دوگانه سوزها نفس های آخر را می کشند / چرا از دوگانه سوز ها استقبال نمی شود؟

از دست ندهید

دوگانه سوزها به اواخر عمر تولید خود در کشور رسیده اند. آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید خودرو در خرداد ماه سال جاری بیانگر آن است که تولید دوگانه‌سوزها نفس‌های آخر خود را می‌کشد. همراه با افزایش قیمت بنزین در دولت نهم، علی اکبر محرابیان، وزیر وقت صنعت اعلام کرد که تصمیمی بر ادامه تولید خودروهای بنزین‌سوز ندارد. او عنوان کرد که در زمانی کوتاه تمام خودروهای کشور دوگانه خواهند شد. هرچند تصمیم به دوگانه‌سوز کردن تمام خودرو های تولیدی بدون فراهم کردن زیرساختی در این زمینه، درنهایت به شکست انجامید. با این حال تولید این نوع خودروها با توجه به تقاضای بالای آن همچنان در دستور کار خودروسازان قرار داشت.

بیت ران – حال به نظر می‌رسد که با شرایط تحریمی کشور که تامین قطعات دوگانه سوزها را دشوار کرده و همچنین کاهش تقاضا، خطوط تولید این خودروها دیر یا زود به‌طور کامل متوقف خواهد شد.

بر این اساس آمار خودروسازان در خرداد ماه نشان می‌دهد تنها سایت خراسان ایران‌ خودرو نسبت به تولید دوگانه‌سوزها اقدام می‌کند. باقی سایت‌های تولیدی در این زمینه متوقف مانده‌اند.

آمارهای تولید دوگانه سوزها

طبق آمارهای ارائه‌شده پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در سایت خراسان با ۴۷درصد افت تولید مواجه شده است. این در شرایطی است که آمار تجمعی تولید این خودرو تا خرداد امسال ۲هزار و ۲۲۵ دستگاه بوده است. بر این اساس سال گذشته در این بازه زمانی ۴هزار و ۲۴۹دستگاه از این خودرو به تولید رسیده بود.

پژو پارس دوگانه‌سوز این سایت تولیدی ایران‌ خودرو نیزتا پایان خرداد ماه افت ۸۶درصدی را تجربه کرده است. در شرایطی که تا خرداد ماه سال گذشته هزار و ۳۰۰دستگاه از این خودرو در سایت ایران‌ خودرو خراسان تولید شده بود. اما در سال جاری این میزان به ۱۸۰ دستگاه رسیده است.

اما نکته جالب اینکه سمند دوگانه‌سوز در سایت ایران‌ خودروی تبریز با رشد تولید چشم‌گیری همراه شده است. طبق آمار وزارت صمت سمند LX-EF7-CNG با تولید ۴هزار و ۵۲ دستگاه در سال جاری نسبت به بازه زمانی سال گذشته رشد بیش از ۱۱۹درصدی داشته است.

سرنوشت دوگانه سوزها

همچنین در خودروسازی فردا متعلق به ایران‌ خودرو نیز در سال جاری هیچ خودروی دوگانه‌سوزی تولید نشده است. به این ترتیب آمار کنونی از توقف یا کاهش تولید دوگانه‌سوزها در شرایطی حکایت دارد که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان عنوان می‌کند که خودروی دوگانه‌سوز اگر مورد استقبال قرار گیرد، افزایش تولید پیدا می‌کند و در صورتی که میزان استقبال کمی داشته باشد، تولید آن کاهش خواهد یافت.

به این ترتیب دبیر انجمن خودروسازان تاکید دارد که کاهش تولید به‌دلیل میزان استقبال مشتریان از این نوع خودروها کاهش داشته است. اما چرا استقبال روند کاهشی به خود گرفته است؟

آنچه مشخص است به‌دلیل هزینه گزاف تولید این خودروها که برخی از قطعات آن نیز وارداتی است، عرضه نیز با قیمت نسبتا بالایی نسبت به خودروهای بنزین‌سوز انجام می‌شود. بنابراین قیمت بالای این خودروها نسبت به محصول مشابه بنزین‌سوز آن می‌تواند مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از گازسوز‌ها باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر بخوانید:

خودرو برقی بوگاتی با همکاری Rimac تولید خواهد شد یا خیر؟

خودروهای بدون معاینه فنی توسط دوربین ها رصد و جریمه می شوند

صورت‌های مالی خودروسازان بررسی شد / دخل‌و‌خرج خودروسازان در برجام و تحریم

خودرو ارزان قیمت ایران خودرو چقدر به واقعیت نزدیک است؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط