دلیل ممنوعیت واردات خودرو از زبان حسن روحانی / درس عبرت یک تصمیم

از دست ندهید

دلیل ممنوعیت واردات خودرو در دولت پیشین چه بود؟ حسن روحانی رئیس‌ جمهوری پیشین در آخرین جلسه هیات وزیران دولت دوازدهم از دلایل ممنوعیت واردات انواع کالا از جمله خودرو گفت و تاکید کرد این اقدام، سبب افزایش قیمت کالاهای مورد نظر شده است.

بیت ران – طبق اظهارات روحانی، دولت در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌های سخت، چاره‌ای جز ممنوع کردن واردات کالاهای مختلف از جمله خودرو (در راستای مدیریت منابع ارزی) نداشته است.

با این حال، وی تاکید کرده که ممنوعیت موردنظر سبب افزایش قیمت کالاها شده است. روایت روحانی از ممنوعیت واردات کالا و گرانی آنها اما می‌تواند درس عبرتی برای دولت جدید باشد. چه آنکه نشان می‌دهد ممنوعیت و بگیر و ببند در اقتصاد، معمولا منجر به کنترل قیمت نمی‌شود و حتی نتیجه عکس نیز می‌دهد.

دلیل ممنوعیت واردات خودرو چه بود؟

دولت در خرداد ۹۷ و پس از آنکه برجام از سوی آمریکا نقض شد، تصمیم گرفت واردات بسیاری از کالاها از جمله خودرو را ممنوع کند تا ارز کمتری از کشور خارج شود.

با ممنوعیت واردات اما بازار خودروهای خارجی در کشور ملتهب شد و قیمت‌ها اوج گرفتند. اوج‌گیری قیمت در بازار وارداتی‌ها البته ناشی از رشد قیمت ارز بود. اما ممنوعیت واردات نیز نقش بسیار مهمی در این ماجرا ایفا کرد.

فعالان عرصه واردات تلاش زیادی کردند تا دولت را بابت لغو ممنوعیت موردنظر قانع کنند و حتی پیشنهاد ورود خودرو بدون انتقال ارز را هم دادند. با این حال دولت هرگز زیر بار نرفت.

حتی مجلس شورای اسلامی نیز تلاش کرد تا به نوعی ممنوعیت واردات خودرو را بردارد. اما این اتفاق نیز رخ نداد تا قفل واردات خودرو در دولت دوازدهم باز نشود.

حالا با روی کار آمدن دولت سیزدهم، واردکنندگان امیدوارند بتوانند سیاستگذاران را بابت لغو ممنوعیت و ازسرگیری واردات خودرو به کشور قانع کنند.

ممنوعیت واردات علاوه بر اینکه قیمت را در بازار وارداتی‌ها بالا برد، بازار خودروهای داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داد. در واقع با رشد شدید قیمت خودروهای خارجی در کشور، سقف قیمت داخلی‌ها هم افزایش یافت تا تبعات ممنوعیت موردنظر، دامان کل بازار را بگیرد.

حالا با توجه به گذشت سه سال از ممنوعیت واردات خودرو اثبات اثرات منفی آن بر بازار و همچنین از بین رفتن هزاران شغل، واردکنندگان امیدوارند دولت جدید به ازسرگیری واردات روی خوش نشان دهد.

اثرات آزادسازی واردات بر بازار داخلی

به گفته کارشناسان، با آزادسازی واردات، قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور شکسته می‌شود و اثر این اتفاق را می‌توان در بازار داخلی‌ها نیز لمس کرد.

باید منتظر ماند و دید سیاست کلی دولت سیزدهم در حوزه واردات چیست و آیا مسوولان آتی وزارت صنعت، معدن و تجارت میلی به باز کردن توقف واردات دارند یا آنها نیز راه دولت دوازدهم را خواهند رفت.

به نظر می‌رسد احیا یا عدم احیای برجام و بود و نبود تحریم، نقش مهمی در تصمیم دولت بابت لغو یا ادامه ممنوعیت واردات خودرو خواهد داشت.

در صورت احیای برجام و لغو تحریم، درآمدهای ارزی کشور افزایش می‌یابد. بنابراین فضا برای ازسرگیری واردات خودرو فراهم خواهد شد.

این البته در حالی است که حتی اگر برجام احیا نشود و تحریم پابرجا بماند نیز گزینه واردات خودرو بدون انتقال ارز، روی میز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

باتری سدیم آیون از سوی CATL معرفی شد / لیتیوم آیون کنار گذاشته می‌شود؟

۵ نشانه خرابی واتر پمپ خودرو که باید حین رانندگی به آن توجه کنید

خرید خودرو با کارت ملی / مسیر قرعه‌کشی خودرو چگونه تغییر می‌کند؟

قیمت پراید در بازار آزاد به مرز ۱۵۰ میلیون تومان می رسد؟

چرا فروش فوق‌‌ العاده خودروسازان متوقف شد؟ توضیحات دبیر انجمن خودروسازان کشور

سند سیاستی توسعه صنعت خودرو چیست؟ / شروط «صمت» برای آزادسازی قیمت خودرو

منبع: دنیای اقتصاد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط