با توجه به محبوبیت وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست، در سالهای اخیر خودروهای تمام برقی، هیبریدی و خودروی پلاگین هیبریدی از استقبال بینظیری از سوی مشتریان برخوردار شدهاند.
بیت ران – بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام پاک و دوستدار محیط زیست اعم از وسایل نقلیه برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی را به تولید انبوه برسانند.
حالا این گزارش به معرفی مختصری بر خودروی پلاگین هیبریدی میپردازد که به اختصار PHEV نامیده میشوند و در مقایسه با مدلهای هیبریدی به باتریهای قدرتمندتری مجهز شدهاند بنابراین مسافت قابل پیمایش آنها نیز در حالت تمام برقی بیشتر است.
باتریهای بهکار رفته در خودروی پلاگین هیبریدی قابلیت شارژ شدن با برق شهری در منزل یا ایستگاههای شارژ مخصوص این خودروها را دارند. در صورتی که باتری ظرفیتش رو به اتمام باشد، موتور الکتریکی در کنار پیشرانههای بنزینی کار خواهد کرد.
از محبوبترین و پرفروشترین نمونه خودروهای پلاگین هیبریدی شورولت ولت و بیامو آی ۳ هستند که علاوه بر تأمین اصلی انرژی توسط موتور الکتریکی، آلایندگی بسیار کمی را برای محیط زیست ایجاد خواهد کرد.
از بزرگترین مزایای خودروهای پلاگین هیبرید میتوان به نگران نبودن کاربران برای اتمام شارژ باتری به کار رفته در آن است.
مسافت قابل پیمایش یک خودروی پلاگین هیبریدی را ظرفیت مخزن سوخت بنزین آن تعیین میکند که البته میزان شارژ باتری به کار رفته در آن نیز به شدت تأثیرگذار است. به عنوان مثال، تویوتا پریوس پرایم و شورولتبولت قادر خواهند بود به ترتیب ۴۰ و ۸۵ کیلومتر را در حالت تمام برقی طی کنند.
این خودروها گرانتر از مدلهای هیبریدی هستند بهعنوان نمونه، قیمت تویوتا پریوس پلاگین هیبرید حدود ۳ هزار و ۸۰۰ دلار بیشتر از مدل هیبرید آن است.
بسته های تشویقی برای استفاده از پلاگین هیبریدی ها
با این وجود، اعتبار مالیاتی دولتی به خریداران خودروی پلاگین هیبریدی اختصاص داده میشود. برای مثال آمریکاییها با خرید یک خودروی پلاگین هیبرید، ۳۵۰۰ تا ۷۵۰۰ اعتبار مالیاتی از دولت دریافت میکنند که البته تنها یکبار قابل استفاده است. علاوه بر این، انواع تخفیفهای بیشتر هم در ایالتهای مختلف آمریکا برای ترغیب مردم به خرید این نوع خودروها وجود دارد.
با توجه به محبوبیت و اهمیت روز افزون این گونه وسایل نقلیه، بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامههای خود بدین منظور رونمایی کردهاند.
افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامههای خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.
در سال گذشته میلادی بالاخره خودروهای الکتریکی و برقی از حالت خودروهای غیرقابل استفادهای که تنها در نمایشگاههای علم و فناوری از آنها رونمایی میشد، خارج شد و تولید انبوه خودروهای لوکس و قابل استفاده آنها توسط غولهای خودروسازی آغاز شد.
این تولید انبوه که با استقبال بینظیری از سوی مردم و دولتهای بسیاری روبهرو شد، میتواند نقطه عطفی برای جهشی بزرگ و گامی بلند به سمت خودروهای پاک و غیر آلاینده به شمار بیاید.
تحلیلگران بازار خودرو پیشتر برآورد کرده بودند که سال ۲۰۱۸ میلادی و سالهای بعد از آن بدون شک سال نبوغ و شکوفایی خودروهای برقی و الکتریکی به شمار خواهد رفت. به گزارش ایسنا، چرا که غولهای خودروسازی در جهان به این نتیجه رسیدهاند که باید با طراحی و تولید خودروهای پاک برقی به محیط زیست و کاهش میزان انتشار آلایندهها به جو زمین کمک بهسزایی کنند و از طرفی نیز، رضایت و نیاز مردم و دولتها را برآورده کنند.