خودرو ارزان قیمت ایران خودرو چقدر به واقعیت نزدیک است؟

از دست ندهید

خودرو ارزان قیمت همواره یک شعار رویایی در صنعت خودروسازی کشور است. بسیاری از مسوولان صنعتی و روسای بنگاه‌ های دولتی، همراه با پایان فعالیت دولت دوازدهم بر وعده و وعید های خود افزوده‌اند.

بیت ران – آنچه مشخص است دولت‌ هایی که در سال آخر یا ماه‌ های پایانی قرار دارند با هدف بهبود کارنامه خود، تمایل به دادن وعده‌هایی دارند که زمان تحقق آن نامعین است. در حوزه خودرو اما این وعده‌ ها به دلیل مشکلاتی که متقاضیان در دسترسی به محصول با‌کیفیت و قیمت مناسب دارند، بیشتر به چشم می‌آید.

خودرو ارزان قیمت با کیفیت و تیراژ مناسب تقریبا وعده تمام مدیران خودروساز در دولت‌های گذشته بود. حال آنکه به دلایل واضح و مشخص هیچ‌گاه عملی نشده است‌. در این زمینه روز گذشته نیز فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌ خودرو از برنامه‌ ریزی این شرکت برای تولید خودروی ارزان گفت‌.

وی درباره تولید خودروی ارزان‌قیمت عنوان کرد یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در حوزه خودروسازی همواره مورد نقد بوده، بهای تمام شده تولید خودرو است. یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام‌شده، طراحی خودرو و حرکت به سمت پلت‌ فرم‌ های مشترک است‌.

وی همچنین به تجربه جهانی کاهش هزینه تولید پرداخته و عنوان کرده تولید در بالاترین تیراژ نیز یکی دیگر از راهکارهای کاهش قیمت تمام‌شده است. زیرا هرچه تیراژ تولید افزایش یابد، هزینه تمام‌شده کاهش خواهد یافت.

خودروسازی داخلی خلاف مسیر جهانی در حال حرکت است!

مقیمی به عنوان مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت خودروساز کشور به‌طور حتم بر اساس تجربیات شرکت‌ های تولید‌کننده بزرگ دنیا، به تبیین مسیرهای کاهش هزینه تولید پرداخته است. این در شرایطی است که مسیر خودروسازی کشور ما برخلاف مسیر جهانی در حرکت است.

آنچه مشخص است طی سال‌های گذشته به‌خصوص در سه سال تحریم، خودروسازان هر چه بیشتر بر تیراژ محصولات تولیدی خود افزوده‌اند، با زیان بیشتری روبه‌رو شده‌اند. از سوی دیگر خودروهایی که داخلی‌سازی بیشتری هم داشتند به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه از خطوط تولید خودروسازان خارج شدند.

پراید و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس دو خودروی پرتیراژی بودند که از قضا ارزان‌ترین محصولات تولیدی کشور هم محسوب می‌شدند. با این حال سال گذشته خودروسازان مجبور به توقف خط تولید این دو محصول شدند. تجربه خودروسازی کشور طی چند سال گذشته نشان داده خودرو ارزان قیمت با تیراژ بالا نمی‌تواند مطابق استانداردهای ایمنی و رفاهی باشد.

چرا که تولید چنین خودرویی با این معیار‌ها به‌طور حتم گران تمام خواهد شد. با آگاهی از این موضوع سال گذشته وزارت صنعت اعلام کرد سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد. این وزارتخانه نیز به‌طور حتم به این موضوع واقف است که با توجه به هزینه تولید و همچنین استانداردهای اجباری تولید، خودروی ارزان نمی‌تواند عملی شود.

در همین زمینه، رضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با توجه به تجربه جهانی، چندی پیش عنوان کرده بود خودرویی که بتواند استانداردهای ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس کند نمی‌تواند کمتر از ۶ هزار دلار قیمت داشته باشد. این رقم با نرخ این روز های ارز بیش از ۱۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر بخوانید:

نتایج قرعه‌ کشی هجدهمین فروش فوق‌ العاده ایران خودرو اعلام شد

۱.۵ لیتری های توربو بازار ایران / از شاهین تا تی۵ ایوو!




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط