سرانجام ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک آغاز شد

از دست ندهید

علی‌رغم اعلام گمرک مبنی بر اجرایی شدن دستورالعمل ترخیص خودروها، رئیس کل گمرک اعلام کرد که از زمان ابلاغ این مصوبه در ماه گذشته، ۲۰۰ خودرو از گمرک خارج شده است؛ امری که به نظر می‌رسد به خاطر وجود ۱۰ هزار شاکی برای این خودروها باشد.

بیت ران – بعد از ابلاغ دستورالعمل اجرایی ترخیص خودروهای دپو شده از گمرک در اواسط بهمن‌ماه این اولین خبر از ترخیص خودروهاست که از سوی رئیس کل گمرک اعلام می‌شود.

ترخیص فقط ۲۰۰ خودرو از ۱۳ هزار خودرو دپو شده (کمتر از دو درصد) بعد از گذشت یک ماه از ابلاغ دستورالعمل اجرایی ترخیص خودروها حکایت از کند بودن روند ترخیص خودروها دارد؛ امری که به نظر می‌رسد به خاطر وجود ۱۰ هزار شاکی برای این خودروها باشد.

بر اساس اعلام گمرک ایران، این نهاد مصوبات و دستورالعمل‌های مرتبط با خودروهای موجود در اماکن گمرکی را بلافاصله پس از وصول مکاتبات از وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ و اجرایی کرده است.

بر این اساس هم اکنون گمرکات سراسر کشور جهت انجام تشریفات گمرکی خودروهای موجود در اماکن گمرکی بر اساس بخشنامه ۳۴۵ مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل می‌کنند که در این بخشنامه، دستورالعمل اجرایی مصوبه هیأت وزیران در خصوص تعیین تکلیف خودروهای وارداتی و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر ابلاغ شده است.

طبق اعلام گمرک ایران، در همین باره مهدی میر اشرفی اعلام کرده که تا هفته گذشته حدود ۲۰۰ دستگاه از خودروهای دپو شده ترخیص شده‌اند که انتظار می‌رود طی روزهای پیش‌رو خودروهای بیشتری ترخیص شود.

هیچ مسأله‌ای مانع متروکه شدن کالاها نمی‌شود

رئیس کل گمرک همچنین در رابطه با متروکه شدن خودروها گفته که هیچ مسأله‌ای مانع متروکه شدن کالاها نمی‌شود و در صورت طولانی شدن روند ترخیص، خودروهای مانده در گمرک نیز وارد پروسه متروکه می‌شوند.

همچنین ضوابط مرتبط با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این دستورالعمل برای کلیه خودروهای مشمول مصوبات مذکور ابلاغ شده که بر اساس آن خودروهای مشمول این ضوابط امکان ترخیص از گمرکات را دارند. هم اکنون فرآیند انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای مشمول دستورالعمل یاد شده در گمرکات طی می‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس کل گمرک ایراندر نشست خبری خود در هفته های گذشته از وجود ۱۰ هزار شاکی برای خودروهای وارداتی خبر داده و گفته بود که حدود ۲۰۰۰ هزار دستگاه از خودروهای وارداتی موجود در گمرک پرونده قضائی دارند.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط