پژو ۹X8 با ۶۸۰ اسب بخار قدرت محدود شده، در مسابقات لمانز رقابت خواهد کرد

از دست ندهید

پژو ۹X8 ابر خودرو جدید این کمپانی فرانسوی قرار است در مسابقات لمانز سال ۲۰۲۲ حضور داشته باشد. این خودرو در کلاس هایپر کار ها رقابت می کند.

بیت ران – پژو پس از سال‌ها غیبت در عرصه خودروهای سوپراسپرت، سرانجام هفته گذشته خودرو هیبریدی خود را با نام ۹X8 معرفی کرد. سال آینده فدراسیون اتومبیل‌رانی جهانی (FIA WEC) قصد دارد مسابقات ۲۴ ساعته استقامت لمان را در کلاس هایپرکار برگزار کند و پژو، ۹X8 برای این هدف عرضه می‌ کند.

به گفته پژو اسپرت، ۹X8 در رده اتومبیل‌ های افسانه‌ ای این شرکت قرار دارد که در رقابت‌ های لمان خوش درخشیده‌ اند. پژو در سال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۳ و ۲۰۰۹ با خودروهای ۹۰۵ و ۹۰۸ به عنوان قهرمانی جهان در مسابقات ۲۴ ساعته لمان دست یافت و نام پژو ۹X8 برگرفته از خودروهای مسابقه‌ای شرکت فرانسوی است.

عدد ۸ با توجه به استراتژی نام‌گذاری اتومبیل‌ های جدید پژو مانند ۲۰۸، ۲۰۰۸ و… انتخاب شده و حرف X به گفته کارشناسان طراحی پژو، استفاده از سیستم چهارچرخ محرک با قوای فنی هیبریدی ۹X8 را نشان می‌ دهد.

مشخصات فنی

پیشرانه پژو ۹X8 یک موتور ۲٫۶ لیتری خورجینی V6 با فناوری تویین توربوشارژ و توانایی تولید حداکثر ۶۸۰ اسب بخار قدرت دارد. پیشرانه این خودرو از نوع موتور وسط یا به‌اصطلاح Mid-engine است (موتور بین دو محور جلو و عقب قرار دارد). اما پژو برای ۹X8 یک موتور الکتریکی نیز تدارک دیده است. این موتور برقی در محور جلو قرار گرفته و ۲۰۰ کیلووات (۲۷۲ اسب بخار) قدرت دارد.

باتری و پیشرانه پژو جدید همواره در حال تغییر است. اما با مشخصات فوق در مسابقات استقامت لمان شرکت می‌ کند. پژو همچنین اعلام کرد که در حال توسعه یک گیربکس هفت سرعته برای این خودرو منحصر به فرد است.

براساس قوانین حاکم بر مسابقات، مجموع قدرت تولید شده از موتور احتراق داخلی و برقی نباید فراتر از ۶۸۰ اسب بخار باشد. این محدودیت نیز با نرم افزارها و سخت افزارهای تعیین شده کنترل خواهد شد.

فدراسیون جهانی اتومبیلرانی باور دارد در نتیجه این محدودیت در بخش قدرت موتور، اتومبیل ها در مسابقه می توانند نزدیک تر رقابت کنند. این بدان معناست که امکان سبقت گیری بالاتر رفته و مهندسان نیز می توانند بدون دور زدن قوانین، به بهبود عملکرد موتور تمرکز داشته باشند.

طراحی نوآورانه

با نگاهی دقیق‌تر به چراغ‌های جلو و عقب ۹X8 امضای محصولات جدید پژو را مشاهده می‌کنید. موضوعی که طراحان خودروهای مسابقه‌ای را شگفت‌زده کرد، نوآوری در طراحی ظاهری پژو ۹X8 است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این خودرو باله عقب ندارد. به گفته طراحان پژو اسپرت، طراحی آیرودینامیک خودرو به گونه‌ای است که نیازی به باله عقب نخواهد داشت.

پژو 9X8 / این خودرو مسابقه ای بدون بال عقب طراحی شده است.
پژو ۹X8 / این خودرو مسابقه ای بدون بال عقب طراحی شده است.

در مقررات مسابقات لمان آمده است که خودروها باید عنصر آیرودینامیک قابل تنظیم داشته باشند. اما اشاره‌ای به باله عقب ندارد. بر این اساس پژو نه‌تنها مقررات را زیر پا نگذاشته است، بلکه این نوآوری شرکت در آینده یک مزیت بزرگ در طراحی اتومبیل‌های مسابقه‌ای محسوب می‌شود. حال باید ببینیم پژو با سبک جدید طراحی خود، توانایی رقابت با تویوتا، تیم برتر مسابقات لمان و دیگر تیم‌ها را دارد یا خیر.

جین مارک فینوت مدیر تیم طراحی خودرو استلانتیس می‌گوید: فقدان باله عقب در پژو ۹X8 یک گام بزرگ در طراحی آیرودینامیک اتومبیل‌های مسابقه‌ای است. ما به درجه‌ای از کارایی آیرودینامیک رسیده‌ایم که می‌توانیم این بخش خودرو را حذف کنیم. چرا و چگونه میسر شدن آن را نپرسید. ما قصد داریم این راز را تا جایی که امکان دارد، مخفی نگه داریم.

بیشتر بخوانید:

ماسل کار برقی دوج با شتاب صفر تا صد کیلومتر ۲ ثانیه ای تولید خواهد شد

خودروهای برقی مرسدس بنز از سال ۲۰۳۰ جایگزین تمامی مدل‌ها خواهند شد

تارا برقی ایران خودرو با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد

فروش اقساطی محصولات کرمان موتور آغاز شد / چه خودروهایی عرضه می شوند؟

منبع: زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط