برگ سبز خودرو سند رسمی است؟ / نظر رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک

از دست ندهید

برگ سبز خودرو که نیروی انتظامی به عنوان سند مالکیت خودرو صادر می‌کند، سند مالکیت رسمی محسوب نمی‌شود. آقای ذبیح الله خدائیان در نشست خبری گفت: «در بحث برگ سبز سند خودرو، نظر من همان نظر رئیس وقت قوه قضاییه است که در قالب یک بخشنامه به همه کشور اعلام شده و این بخشنامه برای ما در سازمان ثبت اسناد لازم الاجراست.»

بیت ران – وی افزود: در قانون مشخص شده سند رسمی سندی است که در سازمان ثبت اسناد یا دفاتر اسناد رسمی صادر می‌شود. اما آیا نیروی انتظامی مرجع صلاحیت دار برای صدور سند است یا خیر؟ که پاسخ را ماده ۲۹ قانون داده است که نقل و انتقال سند باید در دفاتر اسناد رسمی صادر شود و برگ سبزی که نیروی انتظامی صادر می‌کند در حوزه محدود خودش معتبر است و سند تعویض پلاک خودرو محسوب می‌شود.

برگ سبز خودرو سند رسمی نیست

وی افزود: بنابراین سندی که نیروی انتظامی صادر می‌کند در حد صلاحیت تعویض پلاک معتبر است. اما سند رسمی محسوب نمی‌شود.

خدائیان گفت: «البته بحث تضییع حقوق بیت المال مطرح است کسانی که اقدام به نقل و انتقال خودرو می‌کنند به غیر از بحث مردم عادی افرادی در طول ماه ۲۰ تا ۳۰ مورد نقل و انتقال خودرو دارند که اغلب قیمت‌های خودرو‌ها نیز میلیاردی است بنابراین صد‌ها میلیاد تومان خسارت به بیت المال وارد می‌شود.»

خداییان گفت: «این افراد وقتی به دفاتر مراجعه نمی‌کنند هم فرار مالیاتی دارند و هم حق ثبت به خزانه واریز نمی‌شود. من در این خصوص از سازمان امور مالیاتی تعجب می‌کنم که در این قضیه ورود نمی‌کند. باید این نقل و انتقال‌ها با وجود ماده ۲۹ در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.»

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: «اکنون با عدم مراجعه افراد به دفاتر هم فرار مالیاتی داریم که طرف ممکن است ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان در ماه درآمد داشته باشد. اما یک ریالی مالیات ندهد به ویژه که دلال‌ها کارشان خرید و فروش خودروست و حق دولت در این میان تضییع می‌شود.»

خدائیان گفت: «بنابراین باید دستگاه‌های نظارتی باید بررسی کنند که در طول یک سال چه مقدار فرار مالیاتی از این طریق داریم.»

بیشتر بخوانید:

ثبت معامله خودرو در دفاتر اسناد رسمی اختیاری است / دفاتر کوتاه بیایند




1 دیدگاه

  1. خدایش خنده داره داره مالیات رو مطرح میکنه که این قضیه رو به نفع اونا تموم کنند خواب جوابش خیلی راحته مالیات رو میتونند در شماره گذاری پلیس اعمال کنند که فکر کنم الان هم هست

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط