پیرمردهای جادویی نمایشگاه رتروموبیل ۲۰۱۹

از دست ندهید

آشنایی با نه مدل کلاسیک و برگزیده نمایشگاه خودروهای کلاسیک رتروموبیل که ارزش مادی و معنوی بسیار بلایی دارند.

بیت‌ران – محمدحسین شاوردی: ارزش‌های پیدا و پنهان خودروهای کلاسیک به شکل روزافزونی برای مردم ۴گوشه جهان در حال آشکار شدن است. در حالی که طی سال‌های گذشته، اوراق خودروهای قدیمی به سنتی در ایران و بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است، اخیرا تب بازسازی مدل‌های قدیمی و استفاده از آنها بالا گرفته و بررسی تمایل کاربران شبکه‌های اجتماعی به استفاده از این محصولات خبر از تغییرات گسترده در ذائقه خودرویی آنها دارد.

در این بین برگزاری رویدادهایی نظیر نمایشگاه رتروموبیل که هر ساله در یک گردهمایی شکیل به معرفی خودروهای کلاسیک و نوستالژیک ساخته شده در دهه‌های ۸۰ و قبل از آن می‌پردازد، نقش بسزایی در تغذیه این روند داشته است. این رویداد حالا در چهل و چهارمین دوره خود، میزبان جمعی از مهمترین خودروهای تاریخ بوده و رکورد بیشترین بازدید خود را در این دوره با حضور ۱۳۲هزار نفر مراجعه‌کننده جابجا کرده است.

با اینکه نمایشگاه به شدت متنوع است و از تانک‌های آلمانی پانزر تا کامیون‌های آمریکایی برلیت در آن حاضرند، اما در ادامه به شکل خلاصه درباره نه مدل خودرو مهم این نمایشگاه نکاتی را یادآور می‌شویم:

 

 

۱

کامیون برلیت T100

یک ابرخودرو ۵۰ تنی با ۱۶ چرخ و بیش از ۱۵ متر طول که عرض بدنه آن به بیش از ۴.۸۵ متر می رسد و حدود ۶ متر ارتفاع دارد. این کامیون فوق سنگین که از موتوری ۱۲ سیلندر و دیزلی ساخت شرکت معظم کامینز با توان ۷۰۰ اسب بخار بهره می‌برد، در سال ۱۹۵۷ میلادی (۱۳۳۶ خورشیدی) تولید شده است و امروز تنها دو دستگاه از آن در جهان باقی مانده و یکی از آنها در موزه بنیاد برلیت نگهداری می‌شود.

 

۲

فراری ۳۰۸ کارما FF

با اینکه در مسابقات ۲۴ساعته دیتونا سال ۱۹۸۱ این پورشه ۹۳۵s بود که لقب سریع ترین شرکت‌کننده را به خود اختصاص داد، ولی فراری یک رقیب سرسخت را به مسابقات فرستاد که هنوز خاطراتی خوب از خود در ذهن علاقمندان به مسابقات سرعت برجای گذاشته است. این خودرو که توسط کارلو فاکتی از رانندگان مشهور تیم مسابقه فراری هدایت می‌شد، به یک موتور ۲توربو ۸۴۰ اسبی مجهز بود و امروزه ارزش بسیار بالایی دارد.

 

۳

لیستر نوبلی جگوار

امسال که گذشت شصتمین سالگرد تولید این خودرو افسانه‌ای و سفارشی بود که تنها ۱۰ دستگاه از آن ساخته شده و نمونه سبز رنگ موجود در عکس، هفتمین دستگاهی است که از این خودرو تولید شده است. درباره این خودرو حرف و حدیث بسیار است، اما گفته می‌شود رییس کمپانی لیستر وقتی دو خودرو استون مارتین و جگوار را دید، سعی کرد در محصولی اختصاصی، طراحی دو خودرو را با هم تلفیق کند و حاصل کار نیز در عکس مشخص است.

 

۴

مرسدس بنز CLK-GTR

ابرخودرو مسابقه‌ای مرسدس بنز با وجود گذشت بیست سال از تولیدش همچنان خودرویی درخشان با عملکردی قابل قبول است. نسخه جاده‌ای این خودرو که سال ۱۹۹۸ تولید شد، امروزه به عنوان یک ابرخودرو جاده‌ای، قیمت بالایی دارد. به ویژه اینکه تنها ۳۰ دستگاه از این مدل توسط ستاره آلمانی ساخته شده است. وزن ۱۴۴۰ کیلویی در تلفیق با بدنه آئرودینامیک و نیروی ۶۶۵ اسب بخاری موتور خودرو، هیولایی واقعی خلق کرده است. مرسدس بنز CLK-GTR قیمت گزافی دارد به طوری که تنها افراد بسیار متمولی نظیر سلطان برونئی قادر به پرداخت آن هستند.

 

۵

لامبورگینی میورا svj

این خودرو فوق‌العاده که تنها تعداد اندکی از آن ساخته شده است، امسال در نمایشگاه رتروموبیل توسط بنیاد کیدستون به نمایش درآمد و توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. این خودرو که تا سال ۱۳۶۹ در ایران حضور داشت، پس از خروج از کشور ابتدا توسط یک فروشنده مشهور خودروهای ب.ام.و در ایتالیا خریداری شد و سپس به مالکیت نیکلاس کیج بازیگر مشهور هالیوود درآمد. گفته می‌شود قیمت فعلی این خودرو حدود یک میلیون دلار است.

 

۶

بنتلی EXP2

این خودرو اولین محصولی است که توسط بنتلی خلق شده و سال ساخت آن به ۱۹۱۹ برمی‌گردد. حالا از آن زمان دقیقا یکصد سال می‌گذرد و بنتلی نسل آخر خودروهای کوپه و فوق‌لوکس خود را با نام کانتیننتال GT برمبنای کانسپت EXP2 تولید کرده است. این خودرو با اقبالی که برای بنتلی به وجود آورد، زمینه استقلال این برند از شرکت رولزرویس را در سال ۱۹۲۱ فراهم کرد. بنتلی از سری EXP2 تنها دو نسخه ساخت که در تصویر، مدل باقی‌مانده را مشاهده می‌کنید. این خودرو یکی از اولین محصولات مجهز به موتور دارای میل بادامک و سیلندرهای ۴سوپاپه بود.

 

۷

سه چرخه اتوره بوگاتی

بنیاد اتومبیل فاین، این خودرو نمادین را به نمایشگاه امسال آورده است. این سه چرخه شاید نماد خواستن و توانستن است. اولین محصول بوگاتی در این تصویر، یک سه چرخه جالب است که اتوره بوگاتی سال ۱۸۹۹ وقتی تنها ۱۷ سال سن داشت آن را طراحی کرد. ترکیب سه چرخ با یک موتور ۲سیلندر بنزینی کوچک کمک می‌کرد تا دوچرخه پرینتی استوچی عادی با برخی اصلاحات به یک مدل سریع تبدیل شود که تا بیش از ۸۶ کیلومتر در ساعت هم سرعت می‌گرفت.

 

۸

سیتروئن تایپ A

دقیقا در یکصد سالگی تولید این سدان فرانسوی، نمایشگاه رتروموبیل میزبان سیتروئن و طیف وسیعی از محصولات قدیمی این شرکت بسیار متفاوت شده است. خودرو با یک موتور ۱۰ اسبی و قیمت ارزان، سال ۱۹۱۹ به بازار آمد و امروزه یکی از کمیاب‌ترین تولیدات تاریخ سیتروئن است.

 

 

۹

لانچیا استراتوس

همزمان با فرارسیدن افسانه یکصدمین سالگرد تاسیس برند ایتالیایی لانچیا، یک کلکسیونر سوئیسی ۴نسخه از خودروهای مشهور لانچیا استراتوس دهه هفتادی را که برنده مسابقات جهانی رالی بود، به نمایشگاه آورده که در کنار خیل عظیمی از محصولات لانچیا در یکصد سال اخیر، تصویر جالبی را خلق کرده است.

 

 

 

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط