مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

از دست ندهید

ایران خودرو از اولین گیربکس شش سرعته دستی خود رونمایی کرد، این گیربکس با نسخه های قبلی چقدر تفاوت دارد و شتاب و مصرف سوخت آن چگونه است؟

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: ابوطالب نصیری مدیر اجرایی پروژه گیربکس شش سرعته در گفت و گو با بیت ران درباره جزئیات فنی این گیربکس توضیح داد.

تاثیرات افزایش یک دنده در گیربکس جدید

نصیری درباره اثر این گیربکس در رانندگی گفت: “در این گیربکس نسبت به گیربکس های قدیمی ۵ دنده، یک دنده بیشتر وجود دارد که باعث کاهش مصرف سوخت در سرعت های بالا می شود.

در گیربکس های ۵ دنده برای سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در دنده ۵، دورموتور بین ۳۳۰۰ تا ۳۶۰۰ قرار می گیرد، اما در این گیربکس شش دنده برای همین سرعت در دنده ۶، دور موتور حدود ۲۵۰۰ قرار می گیرد.

به این ترتیب، در سرعت های بالا حدود ۱۰۰۰ دور بر دقیقه، دور موتور کاهش پیدا می کند.

همین کاهش دور موتور باعث می شود صدای موتور درون کابین کاهش پیدا کند و سرنشین کمتر اذیت بشود.”

همچنین فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو نیز درباره این گیربکس گفت:

“با افزایش دنده ها میزان دور موتور حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند و همین کاهش دور موتور باعث می شود میزان کاهش مصرف سوخت در سیکل استاندارد به طورکلی حدود ۲ درصد و در سرعت های بالای ۱۲۰ کیلومتر درساعت، حدود ۷ درصد باشد.

همچنین با کاهش دور موتور صدای موتور در داخل کابین بسار کاهش می یابد.”

گیربکس شش سرعته

گیربکس جدید دندانه های ریزتری دارد تا شتابگیری بهتر شود

نصیری درباره شتاب گیری با این گیربکس نیز به بیت ران توضیح داد:

“در این گیربکس تعداد و طراحی دندانه های هر چرخ دنده تغییر پیدا کرده است و بهبود داده شده اند.

با اصلاح ضرایب چرخ دنده ها، شتاب گیری نسبت به گیربکس های قدیمی اندکی بهبود پیدا کرده است.”

وی در پاسخ به این پرسش که” این گیربکس بهبود یافته یا کپی گیربکس های دیگر است؟” گفت:

” در دنیا شرکت های زیادی مانند پژو و هیوندای هستند که در حال حاضر گیربکس شش سرعته تولید می کنند.

شاکله اصلی گیربکس ایران خودرو مشابه گیربکس ۶ دنده شرکت پژو است، اما حدود ۸۰ درصد تغییر کرده است.

طراحی دنده ها، ماهک ها و… عوض شده است و برای نمونه ما، در ماهک ها اینسرت های فولادی در آلومینیوم قرار داده ایم که در ایران برای اولین بار انجام می شود.”

مدیر پروژه گیربکس شش سرعته ایران خودرو ادامه داد:

“طراحی اکثر قطعات متناسب با توان ماشین کاری ما انجام شده و حتی تمام ابزارهای دنده زنی برای این گیربکس جدید است.

تمامی قطعات مهم این گیربکس طراحی و ساخت داخل است که حدود ۸۵ درصد گیربکس را تشکیل می دهد و ۱۵ درصد باقی مانده را قطعات استاندارد مانند یاتاقان ها، پلانجرها و… تشکیل می دهند.”

به گفته نصیری “قطعاتی مانند دنده ها، از طراحی و محاسبات دنده ها تا تولید تماما توسط شرکت نیرو محرکه انجام شده است.

برای این گیربکس تمام قطعات حساس داخلی سازی شده اند، مثلا قطعه ساچمه فنر تا به حال در چین و آلمان تولید می شده، اما برای این گیربکس، این قطعه داخلی سازی شده است.”

با طراحی جدید سنکرونایزرها تعویض دنده ها به نرمی انجام می شود

این مقام مسئول افزود: “همچنین سنکرونایزرهای این گیربکس هیچ مشابهی ندارد.

در دنده های یک و دو این گیربکس از سنکرونایزرهای تریپل(هم دور کننده سه گانه) و در دنده های سه و چهار سنکرونایزرهای دوبل و در دنده های پنج و شش از سنکرونایزرهای تکی استفاده شده است.

تا به حال روی برخی محصولات مانند آریسان فقط سنکرونایزر تکی وجود داشته و دوبل یا تریپل اصلا وجود نداشته است.

با افزایش سطوح اصطکاکی در سینکرونایزر ها، نیروی لازم برای سینک کردن دنده ها کمتر شده و سینک کردن در زمان کمتری اتفاق خواهد افتاد.

همچنین افزایش تعداد سنکرونایزر در برخی دنده ها نسبت به گیربکس های قدیمی باعث بهبود تعویض دنده با کمترین نیرو می شود.”

گیربکس شش سرعته

مدیر پروژه گیربکس شش سرعته ایران خودرو درباره نصب محصولات روی خودروها نیز گفت:

“با طراحی های ما گیربکس شش دنده قابلیت نصب در تمام محصولات ایران خودرو را دارد، بطوریکه پوسته گیربکس برای تمام موتورهای یکسان اما سه پوسته کلاچ برای موتورهای خانواده XU7، EF7 و TU5 به صورت جداگانه طراحی شده است.

بنابراین این گیربکس روی تمامی محصولات ایران خودرو که از این موتورها بهره می برند قابلیت نصب دارد.”

نصیری در پاسخ به این پرسش بیت ران که برای موتور EF7 پلاس توربو که گشتاور بالایی دارد، حدود ۲۵۰ نیوتن متر، این گیربکس قابلیت نصب دارد؟ گفت:

“برای موتور EF7 توربوشارژ علاوه بر ضرایب که تغییر کرده است پروسه های متفاوت بیشتری روی دنده ها انجام می شود، تا توانایی تحمل گشتاورهای بالاتر را دارا باشد.

علاوه بر آن، در گیربکس شش دنده EF7 توربوشارژ دنده های یک و دو روی توانی تا حدود ۲۱۰ نیوتن متر محدود شده اند.”

دنده های over drive بیشتر در گیربکس شش سرعته دستی

به گزارش بیت ران ضریب دنده های گیربکس جدید ایران خودرو نسبت به گیربکس های BE که روی خانواده سمند، پژو ۴۰۵ و پارس و همچنین نسبت به گیربکس MA که روی پژو ۲۰۶ نصب شده، کاملا متفاوت شده است.

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید سه مدل گیربکس تا الان برای موتورهای موجود ایران خودرو توسعه پیدا کرده است.

در این گیربکس ها سه دنده اول کاملا مشابه و ضریب یکسان دارند و سه دنده بعدی متفاوت می شوند.

همچنین در بیشتر گیربکس ها، در دنده چهار ضریب حدود یک می شود، یعنی دور ورودی و خروجی گیربکس یکسان است که به این دنده Drive گفته می شود و دنده های بالاتر از آن به over drive معروف هستند که دنده کاملا سبک می شود.

در گیربکس های ۵ دنده، فقط یک دنده over drive وجود دارد، اما در این گیربکس شش سرعته ایران خودرو دو دنده ۵ و ۶، over drive هستند.

تیراژ تولید گیربکس شش سرعته دستی و نیمه اتوماتیک چقدر خواهد بود؟

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو، در مورد میزان و زمان تولید این گیربکس شش سرعته دستی گفت:

“در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۵ هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو به این گیربکس مجهز خواهند شد.

همچنین یک نسخه نیمه اتوماتیک از این گیربکس شش سرعته عرضه می شود، که حدود ۱۲ هزار عدد از آن روی خودروها نصب خواهد شد.”

گیربکس شش سرعته

بیشتر بخوانید:




40 دیدگاه

  1. آخه موتورى که توى دنده پنج گشتاورش اینقدر پایینه که ماشین توى سرعت بالاى ١٢٠ کیلومتر جون میکنه و گازخورى نداره، دندهء شش میخواد چکار؟؟؟
    اول توان موتور رو اضافه کنید بعد فکر گیربکس ۶ سرعته باشید.

    • سلام منم دقیقا به این فکر میکنم.به طور مثال tu5 پلاس و ef7 پلاس حداکثر گشتاورشون روی دورهای بالا مثل ۶۰۰۰ میدن و خودرو فرضا ۱۲۰ کیلوتر سرعت داره و دور ۲۵۰۰ rpm تو این حالت گشتاور موتور ef7 150یا ۱۶۰ نیوتن متر نیست و در حد و حدود ۱۲۰نیوتون متر حالا یه کم بالا یا پایین تر هست حالا اینو توی خودرویی مثل دنا تصور کنید که سرنشین هم داشته باشه حالا بخواد کولرم بگیره ماشین توی کوچک ترین شیب خفه میکنه و معکوس میخواد ولی برا نسخه توربو عالیه هم گشتاورش بالاست و هم تو دور پایینه

      • مطمئن هستن حداکثر گشتاورشون روی دور ۶۰۰۰ هست اون اسب بخاره گشتاورشون حدوداً ۴۰۰۰ برای tu5 و ۴۵۰۰ برای ef7 هست
        بعدش هم کلا ef7 گشتاورش ۱۵۵ نیوتون هست اونم اگه باشه😅

        • صرف نظر از موتور توربو که در ۲۲۰۰ دور گشتاور بالایی داره،موتور xu7 برای این گیربکس مناسبتر هست (به علت تولید ماکزیمم گشتاور که ۱۵۳ نیوتن متر هست در دور ۳۰۰۰)
          پرشیا با موتور xu7 در سرعت ۱۰۰ در دنده ۵ و دور موتور ۳۰۰۰ ( که ماکزیمم هست) تمایل به شتابگیری خوبی داره.با این گیربکس ۶ دنده با دور ۳۰۰۰ احتمالا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد رفت که خیلی مناسب هست.

        • مجبور نیستید در جاده سربالایی حتما دنده ۶ ادامه بدی. اصلا شما این ماشین را بخر از دنده ۶ استفاده نکن. دنده ۶ یک امکان اضافه هست که در جاده های صاف بسیار سودمند هست. فکر کن شما قرار ۵ ساعت در یک جاده صاف رانندگی کنی اون موقع میفهمی جریان چیه. کاهش مصرف سوخت، کاهش صدای موتور، کاهش استهلاک موتور و…
          البته این جملات به معنی تایید خودروهای داخلی نیست الان دنیا روی گیربکس ۸ دنده اتومات و سی وی تی کار میکنه ما بعد ۲۰ سال تولید فقط یک دنده تونستیم اضافه کنیم.

          • استاندارد ملی آمریکا اتومبیل با گیربوکس ۱۰ دنده ب پایین رو تأیید نمیکنه یعنی تمام خودروهای تولیدی آمریکا حداقل ۱۰ دنده دارند، مرسدس بنز ۹ دنده، بی‌ام‌و و خیلی از کمپانی‌های روز دنیا ۸ دنده و خیلی‌ها هم cvtهای بسیار پیشرفته با ۹ یا ۱۰ دنده مصنوعی دارند تولید میکنند و شک نکن ک این گیربوکس، از نوع رده خارج شده کمپانی‌های دیگه‌ست ک ب دست ما هزینه‌های هنگفت میرسه.

    • برای EF7 دقیقا ی دنده نیازه، کفی که میری با ۱۱۰ ۱۲۰ تا موتور کشش لازم رو داره و راحت میشه ۶ بهش داد، در ضمن قرار نیست همه جا با دنده ۶ بگازونیم که،

    • همین که کلا متوجه توضیحات نشدی نشان دهنده اطلاعات بسیار پاین شما در ضمینه خودرو هست
      به گیربکس ۶دنده یک دنده اضاف نشدا درواقع همون پنج تا دنده حالا تقسیم برشش شده اگر با دقت مطالعه میکردی شاید متوجه میشدی از طرف دیگه من خودم پارسtu5 دارم تا الان هیچ کجا اذیتم نکرده یا کم نیوده اما قبلش سرطان کبیر ای ال ایکس مزخرف رو داشتم که میشه گفت بدترین خودرو تولید شده توسط بسش در کل ادوار هست ۴تاشو داشتم همشون واقعا بدرد نخور بلا استثنا خراب بودن پارس tu5 پیچ چرخش می ارزه به اون سرطان ها

    • سلام…من دنا پلاس شش دنده توربو دارم یک مورد عجیب دیدم که فکرشم نمیکردم ماشین با سرعت ۱۴۰ کیلومتر دنده پنج دورموتور دو و نیم بود با همین دور موتور دنده شش سرعت ۱۶۰ بود…..🤔مگه میشه مگه داریم ؟؟؟این که خیلی عالیه

  2. روی بدنه های سنگین جوابگو نیست.همینطوری پوتور های یورو شش شده لش هستن!
    پارس تیو رو ببینید کلا دنده ۵ نمیدن چون لشه حالا ۶ تا شده؟ بنظرم باید گیربکس رو سنگین کنن و دنده ۶ دور موتور ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ باشه نه ۲۵۰۰

    • عزیز جان پارس tu5 نسبت به مدل موتور معمولی قویتر و بهتر هست تمام مدل های پارس رو داشتم به جرات tu5بهترینشون بوده البته کلاس ۱۳رو میگم و بدترینشون با اختلاف زیاد سرطان بزرگ ای ال ایکس تمام مدل هاش واقعا بدترین ماشین تاریخ از همه نظر است

      • حالت خوبه شما داداچ
        پارس tu5 که جون نداره حرکت کنه رو میگی خوب و پارس elx که اسب و گشتاور بیشتری نسبت به همه پارس ها داشت رو میگی سرطان.!!
        پارس xu7 نسبت به tu5 گشتاورش توی دور پایین تری حاصل میشه و شتابگیری بهتری داره نسبت به تیوفایو.
        دیگه هرکی یکبار پشت پترس ها نشسته باشه، میدونه که تنبل ترین پارس، پارس تیوفایوه. اونم بخاطر سنگینی اتاق برای این موتور

  3. دنده ۵ تیوفایوا بسیار سبکه و حتی سرعت ۱۲۰تا جون میکنه معکوس میخواد.حالا دنده ۶ انداختن؟ ضمنا مگر دور موتور پایین و دنده مرده برای موتور و تسمه تایم مضر نیست؟ و اینکه این گیربکس مناسب ef7 های دوگانست و باید دنده هاش سنگین باشه.

    • ماشین شما این مشکلو داره یا گیربکسش فرق میکنه با بقیه یا موتورتون خراب …بقیه تی یو فایو ها دنده پنجشون سنگینه و سرعت به صدو سی چهل که میرسه دور موتور خیلی بالا میره

    • کجا سبکه من ۲۰۶ تیوفایو فرانسوی دارم سرعت ۱۵۰-۱۴۰ به بالا واقعا به دنده دادن نیاز داره هرچند فابریک ۱۹۰ هم رفتم ولی دور موتور خیلی میره بالا

    • دوست عزیز کجای دنده پنج پارس tu5 جون می کنه یا لشه احتمالا شکا بعد دنده یک میری تو پنج من تمام مدل های پارس رو بلا استثنا داشتم با اختلاف زیاد tu5 از همه نظر بهترینشون هست بدترینشون هم ای ال ایکس هست که مصرف وحشتناک بالا، خرابی بسیار بسیار زیاد، قطعات فابریک و بازاری بی‌کیفیت و الکی گرون و هزار مصیبت دیگه ولی tu5 به نسبت ای ال ایکس و موتور معمولی خیلی خیلی بهتره اصلا قابل قیاس نیستن

  4. بیت ران؟؟ ….دنده های یک و دو روی «توانی» تا حدود ۲۱۰ نیوتن متر محدود شده اند؟؟ …مهندس جان …درستش «گشتاور» هست …توان ، واحدش کیلوات و اسب بخاره

  5. من که ۱۶ سالمه میدونم کمیت توان برای مقیاس اسب بخار هست بعد این مهندس جان کمیت توان رو برا نیوتون متر استفاده کردن ( توانی حدود ۲۱۵ نیوتون متر 😳) درحالی که منظورشون توان نیست گشتاورد هست 😑

  6. من که اعتمادی ندارم میزارم جواب پس بده بعد فکر کنم در موردش اما با این مشخصات بنظر میاد موتور های توربو یا بیشتر از ۲۱۰۰ شتاب و سرعت مناسبی تو دنده ۶ داشته باشن

    گیربکس اخرین و تنها جایی نیست که میشه دست برد پیشنهاد میکنم اگر قصد تغییر خروجی و ضرایب رو دارین در مورد تغییر ضرایب از طریق دفرانسیل مطالعه کنید خرجش کمتره و از جنس تست نشده هم ایمن تر

    • بنده سال‌هاست در مورد انتقال نیرو و شرایط حاکم مطالعه، تدریس و کار کرده‌م، اینی ک شما می‌فرمایید تغییر در دیفرانسیل، این یک صحبت بسیار کلی و بسیار ساده است چون شما با تغییر ضرایب دیفرانسیل بطور مستقیم در تمام دنده‌ها و ضرایب دنده‌های گیربوکس تغییر ایجاد کرده‌اید نه در بعضی از ذکرها و سرعت‌ها، مثال: اگه دیفرانسیل رو سرعتی‌تر (گشتاور پایین‌تر) کنیم این یعنی برای تمام دنده‌ها و حالت‌های رانندگی این کار رو انجام داده‌ایم بعنی شما در دنده یک گشتاور رو پایبن آورده‌اید و موتور در شروع حرکت باید زور بیشتری رو بزنه تا راه بیفته و این لاعث خرابی بسیار زودتر از وقت دیسک و صفحه میشه اما در سرعت‌های بالا باعث پایین آمدن دور مدار میشه و برعکس این ماجرا واسه زمانی ک شما دیفرانسیل رو سنگین انتخاب میکنید، خیلی سریع ماشین از حالت ایستاده راه نرفته و دور میگیره اما در دنده آخر هرچقدر گاز میدید شما سرعت کمتری رو تجربه میکنی و موتور در سرعت‌های بالا توی دوره ای بالا قرار میگیره و این یعنی استهلاک بالای قطعات و مصرف سوخت و صدای بیشتر

  7. با مشخصات و قدرتهای خروجی موتورهای ایران خودرو، این گیربکس فقط برای موتورهای توربو خوبه.
    کلا گریبکس ۶ دنده برای موتورهای بالاتر از ۱۵۰ اسب و ۲۵۰ نیوتن گشتاور طراحی شدن که در ایران فعلا فقط موتور EF7 توربو رو داریم. برای بقیه بدرد نمیخوره. اگر موتور TU5هم توربو بزارن بدردش میخوره.

  8. عاشق تمام مهندسین بالا شدم! یکی میگه ای‌ال‌ایکس آشغاله، پارس ال‌ایکس خوبه، تازه میگه همه هم قبول دارن ای‌ال‌ایکس آشغاله!🤣
    شما همون تی‌یو‌فایو رو سوارشو و برو محل کارت بذار متخصص‌ها نظر بدن، یا حداقل اولش بگو: «بعنوان مصرف کننده، بنظرم فلان چیز بده یا…» نه که هرکی ندونه انجین کد ایکس‌یو با انجین تی‌یو فرقشون چیه فک میکنه متخصصی! اون تی یو که سنگشو به سینه می‌زنید، واسه اتاق‌های کوچیک طراحی شده، حتتتی خود ۲۰۶ آرسی هم انجینی با چینش خانواده ایکس‌یو داره. خانواده تی‌یو کلللا تورکشون ضعیفه و واسه راه رفتن باید دور بلند کنی، اما ایکس یو تورکش قویه(بخاطر حجم بیشتر) و چون ستاپ کلی ماشینم واسه دور پایین ساختن(هم ۸سوپاپ بودنش هم تایمینگش و هم آوانس جرقه‌ش)، لذت رانندگیش بیشتره و کمتر از تی یو حس لش بودن داره! اگه تایمینگ و آوانس تی‌یوفایو رو روی ایکس‌یو بذاریم، می‌بینی که قدرت ایکس یو میکشه روی صد و پونزده اسب.
    خلاصه که: «تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد»
    تو کامنتا فقط یکی، دو نفر گاف ندادن و بجز همین یکی دوتا بقیه بهتره از ماشین بکشن بیرون تفریح دیگه‌ای پیدا کنن چون کلا استعدادشو ندارن!

  9. سلام خدمت همه عزیزان
    بنده پارس با موتورXu7pدارم با گیربکس ۵دنده که دنده ۵ اون سبک تر شده یعنی با دور۳۰۰۰در دنده۵ سرعت۱۲۰میده که ایده آل جاده های ایرانه ضمنا دنده۴ یه کم سنگین تر از ۵گیربکس قدیمی هاس یعنی ۵۰۰تا دور موتور کمتر رو خورد کردن تو سه تا دنده آخر که بنظرم بهتر از اضافه کردن دنده۶ هست.
    یادتون نره که دنده ۶ تو جاده یعنی مدام تعویض دنده با فراز و نشیب های جاده که خسته تون میکنه ،به موتور هم آسیب میزنه .
    بهتره بریم کم کم دنبال طراحی و ساخت گیربکس های اتوماتیک.

  10. دوستان کسی هست که بدونه میشه دنده ۶روبه همین گیربکس اضافه کرد یا اینکه گیربکس کلا عوض میشه با ماهک وحتی یاتاق؟

    • درود خداقوت
      بله تمام مکانیزم‌های گیربوکس و کلاچ و دسته دنده و ماها و متعلقات باید جایگزین قبلی‌ها شود

  11. س من میخوام وانت پیکان مدل ۹۳ را شش دنده کنم گیربکس روا بزارم براش به نظر شما خوب هست یا نه لطفا راهنمایی کنین که چکار کنم چون گیربکس خودش خراب شده

  12. سلام.تنها مشکلی داره دنده ۵ نمیدونم چرا ناله میکنه. ولی دنده ۶ خیلی آروم و کم صداست، عزیزانی که ۶دنده دستی دارن به این مشکل بر خوردن؟

    • من رانا پاناروما دارم دقیقا همینجوریه دنده پنج صداش نسبت به دنده ۴ و دنده ۶ کمی غیر طبیعی هست .
      ولی خداییش نسبت به ماشین قبلیم که آریو اتومات بود صداش در سرعت ۱۲۰ تا ۱۴۰ و حتی سرعت ۱۰۰ کیلومتر خیلی کمتره و بسیار ماشین نرمی هست‌ ، من که کلا سرعت گیرها رو تند تر از بقیه رد میکنم اصلا ضربه نمیزنه ماشین جون میده برای خیابان های درب و داغون ولی چون فنرش ضعیفه ( نرمه ) اون پایداری که ماشینهای خشک در سرعت بالا دارن رو نداره ولی تا ۱۲۰ خوبه

  13. دوستانی که میفرماین tu5 همان پنج هم زیادش بود و فلان ، ببخشید گیربکس شش دنده را روی tu5 ننداختن بلکه روی tu5+ انداختند که کلا موتور دیگری است بسیار قدرتمندتره (قدرتش با ef7 برابره) cvvt داره و …. در اصل موتور ec5 سیتروئن الیزه و پژو ۳۰۱ هست و این گیربکس شش دنده براش عالی تر از عالیست .

  14. برای دوستانی که سوال بود براشون به نظر میرسه نسبت دیفرانسل ۷۱/۱۷ باشه و احتمال زیاد میشه با نسبت های ۷۳/۱۷ و ۷۹/۱۷ و ۸۱/۱۷ عوض کرد خودم به شخصه نظرم اینه که ۷۱/۱۷ مخصوصا برای دنا معمولی ۶ دنده خیلی سبکه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط