موج جدید افزایش قیمت خودرو / استفاده تبلیغاتی خودروسازها از سیل

از دست ندهید

یک کارشناس خودرو معتقد است: موج جدید افزایش قیمت خودرو آغاز شده است و در شرایطی که صنعت خودروی ما وابسته به خودروسازها و ارز خارجی است، بنابراین نمی شود از آینده این حوزه صحبت کرد.

بیت ران – بهنام زهره وند: در اولین روزهای کاری سال ۹۸، محمود نادی کارشناس و تحلیلگر بازار در گفتگو با خبرنگار بیت ران درباره وضعیت بازار تاکید کرد: بازار به هم ریخته است، مثل سیلی که آمده و کل کشور را درگیر کرده و آرامش را از همه جا برده، در بازار هم یک سیل اقتصادی آمده و فعلا همه چیز به هم‌ریخته است.

به گفته وی وقتی صنعت خودروی یک کشور وابسته به خودروسازهای خارجی باشد و از طرفی دیگر، قیمت خودروها را ارز کشور خارجی تعیین کند، باید فاتحه این صنعت را خواند. کشوری که خود قطعات اصلی یک خودرو را نتواند بومی سازی کند، با یک قهر کوچک تولید کننده چرخ تولیدش پنچر می شود.

 

*افزایش دوباره قیمت ها کلید خورد + جدول / آشفته بازار خودروهای خارجی

 

از دو روز قبل افزایش قیمت ها شروع شده

وی در مورد وضعیت قیمت ها گفت: افزایش قیمت داشتیم، از دو روز قبل افزایش ها شروع شده، درست از زمانی که قیمت دلار رو به فزونی گام برداشت قیمت خودرو هم افزایش داشته است. چون آینده و چگونگی اوضاع معلوم نیست، بنابراین نمی شود از آینده این حوزه صحبت کرد.

این کارشناس یادآور شد: البته با این اوضاع که بخش واردات، بخش گمرکات و نیز انتقال ارز دچار مشکل است، بعید می دانم که قیمت ها کاهش داشته باشد. البته تحریم ها هم جایگاه خودش را دارد. برای درست شدن این مشکل تمامی عوامل باید دست به دست هم بدهند تا مسیر هموار شود. مثل قطاری که واگن ها به هم متصل اند و اگر یک واگن جدا شود قطار به مشکل می خورد و درست به مقصد نمی رسد.

نادی با ابراز ناامیدی از درست شدن اوضاع حوزه خودرو اظهار کرد: هیچ امیدی هم‌نیست، الا اینکه در حال حاضر در پس قضیه یک کاری انجام شود که ما ندانیم و فقط شاهد بهبود اوضاع باشیم. البته معلوم نیست چه کسی یا چه ارگانی قرار است این کار را انجام دهد و نمی دانیم این اوضاع در دست کیست و مسئولین ذیربط فعلا مسئولیت ها را گردن دیگری می اندازند. موقع کار برخی از مسئولین جز برای سلفی گرفتن پیدایشان نمی شود. هنگام سود بردن همه یواشکی استفاده می‌کنند.

این کارشناس بازار با بیان اینکه اگر کشور با روشی که فعلا در پیش است، جلو برود به مراتب به مشکل بر می خوریم، افزود: البته مسئولین در پس قضیه هم دنبال رفع و رجوع موانع هستند. و حتی در مواردی کشورهای دیگر مثل عراق و عمان هم به دنبال پا درمیانی هستند؛ یعنی با ایجاد روابط بین المللی و این دست مسائل به دنبال حل مسائل هستند.

ضرر تحریم ها و دشمن داخلی

نادی درباره قطع روابط خودروسازهای خارجی با کشور و خودروسازان داخلی معتقد است: بدون شک این موضوع به ضرر خودروسازان داخلی خواهد بود، چون خودروساز داخلی قدرت و تکنولوژی ساخت قطعات و ملزومات خوردو را ندارد.

وی افزود: مثلا بنده بعید می دانم ECO یک خودرو را بتواننددر داخل تولید کنند. ما فقط یک سری قطعات مکانیکی و پلاستیکی، لاستیک، باتری، بدنه و مبلمان داخلی را می توانیم تولید کنیم. ما نمی توانیم انژکتور یا سوزن انژکتور تولید کنیم، نمی توانیم استپر موتور تولید کنیم. پس چون ما تحریم هستیم، امکان ارسال پول را نداریم، یعنی ارز اقلام خریداری شده را نمی توانیم ارسال کنیم.

به گفته این تحلیلگر بازار خودرو، از طرفی سیستم های بیمه و باربری برای ما چهار برابر حساب می شود، چون منطقه نا امن به حساب می آییم. همچنین همه شرکت ها نمی توانند با ما کار کنند، چون مشمول تحریم ها می شوند و هزاران مساله دیگر.

وی یادآور شد: حتی خود گمرکات ما مشکل دارند. از آذر ماه سال ۹۶ گمرکات کلا قفل شد تا همین امروز، کلی خبر هم‌ در مورد این که مشکلات ترخیص در حال رفع و رجوع است کار شد، ولی باز هم فرجی نشد که نشد. دشمنان داخلی ما از دشمنان خارجی مان خیلی قوی تر هستند. که این دشمن داخلی، “نادانی” ست.

استفاده تبلیغاتی خودروسازها از سیل

نادی در پایان به خسارت تعداد زیادی خودرو در پی سیل های اخیر و تبلیغات خودروسازها در شرایط موجود، اشاره و اظهار کرد: خودروسازها حداکثر کاری که می‌کنند یک سری کارهای تبلیغاتی ست. تبلیغات با واقعیات متفاوت است، برای مثال یکی از دو خودروساز بزرگ کشور اطلاع رسانی می‌کند خودروی افرادی که مثلا در سیل شیراز دچار خسارت شده اند را بدون دستمزد تعمیر می کنیم، در صورتیکه پول لوازم و قطعات را دریافت می کنند. البته این هم برای یکی دو روز است که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و مثل همیشه حرف ها با عمل ها هم خوانی ندارند.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط