گرندپری آذربایجان / فراری باز هم در رده اول استارت ایستاد

از دست ندهید

زمانگیری گرندپری آذربایجان به پایان رسید. شارل لکلرک راننده تیم فراری توانست در ششمین گرندپری این فصل پول پوزیشن را از آن خود کند. این راننده فراری پیش تر در گرندپری موناکو هم رده اول در استارت را بدست آورده بود. اما به دلیل آسیب به خودرو خود در نتیجه برخورد با موانع کناری به خط استارت نرسید.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی: همان طور که انتظار می رفت رقابت برای کسب رده اول در استارت گرندپری آذربایجان بسیار نزدیک بود. البته همگان بیشتر انتظار این را داشتند که رقابت بین مرسدس و ردبول باشد. اما شارل لکلرک راننده تیم فراری توانست در مرحله آخر زمانگیری یک دور بی نقص را پشت سر بگذارد. او دور سریع خود را با بهره‌گیری از اسلیپ استریم اتومبیل همیلتون سریعتر هم کرد. البته برخوردهای پی در پی سایر رانندگان نیز در این امر بی تأثیر نبود.

پیش تر در فصل ۲۰۱۸ سباستین فتل توانسته بود در گرندپری آذربایجان فراری را به رده اول در استارت برساند.

این راننده موناکویی توانست با ثبت زمان ۱:۴۱.۲۱۸ ثانیه در رده اول استارت بایستد. این نهمین پول پوزیشن دوران حرفه ای لکلرک در فرمول یک بود. پس از او لوئیس همیلتون با اختلاف ۰.۲۳۲ ثانیه در رده دوم قرار گرفت و مکس فرشتاپن با اختلاف ۰.۳۴۵ ثانیه ای سوم شد.

مسابقه اصلی اما فردا در باکو برگزار خواهد شد.

شارل لکلرک در گرندپری آذربایجان فراری را به رده اول در استارت رساند
شارل لکلرک در گرندپری آذربایجان فراری را به رده اول در استارت رساند

مرحله اول زمانگیری (Q1)

در مرحله اول زمانگیری لوئیس همیلتون سریعترین راننده پیست بود. در شرایطی که تیم ها تازه برای ثبت زمان در پیست حرکت می کردند، لانس استرول تصادف کرد. این تصادف به اندازه ای بود که استون مارتین او از ادامه رقابت بازماند. پرچم های قرمز رنگ هم به نشانه توقف زمانگیری به نمایش درآمدند.

لانس استرول در مرحله اول زمانگیری تصادف کرد و از ادامه رقابت بازماند
لانس استرول در مرحله اول زمانگیری تصادف کرد و از ادامه رقابت بازماند

با خارج شدن استون مارتین لانس استرول از پیست رقابت باری دیگر در باکو آغاز شد. مکس فرشتاپن با وجود تصادف در تمرین آخر توانست اتومبیل خود را به زمانگیری برساند. اما پنج دقیقه پس از شروع مجدد مرحله اول زمانگیری، آنتونیو جیوتانزی از آلفارومئو دچار حادثه شد. در نتیجه برخورد آلفارومئو جیوناتزی با موانع کناری پیست مجدداً پرچم های قرمز رنگ به نشانه توقف زمانگیری به نمایش در آمدند.

در نتیجه برخورد آلفارومئو جیوناتزی با موانع برای دومین بار پرچم های قرمز رنگ به نشانه توقف زمانگیری به نمایش درآمدند.
در نتیجه برخورد آلفارومئو جیوناتزی با موانع برای دومین بار پرچم های قرمز رنگ به نشانه توقف زمانگیری به نمایش درآمدند.

بعد از خارج شدن اتومبیل آلفارومئو و ایمن شدن پیست، رقابت در مرحله اول از سر گرفته شد. مکس فرشتاپن با ثبت زمان ۱:۴۱.۷۶۰ ثانیه برای مدتی در رده اول حضور داشت. اما لوئیس همیلتون موفق شد با ثبت زمان ۱:۴۱.۵۴۵ رده اولی را از فرشتاپن بگیرد. مکس با اختلاف ۰.۲۱۵ ثانیه این مرحله را در رده دوم تمام کرد. سرجیو پرز هم تیمی او هم ردبول خود را با اختلاف ۰.۴۲۳ ثانیه در رده سوم پارک کرد.

کارلوس ساینز و شارل لکلرک رانندگان فراری هم در رده های ۴ و ۶ حضور داشتند. در میان رانندگان فراری اما لندو نوریس با مکلارن خود قرار گرفت. در مرحله اول زمانگیری به غیر از نیکولاس لطیفی از ویلیامز، میک شوماخر و نیکیتا مزپین رانندگان تیم هاس نیز حذف شدند. لانس استرول و آنتونیو جیوناتزی هم به دلیل تصادف فردا رقابت را از رده های آخر استارت می زنند.

مرحله دوم زمانگیری (Q2)

مرحله دوم زمانگیری در گرندپری آذربایجان بدون هیچ مشکلی آغاز شد. در ابتدای این مرحله مکس فرشتاپن با ثبت زمان ۱:۴۱.۶۲۵ ثانیه در رده اول ایستاد. اما رقابت در این مرحله بسیار نزدیک بود. بطوری که سرجیو پرز هم تیمی فرشتاپن با اختلاف تنها ۰.۰۰۵ ثانیه رده دوم را بدست آورد. نزدیک بودن رقابت بین رانندگان به اندازه ای بود که لوئیس همیلتون با اختلاف ۰.۰۰۹ ثانیه در ده سوم ایستاد.

کمتر از دو دقیه مانده به اتمام مرحله دوم زمانگیری، دنیل ریکاردو راننده تیم مکلارن با موانع کناری پیست برخورد کرد. برخورد ریکاردو با موانع به اندازه ای بود که باری دیگر پرچم های قرمز رنگ به نمایش درآمدند و زمانگیری متوقف شد.

گرندپری آذربایجان - برخورد دنیل ریکاردو با موانع کناری در مرحله دوم زمانگیری
گرندپری آذربایجان – برخورد دنیل ریکاردو با موانع کناری در مرحله دوم زمانگیری

در نتیجه تصادف ریکاردو زمانگیری در این مرحله به پایان رسید. مکس فرشتاپن در رده اول قرار گرفت. سرجیو پرز از ردبول و لوئیس همیلتون از مرسدس هم دوم و سوم شدند.

در مرحله دوم زمانگیری سباستین فتل با اختلاف ۰.۰۲۹ ثانیه نسبت به فرناندو آلونسو در رده یازدهم قرار گرفت و حذف شد. فتل در حالی که یک دور سریع را ثبت می کرد در نتیجه تصادف ریکاردو و توقف زمانگیری نتوانست زمان قبی خود را بهبود ببخشد.

استبان اوکون از رنو در رده دوازدهم ایستاد. ریکاردو به دلیل تصادف خود به رده سیزدهم بسنده کرد. کیمی رایکونن و جورج راسل هم دیگر رانندگان حذف شده در این مرحله بودند.

مرحله اول زمانگیری (Q1)

مرحله اول زمانگیری جایی بود که شارل لکلرک توانست در گرندپری آذربایجان فراری را به رده اول در استارت برساند. لکلرک زمان ۱:۴۱.۲۱۸ ثانیه ای خود را در اولین مرتبه حضور در پیست ثبت کرد. او زمانی که در مسیر مستقیم پشت اتومبیل همیلتون قرار داشت این زمان را بدست آورد. طبیعتاً آوانتاژ آیرودینامیکی اتومبیل همیلتون در ثبت این زمان سریع از سوی شارل نیز بی تاثیر نبود.

رقابت تا آخرین ثانیه های مرحله آخر زمانگیری ادامه داشت. اما کمتر از دو دقیقه مانده به اتمام این مرحله باز هم پرچم های قرمز رنگ به نمایش درآمدند. علت برخورد یوکی سونودا راننده تیم آلفاتائوری با موانع پیست بود. چند ثانیه بعد کارلوس ساینز هم در همین نقطه از پیست دچار حادثه شد و فراری خود را به موانع کوبید.

گرندپری آذربایجان - فراری ساینز و آلفاتائوری سونودا با موانع کناری پیست در مرحله آخر زمانگیری برخورد کردند
گرندپری آذربایجان – فراری ساینز و آلفاتائوری سونودا با موانع کناری پیست در مرحله آخر زمانگیری برخورد کردند

در اثر برخورد ساینز و سونودا و توقف زمانگیری، سایر رانندگان نتوانستند زمان های بهتری ثبت کنند. از همین رو، شارل لکلرک که زمانی خوب به ثبت رسانده بود در رده اول در استارت قرار گرفت. او در گرندپری موناکو هم توانسته بود فراری خود را در رده اول استارت پارک کند. اما به دلیل مشکل فنی به خط استارت نرسید.

لوئیس همیلتون هم با اینکه از اسلیپ استریم هم تیمی خود والتری بوتاس استفاده کرده بود نتوانست زمان بهتری ثبت کند. این راننده بریتانیایی در استارت مسابقه فردا در رده دوم حضور دارد. مکس فرشتاپن هم با اختلاف ۰.۳۴۵ ثانیه ای نسبت به لکلرک در رده سوم قرار دارد.

کارلوس ساینز در رده پنجم و لندو نوریس از مکلارن در رده ششم قرار گرفت. اما نوریس به دلیل بی توجهی به پرچم قرمز رنگ از سوی مدیریت رقابت سه رده پنالتی دریافت کرد. او در حقیقت مسابقه فردا را از رده نهم استارت می زند.

نوریس پنالتی گرفت

در مرحله اول زمانگیری زمانیکه جیوناتزی تصادف کرد، نوریس نتوانست خود را به محوطه پیت برگرداند. او مجبور شد یک دور در حالی که مسیر پیست بسته بود بزند و همین امر باعث مجازات او شد. نوریس علاوه بر سه رده پنالتی سه امتیاز منفی هم دریافت کرد. جمع امتیازات منفی او اکنون به هشت امتیاز رسیده است.

گرندپری آذربایجان - نوریس به دلیل بی توجهی به پرچم قرمز رنگ در مرحله اول زمانگیری، سه رده پنالتی و سه امتیاز منفی دریافت کرد.
گرندپری آذربایجان – نوریس به دلیل بی توجهی به پرچم قرمز رنگ در مرحله اول زمانگیری، سه رده پنالتی و سه امتیاز منفی دریافت کرد.

پس از پنالتی نوریس، پرز در رده هفتم، سونودا هفتم و فرناندو آلونسو هم در رده هشتم ایستادند.

بیشتر بخوانید:

گرندپری آذربایجان / از بال های انعطاف پذیر تا سربازی مزپین + نکات فنی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت اینفینیتی چگونه توسط یک ایرانی نجات پیدا کرد؟

شرکت اینفینیتی برند لوکس نیسان موتور ژاپن است. مدیر عامل سابق این شرکت یک ایرانی است که سابقه کار...

پست‌های مرتبط