سیستم نیمه‌ خودران اتوپایلوت در خودروهای تسلا چه ویژگی هایی دارد؟

از دست ندهید

سیستم نیمه‌ خودران اتوپایلوت تسلا با آنکه برای دستیابی به عملکردی بهتر به‌روزرسانی شده است، هنوز نقاط قوت و ضعفی دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

بیت ران – تسلا، ۲۰۱۴ سیستم رانندگی نیمه خودران خود را به نام اتوپایلوت (Autopilot) به بازار عرضه کرد. سیستم شامل دوربین‌ها و حسگرهای رادار و اولتراسونیک در اطراف خودرو است و اساساً مجموعه‌ای از قابلیت‌های دستیار راننده برای فراهم کردن امکان رانندگی خودران در بزرگراه به‌شمار می‌رود.

نیمه خودران تسلا یا اتوپایلوت ابتدا به‌عنوان بخشی از بسته‌ی فناوری در خودروی الکتریکی تسلا مدل اس عرضه شد؛ اما حالا قابلیتی مستقل در هر دو سطح پایه و پیشرفته و در تمام خودروهای برقی این شرکت از جمله تسلا مدل ۳ و مدل ایکس در دسترس است. تسلا این فناوری نیمه‌خودران را با اضافه‌کردن قابلیت‌هایی در به‌روزرسانی‌های بعدی سیستم بهبود بخشیده؛ اما اتوپایلوت هنوز یکی از بحث‌برانگیزترین فناوری‌های روز است.

اتوپایلوت به رانندگان انتظارات غلطی می‌دهد

منتقدان به مجموعه‌ای از حوادثی اشاره کرده‌اند که سامانه‌ی اتوپایلوت با وجود فعال‌بودن نتوانسته کاری از پیش ببرد و از‌این‌رو معتقدند برخی از صاحبان خودروهای تسلا ارزیابی غیرواقع‌بینانه‌ای از توانایی‌های این سیستم دارند. برخی می‌گویند نیمه خودران تسلا یا اتوپایلوت به رانندگان انتظارات غلطی می‌دهد و احساس می کنند خودرو کاملاً خودران است، درحالی‌که سیستم هنوز نیاز به دخالت انسان دارد. از سویی دیگر، تسلا ادعا می‌کند که استفاده از سامانه‌ی اتوپایلوت باعث کاهش خطر رانندگی در تصادف می‌شود.

در یکی از این موارد که خوشبختانه خسارت بسیار جزئی به همراه داشت، تسلا مدل اس در حالت نیمه خودران فعال، دچار سانحه شد. همان‌طور که تسلا می‌گوید، راننده همیشه باید هوشیار و آماده کنترل خودرو باشد. آن‌طور که تسلا می‌گوید خودروها هنوز کاملاً قادر به رانندگی خودران نیستند، بنابراین راننده مسئول هر نوع خسارتی است که متوجه سایر شهروندان می‌شود. در ویدئوی زیر می‌توانید عملکرد سیستم اتوپایلوت تسلا را در زمان نزدیک‌شدن به دیواره بتنی در مسیر حرکت خودرو مشاهده کنید.

سیستم نیمه خودران کادیلاک

کادیلاک پیش‌تر سیستم نیمه‌ خودران سوپرکروز (Super Cruise) خود را برای سدان XT5 مدل ۲۰۱۸ معرفی کرد. سیستم نیمه‌ خودران کادیلاک می‌تواند عملیات رانندگی را بدون نیاز به دستان راننده انجام دهد؛ اما ازطریق یک دوربین کوچک مادون قرمز بر حرکات راننده نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که او جانب احتیاط را رعایت می‌کند و در صورت لزوم می‌تواند کنترل خودرو را به دست بگیرد. خودروی برقی نیسان لیف دارای سیستم رانندگی نیمه خودران است؛ هرچند سیستم پروپایلوت (ProPilot) نیسان نیاز به راننده دارد که هر دو دست خود را به دلایل ایمنی روی فرمان نگه دارد، اما در همین شرایط هم قابلیت رانندگی نیمه خودران را ارائه می‌دهد.

امکانات و محدودیت‌های اتوپایلوت

سیستم پایه اتوپایلوت با استفاده از مجموعه‌ای از حسگرها می‌تواند به‌لطف کنترل گاز و ترمز، فاصله ایمن خودروی تسلا را در ترافیک از خودروهای جلویی حفظ کند و ازطریق کنترل مداوم فرمان، آن را بین خطوط نگه دارد. نسخه پایه‌ی سیستم اتوپایلوت در صورت تحویل پیش از نصب، با قیمت ۳۰۰۰ دلار عرضه می‌شود. اما اگر بعداً ازطریق ارتقای نرم‌افزاری قابل دانلود اضافه شود، ۴۰۰۰ دلار برای مشتری هزینه دارد.

سیستم اتوپایلوت هنوز هم به نگه‌داشتن فرمان توسط راننده نیاز دارد یا حداقل اینکه راننده باید به‌گونه‌ای رفتار کند که حواسش به رانندگی باشد. طبق گفته‌های مسئولان تسلا، اتوپایلوت با کمک تشخیص مقاومت نوری هنگام چرخش فرمان، به حضور دست راننده روی فرمان پی می‌برد. در صورت نیاز، هشدارهای شنیداری و بصری برای گرفتن کنترل فرمان به راننده اعلام می‌شوند و در صورتی که این هشدارها نادیده گرفته شوند، سیستم درنهایت خود را خاموش می‌کند.

خودمختاری سطح دوم

اتوپایلوت رسماً به معنای خودمختاری سطح دوم است که باتوجه‌به مقیاس رانندگی خودران، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه در اختیار افراد قرار می‌دهد؛ تحت چنین شرایطی راننده باید درصورت‌نیاز آماده باشد تا کنترل خودرو را در اختیار بگیرد. سطح اول خودمختاری نشان‌دهنده مدل پایه سیستم کنترل کروز است؛ درحالی‌که سطح ۵، خودمختاری کامل را بدون نیاز به راننده ارائه می‌دهد. برای مثال؛ اتوپایلوت نمی‌تواند ضعف سایر رانندگان یا خطرات جاده را پیش‌بینی کند. یعنی اگر راننده دیگری در مسیری چندبانده به‌طور ناگهانی مسیر خودرو را قطع کند یا در جاده دست‌اندازی وجود داشته باشد، اتوپایلوت تسلا نمی‌تواند واکنش مناسبی از خود نشان دهد.

نسخه‌ی کامل اتوپایلوت که پیش ازتحویل، ۵هزار دلار و پس از آن ۷هزار دلار هزینه دربر دارد، قابلیت‌های این سیستم را افزایش می‌دهد. اولین قابلیت‌ اضافه شده عبارت است از ناوبری در نیمه خودران که امکان رانندگی نیمه خودران برای تغییر خط رانندگی در بزرگراه را فعال می‌کند. در چنین شرایطی خودروی برقی تسلا به‌صورت خودکار در بزرگراه، خط حرکت را تعویض می‌کند. همچنین این نسخه دارای قابلیت پارکینگ خودکار است که به‌طور خودکار خودرو را به فضاهای پارکینگ موازی و عمودی هدایت می‌کند. قابلیت فراخوانی می‌تواند به‌طور خودکار خودرو را از گاراژ یا فضای پارکینگ بیرون بیاورد یا به داخل آن فضا ببرد. قابلیت اخیر با به‌روزرسانی می‌تواند ازطریق کلید FOB، راننده را در هر جایی از پارکینگ پیدا کند و در محل حضور یابد.

آینده سیستم اتوپایلوت تسلا چیست؟

طبق مطالب منتشر شده در وب‌سایت این شرکت، «تمام محصولات تسلا در آینده به سخت افزار مورد نیاز برای رانندگی کاملاً خودران در تقریباً تمامی شرایط تجهیز می‌شوند؛ این سیستم از نظر ایمنی در سطح پایه حداقل دو برابر یک راننده متوسط عملکرد خواهد داشت».

ارتقای اتوپایلوت در سال ۲۰۱۹ انجام می‌شود و آن را قادر می‌سازد تا به‌راحتی در خیابان‌های شهر و مسیرهای غیر مستقیم تردد کند، علائم راهنمایی و رانندگی به همراه چراغ‌های راهنمایی را تشخیص دهد و به آن‌ها پاسخگویی داشته باشد. به احتمال زیاد در آینده نه‌چندان‌دور، سیستم نیمه خودران تسلا به‌طور کامل خودران خواهد بود؛ البته با این فرض که تسلا بتواند وعده‌های خود را از نظر فناوری و فرایندهای قانونی فدرال و محلی عملی کند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد عملی کردن چنین وعده‌هایی در شرایط کنونی بسیار مشکل باشد.

در وب‌سایت تسلا آمده است: «در آینده، استفاده از این قابلیت‌ها بدون نظارت راننده انسانی و به‌صورت مستقل انجام می‌شود. چنین قابلیتی به کمک میلیاردها مایل تجربه در آزمایش این سیستم و همچنین تصویب مراحل قانونی ممکن خواهد شد، هرچند که ممکن است در برخی ایالت‌ها و حوزه‌های قضایی بیشتر از حدل معمول طول بکشد».

منبع: زومیت

 

 




2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط