خودروهای برقی مرسدس بنز جایگزین مدلهایی خواهند شد که از موتورهای احتراق داخلی و هیبریدی استفاده می کنند. دایملر سرعت تولید خودروهای الکتریکی را افزایش میدهد و قصد دارد پیشرانههای احتراقی را تا قبل از پایان دهه جاری میلادی بهطور گسترده از محصولات خود حذف کند.
بیت ران – دایملر و مرسدس بنز در حال افزایش سرعت حرکت به سمت حملونقل الکتریکی هستند و قصد دارند تا قبل از پایان این دهه، پیشرانههای احتراق داخلی را تا حد زیادی از محصولات حذف کنند. یکی مقامات عالیرتبه مطلع از طرح به Automobilwoche، یکی از نشریات همکار اتوموتیو نیوز اروپا، گفت: «دایملر ابتدا از تولید خودروی الکتریکی (شامل مدلهای برقی و هیبریدی) به سمت تولید خودروهای تمام برقی حرکت میکند.»
اظهارات مسئولان دایملر به این معنی است که هر مدل تولیدی دارای یک نسخه کاملاً الکتریکی خواهد بود. درحالیکه تولید، فروش و ساختار به کسبوکاری بدون پیشرانههای دیزلی و بنزینی تبدیل میشود. به گزارش Automobilwoche، خودروهای پلاگین هیبریدی نیز میتوانند پس از سال ۲۰۳۰ دیگر نقشی در سبد محصولات دایملر نداشته باشند.
البته در ابتدا تاریخ مشخصی برای حذف پیشرانههای احتراقی وجود ندارد. زیرا بسته به زیرساخت شارژ، پس از سال ۲۰۳۰ در برخی از بازارها هنوز تقاضا برای چنین مدلهایی وجود خواهد داشت.
جزئیات این طرح چه زمانی اعلام می شود؟
منابع مطلع به Automobilwoche گفتند که اُلا کالنیوس، مدیرعامل دایملر، قصد دارد جزئیات این طرح را در مراسم روز استراتژی در ۲۲ جولای ارائه بدهد. انتظار میرود این خودروساز برنامههای خود را برای معرفی پلتفرمهای جدید برای مدلهای الکتریکی بیشتر و همچنین سیستم عامل اختصاصی، در سال ۲۰۲۴ اعلام کند.
پیش از این، دایملر اعلام کرده بود که انتظار دارد تنها خودروهای پلاگین هیبریدی یا مدلهای کاملاً برقی بیش از ۵۰ درصد فروش خودروهای سواری را تا پایان دهه جاری میلادی به خود اختصاص بدهند. مسئولان دایملر در تماس با اتوموتیو نیوز اروپا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند.
حرکت به سمت تولید خودروی تمام برقی، مرسدس بنز را در ردیف سایر خودروسازانی قرار میدهد که به سمت فروش مدلهای الکتریکی گام برمیدارند. بهویژه در اروپا که انتظار میرود محدودیتهای شدیدتر برای انتشار دیاکسید کربن باعث شود پیشرانههای احتراقی طی سالهای آینده به کلی حذف و جایگزین شوند.
استراتژی سایر رقبا چیست؟
مایکل لوشلر، مدیرعامل اوپل، روز پنجشنبه در جریان بهروزرسانی استراتژی خودروهای الکتریکی استلانتیس گفت این خودروساز تا سال ۲۰۲۸ به یک برند تمام الکتریکی در اروپا تبدیل خواهد شد.
ماه گذشته آئودی اعلام کرد که تولید پیشرانههای احتراقی تا اوایل دهه آینده به جز در چین پایان مییابد. برند جگوار نیز مدتی قبل اعلام کرد که از سال ۲۰۲۵ تمام الکتریکی خواهد شد.
ولوو و بنتلی انتظار دارند تا سال ۲۰۳۰ تنها سازندهی مدلهای برقی باشند. فورد اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ فقط خودروهای تمام برقی در اروپا میفروشد.
رویکرد بیامو با احتیاط بیشتری همراه بود. این شرکت انتظار دارد نیمی از فروش تا سال ۲۰۳۰ به مدلهای تمام برقی اختصاص مییابد. فولکسواگن هم قصد دارد با تغییر جهت به سمت تولید وسایل نقلیه کاملاً برقی، ابتدا فروش خودروهای مجهز به پیشرانههای احتراقی را در اروپا تا سال ۲۰۳۵ متوقف کند و بعداً این کار را در ایالات متحده و چین به انجام برساند.
خودروهای برقی مرسدس بنز اکنون هم در میان تولیدات این کمپانی آلمانی حضور دارند. اما از سال ۲۰۳۰ به بعد، ظاهراً هیچ مدل بنزینی، دیزلی یا هیبریدی دیگری از سوی این کمپانی به بازار ارائه نخواهد شد.
بیشتر بخوانید:
در فستیوال سرعت Goodwood امسال چه خودروهایی برای اولین بار دیده شدند؟
شکست انحصار خودرو؛ سراب هشت ساله صنعت خودروسازی
مالیات خودروهای میلیاردی چگونه اخذ خواهد شد؟ / گام نخست برداشته شد
پیشرانه هیدروژنی عملکرد بهتری در مقایسه با موتور احتراقی دارد؟
منبع: زومیت