت و نیز میزان خوردگی آج و سایر عیوب مورد بازرسی قرار بگیرد. ضمنا لرزش و یا تغییر در ویژگی‌های دینامیکی تایر می‌تواند نشان دهنده پیرشدن تایر باشد.

تایر کارکرده نخرید

گرچه قیمت بالای تایر‌های نو عامل جذابیت تایر‌های دست دوم است، اما نباید تایر دست دوم بخرید چراکه از نوع شرایط نگهداری و کیفیت آن اطلاعی ندارید.

این تایر می‌تواند توسط میخ سوراخ شده و یا عیب دیگری داشته باشد که تشخیص آن دشوار است. بنابراین بهتر است از خرید تایر دست دست دوم اجتناب نمایید.

مطمئن شوید که تایر نو خریداری می‌کنید

صِرف نو بودن ظاهری یک تایر دلیل بر تازگی باطنی آن نیست. بنابراین پیش از خرید تایر تاریخ تولید آن را حتما چک نمایید و اگر بیش از سه سال از تولید آن گذشته است آن را نخرید.

به طور کلی نمی‌توان مقررات خاصی برای تعویض اجباری تایر‌ها در موعد مشخص اعلام نمود. اما توصیه می‌کنیم که به طور مرتب و ترک‌های تایر را به طور چشمی بررسی کنید.

در صورت خوب بودن وضعیت ظاهری تایر، نهایتا بعد از ۵ سال حتما نسبت به تعویض تایر‌ها اقدام کنید. چرا که احتمال دارد عمر شما به تعویض این تایر‌ها وابسته باشد پس لطفا هرگز در این باره خساست به خرج ندهید.

بیشتر بخوانید:

گران ترین پلاک جهان متعلق به کدام خودرو است و در کجا تردد می‌کند؟

قرعه‌ کشی ایران‌خودرو هم حذف می‌شود؟ / فروشنده برای خریدار باید فرش قرمز پهن کند

پاگانی هوایرا BC پاچتو تمپستا با قدرت ۸۱۵ اسب بخار معرفی شد

تارا اتوماتیک و سمند نیمه اتوماتیک چه زمانی وارد بازار خواهند شد؟

مرکز آمار میزان رشد تورم فصلی و سالانه خودرو را اعلام کرد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط