علاقه‌مندان دنیای خودرو چه مواردی را حداقل یک‌بار باید تجربه کنند

از دست ندهید

علاقه‌مندان دنیای خودرو فهرست بلند بالایی از رؤیاهای زیبا دارند که احتمال تبدیل‌شان به واقعیت کم است. در این مقاله تجربه‌های ضروری را معرفی می‌کنیم که تمام عاشقان خودرو، حداقل یک‌بار باید با آن‌ها رو‌به‌رو شوند.

بیت ران – اگر واقع‌بین باشیم، باید قبول کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند با تمام خودروهای جهان رانندگی کند، بیننده‌ی تمام مسابقات موتوراسپرت باشد، از تمام موزه‌ها و نمایشگاه‌ها بازدید کند و به تجربه‌ای کامل و بی‌نقص برسد. مهم نیست چقدر ثروت داشته باشیم، زمان اجازه‌ نمی‌دهد تا هر چیزی که دنیای خودرو برای ارائه دارد را از نزدیک لمس کرد.

عاشقان دنیای خودرو از هر کشور و فرهنگی که باشند در برخی موارد مثل خودروی محبوب، بهترین مسابقه‌ی موتوراسپرت یا خودروساز برتر جهان می‌توانند به توافق برسند. با درنظرگرفتن این چشم‌انداز، در این مقاله مواردی را بررسی می‌کنیم که طرفداران خودرو حداقل یک‌بار، باید تجربه‌ کنند.

شاید تجربه‌ی بسیاری از این موارد برای خیلی از ما ایرانی‌ها آرزویی دست نیافتنی باشد اما می‌توان با سفری کوتاه به کشورهای همسایه، چند مورد را از فهرست آرزوها خط زد. مهم نیست که طرفدار خودروهای آمریکایی پرقدرت یا مدل‌های ژاپنی دهه‌ی ۱۹۹۰ باشید، موارد این فهرست به‌قدری ارزشمند و مهم هستند که باید تجربه شود.

رانندگی در اتوبان‌های بدون محدودیت آلمان

احتمالاً تمام طرفداران دنیای خودرو از وجود اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت در آلمان اطلاع دارند؛ درواقع این ویژگی، آلمان را به بهشت عاشقان سرعت تبدیل کرده است. پیش خودمان بماند، بسیاری از ما در جاده‌های بزرگ و کوچک به‌دلایل مختلف محدودیت سرعت را نادیده گرفته‌ایم؛ اما تصور کنید که تابلوی فاصله تا مقصد را می‌بینید و هیچ محدودیتی برای سرعت حرکت خودرو وجود نداشته باشد.

در این شرایط، زمان رسیدن به مقصد، به‌شما (و ترافیک جاده و کامیون‌ها) بستگی دارد؛ حس عجیبی که خودروی روزمره‌ی کسالت‌آور را به یک تجربه‌ی منحصربه‌فرد روی یکی از بهترین شبکه‌ی بزرگراه‌های جهان تبدیل می‌کند.

رانندگی با نهایت سرعتی که خودرو و قوای فنی محدود می‌کند با محدودیت قوانین راهنمایی و رانندگی زمین تا آسمان تفاوت دارد. البته براساس تغییرات جدید، احتمال تعیین کردن محدودیت سرعت در اتوبان‌های آلمان وجود دارد؛ شاید در طول چندسال آینده به‌‌دلیل تصویب قوانین آلایندگی جدید، تجربه‌ی رانندگیِ بدون محدودیت سرعت در اتوبان به تاریخ بپیوندد.

رانندگی با خودرویِ مجهز به پیشرانه‌ی V12

پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل یکی از بهترین و شیرین‌ترین میوه‌های مهندسی خودروسازی در تاریخ است که حتی دیدن آن از نزدیک هم لذت‌ بی‌اندازه‌ای دارد. اگر پشت فرمان یک خودرو با پیشرانه‌ی V12 به‌خصوص نمونه‌ی تنفس طبیعی نشسته‌اید و تجربه‌ی گاز دادن و شنیدن صدای بی‌نظیرش را دارید، خود را جزو خوش‌شانس‌ترین افراد درنظر بگیرید.

حرکت سریع ۱۲ پیستون در مجموعه‌ای در جلو یا پشت‌سر راننده نصب شده است، حساسیت بالای پدال گاز و سرعت‌گیری هیجان‌انگیز V12 را خواستنی می‌کند و حتی پیشرانه‌ی ۸ سیلندر را آرام و بی سروصدا نشان می‌دهد. ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش برای تجربه‌ی رانندگی با خودروی مجهز به موتور V12، مانند بسیاری از موارد این فهرست برای ما ایرانی‌ها، سفر چند روزه با یکی از کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس است.

این نکته را هم باید در نظر گرفت که باتوجه به شرایط بازار و آینده‌ی خودروسازی، به‌زودی عمر پیشرانه‌های V12 بنزینی و تنفس طبیعی به پایان خواهد رسید و احتمالاً برای برآورده کردن این مورد، باید هزینه‌ی بیشتری درنظر گرفت.

رانندگی با فولکس واگن بیتل کلاسیک

رانندگی با فولکس واگن بیتل یا تایپ ۱ را نه برای قدرت بالا یا فرمان‌پذیری استثنایی، بلکه برای اهمیت بالایش در تاریخ خودروسازی باید تجربه کرد. خوشبختانه این مدل جاودانه را هنوز هم می‌توان با کمی تلاش در ایران پیدا کرد؛ بهتر است چند کیلومتر با آن رانندگی کنید تا به حس متفاوت بیتل که در طول‌ سال‌های گذشته میلیون‌ها نفر تجربه کرده‌اند، نزدیک شوید. یادگار پورشه و آدولف هیتلر، مدت بیشتری از هر خودروی دیگری در تاریخ (سال‌های ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳)، تولید شده است.

بیتل که در تمام نقاط جهان با نام‌‎های مستعار مختلف شناخته می‌شود، یک افسانه در صنعت خودروسازی است. اما هدف تولید این مدل، ماندگاری نبود بلکه آلمانی‌ها تنها نیازمند یک خودروی اقتصادی بودند. جنگ جهانی دوم در تولید بیتل وقفه ایجاد کرد و حتی امکان داشت که به‌عنوان غرامت جنگی به بریتانیا سفر کند. مقامات بریتانیا به‌طور مشخص طراحی این مدل را برای شهروندان خود جذاب ندانستند تا بیتل به خانه بازگردد.

خودرویی که داستان پیدایش و تولد آن با پورشه و هیتلر گره خورده است، سرانجام پس از تولید بیش از ۲۱ میلیون دستگاه در ۱۵ کشور جهان و تبدیل شدن به یک اثر جاودانه، به‌دلیل قوانین آلایندگی جدید، سال ۲۰۰۳ در مکزیک بازنشسته شد.

تجربه‌ی رانندگیِ آف‌رود واقعی

بدون شک تمام طرفداران دنیای خودرو باید حداقل یک‌بار، رانندگی آفرود واقعی در مسیرهای ناهموار خشک و آبی را تجربه کنند. درواقع تردد با شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل سرسخت مثل لندرور دیفندر و تویوتا لندکروزر قدیم و جدید در خیابان‌های آسفالت و مسطح، چهره‌ی واقعی این خودروهای آف‌رود را پنهان می‌کند؛ تجهیز خودرو به اسنرکل، وینچ و تایرهای بزرگ درکنار مسیریابی در دل طبیعت و استفاده از قفل دیفرانسیل تجربه‌ای هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی است.

در رانندگی آف‌رود متوجه خواهید شد که شرکت تولیدکننده تا چه حد به درخواست مشتری احترام گذاشته است. نیازی هم نیست که به‌دنبال خرید شاسی‌بلند دست دوم و خرج کردن هزینه‌های بالا باشید؛ این روزها در شهرهای مختلف کشورمان از شمال تا جنوب، تور رانندگی آف‌رود درکنار متخصصان برگزار می‌شود که فرصتی مناسب برای گفتگویی سراسر خودرو محور در یک جمع دوستانه و لذت بردن از منظره‌های زیبای طبیعت ایران است.

رانندگی در پیست

به‌صورت کلی می‌توان گفت که آزاد کردن بیش از ۷۵ درصد طرفیت خودرو در جاده‌های عمومی و شهری غیرممکن است؛ شاید بسیاری از افراد مسابقات غیرقانونی خیابانی را تجربه کرده باشند، اما علاوه‌بر خطرهای این کار برای خود و دیگران و ممنوعیت قانونی، هیچوقت نمی‌توان تمام توانایی خودرو و راننده را در این نوع رقابت‌های کوچک نمایش داد.

برای تجربه‌ی تمام توانایی خودرو و رانندگی در حد نهایی عملکرد بدون نگرانی از هرگونه عامل خارجی، باید به پیست مسابقه مراجعه کرد. در پیست که قوانین مشخصی وجود دارد، اطلاعات مفیدی از قوای فنی خودرو، مهارت رانندگی خود و برخی توصیه‌های کاربردی مثل بهترین حالت نشستن پشت فرمان یا توجه لازم به جاده کسب خواهید کرد.

علاوه‌بر تجربه‌ی هیجان‌انگیز رانندگی رقابتی و درک باارزش بودن زمان، می‌توان از مهارت کسب شده در پیست، برای رانندگی روزمره و عادی هم استفاده کرد. متأسفانه تمام شهرهای ایران پیست مسابقه ندارند و همان تعداد انگشت‌شمار هم همیشه پذیرای عموم نیستند؛ بهترین راه سفر به کشورهای مطرح مرزهای جنوبی یا شمالی است که می‌توان از طرح‌های ویژه‌ و خودروهای مخصوص پیست استفاده کرد. توصیه می‌کنیم نشستن درکنار راننده‌ی حرفه‌ای هنگام رانندگی در پیست را هم تجربه کنید.

بازدید از از موزه‌های خودرو

موزه‌های خودرو در کشورهای مختلف، نمایشی جذاب از تاریخ خودروسازی و مدل‌های خارجی وارداتی هستند، اما چند موزه در جهان وجود دارند که بازدید از آن‌ها برای تمام علاقه‌مندان، ضروری است. Lane Motor، بزرگ‌ترین موزه‌ی خودروهای اروپایی در آمریکا است که مجموعه‌ای کامل در آن نگه‌داری می‌شود؛ ماندگارترین خودروهای کلاسیک برندهای اروپایی مثل سیتروئن DS و بی‌ام‌و ایزتا (Isetta) درکنار مدل‌های کمیاب هافمن (Hoffman) محصول سال ۱۹۵۱، Peel 50 کوچک‌ترین خودروی جهان با کوچک‌ترین پیشرانه و نمونه‌ی کپی دیمکسیون (Dymaxion) سال ۱۹۳۳ در این موزه‌ی تاریخی به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه‌ی پِتِرسن (Petersen) یکی دیگر از مجموعه‌های ارزشمند است که در آمریکا قرار دارد. در این موزه انواع مدل‌های کارخانه‌ای، سفارشی، تک نمونه و تیونینگ از برندهای مختلف مثل فورد مدل T کلاسیک تا محصولات خواستنی فراری زیر یک سقف بزرگ صف کشیده‌اند.

در این موزه هر ماه همایشی ویژه با ظرفیت محدود برگزار می‌شود تا خودروهای جدیدی که به مجموعه اضافه می‌شوند، به‌نمایش گذاشته شوند؛ درواقع با هر بار بازدید از موزه‌ی پترسن، چند خودروی جدید خواهید دید.

آلمان و ایتالیا را باید یکی از جذاب‌ترین کشورها برای علاقه‌مندان خودرو دانست؛ موزه‌های بزرگ و تماشایی بی‌ام‌و، مرسدس بنز، پورشه، آئودی و فراری با داشتن مجموعه‌ای خودروهای کلاسیک و مدرن جاده‌ای و مسابقه‌ای درکنار نمونه‌های مفهومی، بی‌نظیر هستند.

موزه‌ی اختصاصی نیسان(Nisan Heritage Collection) با بیش از ۵۰۰ مدل مختلف، بهشت طرفداران خودروهای جاده‌ای و مسابقه‌ای ژاپنی است؛ درواقع این موزه به‌معنای واقعی کلمه بهشت است، چرا که بازدید از آن اصلا آسان نیست و باید با کارمندان سابق شرکت نیسان، رابطه‌ی نزدیک داشت. Cité de l’Automobile Collection Schlumpf بهترین موزه‌ای است که طرفداران خودروهای کلاسیک می‌توانند از آن بازدید کنند.

این موزه در شهر مولوز فرانسه قرار دارد و خانه‌ی امن بزرگ‌ترین مجموعه از محصولات کلاسیک و مدرن بوگاتی و بیش از ۵۰۰ مدل از ۹۸ برند مختلف است.

شرکت در جشنواره‌‌ی سرعت گودوود

جشنواره‌ی سرعت گودوود (Goodwood Festival of Speed)، قطعاً خاص‌ترین همایش و گردهمایی تمام علاقه‌مندان دنیای خودرو از خودروسازان و تیونرها تا افراد عادی است. این جشنواره سال ۱۹۹۳ توسط لرد چارلز گوردون-لنوکس، دوک یازدهم ریچموند با هدف احیای مسابقات اتومبیل‌رانی این منطقه برگزار شد. در طول بیش از دو دهه تأسیس جشنواره‌ی سرعت گودوود، انواع مسابقات و همایش‌های متنوع مانند هیل کلایمب و رالی برگزاری شده است.

امروز قوانین مختلف نظارتی در خودروسازی باعث شده است تا محدودیت‌های بسیاری ایجاد شود؛ اما در همایش گودوود فارغ از این محدودیت‌عا، خودروها و راننده‌های حرفه‌ای ستاره‌ی اصلی هستند. این رویداد که هر سال به‌مدت چهار روز برگزار می‌شود، تنها جایی است که به مدت چند دقیقه و به‌نوبت خودروهای جذاب مثل پورشه ۹۱۷، فرمول یک، پژو ۲۰۸ پایکس پیک و نمونه‌های مفهومی گران‌قیمت در مسیری کوتاه به حرکت در می‌آیند. مسابقه‌ی هیل کلایمب گودوود و همایش خودروهای جاده‌ای و مسابقه‌ای، از جذاب‌ترین بخش‌های این جشنواره‌ی منحصربه‌فرد است.

تماشای مسابقات موتوراسپرت از نزدیک

به‌لطف پیشرفت جهانی اینترنت و زندگی در کشوری که بسیاری از قوانین کپی رایت در آن معنی پیدا نمی‌کند، به‌راحتی و بدون نگرانی از نقض قوانین (مقررات در ایران نه سطح جهانی) می‌توان انواع مسابقات موتوراسپرت را به‌صورت زنده تماشا یا با بهترین کیفیت دانلود کرد.

اما هیچوقت تماشای مسابقات فرمول یک، رالی داکار، رالی‌کراس قهرمانی جهان، رقابت ۲۴ ساعته‌ی لمانز، فرمولا دریفت آمریکا، D1 گرن‌پری ژاپن، موتو جی‌پی، درگ NHRA آمریکا و دیگر همایش‌های موتوراسپرت از تلویزیون و مانیتور با بهترین کیفیت تصویر و صدا با تجربه‌ی حضور در پیست قابل مقایسه نیست.

شنیدن و دیدن و بو کردن خودروها یا موتورسیکلت‌ها درکنار جمعیتی پرشور از علاقه‌مندان، دنیای غیرقابل توصیفی است که فقط باید تجربه شود. با حضور در پیست، علاوه‌بر غرق شدن در مسابقه می‌توان دوست‌های جدید و هم‌سلیقه پیدا کرد. علاقه‌مندان موتوراسپرت می‌توانند برای تجربه‌ی تمام‌عیار تماشای یک رقابت هیجان‌انگیز در فرمول یک، موتو جی‌پی، درگ یا دریفت به کشورهای اطراف ایران شامل بحرین، امارات متحده‌ی عربی، قطر، کویت آذربایجان و گرجستان سفر کنند.

خرید یک خودروی هیجان‌انگیز برای رانندگی در اوقات فراغت

لازم نیست هم‌زمان چند خودرو داشته باشید، ولی هر علاقه‌مند دنیای خودرو باید در طول عمر خود حداقل یک مدل جذاب و هیجان‌انگیز داشته باشد. منظور از خودروی جذاب، مدل‌های گران‌قیمت و قدرتمند نیست؛ قانون مخفی لذت این است که با خودروی معمولی که قدرت زیادی ندارد با تمام سرعت رانندگی کرد. پیشنهاد می‌شود یک مدل قدیمی و ارزان‌قیمت داشته باشید تا گاهی اوقات نهایت لذت با کمترین هزینه تجربه شود.

دیدار و رانندگی با محبوب‌ترین خودرو

مَثل قدیمی و معروفی است که می‌گوید «هیچوقت با قهرمانت رو‌به‌رو نشو». این عبارت معمولاً در مورد شخصیت‌های محبوب هر فرد مثلا در سینما و ورزش صدق می‌کند اما در مورد خودروهایی که از کودکی به قهرمان تبدیل شده‌اند، کمی متفاوت است. دیدن از نزدیک و شاید رانندگی با محبوب‌ترین خودرویتان، احتمالاً مشکل‌ترین کاری است که در این فهرست آورده‌ایم.

بعید است که علاقه‌مندان دنیای خودرو در ایران بتوانند با خودروی دلخواهشان رانندگی کنند؛ مهم نیست که خودروی قهرمان کلاسیک یا مدرن باشد، شرایط ایران این اجازه را نمی‌دهد. به‌عنوان تجربه‌ی شخصی نگارنده، دوبی مکان خوبی برای رانندگی با خودروهای مختلف است و اگر خودروی محبوبتان مدل ژاپنی، اروپایی و آمریکایی محصول ۱۹۸۰ تا امروز باشد، احتمالاً خواهید توانست پشت فرمان قهرمان رؤیایی دوران کودکی‌تان بنشینید.

اگر امکان سفر به کشورهای دیگر وجود داشته باشد، ژاپن، بریتانیا، آمریکا، ایتالیا و آلمان بهترین مکان برای پیدا کردن خودروهای جاودانه است.

رانندگی با خودروی فرمان راست

براساس قوانین راهنمایی و رانندگی، همه‌ی ما رانندگی را با خودروی فرمان چپ یاد گرفته‌ایم و هر روز در سمت راست جاده حرکت می‌کنیم. تجربه‌ی رانندگی با خودروی فرمان راست در سمت چپ جاده، بسیار چالش برانگیز و در عین حال جذاب است؛ اگر این تجربه با تعویض دنده‌ی دستی هم همراه باشد، فراموش نشدنی خواهد بود. به‌طور کلی، در ۱۶۵ کشور جهان رانندگی در سمت راست جاده و در ۷۵ کشور در سمت چپ انجام می‌شود؛ بنابراین برای تجربه کردن این مورد باید کشورهایی مثل بریتانیا، ژاپن، تایلند، تانزانیا، آفریقای جنوبی، سنگاپور، اسکاتلند، نیوزیلند، مالزی، ایرلند، اندونزی و استرالیا سفر کرد.

بازدید از یک نمایشگاه خودرو معتبر و بزرگ

بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناس‌ها معتقد هستند که نمایشگاه‌های خودرو به‌مانند گذشته باشکوه نیستند و به‌زودی کاملاً از بین خواهند رفت. اما با وجود این پیش‌بینی، هنوز هم بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خودروسازی یا به‌اصطلاح، پنج همایش بزرگ صنعت خودروسازی شامل فرانکفورت، ژنو، دیترویت، پاریس و توکیو پررونق هستند؛ شرکت در یکی از این پنج نمایشگاه بزرگ، تجربه‌ای ارزشمند است که می‌توان در جمع علاقه‌مندان به آن افتخار هم کرد.

بودن در جمع تعداد محدودی از افراد که جزو اولین بیننده‌های جدیدترین خودروی یک شرکت، به‌خصوص برند مورد علاقه هستند، مهم و به‌یاد ماندنی است. تجربه‌ی حضور در سالنی بزرگ با انواع خودروهای جدید و مفهومی، قدم زدن در مسیر فرش شده و بازدید از غرفه‌های بزرگ‌ترین خودروسازان جهان، نه‌تنها آرزوی عاشقان دنیای خودرو، بلکه خاطره‌ای شیرین برای تمام افراد خواهد بود. برای بسیاری از ما ایرانی‌ها، شرکت کردن در بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های دنیای خودرو بسیار مشکل بوده که  در حال حاضر تماشای ویدیوهای پرشمار کانال‌های یوتیوب، جایگزین تجربه‌ی اصلی شده است.

رانندگی و دریفت روی دریاچه‌ی یخ‌زده

اگر اهل تماشای مسابقات موتوراسپرت در کلاس‌های مختلف باشید، حتماً دقت کرده‌اید که بسیاری از راننده‌های حرفه‌ای به‌خصوص در رالی، اهل فنلاند هستند. فنلاندی‌ها از بهترین راننده‌های دنیا در کنترل دقیق خودرو هستند که دلیل این امر، آموزش رانندگی در سخت‌ترین شرایط جاده‌ای و از سن کم است. رانندگی روی سطح برفی و یخ‌زده و تجربه‌ی کنترل هیجان‌انگیز خودرو که هر لحظه امکان انحراف کامل آن وجود دارد، تپش قلب هر فردی را بالا می‌برد. سفر به یکی از کشورهایی که دریاچه‌های یخ‌زده دارند و رانندگی بدون نگرانی از تصادف و تجربه‌ی دریفت در مسیر طولانی را در فهرست آرزوها و کارهایی که باید انجام شود، قرار دهید.

رانندگی با خودروهای شهری مخصوص ژاپن

فرهنگ ژاپنی‌ها در جنبه‌های مختلف بسیار متفاوت است؛ درواقع به‌دلیل رفتار خاص مردم این کشور، خودروسازی هم تغییر می‌کند. خودروهای شهری مخصوص ژاپن که با نام Kei شناخته می‌شوند، با تمام خودروهای کوچک و شهری دیگر کشورها متفاوت هستند؛‌ این کلاس که مخصوص سرزمین خورشید تابان است، ابعاد و پیشرانه‌ی خودروها را به‌دلیل محدودیت فضا در معابر و شهرهای ژاپن، تعیین کرده است.

خودروهای Kei نباید بیشتر از ۳۳۷۸ میلی‌متر طول، ۱۴۷۳ میلی‌متر پهنا و ۱۹۸۱ میلی‌متر ارتفاع داشته باشند؛ خریداران این نوع خودروها علاوه‌بر پرداخت قیمت بسیار کمتر از نمونه‌های بزرگ‌تر درکنار هزینه‌های ناچیز تعمیر و نگه‌داری، مالیات کمتری هم به دولت ژاپن خواهند داد. حجم پیشرانه‌ی این خودروها که در انواع مدل‌های اسپرت تا ون تولید می‌شوند، به حداکثر ۶۶۰ سی‌سی و قدرت به ۶۳ اسب‌بخار محدود است.

البته در طول سال‌های گذشته این محدودیت تغییر کرده است؛ برای مثال، پیش از این حجم پیشرانه به ۳۶۰ سی‌سی در سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۵ و سپس ۵۵۰ سی‌سی از سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۰ بدون درنظر گرفتن قدرت، محدود شده بود. نشستن پشت فرمان خودروی کلاس Kei و تجربه‌ی طراحی مینیمالیستی اصیل ژاپنی، برای هر فردی ضروری است.

خودروهای کوچک Kei که امروز بیشتر جزو محصولات برندهای دایهاتسو هوندا، میتسوبیشی و سوزوکی هستند، بخشی از فرهنگ خاص ژاپن درنظر گرفته می‌شوند که در جهان نمونه ندارند. اگر جزو علاقه‌مندان دنیای تیونینگ خودرو و مسابقات خیابانی غیرقانونی هستید، سفر به ژاپن را حتماُ در فهرست کارهای ضروری قرار دهید چرا که فرهنگ خودرو در این کشور با تمام نقاط جهان متفاوت است.

رانندگی با خودروی کلاسیک، تولید پیش از جنگ جهانی دوم

برای رانندگی با یکی از مدل‌های کلاسیک که پیش از جنگ جهانی دوم تولید شده است، نیازمند کلاس آموزشی کاملاً جدید و متفاوت هستیم. بیشتر این خودروها به‌‎نوعی مشابه نمونه‌های امروزی، فرمان و پدال دارند؛ اما شباهت محصول دهه‌ی ۱۹۲۰ خودروسازی با مدل ۲۰۱۹، تنها در همین دو مورد خلاصه می‌شود.

تفاوت بین مدل‌های قدیمی هم بسیار زیاد است، اما تجربه‌ی رانندگی با هر نمونه از خودروهای ابتدایی، درک بهتری از پیشرفت این صنعت خواهد داد؛ افرادی که این تجربه را کسب کرده‌اند، ارزش بیشتری برای خودروسازی و دهه‌ها تلاش متخصص‌های برندهای مختلف قائل هستند.

یادگیری تعمیر و نگه‌داری ابتدایی خودرو

بسیاری از علاقه‌مندان خودرو، عاشق تعمیر جزئی ونگه‌داری منظم خودرو هستند؛ از تعویض شمع تا لنت‌های ترمز، برخی موارد ساده هستند که هر فردی می‌تواند انجام دهد. یادگیری تعمیرات یا تعویض قطعات کوچک و ساده اصلاً سخت نیست و می‌تواند در کاهش هزینه‌ها هم کمک‌کننده باشد. البته اگر واقعاً به مکانیکی و دست به‌آچار شدن علاقه داشته باشید، بهترین دستاورد می‌تواند شروع یک پروژه‌ی شخصی مثل تیونینگ فنی و ظاهری یا بازسازی کامل یک مدل قدیمی باشد.

بازدید از کارخانه‌ و خط تولید خودروسازی

بازدید از کارخانه‌ی خودروسازی، یکی دیگر از آرزوهای همیشگی افراد است که رسیدن به آن در برخی کشورها، چندان هم مشکل نیست. این نکته را باید در نظر داشت که خط تولید و کارخانه‌ی هیچ دو شرکتی، دقیقاً مشابه نیست؛  کارخانه‌ی بزرگ فولکس واگن در ولفسبورگ و خط تولید برند انگلیسی مورگان بسیار متفاوت هستند.

در کارخانه‌ی غول خودروسازی آلمان، هماهنگی بی‌نظیر ماشین‌ها و ربات‌ها با نظارت انسان مشاهده می‌شود اما در کارگاه خانوادگی مورگان، گروهی از بهترین متخصص‌های و مهندس‌های نسل گذشته و فعلی با دست و ابزارآلات خاص، به طراحی و تولید خودرو مشغول هستند. تجربه‌ی بازدید هر دو خط تولید خودرو اتوماسیون و انسانی ارزشمند است؛ در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی خارجی، تورهای ویژه‌ی بازدید از خط تولید را با قیمت‌های بسیار مناسب ارائه می‌کنند.

گفت‌وگو با طراح خودرو

صحبت و تبادل نظر با زنان و مردانی که طراح خودرو هستند، درک بسیار کاملی از این صنعت فراهم می‌کند. آشنایی با روند طولانی و پرخرج تولید خودرو از نمونه‌ی مفهومی و نمایشی تا تصمیم‌ها و تغییرات بخش‌های مختلف و درنظر گرفتن بودجه‌ی هر محصول، آن هم از زبان یک طراح، جذاب و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

درواقع برای درک کامل فرایند تولید خودرو، هیچ‌کس بهتر از یک طراح یا مهندس یک شرکت نیست؛ البته نمی‌توان به‌راحتی به دفتر مرکزی هر برند مراجعه و با طراح‌ها ملاقات کرد. بهترین راه برای برآورده کردن این خواسته، بازدید از نمایشگاه‌ها و همایش‌های بزرگ خودروسازی است؛ معمولاً بسیاری از طراح‌های و مهندس‌های خودروسازی در این رویدادها حضور دارند و پاسخ‌گویی بسیاری از سؤال‌های افراد هستند.

منبع: زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط