طراحی های برتر تاریخ شورولت از نگاه طراح ارشد جنرال موتورز

از دست ندهید

وقتی سابقه یک قرنی شورولت را در صنعت خودرو سازی مرور کنیم، خودروهای زیبایی دیده می شوند که هر یک در دوران خود روند طراحی محصولات این شرکت را دگرگون کردند. در این میان، برای بررسی برترین طراحی های این شرکت، مروری بر نظرات “اد ولبورن”، قائم مقام مدیر عامل و مدیر طراحی جنرال موتورز خواهیم داشت.

بیت ران – ولبورن پس از فارغ التحصیلی از هاروارد در دهه ۷۰ جذب جنرال موتورز شده است. پس از آن پله های ترقی را طی کرده تا در نهایت توانسته به جایگاهی برسد که می تواند بدون محدودیت طرح های آینده جنرال موتورز را ترسیم کند. جهت درک جایگاه او کافی است بدانید در طول تاریخ بیش از یک قرن جنرال موتورز، تنها شش نفر توانسته اند به این جایگاه برسند. با توجه به اینکه او تمام عمر کاریش را در جنرال موتورز گذرانده است، بدون شک می تواند به خوبی در مورد محصولات این شرکت قضاوت کند.

اد ولبورن مدیر طراحی جنرال موتورز

او در این فهرست خودروهایی را معرفی می کند که طراحی های آن ها تاثیر گذار و ویژه بوده و در دوران خود توانسته روند طراحی شرکت را به جلو ببرد. او در این فهرست از قدیمی ترین مدل شرکت آغاز می کند و تا آغاز قرن بیست و یکم پیش می رود.

شورولت کلاسیک ۶ مدل ۱۹۱۲

این مدل پیش از این انتخاب هم، خودرویی بسیار با ارزش و تاریخ ساز در شرکت شورولت بود؛ چرا که نام شورولت برای نخستین بار روی این خودرو قرار گرفت. به همین دلیل بخشی از انتخاب ولبورن، بیش از طراحی، به قدمت و اهمیت این خودرو بر می گردد. چرا که در زمان خود از طراحی متفاوتی نسبت به هم رده هایش بر خوردار نبود.

این خودرو بسیار به ایده آل های لوییس شورولت در مورد یک خودرو نزدیک بود. او این خودرو را با کمک دوست فرانسوی و مهندسش، Etienne Planсhe طراحی کرد. در زمان خودش، این مدل به عنوان یک خودروی بزرگ شناخته می شد و موتور ۴.۹ لیتری شش سیلندر آن، تا اواخر دهه ۵۰میلادی و تولد موتورهای بلوک بزرگ هشت سیلندر شورولت، بزرگترین موتوری بود که روی یک مدل شورولت نصب شده بود. تنها دو سال روی خط تولید باقی ماند و پس از آن شرکت شورولت به سمت تولید خودروهایی کاربردی تر و البته ارزان تر حرکت کرد. اما این خودرو همواره جایگاه خود را در این شرکت حفظ کرد.

شورولت دولوکس اسپرت کوپه مدل ۱۹۳۲

بعضی وقت ها گرفتاری و دردسر نتیجه خوبی هم به دنبال دارد و این خودرو دقیقا نمونه ای از این مسئله است. شورولت در آغاز دهه ۳۰ میلادی به دلیل درگیری اقتصاد آمریکا با بحران، دچار کاهش بیش از ۵۰درصدی در فروش محصولاتش شده بود و عملا فاصله زیادی با ورشکستگی نداشت. در این شرایط شاید تولید یک خودروی اسپرت، آخرین راه حلی باشد که به ذهن مدیریت یک شرکت می رسد.

اما جنرال موتورز این ریسک را کرد و مدل اسپرت کوپه را به میدان فرستاد که یکی از زیباترین شورولت های پیش از جنگ جهانی دوم است. داخل این خودرو فقط دو نفر می توانستند بنشینند، اما اگر می خواستید بیش از این مسافر داشته باشید می توانستید صندلی هایی را روی فضای صندوق عقب نصب کنید. ولبورن در مورد این خودرو می گوید: “خریدار احساس می کرد خودرویی بیشتر از آنچه بابتش پول داده است را دریافت کرده.”

شورولت سابربن ۱۹۳۶

سابربن نه تنها در میان خودروهای تولید شورولت، که در دنیای خودروسازی یک تحول به تمام معنا بود. چرا که عملا نخستین خودرویی بود که مفهوم SUV را به شکلی که امروزه می شناسیم وارد دنیای خودرسازی کرد. این خودرو در ابتدا به عنوان یک خودروی استیشن و با بدنه ای از چوب، روی وانت های شورولت در سال ۱۹۳۳ساخته شد. اما در ۱۹۳۵، نخستین مدل از سابربن با بدنه فلزی تولید شد. هر چند در ابتدا بر خلاف SUV های امروزی، ارتفاع کف خودرو از سطح زمین خیلی بالا نبود، اما از مدل های عادی هم بلندتر بود. ضمن آنکه می توانست هشت نفر را نیز حمل کند.

شورولت پیکاپ مدل ۱۹۴۸

وانت ها و ون ها همیشه نقش مهمی در تاریخ شرکت شورولت داشتند. اما این مدل در طراحی از یک خصوصیت مهم برخوردار است؛ نخستین خودرو در خانواده شورولت که از طراحی پس از سال های جنگ جهانی دوم برخوردار است. گلگیرهای جلو و عقب در این مدل همچنان برآمده بودند اما مهمترین تغییر در شکل جلوپنجره و محل نصب چراغ های جلو بود.

در سال های پیش از جنگ، وانت های شورولت از جلو پنجره های بلند و عمودی استفاده می کردند و چراغ ها هم روی گلگیرها نصب می شد. اما بعد از جنگ، شورولت لزوم یک خانه تکانی در محصولاتش را احساس کرد و به همین علت دوران طرح های قدیمی در شورولت به پایان رسید. جلوپنجره به صورت عرضی و با نوارهای کرومی سوار شد و چراغ ها هم به داخل گلگیرها منتقل شدند.

شورولت کوروت مدل ۱۹۵۳

این کوروت با طراحی هارلی ارل مشهور که در آن زمان طراح ارشد جنرال موتورز بود، برای نخستین بار در سال ۱۹۵۳ به بازار معرفی شد. هدف اصلی از طراحی آن نمایش چهره جدیدی از جنرال موتورز بود. اما علاوه بر آن، این مدل وظیفه مهم دیگری را نیز بر عهده داشت؛ رقابت با اسپرت های اروپایی که در آن دوران بازار آمریکا را در تسلط خود داشتند.

در استانداردهای آن دوران، خودروی نسبتا سریعی بود. ضمن آنکه به سبب تولید انبوه، قیمت مناسبی نسبت به رقبای اروپاییش داشت. هر چند مجموع این ها باعث نشد در آغاز استقبال زیادی از آن بشود، که علت اصلی آن به موتور نه چندان قدرتمند شش سیلندر آن باز می گشت. بعدها در ۱۹۵۵ که موتور هشت سیلندر هم به لیست اضافه شد، اوضاع کمی بهبود پیدا کرد.

ولبورن در مورد این خودرو می گوید: “برای آن سال ها از دید عموم این طراحی خیلی خوب به نظر نمی رسید، اما چند سال بعد همه به آن علاقه مند شدند.”

شورولت بل ایر مدل ۱۹۵۵

بل ایر برای نخستین بار در ۱۹۴۹ به تولید رسید. نسل اول آن ظاهری معمولی داشت و نمونه های آن را می شد در محصولات کرایسلر و فورد هم دید. اما در نسل دوم ناگهان همه چیز متحول شد. جنرال موتورز تصمیم گرفت برای سال ۱۹۵۵ کل محصولاتش را متحول کند و سر دسته این تحولات هم بل ایر بود. در کنار طراحی زیبای بدنه و طرح های دو رنگ، موتورهای بلوک بزرگ هشت سیلندر هم به این مجموعه اضافه شد تا بل ایر های ۱۹۵۵ جزو بهترین مدل های خانواده بل ایر باشد.

ولبورن در مورد این خودرو می گوید: “این خودرو گران تر از آنچه واقعا هست به نظر می آید. مثل نقشی که امروز شورولت کروز دارد.”

شورولت کوروت استینگری ۱۹۶۳

نسل اول کوروت که پیش از این به آن اشاره کردیم یک بار تغییر ظاهری داد. اما در این تغییرات، طرح کلی خودرو حفظ شد. تا اینکه نوبت به نسل دوم این خودرو رسید. در طراحی این نسل از کوروت به وضوح می توان نشانه هایی از جگوار E-TYPE  را دید. چرا که مدیر طراحی این پروژه، خود مالک یکی از این خودروها بود. از سوی دیگر وی حمایت از یک خودوری مسابقه ای را نیز بر عهده داشت و مدل جدید کوروت بخشی از طراحی و البته نام استینگری را از این خودری مسابقه ای به عاریت گرفته است.

چراغ های جلو که به صورت الکتریکی از جای خود خارج می شدند، شیشه عقب دو تکه و بخش های فایبر گلس بدنه، باعث شد بار دیگر عده ای از آن انتقاد کنند. اما به زودی همه به زیبایی آن پی بردند. شورولت در این مدل، اشتباه نسل یک را تکرار نکرد و موتورهای پرقدرتی برای آن تدارک دید که بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشتند. ولبورن این مدل را علاوه بر اینکه زیبا است، تاثیر گذار هم می داند. او می گوید: “من بارها در مورد این خودرو صحبت کرده ام. در این مدل همه چیز جدید است. تمام کوروت های بعدی تحت تاثیر این خودرو طراحی شده اند.”

شورولت پیکاپ مدل ۱۹۶۷

شاید دیدن سه وانت در این لیست به نظرتان کمی غیرقابل قبول باشد، اما نیمی از خودروهای فروخته شده در آمریکا را وانت ها و SUV ها تشکیل می دهند. با این شرایط، طراحی یک وانت وظیفه بسیار سنگینی برای طراحان و البته مهندسان است و از دید ولبورن، در مدل های ۱۹۶۷، این وظیفه به خوبی انجام شده است. وانت های این نسل یک تحول را نسبت به نسل قبل شاهد بودند و کاملا می شد آن ها را نمونه های مدرن شده ای نسبت به قبل دانست.

بارزترین مشخصه این تغییر، در حذف برآمدگی گلگیرهای جلو و عقب بود و همین امر نمای یک دست ولی همچنان قدرتمندی را به خودرو می بخشید. ولبورن در مورد این نسل از پیکاپ های شورولت معتقد است: ” این خودرو یک نماد طراحی آمریکایی است.”

شورولت پیکاپ مدل ۱۹۸۹

بار دیگر حضور یک وانت در لیست ولبورن. این بار طراحان شورولت از قوس های بدنه کم کرده بودند و بدنه ای صاف و یکدست را برای وانت ها به وجود آورده بودند. که در عین حال هنوز کارآیی لازم را برای یک وانت داشت. البته با توجه به تغییر در خریداران خودرو در آمریکا، شورولت هم برای این خودرو پکیج های اسپرت و نمونه های فیس لیفت شده را روانه بازار کرد تا همچنان این سری را در اوج نگه دارد و اتفاقا موفق هم بود. این سری از محصولات شورولت جزو پرفروش ترین وانت های زمان خود بودند. ولبورن می گوید: “ما در حال حاضر روی طراحی وانت های آینده کار می کنیم اما اعضا تیم برای الهام گرفتن در طراحی هایشان تصویر این وانت را روی دیوار نصب کرده اند.”

منبع: اتومبیل




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط