فوتون تونلند وانتی با اصالت چینی است که در ایران خودرو دیزل مونتاژ می شود. خودرویی که با هدف رقابت با بزرگان آفرودی کشور مانند هایلوکس و آسنا و… در ایران تولید می شود.
بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: در طی چند سال گذشته پیکاپهای دو دیفرانسیل انگشت شماری در کشور موجود بوده است.
یکی از گزینههای اخیر بازار، فوتون تونلند بوده که حاصل همکاری مشترک ایرانخودرو دیزل با کمپانی چینی فوتون است.
این محصول به صورت بنزینی و دیزل توسط ایرانخودرو دیزل عرضه میشود. فوتون تونلند از سال ۹۲ در نسخه دیزلی و از سال ۹۵ در نسخه بنزینی به بازار ارائه شد.
فوتون تونلند بهعنوان یک محصول مقرونبهصرفه وارد بازار شده که مشخصات مناسبی دارد، باتوجه به قیمت عرضه شده، عملکرد خوبی دارد این خودرو هماکنون علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای از جمله استرالیا و امریکای جنوبی حضور داشته و توانسته به فروش قابل توجهی دست یابد.
فوتون شرکتی چینی است که از سال ۱۹۹۶ فعالیتهای خود را با تولید ماشینآلات سنگین و در شهر پکن چین آغاز کرد.
این شرکت در حال حاضر مالک شرکتهای چینی فورلند و بورگوارد محسوب میشود.
فوتون تونلند از امکانات متنوعی بهره میبرد و با تکیهبر تواناییهای خود میتواند کاربردهای متفاوتی از جمله باری یا آفرودی داشته باشد.
مشخصات فنی
تونلند در ایران ابتدا با یک پیشرانه چهار سیلندر ۲.۸ لیتری توربو دیزل ساخت شرکت کامینز آمریکا با قدرت ۱۶۴ اسببخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر عرضه شده است.
این موتور حداکثر کشتاور را در دور موتور دو هزار تا سه هزار تولید می کند که باعث می شود شما احساس قدرت خوبی را در همان ابتدای حرکت داشته باشید.
سرعت خودرو روی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
در نسخه های اولی تونلند استاندارد آلایندگی یورو۴ را پاس می کرد اما در نسخه های جدیدتر و با نصب فیلتر، استاندارد یورو۵ را نیز پاس می کند.
این پیشرانه فقط با یک گیربکس ۵ سرعته دستی که در شرکت Getrag آلمان ساختهشده است ارائه می شود و خریدار در زمینه انتخاب گیربکس حق انتخابی ندارد.
اما گیربکس دستی آن ضرایب خوبی دارد و به راحتی تعویض دنده را انجام می دهد.
طبق ادعای شرکت ایرانخودرو مصرف سوخت نمونههای دیزلی تونلند در یک سیکل ترکیبی حدود ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است.
فوتون تونلند، آفرودر ارزانقیمت چینی
مدل بنزینی فوتون تونلند از موتور چهار سیلندر ۲۴۰۰ سی سی ساخت میتسوبیشی با قدرت ۱۳۰ اسب بخار در دور موتور ۵۲۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر بهره می برد.
مدل بنزینی از نسخه دیزلی ضعیف تر است.
این مدل نیز مانند نسخه دیزلی تنها با گیربکس ۵ سرعته دستی ساخت شرکت آیسین ژاپن ارئه می شود.
که از کیفیت و کارایی مناسبی برخوردار است.
با این پیشرانه و انتقال قدرت می تواند به حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
این خودرو ظرفیت بار ۹۲۵ کیلوگرم در نسخه بنزینی و ۹۵۰ کیلوگرم در نسخه دیزلی را دارد و می تواند ۲ تن بار را به صورت تریلر بکشد.
نمونههای بنزینی معادل ۱۰.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.
با توجه به حجم موتور این خودرو شاید مصرف سوخت آن بالا به نظر برسد اما در مقایسه به رقبای موجود در بازار کاملا منطقی وعادی است.
طراحی و کابین
نمای ظاهری تونلند به لطف ابعاد بزرگ، سپر حجیم و کاپوت برآمدهاش بسیار باابهت به نظر میرسد.
اما باید قبول کرد که ازنظر زیبایی حرف چندانی برای گفتن ندارد.
نقطه ضعف طراحی تونلند را میتوان کابین آن دانست.
بر خلاف سدان های چینی که معمولا طراحی داخلی و کابین های پر زرق و برق دارند این وانت چینی از فضای داخلی ساده و کسلکنندهای برخوردار است و در ساخت آن از قطعات پلاستیکی فراوانی استفادهشده که کیفیت چندانی ندارند.
جای خالی صفحهنمایش لمسی نیز در این خودرو بهشدت حس میشود.
به خصوص داشبورد و ادوات نصب شده روی آن کیفیت مطلوبی ندارند.
به دلیل ابعاد بزرگ کابین، سرنشینان جلویی خودرو از فضای پا و سر بسیار مناسبی برخوردارند.
اما در بخش عقب تونلند، همچون سایر پیکاپهای دو کابین موجود در بازار فضای کمی برای سرنشینان در نظر گرفتهشده و مطمئنا سرنشینان این بخش در سفرهای طولانی چندان راحت نخواهند بود.
صندلیهای دارای طراحی راحتی برای سرنشینان نیستند، ممکن است در سفرهای طولانی موجب خستگی سرنشینان شود.
هرچند که در مقایسه با پیکاپ های هم رده خود و بازه قیمتی از کیفیت مطلوبی برخوردار است.
عملکرد
هندلینگ تونلند بهاندازه کافی دقیق بوده و پاسخگویی خوبی دارد.
سواری خودرو کمی خشک است که باتوجه به وانت بودن آن قابل قبول است البته این خشک بودن بعد از اعمال بار روی آن تا حد خوبی برطرف می شود.
تونلند از لحاظ ایمنی، مجهز به دو عدد کیسه هوا و از سه ستاره ایمنی برخوردار است.
در هر دو مدل دیزل و بنزینی ترمز های جلو دیسکی و ترمز های عقب کاسه ای است.
این خودرو مجهز به سیستم ABS و EBD است.
تونلند از نظر قوای محرکه و قدرت خودرو مطلوبی است. اما از نظر آپشن و سیستم های رفاهی ضعف دارد.
هرچند با توجه به بازه قیمتی این وانت و نوع استفاده از آن می تواند گزینه خوبی در ایران محسوب می شود.
مدل S تونلند
به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ در حالی که این روزها ایران خودرو دیزل آنچنان عرضه گسترده ای را برای تولند دیزل و بنزینی ندارد، در بهمن ماه نمونه جدید این پیکاپ بنزینی با نام تونلند S در محوطه این شرکت دیده شد.
با توجه به شواهد موجود، فوتون تونلند S به مرحله تولید در ایران خودرو دیزل رسیده و به احتمال زیاد از سال ۱۳۹۹ پا به جاده های کشور می گذارد.
نمونه های موجود نسخه جدید تولند در محوطه ایران خودرو دیزل جز مدل دیزلی به حساب می آمدند.
اما احتمال آن زیاد است که این شرکت نمونه بنزینی پیکاپ دو دیفرانسیل خود را در نسخه S تولید کند.
تونلند S در بحث ظاهری تفاوت خاصی با نمونه معمولی ندارد و تنها سپر عقب و رینگ های آن تغییر کرده و نشان S بر روی درب محفظه بار نصب شده است.
اما بیشترین تغییرات ایجاد شده در این پیکاپ دو دیفرانسیل برای کابین آن است.
وقتی به کابین تونلند S نگاه می کنید، کاملا با فضایی شبیه به فوتون ساوانا مواجه خواهید شد.
داشبورد، رودری ها، غربلیک فرمان، نوع صندلی های جلو، محل قرارگیری دکمه ها و… از جمله شباهت های فوتون ساوانا با فوتون تونلند S است.
مدل S تونلند، پیشرفته تر و بروز تر
با توجه به ارتقای ایجاد شده، سطح امکانات رفاهی و ایمنی تونلند افزایش پیدا کرده و می توان به ویژگی های کلی زیر در نسخه S اشاره کرد:
ترمزهای دیسکی جلو و عقب
رینگ آلومینیومی
سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP
سامانه کنترل حرکت در سراشیبی
سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
سنسور نور
کروز کنترل
تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان
سیستم تهویه الکتریکی دستی با نمایشگر دیجیتال
نمایشگر لمسی
رهیاب ماهواره ای
دوربین و سنسور پارک عقب
بلوتوث
کامپیوتر سفر
تریم داخلی چرم مصنوعی با تزیینات طرح کربن
شیشه ها و آینه های جانبی برقی
تنظیم حالت انتقال قدرت در وضعیت تک دیفرانسیل عقب / دو دیفرانسیل سبک / دو دیفرانسیل سنگین