گرندپری آذربایجان / پرز برنده شد، همیلتون و فرشتاپن امتیاز نگرفتند!

از دست ندهید

گرندپری آذربایجان با پیروزی سرجیو پرز از تیم ردبول به پایان رسید. ششمین گرندپری از فصل ۲۰۲۱ مملو از اتفاقات تلخ و شیرین بود. اتفاقاتی که هر کدام به تنهایی سرنوشت این گرندپری را به نوعی تغییر دادند.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی: دمای پیست خیابانی باکو در لحظه استارت گرندپری امروز نسبت به روز گذشته پایین تر بود. روز گذشته شارل لکلرک راننده تیم فراری توانسته بود پول پوزیشن را بدست آورد. اما این رده اول در استارت تنها چهار دور تداوم داشت. پیش بینی می شد که فراری نتواند رده اولی خود را در این رقابت حفظ کند. سبقت گیری های سریع همیلتون و فرشتاپن پایانی بود بر پیشتازی این تیم در خیابان های باکو.

شارل لکلرک در گرندپری آذربایجان موفق شد به یک رکورد بد فراری پایان دهد. فراری که در سال گذشته نتوانسته بود حتی یک دور هم لیدر مسابقه باشد در این گرندپری مجدداً در رده اول دیده شد.

اولی لکلرک چهار دور طول کشید

لکلرک در استارت توانست موقعیت اولی خود را حفظ کند. لوئیس همیلتون و مکس فرشتاپن هم با فاصله هایی کمتر از یک ثانیه در تعقیب او بودند. سرجیو پرز راننده دیگر ردبول با اینکه مسابقه را از رده ششم آغاز کرده بود یک دور اول فوق العاده را پشت سر گذاشت. او در دور اول توانست خود را به رده چهارم برساند. بدین ترتیب او از سه رده اول دور نشد.

با گذشت چهار دور از شروع مسابقه لکلرک سرعت خود را از دست داد. ابتدا لوئیس همیلتون و سپس مکس فرشتاپن توانستند از این راننده موناکویی تیم فراری سبفت بگیرند.

لوئیس همیلتون با حضور در رده اول نتوانست از مکس فرشتاپن که در رده دوم مسابقه را ادامه می داد فاصله بگیرد. او بارها در ارتباط رادیویی به تیم گفت که با بالانس اتومبیل مشکل دارد. همیلتون در دور ۱۲ برای تعویض تایرهای خود وارد پیت شد. لوئیس به دلیل رد شدن پیر گسلی از مسیر پیت، پیت استاپ سریعی نداشت. این پیت استاپ ۴.۶ ثانیه طول کشید.

پیت استاپ ۱.۹ ثانیه ای ردبول

ردبول یک دور بعد مکس فرشتاپن را به پیت فراخواند. این تیم با یک پیت استاپ سریع ۱.۹ ثانیه باعث شد مکس جلوتر از همیلتون به پیست برگردد. سرجیو پرز در مقایسه با فرشتاپن یک دور دیرتر به پیت آمد. اما پیت استاپ او سریع نبود. سرجیو پس از یک پیت استاپ ۴.۳ مجدداً به پیست برگشت. اما او که تا پیش از پیت استاپ مکس در رده اول حضور داشت، بعد از پیت استاپ نتوانست این رده را حفظ کند. اما جلوتر از همیلتون موقعیت دومی را بدست آورد.

بعد از پیت استاپ های فرشتاپن و پرز این دو راننده ردبول نتوانستند دورهایی مانند دورهای ابتدایی ثبت کنند. اما پرز اجازه سبقت گیری به همیلتون نداد. در حالی که فرشتاپن در رده اول مشغول فاصله انداختن با هم تیمی خود بود، فاصله پرز و همیلتون بیشتر از دو ثانیه نشد.

تصادف لانس استرول اتومبیل ایمنی را به پیست آورد

تصادف لانس استرول در دور ۳۱ باعث توقف مسابقه شد.
تصادف لانس استرول در دور ۳۱ باعث توقف مسابقه شد.

لانس استرول در دور ۳۱ و در ابتدای مسیر مستقیم تصادف شدیدی داشت. این تصادف در نتیجه پنچر شدن تایر عقب استون مارتین او بوجود آمد. در نتیجه برخورد لانس با موانع کناری پیست برای نخستین بار در این گرندپری اتومبیل ایمنی به پیست آمد. اما مسیر پیت برای ورود اتومبیل ها بسته ماند.

با خارج شدن استون مارتین لانس استرول مسابقه مجدداً در دور ۳۶ شروع شد. مکس فرشتاپن رده اولی خود را در استارت مجدد حفظ کرد. پرز هم با فاصله کم در تعقیب هم تیمی خود بود. همیلتون اما به پرز اجازه فاصله گرفتن نداد و چندین مرتبه سعی کرد از او سبقت بگیرد. اما راننده مکزیکی ردبول این اجازه را به او نداد و رده دومی خود را حفظ کرد.

فرشتاپن تصادف کرد، بازی عوض شد!

مکس فرشتاپن چهار دور مانده به اتمام گرندپری آذربایجان تصادف کرد.
مکس فرشتاپن چهار دور مانده به اتمام گرندپری آذربایجان تصادف کرد.

مکس فرشتاپن که با خیالی آسوده در رده اول حضور داشت، در چهار دور مانده به اتمام مسابقه دچار حادثه شد. این حادثه در نتیجه ترکیدن تایر عقب اتومبیل او بوجود آمد. دقیقاً مشابه همان اتفاقی که برای لانس استرول افتاده بود! اما یک نکته قابل تأمل در این میان وجود دارد. زمانی که استرول تصادف کرد ۲۹ دور بود که پرچم سبز (مسیر پیست ایمن است.) وجود داشت. هنگامی هم که فرشتاپن تصادف کرد ۳۰ دور بود که پیست ایمن بود!

لحظه خداحافظی مکس فرشتاپن با گرندپری آذربایجان
لحظه خداحافظی مکس فرشتاپن با گرندپری آذربایجان

مکس فرشتاپن در حالی از ادامه رقابت باز ماند که در جدول قهرمانی فصل در رده اول قرار داشت. طبیعتاً این بهترین فرصت برای لوئیس همیلتون بود که با کسب امتیازهای بیشتر بتواند دوباره رده اولی را پس بگیرد.

بعد از یک توقف طولانی رقابت مجدداً آغاز شد. تنها سه دور به اتمام این رقابت هیجان انگیز باقی مانده بود. در استارت مجدد پرز در رده اول قرار داشت، اما لوئیس همیلتون شروع بهتری داشت و قبل از پیچ اول از پرز گذشت. اما نتوانست در پیچ اول لیدر بودن خود را حفظ کند و از مسیر مسابقه خارج شد. لوئیس در رده های انتهایی به رقابت برگشت و این بهترین خبر برای ردبول بود.

در استارت مجدد گرندپری آذربایجان لوئیس همیلتون نتوانست جایگاه خود را حفظ کند.
در استارت مجدد گرندپری آذربایجان لوئیس همیلتون نتوانست جایگاه خود را حفظ کند.

چه اتفاقی برای همیلتون افتاد؟

سامانه Brake magic در اتومبیل مرسدس که ترمزها را سریعتر گرم می کند. این تصویر قدیمی و مربوط به اتومبیل نیکو روزبرگ است.
سامانه Brake magic در اتومبیل مرسدس که ترمزها را سریعتر گرم می کند. این تصویر قدیمی و مربوط به اتومبیل نیکو روزبرگ است.

در اتومبیل مرسدس سامانه ای به نام Brake magic وجود دارد. رانندگان مرسدس با فعال سازی این سامانه می توانند ترمزهای خود را سریعتر گرم کنند. لوئیس همیلتون زمانی که برای استارت مجدد در رده دوم ایستاده بود، ترمزهای مرسدس او بسیار داغ بود. ظاهراً لوئیس فراموش کرده بود که در استارت مجدد مسابقه این سامانه را غیر فعال کند. سرعت زیاد همیلتون در ابتدای استارت همراه با مسافت کم تا پیچ اول و ترمزگیری شدید او باعث شد ترمزها کارایی لازم را نداشته باشند.

این تصویر یک شوخی است! قطعاً دلیل مشکل ترمز همیلتون این حرکت نبود. پیرلی اعلام کرد در تایر اتومبیل همیلتون بریدگی هایی پیدا کرده است.
این تصویر یک شوخی است! قطعاً دلیل مشکل ترمز همیلتون این حرکت نبود. پیرلی اعلام کرد در تایر اتومبیل همیلتون بریدگی هایی پیدا کرده است.

همیلتون شانس این را داشت تا با خارج شدن مکس فرشتاپن از این گرندپری مجدداً در رده اول جدول قهرمانی فصل حضور داشته باشد. اما در نتیجه یک اشتباه این فرصت را از دست داد.

پرز اولین برد خود با ردبول را تجربه کرد

سرجیو پرز اولین برد خود با تیم ردبول را در گرندپری آذربایجان بدست آورد.
سرجیو پرز اولین برد خود با تیم ردبول را در گرندپری آذربایجان بدست آورد.

در نهایت گرندپری آذربایجان پرز را در سکوی اولی پودیوم خود دید. این راننده مکزیکی ردبول در سه دور پایانی هم موقعیت اولی خود را حفظ کرد و در همان رده هم از خط پایان عبور کرد. این نخستین برد پرز با تیم ردبول بشمار می رفت. سباستین فتل هم که مسابقه را در رده یازدهم آغاز کرده بود موفق شد در رده دوم به سکوی قهرمانی گرندپری آذربایجان برسد. فتل در حالی مسابقه را در رده دوم تمام کرد که به عنوان «راننده روز» از سوی بینندگان این گرندپری شناخته شد. سکوی دومی فتل اولین پودیوم برند استون مارتین در دوران جدید فرمول یک نیز بشمار می رفت.

پیر گسلی راننده تیم آلفاتائوری هم عملکرد خوبی در طول این آخر هفته از خود به نمایش گذاشت. او از موقعیت های بوجود آمده در گرندپری آذربایجان بهترین استفاده کرد. سکوی سومی بهترین نتیجه گسلی در فصل ۲۰۲۱ بود. او پیش تر در فصل گذشته توانسته بود گرندپری ایتالیا را با برد به پایان برساند.

کدام رانندگان به خط پایان نرسیدند؟

مکس فرشتاپن، لانس استرول و استبان اوکون رانندگانی بودند که در این مسابقه به خط پایان نرسیدند. اوکون به دلیل مشکل موتور مجبور شد از مسابقه کناره گیری کند.

پس از پرز، فتل و گسلی، رده چهارمی به شارل لکلرک از فراری رسید. نوریس، آلونسو، سونودا، ساینز، ریکاردو و رایکونن تکمیل کننده ده رده ابتدایی در پایان این گرندپری بودند.

ده راننده برتر در گرندپری آذربایجان
ده راننده برتر در گرندپری آذربایجان

در حال حاضر مکس فرشتاپن راننده تیم ردبول با ۱۰۵ امتیاز در رده اول جدول قهرمانی فصل حضور دارد. لوئیس هملتون با ۱۰۱ امتیاز در رده دوم ایستاده و سرجیو پرز با ۶۹ امتیاز در رده سوم قرار گرفته است.

تیم ردبول هم با ۱۷۴ امتیاز همچنان در رده اول جدول قهرمانی تیمی است. تیم مرسدس با ۱۴۸ امتیاز در رده دوم قرار گرفته و تیم فراری با ۹۴ امتیاز رده سوم را از آن خود کرده است.

گرندپری بعدی ۳۰ خرداد ماه در پیست Paul Ricard و کشور فرانسه برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

گرندپری آذربایجان / فراری باز هم در رده اول استارت ایستاد

گرندپری آذربایجان / از بال های انعطاف پذیر تا سربازی مزپین + نکات فنی

۱۰ راننده پولدار تاریخ فرمول یک را بشناسید

ردبول مرسدس را به شکایت تهدید کرد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط